کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اجرای طرح انضباط شهری بدون توجيه اقتصادی


کد خبر : ۱۲۹۱۷یکشنبه، ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰:۴۳۱۷۶۵ بازدید

بهتر است كه اين طرح پيوست اجتماعي، اقتصادي و ترافيكي داشته باشد و شهرداري همه موضوعات را لحاظ كند. مسلما با بررسي و لحاظ كردن ...
اجرای طرح انضباط شهری بدون توجيه اقتصادیاجرای طرح انضباط شهری بدون توجيه اقتصادی

بهتر است كه اين طرح پيوست اجتماعي، اقتصادي و ترافيكي داشته باشد و شهرداري همه موضوعات را لحاظ كند. مسلما با بررسي و لحاظ كردن راهكارهاي كاهش تبعات احتمالي مي‌توان تصميمات بهتري گرفت اگر بتوانيم تبعات پروژه‌هاي شهري كه جامعه از آن متاثر مي‌شود را به حداقل برسانيم بهتر مي‌توانيم به مردم و شهر خدمت كنيم

شهرداري تهران ‌بار ديگر در حال اجراي پروژه‌يي است كه پيوست آن به اعضاي شوراي شهر ارايه نشده است؛ طرحي كه از آن با عنوان انضباط شهري در منطقه12 ياد شده كه اجراي آن از هفته‌هاي گذشته آغاز شده اما تاكنون رويكرد تبليغاتي آن بسيار بيشتر از توجيه اقتصادي آن بوده است.

مسوولان شهرداري تهران با همكاري ماموران پليس طرح جمع‌آوري و ساماندهي دستفروشان را در قالب طرح انضباط شهري در دستور كار خود قرار داده تا محدوده پياده‌روهاي خيابان‌ها خالي از دستفروشاني باشد كه ساليان زيادي است كه به‌دليل امرار معاش گوشه خيابان را براي فروش اجناس‌شان انتخاب كرده‌اند. البته اكنون گفته مي‌شود كه در جريان برنامه‌ريزي براي اجراي اين طرح اعضاي شورا از جزييات اين طرح خبر نداشته‌اند.

ابوالفضل قناعتي، عضو كميسيون عمران شورا در اين باره به «تعادل» مي‌گويد: در كل شهرداري تهران موظف است براي تمامي اقداماتي كه انجام مي‌دهد مصوبه شورا را براي آن بگيرد. مسوولان شهرداري تهران بايد براي توجيه اعضاي شوراي شهر پيوست‌هاي لازم پروژه را اعلام و پروژه‌ها را پس از تاييد اجرا كنند اما در بيشتر موراد اين اتفاق نمي‌افتد. در گذشته شهرداري تهران بحث محدوديت ورود موتوسيكلت‌ها، جمع‌آوري دستفروشان و محدود كردن برخي معابر در بازار را در شورا مطرح كرده است اما اينكه به‌صورت يك طرح به اين موارد پرداخته شود نياز به پيوست دارد.

 

 پياده‌راه 17شهريور هم پيوست نداشت

او در توضيح بيشتر از لزوم بحث‌هاي كارشناسي و داراي پيوست پروژه‌هاي شهري ادامه مي‌دهد: به‌عنوان مثال در سال‌هاي گذشته شهرداري تهران براساس يك پروژه شهري در خيابان 17شهريور و محدوده ميدان امام‌حسين طرح ايجاد پياده‌راه را در آنجا اجرا كرده است اما اين طرح تبعات اقتصادي و اجتماعي به‌همراه داشته چون اين موارد طي بحث‌هاي كارشناسي پيش‌بيني نشده بود. متاسفانه كسبه‌يي كه در آن منطقه مشغول به كار بوده‌اند بيكار شده‌اند. شغل اين افراد اقتضا مي‌كرد در آنجا معبري براي تردد اتومبيل باشد تا همزمان با تردد از آنجا فروش كسبه هم تامين شود اما با بستن خيابان 17شهريور و تبديل آن به پياده‌راه رفت‌وآمدها كاهش يافت و درنتيجه بازار كسبه محل هم كساد شد. اين اتفاق در شرايطي بود كه تبعات طرح توسط شهرداري تهران بررسي نشده بود.

 
منطقه 12 تهران در مرگ تدريجي

البته مسوولان شهري ازجمله شهردار تهران در گفت‌وگوهايي كه داشته‌اند اقدامات خود را درراستاي ساماندهي و ايجاد انضباط عنوان كرده‌اند كه نه تنها سلبي نيست بلكه ايجابي است. قاليباف در نشست توجيهي اجراي اين طرح گفت: ما بايد بتوانيم انضباط شهري را در حوزه‌هاي ترافيكي، كالبدي، نظافت و بخش‌هاي مختلف شهر به‌وجود بياوريم و به‌همين منظور اين كار را با اولويت منطقه۱۲ تهران در دستور كار قرار داده‌ايم، چراكه اين منطقه مركز هويتي و تاريخي ما به شمار مي‌رود. رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران هم با ديد مثبتي به اين موضوع مي‌نگرد و اظهار اميدواري مي‌كند كه با ورود و اجراي طرح انضباط شهري در حصار ناصري پايتخت، در كمتر از 2سال آينده، شاهد بازگشت حيات شهروندي به اين منطقه باشيم.

او با مطرح كردن شب‌مردگي اين منطقه و وجود جمعيت شناور ميان روز و شب براي كسب‌وكار مي‌افزايد: روزها هزاران شهروند براي كسب درآمد در محدوده آن تردد مي‌كنند، اما شب‌ها نه خانواده‌يي در حريم آن حاضر به زندگي است و نه چراغ خانه‌يي به واسطه حيات شهري در دل آن روشن مي‌شود. چراكه امروز شاهد هستيم به واسطه تراكم اصناف و ترك فضاهاي زندگي از سوي خانواده‌ها، منطقه12 دچار مرگ تدريجي حيات شهري در دل شب شده است. محمد سالاري معتقد است يكي از راهكارهاي استانداردسازي زندگي شهروندان و ايجاد جاذبه‌هاي سكني‌گزيني در منطقه12، مي‌تواند از اصلاح و حذف زوايد بصري آغاز و با پياده‌راه محور شدن اين بخش از تهران تحقق يابد. چراكه امروز شاهد هستيم محلاتي از اين منطقه كه خالي از سكنه شده‌اند، به دليل تراكم اصناف، چندان قابل سكونت از سوي شهروندان شناسايي نمي‌شوند و همين خلأ حضور خانواده‌ها سبب شده بسياري از مشكلات كنوني در قلب پايتخت ريشه بداوند، چراكه تجربه ثابت كرده، هر جا خالي از سكنه شود، فرصت براي ظهور و بروز آسيب‌هاي اجتماعي فراهم‌تر است.

 

 شهرداري كليات طرح را به شورا نداده است

باوجود ملزوماتي كه براي ايجاد انضباط در شهر وجود دارد و رييس كميسيون شهرسازي و معماري هم به آن اشاره كرد اما ديگر عضو شوراي شهر نداشتن پيوست را به‌عنوان يكي از نواقص طرح انضباط شهري عنوان مي‌كند و به «تعادل» مي‌گويد: شهرداري تهران مي‌خواهد در منطقه12 هم اقداماتي را در قالب انضباط اجتماعي انجام دهد. آنها قصد دارند كساني كه خارج از چارچوب‌ها در معابر مشغول كار هستند را در قالب اين طرح محدود كنند اما بهتر است كه اين طرح پيوست اجتماعي، اقتصادي و ترافيكي داشته باشد و شهرداري همه موضوعات را لحاظ كند. مسلما با بررسي و لحاظ كردن راهكارهاي كاهش تبعات احتمالي مي‌توان تصميمات بهتري گرفت. اگر بتوانيم تبعات پروژه‌هاي شهري كه جامعه از آن متاثر مي‌شود را به حداقل برسانيم بهتر مي‌توانيم به مردم و شهر خدمت كنيم.

ابوالفضل قناعتي ادامه مي‌دهد: شهرداري تهران براي هيچ يك از كميسيون‌ها دليل و منطقي در مورد طرح انضباط شهري نياورده است و هيچ كليات يا پيوستي به اعضا نداده است تا شورا را نسبت به تبعات احتمالي طرح اقناع كند. در ثاني وقتي تبعات احتمالي يك طرح بررسي مي‌شود راهكارهاي به حداقل رساندن آن با خرد جمعي نيز افزايش مي‌يابد. اما اكنون شهرداري تهران بدون مجوز و مشورت اعضاي شوراي شهر طرح ديگري را براي اجرا دردست گرفته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها