کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تخریب خاک‌های حاصلخیز از کجا آب می‌خورد؟


کد خبر : ۱۳۰۰۲سه شنبه، ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲:۵۲۱۶۶۱ بازدید

یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در حالی که کار در زمین های کشاورزی برای کشاورزان نمی‌صرفد آنها مجبورند علی رغم میل باطنی خود به ...

یک کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در حالی که کار در زمین های کشاورزی برای کشاورزان نمی‌صرفد آنها مجبورند علی رغم میل باطنی خود به تغییر کاربری آن اقدام کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، چندی پیش، عنایت‌الله بیابانی، قائم‌مقام خانه كشاورز، با اشاره به از بین رفتن زمین‌های حاصل خیز ایران، گفته بود: تخريب عرصه‌های کشاورزی و زراعی و تغيير كاربری غيراقتصادی آن داستانی غم‌انگيز در ايران است و ما به برنامه‌ريزی مناسب و مدیريت بهينه منابع آب و خاک نياز داريم تا اين ميراث گران‌بها را به آيندگان بسپاريم و امنيت غذايی کشور را هم به خوبی تامين كنيم.

این سخنان در حالی مطرح شده که چندی پیش، غلامرضا یاوری، مشاور کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرده بود از 53 درصد خاک قابل کشت در ایران فقط در حدود 17 درصد آن کشت می‌شود. البته این رقم از نظر کارشناسان قابل اتکا نیست و آنان به دلایل مختلف زمین‌های حاصل‌خیز ایران را بسیار کمتر از این میزان تخمین می‌زنند.

در چنین شرایطی، مطرح شدن این موضوع که همین زمین‌های قابل کشت نیز به دلایل و طرق مختلف در معرض نابودی هستند، قابل تامل است. 

شمسعلی هادی‌زاده معلم، رئیس اسبق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در گفت‌وگو با اقتصادنیوز، در این زمینه، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که باید در بحث از بین رفتن زمین‌های حاصل خیز به آن اشاره کرد، موضوع برداشت غیراصولی از منابع آب است. همین موضوع سبب شده است که بخشی از خاک غیر قابل کشت و زرع شود.

این کارشناس حوزه کشاورزی افزود: از سوی دیگر نیز باید به این نکته توجه کرد که ما در بحث افزایش تولید بیش از هر چیزی باید به افزایش تولید در واحد سطح توجه کنیم که متاسفانه از این نظر خیلی از استانداردهای دنیا عقب هستیم. اکنون میزان تولید ما در هکتار، در همه اقلام کشاوری مثل پرتقال، سیب و... از متوسط جهانی فاصله دارد. و این موضوع نشان دهنده این است که نمی‌توانیم از خاک و سطح بهره‌وری لازم را داشته باشیم. در این زمینه نیاز داریم که به سمت استفاده از مکمل‌ها و کودهای مناسب برویم که بتوانیم به بهره‌وری مناسب از خاک برسیم.  نبودن بهره‌وری لازم باعث شده است که بسیاری از زمین‌های حاصل‌خیز غیر قابل مصرف شوند.

هادی‌زاده درباره، تغییر کاربری برخی زمین‌های کشاورزی در ایران توضیح داد: زمین‌های کشاورزی در بسیاری از موارد در حال تغییر کاربری هستند، به این صورت که مثلا استفاده توریستی از آنها می‌شود. به نظر شما در شرایطی که یک کشاورز از یک هکتار زمین خود سالانه 10 میلیون تومان درآمد دارد و در همین شرایط از کسی پیشنهاد می‌گیرد که یک هکتار زمینش را یک میلیارد تومان فروخته و از آن طرف می‌تواند این یک میلیارد تومان را در بانک گذاشته و سالانه 200 میلیون تومان دریافت کند، بدون اینکه مجبور به پراخت مالیات باشد، چه باید بکند؟

وی ادامه داد: به نظر من وزیر جهاد کشاورزی، معاونان و رئیس مرکز حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی بهتر است فکری برای حمایت از کشاورزان بکنند. اگر می‌خواهیم زمین کشاورزی کاربری‌اش را حفظ کند، راهش این است که بولدوزر بیاوریم و حصارها را بکنیم؟ دولت باید در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کند. و با سیاست‌گذاری‌هایی مانند جلوگیری از واردات بی‌رویه مانع از بین رفتن کشاورزی در ایران شود.

رئیس اسبق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، اضافه کرد: مدتی مطرح می‌شد که باید در مرغ به خودکفایی برسیم. برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد و اکنون میزان مرغ تولید شده به حدی رسیده که حتی می‌توانیم آن را صادر کنیم ولی می‌بینیم که در این زمینه نیز برنامه‌ریزی‌های صحیح انجام نشده و اکنون مسیر به سمتی می‌رود که در آینده باز به واردکننده مرغ تبدیل خواهیم شد. مسئولان بخش کشاورزی در دولت، نباید فقط ادعای مالکیت به بخش کشاورزی داشته باشند بلکه باید در جهت اقدام برای رونق کشاورزی انجام دهند تا کشاورزان علی رغم میل خود مجبور به تغییر کاربری زمین خود نشوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها