کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا مافیای بازار می‌گذارد رنو داستر در ایران ارزان عرضه شود؟


کد خبر : ۱۲۸۲۰چهارشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۰۴۹۸۷۶ بازدید

تا پیش از اعمال تحریم‌ها رنو داستر اولین خودرو شاسی بلندی بود که امید ورود یک خودرو شاسی بلند با قیمت مناسب برای طبقه متوسط ایرانی ...
آیا مافیای بازار می‌گذارد رنو داستر در ایران ارزان عرضه شود؟آیا مافیای بازار می‌گذارد رنو داستر در ایران ارزان عرضه شود؟

تا پیش از اعمال تحریم‌ها رنو داستر اولین خودرو شاسی بلندی بود که امید ورود یک خودرو شاسی بلند با قیمت مناسب برای طبقه متوسط ایرانی به بازار را زنده کرده بود. اما با اعمال تحریم ها، تولید داستر با تاخیر مواجه شد و این خودرو برای واردات به نگین خودرو سپرده شد. این شرکت هم این شاسی بلند ارزان قیمت رنو را با قیمت 97 میلیون تومان به فروش می رساند قیمتی که برای یک شاسی بلند ارزان قیمت زیاد بنظر می رسد. اما با این وجود از این خودرو استقبال شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، رنو داستر قرار است در ایران تولید شود و بر سر تولید این خودرو هم شرکت رنو مذاکراتی را با ایران خودرو و سایپا انجام داده با اینکه اخباری مبنی بر تولید این خودرو در پارس خودرو منتشر شده اما هنوز این اتفاق قطعی نیست و ممکن است این خودرو در ایران خودرو تولید شود .

رنو داستر در اروپا جزو ارزان قیمت ترین خودروهای بازار محسوب می شود. قیمت مدل پایه این محصول در اروپا 12 هزار یورو است در این مدل پایه از موتور مدل تندر 90 ایران یعنی k4m با قدرت 110 اسب بخار استفاده شده است این مدل دیفرانسیل جلو است. مدل لوکس تر این خودرو که دو دیفرانسیل است با همین موتور 14 هزار و 500 یورو قیمت دارد.در اروپا داستر با موتور 1.2 لیتری با قدرت 125 اسب بخار، اگر دیفرانسیل جلو باشد 16 هزار و اگر دو دیفرانسیل باشد 18 هزار یورو قیمت دارد.با این قیمت ها رنو داستر که در اروپا تحت برند داچیا به فروش می رسد از محبوب ترین خودروهای شاسی بلند ارزان قیمت محسوب می شود که جزو پر فروش ترین ها هم هست.

در ایران و توسط شرکت نگین خودرو، رنو داستر با موتور دو لیتری 135 اسب بخاری و به صورت تک دیفرانسیل عرضه می شود. این موتور با اینکه 10 اسب بخار از مدل اروپای این محصول با قوی ترین موتور بنزینی قدرتمند تر است اما مصرف سوخت بیشتری هم دارد. با این همه این مدل را اگر هم تراز مدل 16 هزار یورویی در اروپا بدانیم بدون اخذ تعرفه در ایران قیمتی در حدود 59 میلیون تومان خواهد داشت . این قیمت با توجه به تعرفه 45 درصدی واردات خودرو و هزینه های جاری و سود شرکت در ایران چیزی در حدود 97 میلیون تومان می شود که بدست مشتری ایرانی می رسد.

رنو داستر ترکیبی از توانایی های فنی رنو در زمینه موتور و توانایی ها شریک رنو یعنی نیسان در زمینه خودروهای شاسی بلند است . این خودرو با موتور 125 اسب بخاری و در حالت دو دیفرانسیل می تواند عملکرد متوسطی در زمینه جاده های کوهستانی و عملکرد خوبی در جاده های شهری داشته باشد.

تست فنی نگارنده البته با موتور 110 اسب بخاری این خودرو در ارتفاعات رشته کوه البرز نشان می دهد خودرو می تواند مسیر کوهستانی و خاکی را طی کند اما زمانی که قرار است اتومبیل از تپه هایی با شیب تند بالا رود موتور 110 اسب بخاری کمی برای خودرو ضعیف بنظر می رسد البته این خودرو برای یک خانواده که به دنبال خودروی شهری که توانایی طی کردن مسیر های خاکی و کوهستانی را دارد گزینه مناسبی است اما نباید با موتور 110 اسب بخاری از این خودرو انتظار یک خودرو همه جا رو مانند جیپ را داشت.

رنو داستر از نظر فضای داخلی می تواند گزینه خوبی برای یک خانواده ایرانی 5 نفره باشد از نظر ایمنی هم این خودرو دارای سه ستاره ایمنی اروپا است.گذشته از این بررسی فنی اگر این خودرو در ایران تولید شود قیمتش چقدر خواهد بود.تندر 90 هم اکنون حدود 60 درصدش در ایران داخلی سازی شده داستر هم دارای پلت فرم مشابهی با تندر 90 است از طرفی بسیاری از قطعات خودرو هم یکی هستند این به این معنی است که داستر در صورت داخلی سازی می تواند بسیار ارزان تر از مدل وارداتی البته با موتور 110 اسب بخاری عرضه شود.

تندر 90 E2 یا لوگانی که در ایران تولید می شود با مشخصاتی که در بازار ایران به فروش می رسد در بازار جهانی حدود 10 هزار یورو قیمت دارد . که در حدود 37 میلیون تومان می شود. این خودرو هم اکنون توسط ایران خودرو و سایپا 37 میلیون تومان به فروش می رسد و در بازار آزاد 44 میلیون تومان قیمت دارد.

اگر این اتفاق در مورد داستر هم رخ دهد و قیمت جهانی این محصول با قیمت داخلی آن مانند تندر 90 یکی شود در اینصورت این خودرو در مدل پایه می تواند با قیمت 12هزار 500 یورو یعنی حدود 46 میلیون تومان و در مدل دو دیفرانسیل 14 هزار 500 یورو یعنی حدود 53 میلیون تومان عرضه شود.هم اکنون ارزان ترین شاسی بلند های بازار ایران لیفان ایکس 60 با قیمت 61 میلیون تومان و ام وی ام ایکس 33 با قیمت 66 میلیون تومان هستند . هر دو خودرو هم دیفرانسیل جلو و ساخت شرکت ها چینی با کیفیت نه چندان مناسب هستند.

عرضه داستر اگر در مدل دو دیفرانسیل با قیمت زیر 60 میلیون تومان انجام شود می تواند بازار بسیاری از وارد کنندگان و تولید کنندگان داخلی را بر هم زند برای همین احتمالا مافیای حاکم بر بازار خودرو به راحتی نمی گذارد این خودرو با این قیمت عرضه شود و احتمال دارد قیمت مدل تولیدی این خودرو در ایران به بالای 70 میلیون تومان برسد.  ولی اگر رنو داستر با قیمت زیر 60 میلیون تومان در بازار عرضه شود میتواند اولین خودرو شاسی بلند همه گیر در بازار ایران پس از انقلاب باشد . خودرو شاسی بلندی که اقشار متوسط جامعه توان خریدش را دارند .



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها