کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

يک سفر آفرود با سانگ یانگ رکستون


کد خبر : ۱۲۹۱دوشنبه، ۱۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶:۴۶۶۹۲۵ بازدید

زمانی پاترول یکه تاز بازار شاسی‌بلندهای ایران بود و هنوز خودروسازان دیگر کره‌ای نظیر کیا و هیوندای وارد بازار ایران نشده بودند. سال‌ها طول کشید تا خودرویی با نام موسو از محصولات شرکت سانگ‌یانگ کره به بازار ایران پا نهاد.
يک سفر آفرود با سانگ یانگ رکستونيک سفر آفرود با سانگ یانگ رکستون

تخت گاز: زمانی پاترول یکه تاز بازار شاسی‌بلندهای ایران بود و هنوز خودروسازان دیگر کره‌ای نظیر کیا و هیوندای وارد بازار ایران نشده بودند. سال‌ها طول کشید تا خودرویی با نام موسو از محصولات شرکت سانگ‌یانگ کره به بازار ایران پا نهاد. موسو تعریف دیگری از یک SUV بود. امکانات و راحتی این خودرو به‌خصوص در تردد شهری سبب شد کم‌کم حتی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی نیز به لیست مشتریان آن افزوده شوند. اما دیری نپایید که موسو از چرخه بازار خارج و پس از آن کوراندو توسط شرکت بن رو وارد بازار شد. شرکتی که دو محصول از سانگ‌یانگ را روانه بازار ایران ساخت. در سال‌های اخیر رامک‌خودرو باز هم به سراغ برند سانگ‌یانگ رفته است. تا چند مدل جدید شاسی بلند از محصولات این برند را راهی بازار کند. سانگ یانگ به عنوان نخستین خودروساز کره جنوبی شناخته می‌شود و بیش از 60 سال قدمت دارد. چندی پیش به همت شرکت رامک خودرو فرصتی دست داد تا مدل رکستون را به منظور یک آزمون چند ساعته در اختیار داشته باشیم. رکستون در سال 2001 توسط موسسه طراحی معروف ایتالیایی، ایتال‌دیزاین و توسط Giorgietto Giugiaro طراحی شد. این خودرو که تا سال 2006 با همین شکل و شمایل به تولید رسید، درسال 2006 با یک فیس‌لیفت جدید با نام رکستون II وارد بازار شد. این خودرو در بخش فنی از تکنولوژی مرسدس بنز بهره‌مند است. 

 

90_orig.jpg


مدلی که در ایران عرضه می‌شود، از قلب تپنده 220 اسب‌بخاری مرسدس‌بنز سود می‌برد که قادر به تولید 312 نیوتن متر گشتاور است. البته در بازار جهانی چند پیشرانه دیگر هم در لیست موتورهای رکستون وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به یک پیشرانه دیزلی اشاره کرد. لازم به‌ذکر است که نمونه 2013 این خودروی کره‌ای با طراحی و فیس‌لیفت جدیدتری روانه بازار شده که نام آن رکستون W است.

خطوط ایتالیایی

اصولا خودروهایی که به دست ایتالیایی‌ها طراحی می‌شوند، دو دسته هستند؛ یا بسیار پیچیده و پر هیجان‌اند و یا ساده و پویا. فلسفه طراحی رکستون را باید بر اساس روش دوم دانست. نمای کلی آن با استفاده از خطوط سیال و دوار شکل گرفته که ایتالیایی‌ها استاد استفاده از آن هستند. در نمای جلو چراغ‌ها ایستاده طرح شده‌اند و علی‌رغم شمایل گردشان در بخش فوقانی، در قسمت پایین ناگهان کاملا هندسی و صاف می‌شوند. دقیقا در بالای چرغ‌ها روی گلگیر یک برآمدگی و در کنار آن و روی درب موتور یک فرورفتگی وجود دارد. ادغام این خطوط و اشکال سبب شده خودرو تنومندتر به نظر برسد. جلوپنجره نیز کرومی و شبیه به محصولات مرسدس بنز است. سپر رکستون دو پرژکتور را میزبانی می‌کند و طرحی ساده دارد. بخشی که به القاء حس قدرت در این خودرو کمک شایانی می‌کند، لبه گلگیرهای برآمده آن است که بخشی از آن‌ها تا لبه‌های سپر نیز ادامه دارد. این قسمت بر خلاف تولیدات شاسی بلندسازان وطنی که یک تکه پلاستیک بی‌رنگ و بی‌کیفیت را روی بدنه با کیفیت پایین مونتاژ می‌کنند، بسیار با دقت مونتاژ شده و باید کمی دقیق به آن نگاه کنید تا متوجه شوید این قطعه جزئی از بدنه نیست و روی آن مونتاژ شده است!

به نمای جانبی که می‌رسید نخستین بخشی که به چشم می‌خورد ستون D عقب است که به شکلی جالب رو به جلو خمیده شده و به علت قطر زیادش بسیار مستحکم به نظر می‌رسد. شیشه‌ها نیز سطحی گسترده و ارتفاع مناسبی دارند، از این رو به نظر می‌رسد دید سرنشینان به اطراف خوب باشد؛ اما قضاوت نهایی در مورد دید سرنشینان بماند تا زمانی که وارد کابین شویم. چند قدمی حرکت می‌کنیم تا به پشت خودرو برسیم. شاید ترکیب جلوپنجره و چراغ‌ها در نمای جلو چندان همگون نباشد،‌ اما با نگاهی به نمای عقب آن را فراموش خواهید کرد. یک اسپویلر جذاب با دو پایه که روی شیشه ایستاده‌اند در بالاترین بخش شیشه قرار دارد. شیشه عقب در قسمت پایین کمی خم شده و در کناره‌ها نیز کمی به سمت جلو پیشروی کرده است. در زیر سپر خوش فرم رکستون نیز دو نوار شب رنگ قرمز رنگ قرار دارد. در یک قضاوت کلی در خصوص طراح ظاهری رکستون باید گفت: «خودرویی است که باید به نمای جلوی آن عادت کنید ولی در نمای جانبی و به خصوص عقب طرحی زیبا دارد.»

کابین و آپشن‌ها

درب کابین را که باز می‌کنید با فضایی حجیم روبه‌رو می‌شوید، به‌طوری که دوستی با قد 188 سانتی‌متر هم در صندلی عقب بسیار راحت بود. در ردیف سوم نیز اگر  توقعتان را کمی پایین بیاورید مشکل خاصی جز کاهش دید به علت قطر ستون D، نخواهید داشت. صندلی‌ها روکشی از جنس چرم طبیعی دارند و به گرمکن نیز مجهز هستند تا انتقادی برای گفتن باقی نماند. اما روکش فرمان و قطعات چوبی دور آن طبیعی هستند. لمس فرمان حساس به سرعت با این کیفیت هم در نوع خودش حس خاصی به انسان منتقل می‌کند. در دو سمت فرمان کلیدهای کنترل سیستم صوتی ردیف شده‌اند و در بالاترین بخش نیز دو کلید مثبت و منفی مربوط به تعویض دنده قرار دارد. سمت راست و چپ فرمان دکمه‌های تنظیم نور چراغ‌ها، برف پاک‌کن و کروزکنترل نصب شده‌است. شیشه بالابرها و دکمه‌های تنظیم آینه‌ها نیز در جلوی محل استراحت آرنج بر روی در قرار دارند. در همین بخش می‌توانید تنظیمات 8 جهته صندلی راننده را در 3 حافظه ذخیره کنید که البته شامل تنظیم ارتفاع فرمان نیز می‌شود. سرنشین جانبی راننده نیز می‌تواند صندلی خود را در 4 جهت تنظیم کند.
 

201127_917.jpg

آینه‌ها برقی و حساس به نور ECM هستند به‌طوریکه در هنگام برخورد نور شدید، تیره می‌شوند تا بازتاب نور در آن‌ها خللی در دید راننده ایجاد نکند. این تکنولوژی به‌خصوص هنگام رانندگی در شب می‌تواند بر ایمنی رانندگی بیفزاید. دید آینه‌های جانبی بسیار خوب است و در زیر نیز مجهز به چراغ هستند تا به دید در شب کمک کنند. در وسط کنسول میانی صفحه نشان‌دهنده سیستم رهیاب ماهواره‌ای و سیستم صوتی قدرتمند با قابلیت پخش DVD قرار دارد. سیستم صوتی با 6 بلندگو و 2 آمپلی فایر قدرت و کیفیت بالایی دارد. همچنین در این قسمت سیستم تهویه مطبوع با قابلیت کنترل رطوبت و کیفیت هوا نصب شده است. 

سامانه هوشمند کنترل در سراشیبی HDC

(Hill Descent Control)  و ...نیز در کنسول میانی قرار دارند. شیشه‌ها و سانروف مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع هستند که در صورت تشخیص از حرکت باز می‌ایستند. برای سرنشینان عقب نیز امکان تنظیم جداگانه سیستم تهویه مطبوع وجود دارد.

چراغ‌های جلو علاوه بر قابلیت تنظیم نور مجهز به سنسور نور هستند و به‌طور اتوماتیک روشن می‌شوند. از جمله دیگر امکانات این شاسی بلند کره‌ای می‌توان به شیشه سولار (اشعه مضر نور خورشید)، کروز کنترل و صندلی‌های تاشونده ردیف دوم و سوم به‌علاوه سنسورهای عقب و جلو، برف پاک‌کن مجهز به سنسور باران و سیستم یخ زدایی، چراغ‌های مه‌شکن جلو وعقب، سیستم Easy Access و... اشاره کرد. در کل کیفیت قطعات به‌کار رفته در کابین به‌خصوص قطعات پلاستیکی، مناسب ارزیابی می‌شود و مونتاژ آن‌ها با دقت صورت گرفته است. 
ارگونومی کابین اگرچه در حدواندازه خودرویی همچون تویوتا پرادو نیست اما به هیج وجه کسل کننده هم نخواهد بود. به هر حال اگر می‌خواهید خودرویی را با آن مقایسه کنید بهتر است ابتدا نگاهی  هم به برچسب قیمتشان بیاندازید.

ایمنی سطح بالا

رکستون مورد آزمون علاوه بر آپشن‌هایی که در بالا ذکر شد، در مقوله امینی نیز چیزی کم و کسر ندارد. رکستون برای راننده و سرنشین کناری 4 ایربگ شامل ایربگ‌های جلو و پرده‌ای را تدارک دیده است و برای ایمنی بیشتر کابین قسمت عقب هم مجهز به ایربگ‌های پرده‌ای شده‌است که درستون‌ها نصب شده‌اند. ترمزهای دیسکی این خودرو به وسیله سیستم ضد قفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBDحمایت می‌شوند. سیستم پایداری الکترونیکی ESP هم از دیگر تجهیزات ایمنی فعال این این خودرو محسوب می‌شود. از جمله دیگر امکانات ایمنی فعال رکستون می‌توان به سیستم ضد واژگونی ARP و سیستم کنترل سرعت خودرو در سراشیبی  HDC اشاره کرد.  کمربندهای ایمنی قابلیت پیش‌کشندگی و محدودیت فشار را دارند. درون درب‌های خودرو نیز میله‌های محافظ تصادف نصب شده و شاسی این کره‌ای 7 نفره از نوع نردبانی است که این شاسی در نقاطی که مورد استرس و تنش بیشتر  قرارد دارد تقویت شده است. این تنش‌ها مخصوصا در مسیرهای آفرود بیشتر بوده و به همین دلیل شاسی این خودرو به صورت سه لایه و آلیاژ فوق صلب طراحی و ساخته شده است.
 

images.jpg


فراتر از انتظار

برای تست آفرود تصمیم گرفتیم رکستون را به قسمتی از رودخانه لواسان ببریم. حرکت به سمت لواسان دو مشخصه مثبت داشت، ابتدا می‌شد هم در اتوبان و هم در مسیرهای پیچ‌درپیچ هندلینگ خودرو را به چالش کشید. و در مرحله دوم با توجه به بافت جغرافیای منطقه می‌شد به قابلیت‌های آفرود این خودرو پی برد. در طول اتوبان، موتور 2/3 لیتری 6 سیلندر خطی مرسدس بنز بسیار روان دور می‌گرفت. جعبه دنده 5 سرعته تیپ‌ترونیک رکستون با آنکه مکث کوتاهی در هنگام تعویض دنده داشت، از دور 3000 به بعد شتاب ثانویه خوبی در اختیار راننده قرار می‌داد. گیرباکس دنده‌های معکوس را در دور 6 هزار تعویض می‌کند و یک شتابگیری یک نواخت را پدید می‌آورد. اما قدرت واقعی پیشرانه و جعبه دنده مرسدس بنز زمانی پدیدار می‌شود که شیفتر خوش‌دست گیرباکس را بر روی حالت دستی قرار دهید. در این حالت می‌توانید برای تعویض دنده از کلیدهای روی فرمان نیز استفاده کنید. البته تعویض دنده با شیفتر گیرباکس هم میسر است اما در شرایط متفاوت! 

در خودرویی همچون 206 تیپ 6 برای تعویض دنده در حالت دستی باید شیفتر گیرباکس را کمی به جلو و یا عقب حرکت بدهید. اما در رکستون در کنار قسمت بالایی یک کلید وجود دارد که می‌توانید با انگشت شستتان آن را به جلو و عقب حرکت دهید تا دنده‌ها سبک یا سنگین شوند. آینه‌های جانبی و حتی آینه وسط می‌توانند دید مناسبی را در اختیارتان قرار دهند، پس نیاز نیست در ترافیک نگران حرکت دادن یک خودرو با طول چهارمتر و 75سانتی‌متر، و عرض 9/1 متری باشید. البته به دلیل هوشمند بودن گیرباکس برای جلوگیری از آسیب دیدن مبدل گشتاور و دیگر قطعات این مجموعه، اگر در حالت دستی با ورود به محدود قرمز دور موتور هنوز دنده را سبک نکرده باشید، آنگاه گیرباکس این کار را خودش انجام خواهد داد. در طول مسیر فرمان بسیار دقیق عمل کرد و با افزایش سرعت از حساسیت آن کاسته می‌شد. با ورود به پیچ‌های جاده منتهی به لواسان وقت آن بود تا میزان چسبندگی این چهار چرخ کره‌ای را بررسی کنیم. 

به دلیل وزن بالای خودروهای شاسی بلند و مرکز ثقل وزنی آن‌ها که در ارتفاع بیشتری از سطح زمین قرار دارد، انتظار واقعا زیادی از چنین خودروهایی نمی‌توان داشت و این در شرایطی بود که زاویه پیچ‌ها نیز بسیار تنگ بود و مسیر با شیب رو به پایین. با این حال رکستون به دلیل چهارچرخ محرک بودن دائمی AWD از پایداری خوبی برخوردار بود و هر چند حس اعتماد به نفس پیچیدن با یک لندکروزر را نداشت اما نمی‌توان آن را نامتعادل خواند. با گذر از منطقه شهری وارد مسیر آفرود شدیم تا ببینیم این کره‌ای درشت اندام چند مرده حلاج است؟ 

مانور در رودخانه و تپه

سیستم تعلیق رکستون شامل طبق A شکل با فنر لول، به همراه میل تعادل در هر دو محور است؛ که در همان ابتدای ورود به مسیر ناهموار نشان داد ضربه‌ها را به خوبی کنترل می‌کند. سیستم تعلیق جلو از نوع تعلیق مستقل دوبل جناغی و عقب از نوع مولتی لینک است. در قدم اول وارد آب رودخانه شدیم، با حرکت در طول مسیر رودخانه و ورود به بخش عمیق‌تر مشخص شد آب بندی اتاق این خودرو نیز در سطح بالایی قرار دارد. به دلیل زوایای مناسب طراحی سپرها، هنگام ورود و خروج از درون رودخانه، سینی زیر سپر و یا گوشه‌های آن‌ها با لبه رودخانه برخورد نداشت تا یک امتیاز مثبت دیگر هم به امتیازات رکستون اضافه شود. ESP را غیر فعال می‌کنیم تا خودرو کمی آزادتر مانور دهد. لحظاتی سعی داشتیم پشت خودرو را با مانورها و فرمان‌های ناگهانی بی‌تعادل کنیم که به‌دلیل وجود سیستم چهارچرخ محرک و البته کمی دخالت ESP که کاملا از مدار خارج نمی‌شد، این عمل میسر نشد. در طول مسیر حرکت سیستم تعلیق نشان داد هرچند انعطاف پذیری خودرو در حد یک پرادو نیست اما در کورس حرکتی که برایش تعریف شده بسیار خوب عمل می‌کند. در انتهای کورس فنربندی هم ضربات را با شدت هیوندای سانتافه یا وراکروز به اتاق انتقال نمی‌دهد تا ثابت کند فقط یک SUV شهری نیست. به سمت تپه ماهورهای اطراف حرکت کردیم تا ببینیم 312 نیوتن‌متر گشتاوری که موتور 6 سیلندر مرسدس بنز در دور 4000 RPM تولید می‌کند، رکستون را در صعود با شیب‌ها سربلند خواهد کرد یا خیر.

در ابتدا یک شیب تند و بلند که من صعود به آن را قبلا با جیپ رنگید تجربه کرده بودم انتخاب کردیم. خودرو را در لبه شیب قرار دادیم و حالت اتوماتیک گیرباکس را انتخاب کردیم. رکستون با کمتر از 2500 دور و بدون مکث به بالای شیب رسید. در هنگام صعود به پایین شیب، به دلیل زاویه تند شیب چندباری از ترمز استفاده شد تا خودرو دورنگیرد. در این حالت بود که یکی دیگر از محاسن رکستون خودنمایی کرد.

به علت ارتفاع، مرکز ثقل وزنی مرتفع و ابعاد بزرگ در خودروهای شاسی بلند، در هنگام ترمزگیری و جابه‌جایی وزن خودرو به سمت جلو، حالتی در محور جلو برای سیستم تعلیق پیش می‌آید که به آن دایو کردن می‌گویند (شیرجه دماغه جلوی خودرو درهنگام ترمز شدید). در این حالت محور جلو علاوه بر تحمل بار زیاد بر کارکرد صحیح فرمان نیز تاثیر منفی می‌گذارد. یکی از محاسن خودروی رکستون همین عدم دایو در محور جلو است. مثلا در پرادوی نسل قبل یکی از ضعف‌های خودرو دایو دماغه آن بود. 

بار دیگر شیب را بالا می‌رویم اما این بار با حالت دستی گیرباکس. در این حالت موتور راحت‌تر دور می‌گیرد و مشکلی وجود ندارد. در مرحله پایین آمدن از شیب سیستم کمکی HDC را فعال کردیم. هر چند این سیستم به خوبی نمونه‌ای که در پرادو وجود دارد عمل نکرد ولی می‌تواند عصای دست راننده باشد. در پایان چند ساعت تست و بررسی سانگ یانگ رکستون می‌توان در مورد این خودرو گفت:

«رکستون چهره‌ای دارد که چندان پرهیجان نیست اما از Face lift خودروهای وطنی بسیار زیباتر است. کیفیت مونتاژ این خودرو در سطح بالایی قرار دارد. تجهیزات آن نسبت به قیمتش با توجه به قیمت نجومی دیگر اس‌یو‌وی‌های مدرن بازار مناسب است. قدرت کافی، فرمان دقیق، ایمنی خوب از مشخصه‌های این خودرو به حساب می‌آیند.»



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها