کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

واردات لاستيک 17 برابر صادرات !

کدخبر:۱۳۰۳۱چهارشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴:۱۵۱۷۶۴ بازدید

صنعت توليد «لاستيک»، جزو صنايع پايين‌دستی پتروشيمی است که با توجه به تقاضای کافی محصولات اين صنعت در داخل، مي‌توان رشد ...

صنعت توليد «لاستيک»، جزو صنايع پايين‌دستی پتروشيمی است که با توجه به تقاضای کافی محصولات اين صنعت در داخل، مي‌توان رشد مناسبي را براي آن متصور بود. اين صنايع حلقه واسط صنايع پتروشيمي در بالادست و صنايع نهايي مانند خودروسازي در پايين‌دست هستند و توسعه آنها مي‌تواند به تکميل زنجيره ارزش صنايع پتروشيمي کشور کمک نمايد.ارزش صادرات اين صنعت در دنيا در سال 2013 ، 87  ميليارد دلار بوده که طي دهه گذشته به‌طور متوسط 12.5 درصد در سال رشد کرده است.

با اين حال سهم ايران از صادرات اين صنعت ناچيز و به ميزان 38 ميليون دلار در سال 92 بوده است؛ طي دهه گذشته اين صنعت در ايران، رشد سالانه 8 درصدي در صادرات و 13 درصدي در واردات داشته که نشانگر کاهش رقابت‌پذيري محصولات توليدي ايران در اين صنعت است. بيش از 65 درصد کالاهاي صادراتي ايران در اين صنعت، لاستيک چرخ موتورسيکلت و اتومبيل‌هاي سواري است که اين امر بيانگر تمرکز بالاي صادرات ايران در محصولات توليدي اين صنعت مي باشد.از سوي ديگر ‌ميزان ارزبري اين صنعت بالاست. با توجه به اين که عمده نيازهاي وارداتي اين صنعت را مواد اوليه صنايع پتروشيمي تشکيل مي‌دهد؛ و عليرغم واحدهاي پتروشيمي فعال در ايران، بيش از 31 درصد هزينه هاي توليدي اين صنعت مواد اوليه وارداتي است.مشکل ديگر پراکندگي واحدهاي توليدي وجزيره‌اي عمل کردن آن‌ها است.

اين مشکلات سبب کاهش حجم توليد و صرفه نسبت به مقياس مي شود که نتيجه نهايي آن تعطيلي برخي از آن‌ها خواهد بود. مقياس توليد از سال 1383 به بعد کاهش يافته است.نسبت هزينه‌هاي تحقيق و توسعه به ارزش افزوده در اين صنعت در سال 1390 برابر با 24/0 درصد بوده که کمي بالاتر از کل صنايع کارخانه‌اي ايران (0.22 درصد) مي‌باشد ولي در مقايسه با مقياس جهاني (19 درصد) بسيار ناچيز است. نکته قابل تأمل اين است که بخش عمده اين هزينه‌ها، صرف ارتقاي سيستم‌هاي کيفي محصولات توليدي شده و در جهت توسعه توليد محصولات جديد و دستيابي به بازارهاي گسترده‌تر هزينه نشده است.

روند توليد لاستيک از سال 84 تا کنون، روند افزايشي را نشان مي دهد و طي اين مدت از حدود 200 هزار تن به 222 هزار تن در سال افزايش يافته است.

عليرغم صادرات اندک لاستيک، واردات آن در حجم بالا به کشور ادامه دارد. در سال 93، واردات انواع لاستيک خودروهاي سبک و سنگين حدود 17 برابر صادرات آن بوده است که لزوم توجه جدي براي حمايت از توليد داخلي و رقابت پذير کردن آن را آشکار مي سازد.

عمده‌ترين مقاصد صادراتي ايران در صنعت لاستيک را  افغانستان، عراق، پاکستان، نيجريه و هند تشکيل داده اند.


صنعت لاستيک در آينه بورس

بر اساس اطلاعات سايت سازمان بورس اوراق بهادار، هم اينک 7 شرکت در گروه لاستيک و پلاستيک حضور دارند که 5 نماد از آن ها مربوط به صنايع لاستيک است و اين شرکت سهمي حدود 0.5 درصد از بازار بورس را به خود اختصاص داده است. سهم بازار و ميزان درآمد هر سهم براي هر يک از اين شرکت ها در جدول زير آمده است. همان طور که ملاحظه مي شود، گروه صنعتي بارز و کوير تاير، به ترتيب با 0.24 و 0.1 درصد، بيشترين سهم بازار از ميان شرکت هاي فعال اين صنعت را به خود اختصاص داده اند.
 

نام شرکت           نسبت قيمت به درآمد هر سهم          سهم بازار (درصد)

گروه صنعتي بارز       3.46           0.24

کوير تاير         -           0.10

صنايع لاستيکي سهند          4.17           0.02

ايران تاير         7.91         0.02

ايران ياسا تاير و رابر     5.91        0.05

در يک سال اخير، شاخص گروه لاستيک و پلاستيک از بيشترين ميزان خود در اواخر آبان 93، روند کاهشي به خود گرفته است. در سال هاي گذشته کاهش و افزايش نرخ ارز يکي از دلايل مهم فراز و فرود شاخص اين صنعت بوده است.  

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

....: 1394/4/307:28:32،
18
19
واردات بنزین هم چندصد برابر صادرات است.
خبره: 1394/4/317:22:05،
18
16
مگه جیگرم دوبرابر پول بدم لاستیک کره ای بگیرم
بین کره ای و ایرانی فرقی نیست
در ضمن وارداتیا همیشه تاریخ مصرفشون رد شده ولی ایرانیا نه
یه جفت میشلن واسه جلو و یک جفت بارز واه عقب گرفتم بارز هنوز کار میکنه ولی میشلن 6 ماه !
موسی: 1394/4/307:29:42،
41
23
بارز رو با هانکوک مقایسه کنید باید هم واردات بیشتر بشه یا میشلن رو با کویر
سعید: 1394/4/310:59:35،
19
17
البته جایی که تایر اروپایی و ژاپنی نباشه هانکوک هم میشه لاستیک خوب.محض اطلاع کمپانی کره ای وقتی پای فشار زیاد بر روی تایر باشه خودش از برند ژاپنی استفاده میکنه.مثل هیوندا جنسیس کوپه که کمپانی روی اون تایر بریجستون نصب کرده...چون تایر کره ای در مقابل ژاپنی هم دیواره های ضعیفتری داره هم کارکرد پایینتر هم به دلیل شناخته شده تر بودن قیمت و حاشیه سود بسیار بالاتری نسبت به تایر ژاپنی
شوشي: 1394/4/313:38:33،
18
21
بايد با عرض شرمندگي بگم كه اكثر لاستيك هاي به اصطلاح ايراني در چين با ماركهاي ايراني ساخته و به ايران فرستاده ميشود انرا از روي بسته بندي زيباش هم مي توان تشخيص داد . متاسفانه لاستيك سواري براي كارخانجات داخلي توجيه اقتصادي ندارند.
....: 1394/4/307:30:23،
20
22
واردات بنزین هم چندصد برابر صادراته
یا هو: 1394/4/308:01:24،
30
20
لاستیک های تولید ایران کیفیت ندارند سنگین تر از وارداتی ها هستند. خط تولید کهنه و قدیمی قادر به رقابت با دنیا نیست
کشوری که ساختار صنعتی ندارد در دنیا جایی ندارد.
خودرو سازی داخلی با تعرفه های بالای گمرکی سر پا است و
تازه ور شکسته هم هستند!
3: 1394/4/308:19:58،
33
16
جنس خوب با کیفیت و ارزان نه حمایت می خواهد و خود به خود صادر نیز خواهد شد. چه لاستیک چه ماشین چه .........
a: 1394/4/309:41:08،
16
17
مافیای کارخانه داخل چرا چندتا فروشگاه نمیزنن تا مستقیم به دست مصرف کننده برسه و فقط به چند نفر میدن که اونها هر کاری میخوان با مردم بکن و میلیاردی به جیب بزنن با هم تقسیم
کنن
حسین : 1394/4/310:31:16،
24
25
دوستان عزیز با سلام چرا وقتی اطلاعات ندارید نظر میدهید
تایر ایرانی با کیفیت خوب تولید میشه مخصوصا بارز در ضمن با تایر خارجی می تونه رقابت کنه. فقط مشکل ما ایرانی ها این است که فکر میکنیم اگر نظر منفی بدهیم خیلی باسوادیم
دم هر چی ایرانی با تعصب گرم
محمد: 1394/4/310:55:16،
20
18
جنس ایرانی کلا کیفیت نداره وفقط کلاهبرداریه وقتی شیرو لبنیاتو اینجوری سرشار از پالم و...به حلق مردم میریزن انتظار دارید باقیش چی باشه؟؟؟؟؟باز مواد خوراکی رو یه ذره میترسن
روباه مکار: 1394/4/312:40:17،
21
15
دوست باسواد عزیز لطفا یک بار، فقط یک بار، فرمان یک خودرو با لاستیک میشلن اصل را بچرخان و از نرمی آن لذت ببر و بعد صحبت از رقابت و تعصب کن!
بگذریم از سایر مزایای لاستیک میشلن مثل چسبندگی بیشتر، نرمی در دست اندازها، بی سر و صدایی در سرعت بالا، عمر بیشتر، مصرف سوخت کمتر، قدرت ترمز گیری بیشتر، چسبندگی در زمین خیس و...

تولید با پشتوانه آزمایشگاهی و علمی و رقابتی، با کار "بزن برو" فرق دارد! فقط با داشتن تعصب، نمیتوان تولید رقابتی کرد. کاش تعصب علمی داشتیم.
امین: 1394/4/311:29:48،
18
14
لاستیک ایرانی فقط برای روشن کردن اتش در مواقع اضطراری بدرد می خورد! بالانس بد! عمر پایین! خطر ترکیدن! عدم انعطاف و ... !
یکروز یه جایی یه گزارشی می خوندم می گفت تو لاستیک ها برای ایجاد کیفیت و انعطاف باید مقداری لاستیک طبیعی که از نوعی درخت گرفته می شه وجود داشته باشه! و همه جای دنیا این کارو می کنند. ولی امار گمرک ایران نشون می ده اصلا همیچین ماده ای وارد ایران نمی شه! خب این درخت که تو ایران هم نیست! کسی هم اونو قاچاق مجبور نیست بکنه چون نه وارداتش ممنوعه و نه عوارضی داره! این یعنی اینکه تو لاستیک های ایرانی از ماده استفاده نمی شه و این میشه که شده!
هرکسی ویران شدن اتاق ماشین و جلوبندی و چپ کردن براش مهم نیست بره ایرانی بخره!
حسین: 1394/4/312:14:01،
22
18
با سلام
اون لاستیک طبیعی نیست بلکه کاعوچوی ظبیعی اقای منفی شما برو با این اطلاعات خارجی بخر
هیچکس: 1394/4/312:40:27،
17
11
من از وقتی پراید دست دوم گرفتم روش کومهو چینی بود یه سالی باهاش رفتم تا اندازه یه تیله باد کرد یکی از لاستیک جلو, انداختمش عقب ولی بعد یه مدت کم باد میشد گفتم عوضش کنم, بعد رفتم بارز گرفتم جالب اینکه بعد 6 ماه یکی از لاستیکای جلو اینجوری شد, یعنی کیفیت اون چینیه که صاحب قبلیشم یه سال پیش عوض کرده بود از این ایرانیه بهتر بود, انداختمش عقب ولی با ترس و لرز رانندگی میکنم و سری بعد مبخوام لاستیک کره ای بگیرم
پوریا: 1394/4/312:49:37،
18
15
بهتره کمی هم منصف باشیم! الان لاستیک بارز فابریک از سال 87
و 75000 کیلومتر در هر شرایط و جاده های مختلف روی پژو 405 من
کار کرده است و هنوز هم کمی اج دارد.نباید هر کالای داخلی را به
صرف اینکه ایرانی است با دید منفی به ان نگاه کنیم.
BN: 1394/4/315:11:06،
17
15
آقا پوریا اول اینکه کارکرد لاستیک در هر شرایطی متفاوت,اگر در محور جلو باشه بیش از دوبرابر زودتر صاف میشه,توی جاده بسته به شرایط جاده صاف شدن لاستیک متفاوت و ...
من تو بازار لاستیک هستم قیمت لاستیک 185/65/14 بارز با برند های معروف چین برابری میکنه درصورتی که لاستیک برند چینی هزینه حمل با کشتی و گمرک و انبار داری گمرک و حمل با کانتینر به تهران وانبار داری تهران وسود وارد کننده و سود تک فروشی و رو در بر داره با این حال تاکید میکنم لاستیک برند معتبر چین و با استاندارد آمریکا و اروپا دارای کارکرد بسیار بیشتر از نمونه ایرانیه و خسارت وخرابی هم بسیار کمتر از نمونه ایرانیه وتقریبا با همان قیمت ایرانی عرضه میشه.
برندهای کره ژاپن آلمان و... جایی برای بحث ومقایسه نمیگذارند
امین: 1394/4/314:39:00،
17
18
لاستیک بارز به شدت لاستیک سگ جونیه اگه ماه اول نترکه دیگه بدون مشکل کار میکنه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما