کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

اختلالات اینترنت موبایل گریبانگیر مشترکان

کدخبر:۱۲۸۱۸چهارشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۴۰۱۳۸۰ بازدید

حدود 8 ماه از کارت زردی که سازمان تنظیم مقررات برای بی‌کیفیت بودن شبکه های موبایل به اپراتورها داد می گذرد اما هنوز اختلالات باقی ...

حدود 8 ماه از کارت زردی که سازمان تنظیم مقررات برای بی‌کیفیت بودن شبکه های موبایل به اپراتورها داد می گذرد اما هنوز اختلالات باقی است و وعده‌هایی که برای بهبود این شرایط داده شده هیچ یک محقق نشدند.

به گزارش مهر، 10 ماه از اولین اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه مجوز نسل سوم و چهارم موبایل به اپراتورهای تلفن همراه می گذرد اما شواهد نشان می دهد که این فناوری همچنان ناپایدار است و در بسیاری از مناطق کشور، اختلالات توسعه ای برای این سرویس، گریبان مکالمات را نیز گرفته است.

علاوه بر قطع و وصلی های گاه و بیگاه، از دسترس خارج شدن، خط رو خطی و قطعی حین مکالمه و اشغالی، پیغام های خطا در شماره گیری و به طور کل اختلالات در آنتن دهی، آنچه این روزها نمود بیشتری در اختلالات دارد عدم پایداری شبکه های موبایل اپراتورها است که باعث شده مشترکان در یک زمان در یک منطقه دارای پوشش ۳G باشند و درزمان دیگر در همان منطقه حتی پوشش ۲G هم نداشته باشند؛ این عدم پایداری باعث شده است که اتصال به اینترنت موبایل برخی مواقع با  GPRS و در برخی مواقع با ۳G و ۴G و یا هیچکدام اتفاق بیافتد اما در هر صورت مشترک بابت این اتصال ناپایدار مجبور به پرداخت هزینه اینترنت خواهد بود.


مشکلاتی که مشترکان با آن درگیرند

مهمترین ویژگی و خصیصه نسل های سوم و چهارم موبایل را شاید بتوان دسترسی به اینترنت پرسرعت در حال حرکت عنوان کرد و به این خاطر است که با اعلام ورود این فناوری به کشور، بسیاری از کاربران موبایل گوشی های خود را به اسمارت فون تغییر دادند اما با وجود اخطارهایی که رگولاتوری به عنوان نهاد نظارتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پاییز سال گذشته به اپراتورهای موبایل داد و در مقطعی نیز اعلام کرد که علاوه بر کارت زرد، کارت قرمز نیز در صورت نیاز به این خدمات دهندگان ارائه خواهد شد، همچنان اوضاع نسل سوم و چهارم موبایل و به طور کل شبکه دسترسی به این فناوری خوب نیست و مشترکان با اختلال مواجه هستند. با این وجود در این زمینه رگولاتوری نیز اظهارنظری نکرده و از کارت زرد و قرمز و اخطار نیز خبری نیست.

مشترکان دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که در اتصال به اینترنت و قطعی حین مکالمه اتفاق نظر دارند می گویند: سیم کارتهایشان در مقاطعی از زمان از دسترس خارج می شود و مجددا آنتن بر روی گوشیهایشان دیده می شود؛ از طرفی آنتن دهی نسل سوم بر روی گوشی و دسترسی به اینترنت ناپایدار است و این باعث می شود هزینه های ناخواسته بابت اتصال به اینترنت پرداخت کنند؛ جالب اینجاست که در مکان‌هایی که تا پیش از این، صفحه موبایل مشترک کلمه نسل سوم را نشان می داد و مشترک می توانست از اینترنت موبایل استفاده کند هم اکنون به GPRS تغییر یافته و اینترنت موبایل به کندی حرکت می کند. پوشش موبایل درحال حرکت، در جاده ها و اماکن عمومی مانند مترو نیز کماکان مانند سابق است و این درحالی است که پوشش جاده ای و اماکن عمومی شهری از جمله تعهدات اپراتورهای موبایل در ارائه سرویس نسل دوم تلفن همراه بود اما با وجود ارائه خدمات نسل سوم، همچنان این مشکل وجود دارد.

مشترکان معتقدند که برخلاف آنچه که در سایت رسمی اپراتورهای موبایل در مورد شهرها و مناطق تحت پوشش دیده می شود پوشش این خدمات، در اغلب موارد ناقص است و طی چند ماه گذشته پیشرفتی در سرویس دهی به مشترکان احساس نمی شود و به نظر می رسد توسعه این شبکه ها متوقف شده است. اختلالات در کدهای دستوری برای فعال سازی خدمات، کندی شبکه های پیام رسان داخلی و خارجی و عدم اتصال به اینترنت از دیگر مواردی است که به نظر می رسد به مشکلات فنی شبکه اپراتورها مربوط می شود.


ناکامی نسل 3 ؛ برنامه ریزی برای نسل 5

ارائه نسل سوم تلفن همراه توسط اپراتورهای اول، دوم و سوم در حالی با مشکلات گوناگون همراه است و ناکام مانده که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عزم خود را برای بومی سازی نسل های بالاتر موبایل یعنی نسل ۵ تلفن همراه جزم کرده است.

در هفته ای که گذشت این وزارتخانه با مسئولیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همایش راهکارهای نسل پنجم موبایل را برگزار کرد و مطالعات برای ورود به نسل پنجم موبایل را برای ۵ سال آینده کلید زد؛ مسئولان وزارت ارتباطات وعده دادند که این فناوری را به صورت بومی در کشور پیاده سازی کنند؛ این موضوع با توجه به اقدام وزارت ارتباطات برای ارائه مجوز سریع و بدون برنامه ریزی نسل سوم و چهارم موبایل که برای جا نماندن از تکنولوژی صورت گرفت، برنامه ریزی شده تا این بار بدون عجله و فرهنگسازی، تکنولوژی به کشور وارد نشود.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ایران را اولین کشور در منطقه عنوان کرد که وارد فاز مطالعاتی نسل پنجم موبایل شده، چیزی که در گذشته برای نسل دوم موبایل نیز در منطقه اتفاق افتاد؛ اما عقب ماندگی در حوزه موبایل نسل سوم به دلیل انحصار چندین ساله ای که به اپراتور رایتل داده شد، مسئولان را وادار کرد بدون مقدمه، مرداد ۹۳ اجازه ارائه خدمات نسل سوم و چهارم را به دلیل جاماندن از این فناوری، به اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه بدهند.


توضیحات یکی از اپراتورها در مورد اختلالات

سعید عسگری -مدیر روابط عمومی اپراتور همراه اول در گفتگو با مهر وجود اختلالات اینچنینی را تایید نکرد و گفت: شبکه همراه اول در هرجایی که پوشش ۳G داشته باشد این پوشش پایدار بوده و از نظر فنی امکان ندارد که پوشش شبکه در ساعتی کامل و در ساعت دیگر وجود نداشته باشد؛ مگر اینکه به صورت موردی در سایتی با اختلال رو به رو شویم که موضوع کاملا متفاوت خواهد بود.

وی در مورد گزارشهای مردمی از بروز افزایش اختلالات و نارضایتی از کیفیت موبایل تاکید کرد: گزارش های مردمی به سامانه ۹۹۹۰ تغییر خاصی نسبت به گذشته نداشته و تغییری در تعداد تماس به این سامانه و نوع شکایت مشترکان گزارش نشده است که حاکی از مشکلات و اختلالات باشد.

عسگری با بیان اینکه تست شبکه هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت خیابانی صورت می گیرد از توسعه نسل سوم شبکه ارتباطات سیار در حدود ۱۳۰ شهر خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان مناطق تحت پوشش نسل سوم که در نقشه همراه اول مشخص شده به معنای پوشش منطقه ای و نه خیابانی و براساس رنگ بندی اعلام شده است.


مجلس اختلالات را پیگیری می کند

رمضانعلی سبحانی فر - نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر درباره اختلالات تلفن همراه از نارضایتی مردم در این زمینه خبر داد و گفت: مدتی است که کیفیت تلفن همراه مشکلات واضحی دارند و ما شاهد قطعی و اختلال در مکالمات تلفن همراه اپراتورهای مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه به عنوان نمایندگان مجلس این موضوع را دنبال کردیم ادامه داد: براساس اعلام وضعیت صورت گرفته، مشخص شده که اپراتورهای موبایل در یک دوره گذر به نسل های جدید ارتباطی هستند و نیز اجرای طرح رومینگ ملی را در برنامه دارند که این دو موضوع باعث ایجاد اختلال در سرویس دهی این اپراتورها شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزارت ارتباطات نباید قول بهمن ماه را برای حل این مشکلات به مردم می داد؛ چرا که این اپراتورها در مهرماه مجوز اصلی خود را دریافت و در بهمن ماه تقریبا نسبت به سرویس دهی نسل سوم اقدام کردند، به همین دلیل نباید با وعده رفع مشکلات در بهمن ماه، مشترکان را امیدوار می کردیم.

وی با بیان اینکه پس از تغییرات و توسعه زمان زیادی نیاز خواهد بود تا سرویس اپراتورهای موبایل در هر استانی به پایداری نهایی برسد خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم به نمایندگان در رابطه با مشکلات اختلال و آنتن دهی اعتراض کردند.

سبحانی فر با تاکید براینکه موضوع اختلالات و قطعی‌ها را بررسی و پیگیری می کنیم، افزود: از رگولاتوری نیز خواسته ایم در این زمینه توضیحات خود را ارائه کند که البته گفته می شود اغلب این مشکلات فنی به دلیل تغییر تکنولوژی است.  
 

عذرخواهی معاون وزیر برای اختلالات موبایل

همه اینها در حالی است که چندی پیش علی اصغر عمیدیان -معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای نسل پنجم موبایل باید از زیرساختهای اپراتورها در نسل سوم و چهارم موبایل استفاده کنیم درباره دلایل اختلالات موبایل گفته است: کمتر از یک سال است که مجوز نسل سوم را به اپراتورها داده ایم و از آنجایی که هر نسل تلفن همراه برای شکوفایی ۱۰ سال زمان نیاز دارد نمی توان توقع زیادی از اپراتورهای موبایل در این مقطع کوتاه داشته باشیم.

وی گفت: اختلالات شبکه های موبایل را می پذیریم؛ اگرچه اپراتورها با توجه به حجم سرمایه گذاری در حال توسعه در این بخش هستند اما رگولاتوری نیز با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور این اپراتورها، تاکید دارد که کیفیت باید به حد مطلوب برسد.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه قبول داریم مشکل وجود دارد ادامه داد: اپراتورهای موبایل در اول راه و با تمام توان درحال تلاش هستند و از طرفی انتظارات از آنها زیاد است، با این وجود ما از مردم به خاطر این مشکلات عذرخواهی می کنیم.

البته تلاش برای دریافت اظهارنظر در مورد برخورد رگولاتوری با اختلالات با توجه به اخطارهایی که سال گذشته به اپراتورها داده شده و آخرین گزارش عملکردی در این باره، بی نتیجه ماند و علی اصغر عمیدیان معاون وزیر ارتباطات درحاشیه همایش راهکارهای نسل پنجم موبایل، برغم آنکه برای پاسخ به رسانه تصویری محدودیت زمانی نداشت اما سوالات به رسانه های رسمی و خبرگزاری ها را به دلیل نداشتن وقت، بی پاسخ گذاشت؛ در همین حال از سوی روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز، شرایط گفتگو با معاونت نظارت رگولاتوری، با وجود سعی بسیار، فراهم نشد.

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

بابک: 1394/3/2711:49:15،
13
51
رایتل بگیرید که شبکه اش پایداره و از اول بر مبنای 3G و 4G طراحی شده...
leader: 1394/3/2713:21:51،
23
7
یه ضرب المثل قدیمی میگه: سگ زرد برادر شغال است.
وحيد يوسفي: 1394/3/2715:06:02،
7
5
من هجده سال دارم و اصلا رايتل ندارم
هاشم: 1394/3/2711:51:05،
24
9
من توی هر شهری که با سیمکارت همراه اول خودم تماس گرفتم، طی دو دقیقه فقط صدای خودم توی گوشی تکرار میشه. اولا فکر میکردم مشکل از گوشیه، بعدش فهمیدم همه همین مشکل رو دارن.
همین امروز هم این مشکلو داشتم.
leader: 1394/3/2713:27:25،
17
7
حدود 20روز پیش مطابق چندماه قبل اقدام به تمدید بسته 2.5گیگ همراه اول با 10هزارتومن کردم و در حالی که 14000 تومن هم اعتبار علاوه بر این مبلغ تو سیمکارتم داشتم درست 2روز بعد از فعالسازی طرح و با اینکه مکالمه ای هم به اونصورت از خطم نداشتم پیامک کاهش شارژ به زیر 500 تومن اومدو وقتی چک کردم دیدم اعتبارشارژ تموم شده! با9990 تماس گرفتم و گفتم خلاصه صحبت هاش شده همینی که هست! حالا هشدارم به کسایی هست که این بسته هارو دارن و سیمکارتشون دائمیه منتظر قبوض کمرشکن باشید.
رضا: 1394/3/2711:52:51،
22
7
دروغ تا به كجا! بسته نوترينو خريدم ولي سرعتش نسبت به زماني كه نوترينو نبود افتضاح شده. قبل ار نوترينو توي خونه با سرعتي بسيار راضي كننده دانلود داشتم اما الان تو همونجا بيشتر وقتها روي E هستم !! ما كه راضي نيستيم از پولي كه داديم
حسن: 1394/3/2711:54:57،
26
6
با سلام
بسته اینترنت همراه اول فعال کردم یک ماهه 2.5 گیگ کلا 200 مگ نشد استفاده کنم همش قطعی داره کم فروشی در حد تیم ملی فقط تبلیغات الکیه سرعت افتضاح
با تشکر
303: 1394/3/2711:55:34،
22
6
مگه ما تو ايران اينترنت داريم !

جديدا موبايل هم نداريم !

آنتن چيه اصلا . مگه ميشه كه آدما با هم صحبت كنن !

عجب !
مهدی: 1394/3/2712:00:09،
22
7
یعنی الان ده سال GPRS گذشته دیگه ما که شکوفایی ندیدیم.
اگه دیدینش سلام منم بهش برسونین.
علی: 1394/3/2712:00:54،
8
17
نوش جان اونایی که معتاد به اینترنت هستن!
مهدی: 1394/3/2712:01:22،
21
7
نسل سوم همراه اول واقعا بده خیلی بد، بیشتر مناطق 2 جی هست، جاهایی هم که 3 جی آنتن می ده دایم سوییچ می شه رو 2 جی، 3 بار هم شکایت کردم هیچ پیگیری انجام نشده..
مرندی: 1394/3/2716:46:53،
7
6
من یه یسته 2.5گیگ از همره اول گرفته بودم 2روزه بعد که تنها 100مگ اسفاده کرده بودم حجمم ناپدید شد و حدود 5 تومن شارژم رو هم خورد.شکایتم کردم پیگیری نکردن

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل