کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ثبات در بازار خرما + قیمت‌


کد خبر : ۱۲۹۰۱شنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰:۴۵۳۰۷۲ بازدید

دبیر انجمن ملی خرما با بیان اینکه نسبت به پارسال قیمت خرما افزایش نداشته است، قیمت انواع خرما را در بازار ماه رمضان ...

دبیر انجمن ملی خرما با بیان اینکه نسبت به پارسال قیمت خرما افزایش نداشته است، قیمت انواع خرما را در بازار ماه رمضان اعلام کرد.

 به گزارش ایسنا، علی اصغر موسوی دبیر انجمن ملی خرما، گفت: در ماه مبارک رمضان، خرمای مضافتی کرمان که پرمصرف‌ترین نوع این محصول است کیلویی 8000 تا 9000 تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت خرمای پیارم و کبکاب نیز به ترتیب 18 تا 20 هزار تومان و 4000 تا 5000 تومان است.

وی با بیان اینکه در سال جاری افزایش قیمتی را نسبت به سال گذشته در بازار این محصول شاهد نیستیم و حتی کاهش قیمت هم داشته‌ایم، افزود: خرمای مضافتی کرمان در منطقه حتی با قیمت 3500 تومان هم خریدار ندارد.

به گفته موسوی واسطه‌ها در شهریور سال گذشته به اندازه نیازشان خرما را از نخلداران خریداری و در سردخانه‌های اطراف تهران انبار کردند و اکنون بازار را تامین می‌کنند. طبیعتا آن مقداری که در منطقه خریداری نشده است در حال حاضر با قیمت 3500 تومان هم به فروش نمی‌رسد.

دبیر انجمن ملی خرما هم‌چنین درباره اینکه فصل برداشت خرما آغاز نشده‌ و همین موضوع باعث ورود دلالان در عرضه خرما در بازار ماه مبارک رمضان می‌شود، خاطرنشان کرد: خرما در 15 تا 20 روز برداشت و در طول یک سال مصرف می شود. حالا ممکن است زمان مصرف در هنگام برداشت یا بعد از زمان برداشت باشد.

وی به عدم توازن میزان مصرف و تولید خرما در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه یک میلیون تن تولید و حدود 550 هزار تن مصرف داریم که این باعث شده در انبار از سال 1392 خرمای مضافتی داشته باشیم و نشان می‌دهد در زمینه بازار خرما کار جدی نشده است.

موسوی در ادامه به وضعیت بد نخل‌داران اشاره کرد و گفت: به شدت نگران میزان برداشت در سال جاری هستیم، چرا که بسیاری از نخل‌داران درختان خود را از ریشه در می آورند و در واقع برداشت محصول هم برای‌شان مقرون به صرفه‌ نیست. اگر شرایط همین گونه پیش رود در مناطق خرماخیز با مشکل جدی روبرو خواهیم شد؛ لذا وزارت جهاد کشاورزی باید برای این موضوع سیاست‌گذاری جدی داشته باشد.

وی اظهار کرد: باید ستاد خرمای کشور احیا شود و در این زمینه سیاست گذاری جدی داشته باشیم.

دبیر انجمن ملی خرما در پایان با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی خرما برای سال جاری هنوز اعلام نشده است، گفت: خرید تضمینی نمی تواند راه حل مناسبی باشد، چرا که قیمتی که دولت اعلام می کند با توجه به کمبود منابع، حداقل قیمت است. در واقع باید برای خرما، بازار ایجاد کنیم و خرید تضمینی تنها باری به مسئولیت های دولت اضافه می کند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها