کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واردات لاستيک 17 برابر صادرات !


کد خبر : ۱۳۰۳۱چهارشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴:۱۵۲۰۲۴ بازدید

صنعت توليد «لاستيک»، جزو صنايع پايين‌دستی پتروشيمی است که با توجه به تقاضای کافی محصولات اين صنعت در داخل، مي‌توان رشد ...

صنعت توليد «لاستيک»، جزو صنايع پايين‌دستی پتروشيمی است که با توجه به تقاضای کافی محصولات اين صنعت در داخل، مي‌توان رشد مناسبي را براي آن متصور بود. اين صنايع حلقه واسط صنايع پتروشيمي در بالادست و صنايع نهايي مانند خودروسازي در پايين‌دست هستند و توسعه آنها مي‌تواند به تکميل زنجيره ارزش صنايع پتروشيمي کشور کمک نمايد.ارزش صادرات اين صنعت در دنيا در سال 2013 ، 87  ميليارد دلار بوده که طي دهه گذشته به‌طور متوسط 12.5 درصد در سال رشد کرده است.

با اين حال سهم ايران از صادرات اين صنعت ناچيز و به ميزان 38 ميليون دلار در سال 92 بوده است؛ طي دهه گذشته اين صنعت در ايران، رشد سالانه 8 درصدي در صادرات و 13 درصدي در واردات داشته که نشانگر کاهش رقابت‌پذيري محصولات توليدي ايران در اين صنعت است. بيش از 65 درصد کالاهاي صادراتي ايران در اين صنعت، لاستيک چرخ موتورسيکلت و اتومبيل‌هاي سواري است که اين امر بيانگر تمرکز بالاي صادرات ايران در محصولات توليدي اين صنعت مي باشد.از سوي ديگر ‌ميزان ارزبري اين صنعت بالاست. با توجه به اين که عمده نيازهاي وارداتي اين صنعت را مواد اوليه صنايع پتروشيمي تشکيل مي‌دهد؛ و عليرغم واحدهاي پتروشيمي فعال در ايران، بيش از 31 درصد هزينه هاي توليدي اين صنعت مواد اوليه وارداتي است.مشکل ديگر پراکندگي واحدهاي توليدي وجزيره‌اي عمل کردن آن‌ها است.

اين مشکلات سبب کاهش حجم توليد و صرفه نسبت به مقياس مي شود که نتيجه نهايي آن تعطيلي برخي از آن‌ها خواهد بود. مقياس توليد از سال 1383 به بعد کاهش يافته است.نسبت هزينه‌هاي تحقيق و توسعه به ارزش افزوده در اين صنعت در سال 1390 برابر با 24/0 درصد بوده که کمي بالاتر از کل صنايع کارخانه‌اي ايران (0.22 درصد) مي‌باشد ولي در مقايسه با مقياس جهاني (19 درصد) بسيار ناچيز است. نکته قابل تأمل اين است که بخش عمده اين هزينه‌ها، صرف ارتقاي سيستم‌هاي کيفي محصولات توليدي شده و در جهت توسعه توليد محصولات جديد و دستيابي به بازارهاي گسترده‌تر هزينه نشده است.

روند توليد لاستيک از سال 84 تا کنون، روند افزايشي را نشان مي دهد و طي اين مدت از حدود 200 هزار تن به 222 هزار تن در سال افزايش يافته است.

عليرغم صادرات اندک لاستيک، واردات آن در حجم بالا به کشور ادامه دارد. در سال 93، واردات انواع لاستيک خودروهاي سبک و سنگين حدود 17 برابر صادرات آن بوده است که لزوم توجه جدي براي حمايت از توليد داخلي و رقابت پذير کردن آن را آشکار مي سازد.

عمده‌ترين مقاصد صادراتي ايران در صنعت لاستيک را  افغانستان، عراق، پاکستان، نيجريه و هند تشکيل داده اند.


صنعت لاستيک در آينه بورس

بر اساس اطلاعات سايت سازمان بورس اوراق بهادار، هم اينک 7 شرکت در گروه لاستيک و پلاستيک حضور دارند که 5 نماد از آن ها مربوط به صنايع لاستيک است و اين شرکت سهمي حدود 0.5 درصد از بازار بورس را به خود اختصاص داده است. سهم بازار و ميزان درآمد هر سهم براي هر يک از اين شرکت ها در جدول زير آمده است. همان طور که ملاحظه مي شود، گروه صنعتي بارز و کوير تاير، به ترتيب با 0.24 و 0.1 درصد، بيشترين سهم بازار از ميان شرکت هاي فعال اين صنعت را به خود اختصاص داده اند.
 

نام شرکت           نسبت قيمت به درآمد هر سهم          سهم بازار (درصد)

گروه صنعتي بارز       3.46           0.24

کوير تاير         -           0.10

صنايع لاستيکي سهند          4.17           0.02

ايران تاير         7.91         0.02

ايران ياسا تاير و رابر     5.91        0.05

در يک سال اخير، شاخص گروه لاستيک و پلاستيک از بيشترين ميزان خود در اواخر آبان 93، روند کاهشي به خود گرفته است. در سال هاي گذشته کاهش و افزايش نرخ ارز يکي از دلايل مهم فراز و فرود شاخص اين صنعت بوده است.  



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها