کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

روپیه یا یوآن؛ کدام پیروز می‌شوند؟


کد خبر : ۱۳۰۶۵چهارشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰:۴۶۱۵۹۴ بازدید

شماری از کارشناسان ارزی معتقدند طی پنج‌سال آینده، پول ملی هند (روپیه) گوی سبقت را از یوآن چین خواهد ربود و به سرمایه‌گذاری ...

شماری از کارشناسان ارزی معتقدند طی پنج‌سال آینده، پول ملی هند (روپیه) گوی سبقت را از یوآن چین خواهد ربود و به سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری بدل می‌شود؛ درحالی‌که برخی دیگر نظر متفاوتی دارند و معتقدند یوآن به لطف سیاست‌های باز اقتصادی چین، ارزش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

به‌گزارش اقتصادنیوز، روپیه طی دهه جاری ثابت کرده که تاکنون یک سرمایه‌گذاری ناامیدکننده بوده و طی پنج سال گذشته ارزش آن 38 درصد افت کرده‌ و فاصله قابل توجهی با رشد تقریبا 10 درصدی یوآن در همین بازه زمانی دارد. اما موتور اقتصاد هند امروز روشن شده و انتظار می‌رود پنج‌سال آینده سرنوشت معکوسی را برای این دو واحد پولی رقم زند.

«نظام ادریس»، رییس بخش ارزی و سیاست‌های درآمد ثابت در موسسه بانکداری مکواری سنگاپور به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: احتمال اینکه ارزش روپیه طی پنج‌سال آتی در مقایسه با یوآن، افزایش یابد بسیار زیاد است. به گفته او، مهم‌ترین عامل پیشرانه این دو واحد پولی در کوتاه مدت، چشم‌انداز رشد اقتصادی خواهد بود که سبب جریان سرمایه‌ای می‌شود.

به‌گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، هند، پس از سال‌ها عقب ماندن پشت سر بزرگ‌ترین همسایه آسیایی خود، هم‌اکنون در مسیری قرار گرفته که امسال چین را به‌عنوان سریع‌الرشدترین اقتصاد جهان پشت سر خواهد گذاشت. بانک جهانی پیش‌بینی کرده رشد تولید ناخالص داخلی هند در سال 2015 به 7.5 درصد افزایش یابد که این تازه اول مسیر افزایش 7.9 درصدی در سال 2016 و افزایش 8 درصدی در سال 2017 محسوب می‌شود. در نقطه مقابل، پیش‌بینی می شود رشد اقتصادی چین امسال به 7.1 درصد، در سال 2016 به 7 و در سال 2017 به 6.9 درصد تنزل یابد. این درحالی است که اقتصاد هند سال گذشته 7.3 درصد رشد کرد که فاصله بسیار کمی با رشد اقتصادی 7.4 درصدی چین داشت.

با این حال ادریس افزود: پیش‌بینی چیرگی روپیه بر یوآن، به توانایی هند در به‌عقب راندن تورم بستگی دارد که چین در این راه تاکنون رویه بهتری داشته‌است. درحالی‌که نرخ تورم هند در سال گذشته و به‌لطف سقوط قیمت جهانی کالاهای اساسی نظیر نفت، موضع‌گیری سختگیرانه پولی و تلاش‌های دولت برای جلوگیری از تورم مواد غذایی به میزان قابل توجهی کاهش یافته، نباید فراموش کرد که این کشور تا همین اواخر با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مواجه بوده‌است.

ادریس در ادامه گفت: سرمایه‌گذاران باید اعتماد داشته باشند که هند درحالی‌که رشد خود را تقویت می‌کند، درعین‌حال قادر است سیاست‌های پایین‌ نگه‌داشتن تورم را دنبال کند. 

درصورتی‌که برداشت‌های ادریس صحیح باشد، شاهد تقویت روپیه طی پنج‌سال آینده، به میزان 55 روپیه به ازای هر دلار خواهیم بود که این رقم از یک رشد 13.5 درصدی حکایت دارد. ادریس پیش‌بینی کرد: یوآن طی همین مدت تنها سه درصد، یعنی به 6 یوآن در مقابل هر دلار آمریکا تقویت شود. به گفته ادریس، یوآن انگیزه کمتری برای افزایش ارزش دارد که کندی رشد اقتصاد چین بدان معناست که جریان سرمایه محدود خواهد ماند. علاوه‌بر همه اینها، فشار دولت برای تشدید رشد مصرف می‌تواند منجر به وخامت هرچه بیشتر حساب‌های جاری شود.

در سه‌ماهه نخست سال، مازاد حساب‌های جاری چین هفت میلیارد و 200 میلیون دلار بوده که این مازاد حساب، کمترین میزان طی سه سال گذشته محسوب می‌شود و بسیار پایین‌تر از رقم 44 میلیارد دلاری است که در سه‌ماهه چهارم سال گذشته به ثبت رسید.

البته، در نظریه برتری روپیه نسبت به یوآن، ادریس تنها نیست. «میتول کوتچا»، مدیر استراتژی مبادلات ارزی در بخش آسیا-اقیانوسیه بانک Barclays می‌گوید: روپیه از حیث ارزش‌گذاری نیز نسبت به یوآن وضعیت بهتری دارد. وی افزود: داستان روپیه، داستان ارزشگذاری و رشد مرتبط با آن است. طبق روش ﺗﺨﻤﻴﻦ ﻧﺮخ ارز ﺗﻌﺎدلی رﻓﺘﺎری (BEER) تا ماه مارس، روپیه 12 درصد کمتر از ارزش واقعی (undervalued) خود تخمین خورد درحالی‌که ارزش یوآن 20 درصد بیش‌ارزش (over valued) داشته‌است.

البته همه موافق نیستند که روپیه در باقی‌مانده دهه کنونی به این موفقیت دست یابد. به‌عنوان مثال «خون گو»، استراتژیست ارشد ارزی در موسسه ANZ معتقد است: بخت با یوآن یارتر است چراکه پکن تلاش‌هایی را در جهت آزادسازی حساب‌های سرمایه ای انجام داده‌است. بنابراین، تصور می‌کنم برتری با یوآن باشد چراکه مقامات چین همواره تلاش می‌کنند تا ضمن بازگشایی حساب‌های سرمایه‌ای، به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان دهند که دسترسی راحت‌تری به بازارهای داخلی این کشور دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها