کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دولت با قطار حومه‌ای به دنبال چیست؟


کد خبر : ۱۲۸۳۲چهارشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱:۳۵۲۶۴۶ بازدید

نایب رئیس انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی می‌گوید: راه‌اندازی قطار حومه‎ای یکی از اصلی‎ترین حمل‌ونقل‎ها‎ی بین شهری است که در فواصل کوتاه‎تر باید از ...

نایب رئیس انجمن مهندسی حمل‌ونقل ریلی می‌گوید: راه‌اندازی قطار حومه‎ای یکی از اصلی‎ترین حمل‌ونقل‎ها‎ی بین شهری است که در فواصل کوتاه‎تر باید از حمل‌ونقل حومه‌ای استفاده شود تا بار ترافیکی جاده‎ای را سبک‎تر کند.

به گزارش اقتصادنیوز، پس از سه سال بحث و بررسی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار حومه‎ای از سال 91، پروژه قطارحومه‎ای تهران – ورامین – گرمسار اکنون با قوت بیشتری پیش گرفته شده است.  حال اینکه قطارهای حومه‎ای تا چه اندازه می‌توانند به کاهش ترافیک درون شهری، تسهیل رفت‌وآمدها و موارد این چنینی کمک کند؟ پاسخ این سوال‌ها را نایب رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ایران می‌دهد.

 ابوالفظل بهره‎دار به ایجاد قطارهای حومه‌ای تاکید کرده و گفته است که توسعه قطارهای حومه‌ای کمک بزرگی به توسعه شهری و توسعه خدمات تجاری آن می‌کند، بنابراین باید تعامل میان نهادهای متولی برای ایجرای این طرح بیشتر شده تا نتیجه بهتری دریافت شود . در ادامه گفت‌وگوی اقتصادنیوز با وی آمده است: 

راه‌اندازی قطار حومه‎ای از سال 91  مطرح شده اما تاکنون اجرایی نشده است. به نظر شما با تاکید وزیر راه ، ایجاد مسیرهایی برای رفت و آمدها در حومه کلان‎شهرها تا چه اندازه کمک کننده ترافیک شهری و بین شهری است؟

راه‌اندازی قطار حومه‎ای یکی از اصلی‎ترین حمل‌ونقل‎ها‎ی بین شهری است که در فواصل کوتاه‎تر باید از حمل‌ونقل حومه‌ای استفاده شود تا بار ترافیکی جاده‎ای را سبک‎تر کند. به طور طبیعی حمل‌ونقل ریلی بهترین گزینه برای انتخاب شهرک‎های اطراف یا خوابگاهی برای هر کلانشهری محسوب می‎شود، از این رو پرداختن به قطارهای حومه‎ای پیش از این هم مورد اهمیت بوده اما کمتر به آن توجه شده است. حال باید با دونگاه به این مساله توجه کرد . یکی اینکه قطارهای حومه‎ای توسط راه‎آهن صورت گیرد یا مترو که همین مساله در درجه اول اهمیت قرار دارد . نگاه دیگر نتیجه کار و برداشته شدن حساسیت‎ها است، اینکه اقدامات اجرایی باید هم توسط راه‎آهن و هم مترو متناسب با ظرفیتی که به تردد مسافرین حومه‎ای است فارغ از حساسیت‎های غیر ضروری به صورت بهینه انجام شود.در این زمان باید توجه کرد که اگر مسیری را مترو می‎تواند انجام دهد گریز نشود و آن را به راه‎آهن منتقل نکند و برعکس آن نیز صورت نگیرد. اینگونه است که انتخاب مسیر و اینکه این شبکه ریلی راه‎آهن یا مترو باشد بسیار دارای اهمیت است . 

به نظر شما کدام یک بیشتر در ایجاد این مسیر موفق‎تر خواهند بود و بهتر است این مسئولیت بر دوش کدام یک باشد ؟

احساس کلی این است که بهتر است قطارهای حومه‎ای را شهرداری‎ها انجام دهند و این نگاه قابل توجه‎تری است. پیشنهاد اصلی من این است که باید فارغ از حساسیت‎هایی که سازمان‎ها و نهادها دارند تصمیم گرفته شود ، چرا که این امر به نفع جامعه است و در دراز مدت می‎تواند بازدهی مناسبی ایجاد کند و چون مترو در حال حاضر در لینک میان شهرها قرار گرفته و در تمام دنیا هم نقش مترو همین است و اقدامات حومه‎ای را به صورت اساسی انجام می‎دهد، به نظر می‌رسد مترو بهترین گزینه اجرای قطار حومه‌ای است. همچنین اگر از منظر آسیب‌شناسی و ارزیابی دقیق شهری به آن نگاه شود نیز به این نتیجه می‎رسیم که اگر قرار است شهرداری‎ها نیازهای عمومی شهر را فراهم کنند، به طور طبیعی باید قطارهای حومه‎ای هم زیر مجموعه تامین رفت و آمد شهری قرار گیرد.

به نظر شما تسهیل در رفت و آمدهای برون شهری می‎تواند به مهاجرت معکوس کلان‎شهرهایی همچون تهران کمک کند؟

همین گونه است. اگر تسهیلات مناسب حمل‌ونقل فراهم شود می‎تواند کمک کننده باشد . به طور مثال در شهر مسکو ، جمعیت در روز 14 میلیون نفر و در شب 9 میلیون نفر است و این نشان می‎دهد که روزانه حدود پنج میلیون نفر توسط حمل و نقل از شهرک‎های اطراف و خوابگاهی وارد و خارج شهر می‎شوند. این نشان می‎دهد که مترو می‎تواند ضریب اطمینان برای کسب و کار بیشتر فراهم کند.‎ از این رو این امر باعث می‎شود که شهر کمتر صدمه ببیند و نیازهای تجاری نیز اجرایی شود و اگر با این نگاه دیده شود مترو می‎تواند حتی بیش از راه‎آهن تاثیر گذار باشد . 

تسهیلات اجرایی تا چه اندازه فراهم شده است؟

همه این موارد را باید شورای عالی ترافیک تصمیم گیری کند و وزارت راه هم واگن‎های بالای 100کیلومتر را ساماندهی کند و این تفکیک انجام شود و شهر ورامین تحت فشار و نیاز شدید قطار حومه است . بنابراین باید نگاه جدیدی به آن انجام شود . پیش‎تر راه‎آهن اقدامی در این مسیر داشته است و باید اکنون نیز نگاهی از سوی مترو انجام شود و میان این دو تعاملی برقرار کنند. ممکن است نبود این سیاست‎های پایدار در دراز مدت به توسعه فعالیت‎های شهری و حومه‎ای لطمه بزند . از این منظر پیشنهاد دارم که هم وزارت راه،هم شهرداری‎ها و هم وزارت کشور و هم نهادهای سیاست گذار این موضوع را در جلساتی بررسی کنند که در طرح کلان حمل و نقلی چه درون شهری و چه برون شهری از تمام ظرفیت‎ها استفاده شود .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها