کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مجلل‌ترین هتل‌های ایران در کدام شهرها هستند؟


کد خبر : ۱۲۷۸۴سه شنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۶:۴۵۱۴۳۴۳ بازدید

با توجه به اینکه صنعت گردشگری به یک صنعت درآمدزا در سراسر دنیا بدل شده و روی این صنعت و هتل‌های لوکس و جاذب توریست سرمایه‌گذاری ...
مجلل‌ترین هتل‌های ایران در کدام شهرها هستند؟مجلل‌ترین هتل‌های ایران در کدام شهرها هستند؟

ستاره و درجه هتل‌ها بر اساس کیفیت خدمات، تجهیزات مناسب، آموزش پرسنلی، رعایت موازین بهداشتی، فضاها و امکانات ساختمانی و تاسیساتی و همچنین غذا تعیین می‌شود و بدیهی است هر نقصانی در بخش‌های یاد شده در هتل می‌تواند در تقلیل درجه هتل موثر باشد.

به گزارش اقتصاد نیوز، برای درجه‌بندی هتل‌ها از واژه «ستاره» استفاده می‌شود، مثل هتل پنج‌ستاره، چهار ستاره و... اما معیار و ویژگی هتل‌ها برای گرفتن این ستاره‌ها چه باید باشد؟ از چه خصوصیاتی باید برخوردار باشند تا لایق گرفتن ستاره شوند؟ 

در بسیاری از کشورها این درجه‌بندی قوانین و استانداردهای خاص خودش را دارد و گاهی خارج از این قوانین ستاره‌های دوستانه هم از سر روابط دوستانه به برخی هتل‌ها داده می‌شود. علی لطفی، مدیر کل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری و میراث فرهنگی در گفت‌وگویی که با دانا داشته گفته است: درجه‌بندی هتل‌ها پس از گذراندن فرایند ارزیابی از سوی عوامل تطبیق استانداردهای فنی و کسب امتیاز لازم و تایید کمیسیون درجه‌بندی استان صورت می‌گیرد. در واقع ستاره و درجه هتل‌ها بر اساس کیفیت خدمات، تجهیزات مناسب، آموزش پرسنلی، رعایت موازین بهداشتی، فضاها و امکانات ساختمانی و تاسیساتی و همچنین غذا تعیین می‌شود و بدیهی است هر نقصانی در بخش‌های یاد شده در هتل می‌تواند در تقلیل درجه هتل موثر باشد.

همچنین او افزود: در صحبت‌های محاوره‌ای و خاطرات سفر گفته می‌شود که مثلاً هتل سه ستاره در فلان کشور مثل هتل پنج ستاره در کشور ماست یا به عکس. واقعیت این است که طبق استانداردهایی که تعریف می‌شود این ناهمگونی ستاره‌ها را در کشورهای مختلف به آسانی می‌توان مشاهده کرد به قول معروف بسیاری از این ستاره‌ها غیراستاندارد و به عبارتی دوستانه داده شده‌‌اند و ستاره‌ای رسمی که حاکی از کیفیت باشد بسیار نادر است. یعنی هیچگاه دو هتل پنج ستاره حتی در یک شهر مثل هم نیستند و این ناهمگونی از نظر تعداد اتاق، شکل کریدورها، تعداد سالن‌ها و رستوران‌ها و... به وضوح دیده می‌شود. محل قرار گرفتن هتل نیز مهم است. بعضی هتل‌های پنج ستاره در بافت سنتی و تاریخی شهر قرار دارند و هتل دیگر در حاشیه شهر. 

همچنین او افزود: یک سری ملاک و معیارهای از پیش تعریف شده، برای ستاره‌های مختلف وجود دارد و اینکه کدامیک از این ملاک‌ها ارجحیت دارد به سلیقه برمی‌گردد و بعید است سازمانی برای استانداردسازی هتل‌ها این موارد ناهمگون را اولویت‌بندی کند. او نیز در خصوص اینکه ارزیابی هتل‌ها بر چه اساس است گفت: در ارزیابی هتل‌ها سه اصل کلی امتیازبندی می‌شود که عبارتند از: یک امور ساختمانی و تاسیساتی و محل قرار گرفتن هتل، امور مربوط به نوع و سطح سرویس و خدمات و تجهیزات (کمیت و کیفیت خدمات رفاهی موجود در هتل)، دوم امور مربوط به مدیریت و سوم نیروی انسانی و آموزش.

او همچنین در پاسخ به اینکه چه استانداردهایی در کشور برای دادن ستاره‌ها به هتل‌ها وجود دارد؟ اظهار کرد: استانداردهای رعایت شده در هتل‌های کشور رفرنس خارجی داشته و بومی ایرانی شده و این حداقل استانداردها در خیلی از کشورهای منطقه رعایت شده است. بنابراین یک هتل با توجه به نوع خدماتی که ارائه می‌دهد و امکاناتی که دارد و محل قرارگیری هتل و پرستیز و لوکس بودن و تعداد اتاق و... لایق گرفتن ستاره می‌شود که به طور خلاصه در جدول زیر به آن ملاک‌ها اشاره شده است.  

هتل چهار ستاره و پنج ستاره در بالاترین سطح کیفیت خدمات و امکانات ارائه‌دهنده به مشتری قرار می‌گیرند اما امروزه سطح امکانات برخی از هتل‌ها به اندازه‌ای بالاست که به هتل‌های شش ستاره یا هفت ستاره مشهور شده‌اند که البته تنها هتلی که در سراسر دنیا به عنوان هتل هفت ستاره شناخته شده، هتل برج‌العربی دوبی در کشور امارات است که سطح جدید از خدمات‌دهی و امکانات رفاهی موجود در یک مرکز اقامتی را ارائه کرده است.نکته قابل توجه دیگر این است که با توجه به اینکه صنعت گردشگری به یک صنعت درآمدزا در سراسر دنیا بدل شده و روی این صنعت و هتل‌های لوکس و جاذب توریست سرمایه‌گذاری می‌کنند اما از نگاه فعالان این صنعت، در ایران به این صنعت کمتر توجه شده است.

در تهران به عنوان پایتخت ایران تنها پنج هتل، پنج ستاره وجود دارد و در اصفهان که به نصف جهان شهرت دارد و شهری توریستی محسوب می‌شود تنها دو هتل پنج ستاره موجود است. 

اما شهر مشهد با داشتن 11 هتل پنج ستاره دارای بیشترین هتل لوکس در کشور است. تهران و کیش هر کدام با داشتن 5 هتل پنج ستاره در جایگاه بعدی هستند. تبریز و شیراز نیز هر کدام 3 هتل پنج ستاره دارند. اصفهان و یزد هر کدام دارای 2 هتل پنج ستاره هستند و در نهایت چالوس، اراک، آذربایجان غربی، کرمان، بندرعباس، مازنداران وخوزستان نیز هر کدام یک هتل پنج ستاره در دل خود دارند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها