کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

دلایل اهمیت زیاد کانال سوئز / شاهراهی 5 میلیارد دلاری

کدخبر:۱۲۸۶۴جمعه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶:۲۴۳۴۸۴ بازدید

کارشناسان روابط بین‌الملل از دیرباز خاورمیانه را به عنوان «چهارراه جهان» نام‌گذاری کرده‌اند، یکی از چند نقطه مهم دنیا که وجود کانال سوئز درآن ...
دلایل اهمیت زیاد کانال سوئز / شاهراهی 5 میلیارد دلاری

کارشناسان روابط بین‌الملل از دیرباز خاورمیانه را به عنوان «چهارراه جهان» نام‌گذاری کرده‌اند، یکی از چند نقطه مهم دنیا که وجود کانال سوئز درآن مانند شاهراهی آبی است که برحساسیت‌های این منطقه می‌افزاید و در واقع پلی است که دو دنیای متفاوت شرق و غرب را به هم پیوند می‌زند.

پلی که تاقبل از احداث آن تجارت میان شرق و غرب را تنها از مسیرهای زمینی امکانپذیر می‌کرد، اما با احداث کانالی به طول ۱۶۴ کیلومتر در سال۱۸۶۹ میلادی به کوشش «دلسپس»، کنسول پیشین فرانسوی در مصر، این کانال راه ارتباط شرق و غرب را کوتاه کرد و موجب شد تا صاحبان کشتی‌های باری عبور از این کانال را به چند دلیل بر دماغه «امید نیک» (انتهایی‌ترین نقطه در افریقای جنوبی) ترجیح دهند، چراکه این کانال مسافت میان بنادر شمالی و جنوبی را تا ۷ هزار کیلومتر کاهش می‌دهد و علاوه بر این از هزینه‌های دریایی که با طولانی شدن راه به هزینه‌های حمل‌ونقل افزوده می‌شود، جلوگیری می‌کند.

به عنوان نمونه می‌توان به برخی مسافت‌هایی که این کانال از فاصله آنها می‌کاهد، مانند خلیج‌فارس تا لندن و توکیو تا روتردام اشاره کرد که از مسیر اول حدود ۴۶درصد و از دومی حدود ۲۵درصد کاسته می‌شود. براساس آمارهای رسمی یک کشتی نفتکش با استفاده از راه کانال سوئز می‌تواند مسیر میان خلیج‌فارس تا دریای مدیترانه را در یک روز ۱۱ بار طی کند در حالی که با عبور از دماغه «امیدنیک» این آمار به ۵ بار در روز کاهش می‌یابد. این مسیر هزینه سرمایه‌گذاری‌های لازم برای تعداد ناوگان تجاری مورد نیاز برای تجارت روزافزون میان کشورهایی که در سواحل شمالی و غربی کانال و آنهایی که در جنوب و شرق آن واقع شده‌اند را هم کاهش می‌دهد.

با این همه وقتی نوبت به بررسی و مطالعه اهمیت اقتصادی کانال سوئز می‌رسد دو پرسش مطرح می‌شود نخست اینکه جهان درصورت بسته شدن کانال سوئز متحمل چه زیان‌هایی می‌شود و سپس باز بودن کانال سوئز برای دنیا چه امتیازاتی در برخواهد داشت؟ برای پاسخ به سوال نخست باید به زیان‌های اقتصادی که جهان در سال ۱۹۶۷م از بسته شدن کانال سوئز با آن مواجه شد اشاره کرد؛ واقعه‌ای که برای آن دسته از کشورهایی که از این کانال به عنوان یک شاهراه تجاری استفاده می‌کردند بسیار ناگوار بود و هم کشورهای پیشرفته شمالی و غربی کانال و هم کشورهای در حال توسعه جنوبی و شرقی را تحت تاثیر قرار داد. افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل دریایی و زیان ناشی از آن کشورهای استفاده‌کننده را به شدت متاثر ساخت، چراکه با بسته شدن کانال و اجبار تردد کشتی‌های باری از دماغه «امیدنیک» از حجم حمل‌ونقل کالا کاسته و هزینه‌های ناشی از حمل بار با افزایش روبه‌رو شد.
 

تاثیرکانال سوئز بر بازارهای تجارتی 

پرواضح است که وجود کانال سوئز کمک زیادی به رشد تجارت کشورهای واقع در شرق و غرب عالم می‌کند، بررسی درآمدهای کانال سوئز در سال ۲۰۱۴م نشان می‌دهد این رقم از مرز ۵ میلیارد دلار گذشته است. برای درک موقعیت تجاری کانال سوئز کافی است نگاهی به درآمد ماه می‌کانال سوئز در سال ۲۰۱۵م که رقمی برابر با ۵۰۸ میلیون دلار است بیندازیم. براساس گزارش‌ها این عدد بالاترین رقم به‌دست آمده در یک ماه از زمان احداث این کانال به حساب می‌آید.
 

منبع درآمد مصر

کانال سوئز پس از گردشگری، دومین منبع درآمد دولت مصر به حساب می‌آید. دولت مصر بابت عوارضی که از کشتی‌های عبوری از کانال دریافت می‌کند تاکنون میلیاردها دلار عایدی داشته است. درآمد این کشور از کانال سوئز در حال حاضر به رقم ۵ میلیارد دلار می‌رسد، مقامات مصری امیدوارند این درآمد را تا سال ۲۰۲۳م به رقم ۱۳/۵میلیارد دلار برسانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انقلاب ۲۰۱۱م مصر و تنش‌هایی که به دنبال آن در این کشور رخ داده تاثیر قابل‌توجهی در روند ترانزیت نفت و «ال‌ان‌جی» از طریق کانال سوئز و خط لوله«سامد» نداشته چراکه این کانال یک مسیر مهم ترانزیت نفت و «ال‌ان‌جی» از خلیج‌فارس به اروپا و امریکای شمالی است. برای مثال در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۷ درصد کل محموله‌های نفتی و ۱۳درصد محموله‌های گاز مایع طبیعی جهان از کانال سوئز ترانزیت شده است. خط لوله «سامد» نیز تنها مسیر جایگزین حمل‌ونقل محموله‌های نفت در زمان‌هایی است که نفتکش‌های بارگیری شده بزرگتر از آن هستند که بتوانند از کانال سوئز عبور کنند. در سال ۲۰۱۲میلادی به دنبال افزایش دوباره صادرات نفتی لیبی پس از جنگ داخلی نرخ عبور محموله‌های نفتی از کانال سوئز به بالاترین رکورد رسید. براین اساس روزانه ۲/۹۷ میلیون بشکه نفت در هر دو مسیر از کانال سوئز حمل شده است. این بیشترین میزان نفتی است که تاکنون از کانال سوئز عبور کرده و برابر با ۷درصد کل تجارت دریایی نفت در جهان است اما به دلیل تمایل شرکت‌ها در عبور تانکری نفت از کانال سوئز نرخ انتقال محموله‌های نفتی درخط لوله «سامد» در سال ۲۰۱۲م کاهش داشته و به ۱/۵۴ میلیون بشکه در روز رسیده است.
 

عبورمحموله‌های گاز مایع طبیعی 

کل محموله‌های گاز مایع طبیعی عبور داده شده از کانال سوئز در سال ۲۰۱۳میلادی ۱۳درصد کل تجارت جهانی «ال‌ان‌جی» بوده که البته این رقم در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۸درصد اعلام شده بود. کاهش صادرات «ال‌ان‌جی» قطر به اروپا و ایالات متحده امریکا و کاهش صادرات «ال‌ان‌جی» یمن به دلیل حملات گسترده به سیستم‌های خط لوله گاز دلیل اصلی این کاهش گزارش شده است.
 

تاثیر بسته شدن احتمالی کانال سوئز بر بازار جهانی 

اگرچه تاکنون تنش‌های سیاسی داخلی مصر تاثیر چندانی بر روند انتقال محموله‌های انرژی در کانال سوئز نداشته اما هنوز هم این تنش‌ها خطری جدی به شمار می‌روند و ارتش مصر تلاش دارد که با همه قوا از امنیت این کانال محافظت کند. چنانچه کانال سوئز و خط لوله«سامد» بسته شوند نفتکش‌ها ناچارند که از جنوبی‌ترین نقطه قاره افریقا و دماغه «امیدنیک» دور بزنند.در این صورت حدود ۲۷۰۰ مایل به سفر نفتکش‌ها از عربستان سعودی تا ایالات متحده امریکا اضافه می‌شود که علاوه بر طولانی شدن زمان سفر دریایی هزینه زیادی در بر خواهد داشت. از سوی دیگر سفر به دور قاره افریقا طول سفر دریایی به اروپا را ۱۵روز و طول سفر دریایی به امریکا را ۸ تا ۱۰ روز افزایش خواهد داد. نتیجه اینکه توسعه کانال سوئز به‌طور قابل ملاحظه‌ای به احیای دوباره اهمیت اقتصادی کانال سوئز به عنوان یک شاهراه حیاتی در سیستم بازرگانی بین‌المللی کمک خواهد کرد. 

 به علاوه منافع متقابل اقتصادی بین کشورهای جهان را بیشتر به هم پیوند خواهد زد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ساسان: 1394/3/2908:28:15،
84
18
یادش به نیکی. یک زمانی کشتی های ایرانی در دوران رژیم قبل، به خاطر نقش باستانی ایرانیان در ساخت آبراهه قدیمی این جا، اجازه گذر رایگان داشتند، اون هم با کلی احترام دیدن!
سالار: 1394/3/2914:48:04،
32
17
سالی یک میلیون سرباز وظیفه!!!
یه بیل به هر کدوم میدادن تا الان خلیج فارس به خزر وصل شده بود!!!
چیکار کردن این همه منابع مملکت رو!!!
محسن: 1394/3/2908:51:12،
96
14
با سلام.
نویسنده محترم چرا اشاره به حفر کانال سوئز توسط ایرانیها به دستور داریوش بزرگ در زمان هخامنشیان نکردی که باعث افتخار هر ایرانی می باشد.
دماوند: 1394/3/2910:13:05،
43
14
بله. کاری که یکی از فراعنه مصر به نام نخائو دوم با این همه تبلیغات هالیوودی امروزی درباره مصر باستان و دانشش نتونست انجام بده، داریوش و ایرانیان تونتسند انجام بدن. اما مطمئنم جنس ایرانیشون با جنس ایرانی الان فرق داشته. الان ما انقدر آب رفتیم که باید به مصریا بگیم بیان برامون کانال بزنن.
حرف حق: 1394/3/2919:00:03،
24
11
انگار کار داریوش بزرگ به بعضی دلواپس ها و یا تجزیه طلبا فشار اورده که منفی میزنن. یک ایرانی شرافتمند به افتخارهای گذشتگانش منفی نمیده
Saeed: 1394/3/2909:47:50،
35
16
قبل از انتشار مطلب کمی فکر کنید.
روزی 11 بار خلیج فارس تا دریای مدیترانه ازطریق کانال سوئز .
یعنی هر بار 2 ساعت و 5 دقیقه.
علی: 1394/3/2912:43:41،
27
9
منم گیج شدم وقتی خواندم ،مترجم سواد علمی نداره.
#: 1394/3/2912:14:13،
17
8
خیلی بد ترجمه شده.
sam: 1394/3/2912:28:58،
20
12
با سلام
5 میلیارد دلار فقط از یک کانال! این نشان می دهد که مدیریت مصر از ایران بهتر است.
رامین: 1394/3/2915:27:18،
29
10
کانال سوئز را داریوش برای ارتباط با مصر ایجاد کرد که مهندسش هم کسی به نام ارتاخه بود.
ایران جیب هم میترسه از نژاد اریایی ها حرف بزنه ولی اگه اول اسم اونی که این کانال رو درست کرده یه ال یا ابن میداشت ازش قدیس درست میکردن
ایرانی: 1394/3/2918:58:55،
27
19
دقیقا با شما موافقم دوست عزیز. البته آرتاخه کانال آتوس در یونان رو ساخت که خودش اولین کانال دریاگذر بوده. ولی ممکنه همین مهندس این کانال رو زده باشه. با قسمت دوم حرف شما هم موافقم. متاسفانه نگرش جهان به سمتی رفته که خودشون از نژادهای خودشون اتحادیه ها (مثل اتحادیه همین کشورهای عربی) می سازن و فیلم ها نشون میدن ولی به نژاد همه ایرانیان (آریایی) توهین میکنن و یا انکارش می کنن. قضیه همون مرگ واسه همسایه خوبه هست.
محسن: 1394/3/2917:05:52،
30
11
کانال سوئز در 1869 ساخته شده... یعنی 145 سال پیش....
اونوقت الان ما یه جاده درست حسابی نمیتونیم درست کنیم
کجای کار دنیاییم ای دلواپس؟؟؟
ایمان: 1394/3/2922:49:59،
15
18
سخنگو دولت در ملع عام با پر رویی تمام اعلام میکن هزار میلیارد دلار گم شده و ما نمیدونیم کجا رفته در صورتی که کارشناسان وزمین شناسان معتبر دنیا اعلام کردن که همانند چنین کانالی که خزر را به خلیج فارس وصل کند چیزی در حدود ده تا بیست میلیارد دلار هزینه داره که کلی اشتغال زایی داره کویر لوت ودشت کویر را میتوان سیراب وشیرین کرد ماهی گیری وکشاورزی وکشتیرانی وهمه وهمه که مارو از درآمد نفتی حتی بی نیاز میکن حالا ملت باید بیندیشند که...............
مجید : 1394/3/3009:54:00،
17
13
البته فک میکنم درستش سال 1969 باشه .
ایران جیب لطفا بررسی کنید.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
شرایط جدید فروش اقساطی محصولات ایران خودرو - شهریور 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
شرایط فروش هیوندای اکسنت شرکت کرمان موتور برای اولین بار اعلام شد + قیمت قطعی
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
اعلام شرايط پيش‌فروش خودروهای رنو تندر90 و رنو ساندرو
آغاز دور جدید فروش فوری پژو 207 اتوماتیک جدید - شهریور 96
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
شرایط پیش فروش جدید محصولات ایران خودرو - شهریور 96
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
نرخ‌های جدید سود بانکی اعلام شد
جدول پیش فروش محصولات ایران خودرو با سود مشارکت 25 درصد - شهریور 96
شرایط جدید فروش فوری محصولات ایران خودرو - شهریور 96
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار تهران
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما