کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طلافروشان، مالیات بر ارزش افزوده قانون را دور می‌زنند؟


کد خبر : ۱۲۹۵۲دوشنبه، ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴:۱۱۳۳۷۵ بازدید

چند سالی است که قانونی از جنس مالیات به قوانین مالیاتی کشور افزوده شده که ایرادات بسیاری مبنی بر این که این قانون با اقتصاد ایران ...

چند سالی است که قانونی از جنس مالیات به قوانین مالیاتی کشور افزوده شده که ایرادات بسیاری مبنی بر این که این قانون با اقتصاد ایران سنخیت کامل ندارد، به آن وارد است. از سوی دیگر هرچند وقت یک بار این قانون صنف طلا را با مشکلاتی همراه می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز، صنف طلا از حدود 5 سال پیش تا به امروز با روی ورود قانون خارجی مالیات بر ارزش افزوده با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرده و آخرین تحولات این صنف از تعطیلی بیش از 600 واحد صنفی در یک سال اخیر و رکود این صنف در سطح خرد به گردن مالیات بر ارزش افزوده است.

از این بابت گفته می‌شود که صنف طلا با حضور قانون مالیات بر ارزش افزوده دچار مشکل شده است که مشتریان با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بروی قیمت نهایی طلا که از وزن طلا، اجرت و سود فروشنده تشکیل شده است آنچنان راغب به خرید طلا نیستند زیرا این عامل باعث می‌شود قیمت طلا در حدود 10 درصد بیشتر از ارزش واقعی آن محاسبه شود.

در این رابطه یک مشتری خانوم به اقتصادنیوز، گفت: جای سوال دارد که چرا باید برای وزن طلا نیز ارزش افزوده ارائه شود در حالی که این موضوع با فلسفه اصلی مالیات بر ارزش افزوده متفاوت است.

او ادامه داد: زمانی که طلای خام به زیورآلات یا مصنوعات طلا تبدیل شده است اجرت ساخت آن پرداخت شده که در دل اجرت ساخت ارزش افزوده دریافت می‌شود.
فرونشده‌ای جوان در بازار تهران مدعی است مالیات بر ارزش افزوده، قانونی غیر اصولی است که تنها برای افزایش میزان درآمدهای سازمان امور مالیاتی به کشور وارد شده است و نتوانسته حرکت روبه جلویی در اقتصاد ایجاد کند.

همچنین فردی که برای خرید مصنوعات طلا به بازار تهران مراجعه کرده بود، به اقتصادنیوز، گفت: به دلیل آن که قدرت خرید مردم در کشور کاهش یافته، با محاسبه مالیات بر ارزش افزوده بروی قیمت تمام شده طلا، افراد وزن و کیفیت طلای مورد نظر خود را کاهش می دهند.

در این رابطه تصور می‌شود فروشندگان طلا برای کسب سود بیشتر، مالیات بر ارزش افزوده قیمت تمام شده مصنوعات طلا را محاسبه می‌کنند اما رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر نظر دیگری دارد و مدعی است که این رفتار فروشندگان کاملا همسو با قانون مالیات بر ارزش افزوده است و به ناچار و برخلاف نظر شخصی خود چنین فرمولی را لحاظ می‌کنند.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌و‌گو با اقتصادنیوز،‌اظهار کرد: دستورالعمل سازمان امور مالیاتی طلا را به عنوان یک کالا شناخته است و زمانی که شی کالا به حساب بیاید باید از اصل و هزینه‌های تولید آن هر چند بار نیز مالیات دریافت شود.

او ادامه داد: طلا فروشان و صنف طلا معتقد است که طلای خام یا اصل طلا که از آن مصنوعات طلا ساخته می‌شود کالا مصرفی نیست و کالای سرمایه‌ای تلقی نمی‌شود از این رو نباید از اصل طلا مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در رابطه با اصلاح این مورد از قانون مالیات بر ارزش افزوده، بیان کرد: در اصلاحیه قانون پیش‌بینی شده تا تنها از کارمزد و سود فروشندگان،‌ مالیات بر ارزش افزوده دریافت شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها