کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

خودروی وطنی در برخوردی تازه با منتقدین

کدخبر:۱۲۷۶۹سه شنبه، ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵:۰۹۴۷۷۹ بازدید

صنعت خودرو از دهه 60 تاکنون مورد حمایت‌های پدرانه دولت بوده و در این میان بازار انحصاری ایجاد شده توسط دولت، عاملی بالقوه بود برای ...

صنعت خودرو از دهه 60 تاکنون مورد حمایت‌های پدرانه دولت بوده و در این میان بازار انحصاری ایجاد شده توسط دولت، عاملی بالقوه بود برای رشد و توسعه این صنعت. ممنوعیت طولانی‌مدت واردات خودرو خارجی در دهه‌های گذشته و تعرفه بالای واردات در شرایط کنونی مهم‌ترین حمایت دولت از این فرزند صنعتی بود که از جیب مصرف‌کنندگان هزینه می‌شد و درنهایت هم به آلودگی بیشتر هوا و مصرف بیشتر سوخت و هزینه‌های نادیده تصادف‌ها و تلفاتش منجر شد.

 این سال‌ها فرصتی بود تا خودروسازی ایران با هزینه ملی و حمایت بی‌دریغ مردم و دولت رشد کند و در روزگاری، زیان‌های مالی و خرید با قیمت چند برابر نرخ بازار جهانی مردم را با تولید مدرن و تازه‌اش جبران کند. اما حالا در دهه چهارم انقلاب و در دهه ششم عمر این صنعت در ایران، مهم‌ترین پرسشی که برای مردم وجود دارد این است که نتیجه این همه حمایت بی‌دریغ دولت و مصرف‌کنندگان از صنعت خودرو چه بوده است؟ همین سوال مردم، حق پرسشی برای کارشناسان اقتصادی، تحلیلگران و تصمیم‌گیران حوزه‌های کلان مدیریتی محفوظ کرده تا صدای اعتراض مصرف‌کننده را به جایی برساند. حالا در این میان کاری هم نداریم که رقیب آسیایی صنعت خودروسازی ایران یعنی کره‌جنوبی (که کار را از صفر و همزمان با ایران استارت زده) به کجا رسیده است.

 به هر سو، این موضوع خود به تنهایی کافی است تا صنعت خودروسازی مورد پرسش واقع شود اما با وجود این دلایل، مدیران صنعت خودروسازی حالا دیگر حق پرسش را نیز برای دیگران وارد ندانسته و با تندی به منتقدان می‌تازند. هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو اولین فردی است که خیلی عیان به کارشناسان و اساتید دانشگاهی و نمایندگان مجلس که منتقد خودروسازی هستند تاخته است. او در چهارمین نشست تخصصی صنعت خودرو، با لحنی تند به منتقدان حمله کرده و با بیان این‌که ایران‌خودرو به هیچ‌کس جز مردم بدهکار نیست، مقابل کارشناسان و مدیران و سیاستگذاران منتقد موضع گرفت. او گفته است: ما نه بدهکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی هستیم و نه بدهکار اساتید دانشگاه؛ هرچند انتقادها را می‌پذیریم. او همچنین تأکید کرد: قبول دارم که در خروجی محصولات ما مشکل وجود دارد، اما این اتفاق حاصل یک پروسه ۱۰ تا ۱۲ساله است و نباید با آن احساسی برخورد کنیم. فقط حرف زدن و انتقاد کردن در سمینارها و نشست‌ها، دردی از خودروسازی دوا نخواهد کرد؛مشکلات و معضلات را ما هم خوب می‌دانیم، بنابراین بهتر است منتقدان به جای بیان کمبود و کاستی‌ها، راهکار ارایه بدهند.

مشتری مداری قربانی بهانه حفظ اشتغال

در نشست چهارم تخصصی صنعت خودرو که با موضوع «انتظارات مشتریان از صنعت خودرو کشور» برگزار شده بود یکه‌زارع تنها کسی نبود که این رویه را آغاز کرد. تنی چند از سایر فعالان این حوزه هم حضور داشتند و علی‌لو، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نمایندگانی از شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین جمعی از فعالان و منتقدان صنعت خودرو و قطعه‌سازی در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گردهم آمدند تا بار دیگر مهم‌ترین پرسش خود را از این صنعت مطرح کنند که دستاورد آن همه حمایت چه بوده است؟ در این نشست مرتضی شفیعی، معاون مهندسی گروه خودروسازی سایپا و بشیری، نماینده انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و همچنین نماینده شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش‌هایی درباره توقع مشتریان از صنعت خودرو ارایه کرده‌اند ضمن این‌که چلویی، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور نیز با انتقاد از این‌که اولویت امروز صنعت خودرو ایران مشتری نیست، اعلام کرد: حفظ اشتغال و برآوردن انتظارات حاکمیتی تنها اولویت‌های صنعت خودرو ایران است بنابراین زمانی که اولویت‌ها در این صنعت این موارد است انتظار نمی‌رود که پاسخی به انتظارات مشتریان داده شود.

وی همچنین دریافت نیاز مشتری در داخل خودروسازی‌ها را از دیگر مشکلات ذکر کرد و اظهار داشت: مشکلات زیاد خودروسازان در حوزه حفظ اشتغال، نقدینگی و دیگر موارد متاسفانه نمی‌گذارد که خودروسازان به انتظارات مشتریان بپردازند. با این وجود یکه‌زارع، مدیرعامل ایران‌خودرو کارشناسان و منتقدان را به چالش ارایه راهکار فراخوانده است. راهکاری که از نظر کارشناسان با حذف رانت‌ها و انحصار می‌تواند موثر واقع شود. به عقیده کارشناسان حوزه صنعت، خودروسازان با برخورداری از انحصار و به بهانه حفظ مشاغل و تولید به حاشیه امن کشیده شده و تلاشی برای بهبود کیفیت خدمات خود و رشد و توسعه این صنعت ندارند.

صنعت خودرو با این حرف‌ها تبرئه نمی‌شود

محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه و اقتصاددان با انتقاد از اظهارنظرهای غیرکارشناسی و سیاست‌زده در حوزه اقتصاد به «شهروند» می‌گوید: در این مورد که هجمه علیه صنعت خودروسازی به جا بوده یا نه؟ یک نکته وجود دارد و آن این است که در برخی موارد شاهدیم اظهارنظرها در حوزه اقتصاد اظهارنظرهای غیرکارشناسی و سیاست‌زده است. این در شرایطی است که برای بهبود وضع اقتصادی کشور باید و الزاما اظهارنظرهای اقتصادی، تخصصی و به دور از دیدگاه‌های سیاسی و جناحی باشد تا تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌گیری‌های درست و دقیق باشد یا حداقل زمان مفیدی که می‌تواند صرف برنامه‌ریزی شود برای توجیه دیدگاه‌های غیرکارشناسی هدر نرود.  او ادامه می‌دهد: اما این‌که تا چه حد می‌توان صنعت خودروسازی را از اتهام‌های وارده تبرئه کرد؟ واقعیت این است که در سایر کشورهای جهان صنعت خودرو را به‌عنوان صنعت، صنعت‌ها می‌شناسند. این موضوع به آن مفهوم است توسعه اقتصادی یک کشور را با صنعت خودروی آن کشور می‌سنجند. در مورد صنعت خودروی ایران وضع ایجاد شده است که دیگر نمی‌توان صنعت خودروسازی را به راحتی تبرئه و رفع اتهام کرد. صنعت خودروسازی کشور با قدمتی که تقریبا معادل صنعت خودروسازی کره‌جنوبی است در شرایط فعلی به نقطه‌ای رسیده است که قدرت رقابت با کره را از دست داده است و ما در مقایسه با صنعت خودروسازی کره هیچ دستاورد قابل دفاعی نداریم. بنابراین، اینکه بخواهیم به بهانه حفظ اشتغال و تولید این صنعت را از اتهام‌های وارد شده مبرا کنیم موضوع درستی نیست.

دو جریان عامل انحطاط صنعت خودرو

این کارشناس حوزه صنعت با تأکید بر عوامل چالش صنعت خودرو کشور، توضیح می‌دهد: درحال حاضر صنعت خودرو ایران زخمی و آسیب‌دیده دو گروه و جریان است. این دو گروه با امیال سیاسی و رانت‌جویی، صنعت خودرو را به نقطه‌ای کشانده‌اند که درحال حاضر می‌بینید. یکی از این گروه‌ها مافیای واردات خودرو است که سود کلان خود را در این بخش می‌بیند و حاضر است برای دستیابی به این سود از هر رانت و زد و بندی علیه صنعت خودرو و حتی مصرف‌کننده استفاده کند که این جریان به بخشی از چالش‌های این صنعت در حوزه تولید دامن می‌زند. طبیعی است که دولت برای برخورداری از درآمدهای گمرکی و مالیاتی قابل توجه در این بخش، عزم جدی برای مبارزه با این مافیا را ندارد و گروه دوم خودروسازان داخلی هستند.  محمدقلی یوسفی با توضیح نقش خودروسازان در ایجاد چالش برای این صنعت می‌گوید: خودروسازان نیز برای از دست ندادن منافع، بهترین راهکار را استفاده از رانت‌های انحصاری تشخیص داده‌اند و با برخورداری از این رانت‌ها، دیگر انگیزه‌ای برای بهبود اوضاع ندارند و از شرایط موجود به راحتی سوءاستفاده می‌کنند.

نگاه خودروسازان اقتصادی نیست

عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه با اشاره به این‌که صنعت خودروسازی کشور تا اواخر دهه ٧٠ عملکرد نسبتا خوبی داشته است، اعلام می‌کند: بیشترین ضعف صنعت خودرو ناشی از این است که مدیران این صنعت به‌ویژه مدیرانی که بعد از دهه ٨٠ سکان هدایت صنعت را به دست گرفته‌اند، نگاه اقتصادی به خودروسازی نداشته و ندارند. انحصار و نیاز بازار شرایطی را ایجاد کرده است که خودروسازی بدون نگاه اقتصادی به حیات خود ادامه دهد و همین باعث شده است که مصرف‌کننده ناراضی باشد و خودروسازان به بهانه حفظ اشتغال و تولید، وضع موجود را به حاشیه امن ببرند. قلی‌یوسفی درباره راهکارهایش برای صنعت خودرو به «شهروند» توضیح می‌دهد: غیر از مباحث کلی که سیاستگذاری‌ها برای اقتصاد کلان کشور را در برمی‌گیرد، مهم‌ترین راهکار این است که صنعت خودروسازی با مشاوره اقتصاددانان برجسته و یک دفتر مطالعات اقتصادی موثر به فعالیت خود ادامه دهد. در غیر این‌صورت و اتکای صرف به رانت‌ها و زد و بندها و حفظ انحصار بازار، این صنعت وضع افول خود را ادامه می‌دهد.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ماهان: 1394/3/2608:46:39،
250
11
در کشور ما در حال حاضر خیلی چیزها تولید نمیشه یا تولید اون جوابگوی نیاز کشور نیست مثل سوزن ته گرد و چوب بستنی و فرچه رنگ و ....

بهتر نیست فرغون سازهای وطنی به جای تولید خودرو این چیزها رو تولید کنند که نیازی به واردات آنها نباشه و همچنین اشتغال کارگران اونا هم حفظ بشه

اون وقت خودرو خوب وارد کنند با تعرفه صفر تا همه از زندگی لذت ببریم
++++++++++++++
مثبت: 1394/3/2610:07:39،
91
13
واقا نظرت عالي بودي كسي منفي بده نيدونم چي بايد گفت
سامان: 1394/3/2610:56:36،
47
6
سایپا پراید دوگانه سوز را گران کرده
سال پیش یک دستگاه پراید دوگانه سوز پیش فروش خرید کردم دعوتنامه اش امده و فقط 131 دوگانه سوز TL داده اندبه قیمت21.190.000 تمام شده که قیمت این خودرو چند روز قبل 20.860.000 بوده این یعنی گران کردن بدون اجاز از شورای رقابت و در سکوت خبری .
من هم انصراف دادم از خرید
علی: 1394/3/2613:41:11،
43
8
من کارمند کرمان موتور هستم
قیمت تمام شده قطعات ایکس 60 برای ما در میاد 14 میلیون و 800 هزار تومان
گفتم که وجدانم راحت باشه
البته علاوه بر قیمت قطعات کارخانه باید مبلغی را به حساب سازمان هایی بریزد که اگر بگم نظرم نمایش داده نمیشه
ولی با این حال کارخانه سود زیادی میکشه روی هر خودرو
مهران: 1394/3/2608:48:43،
39
58
به نظر من باید واردات خودرو متوقف بشه و کارگرهای این کارخونه ها بیکار بشن تا یاد بگیرن تولید یعنی چی
داداشی: 1394/3/2609:17:04،
92
17
انصافا خودت فهمیدی چی گفتی؟
ج: 1394/3/2611:28:24،
11
12
چه اصراری به تعطیلی این کارخونه ها دارید اتفاقا اینا زیرساخت خوبی برای تولید خودرو دارند فقط چند تا تغییر ساده میخوان
ساختار خصوصی - ارتباط با دنیا - همکاری با ابر طراحان خودرو در دنیا - توسعه نیروی انسانی ماهر و متخصص
مثلا لیسانس تاریخ بره تو خط تولید کار بکنه!
لیسانس جغرافی یا ادبیات بره تو طراحی
یا لیسانس کامپیوتر بره تو خط تولید
و یا .....
جیمبو: 1394/3/2608:49:19،
35
20
من از اولشم میدونستم توافق نمیییییشه!
در حسرت ایام قدیم: 1394/3/2608:51:13،
99
8
ما با خودمان چکار کردیم؟!
ملتی که روزگاری سوار بنز و بی ام دبلیو و شورلت و کامارو و کادیلاک و پژو فرانسه و فیات ایتالیا و . . . می شد الان باید با قیمت چند هزار برابر سوار پیکان و پراید پیت حلبی و پژو مونتاژ با قطعات چین و لگنهای بزک شده چینی شوند..........افسوس
رضا: 1394/3/2610:57:50،
41
8
ما رکورد زدیم
نوید: 1394/3/2609:07:23،
53
6
اگه یه فضایی برای کارمندا و کارگراشون مهیا بشه که اونا بیکار نشن هر چه زودتر این دوتا کارخونه ی بی خلاقیت رو تعطیلش کنن واقعا" بهتر از این سیر قهقرایی ناراحت کنندست
رضا: 1394/3/2610:59:40،
33
4
یه روزگار یه وقتی
نه قصه بود نه سختی
جمشید: 1394/3/2611:42:07،
27
13
قصه = داستان
غصه = غم ، اندوه
پاسخ به نوید ***: 1394/3/2616:25:22،
14
8
کمی توی گفتارت تجدید تظر کن

کارخانه بی خلاقیت یا مسئولین بی خلاقیت ؟

احسان♡: 1394/3/2609:10:04،
73
7
صنعت خودرو از دهه 60 تاکنون مورد حمایت‌های پدرانه دولت بوده!!!!!
ایران جیب جان اگه حمایت دولت پدرانه بود تا حالا مرد تنومندی شده بود
حمایت دولت مادراااااااانه بوده نه پدرانه

مادرانه بوده که العان این صنعت لوس بار اومده
علی: 1394/3/2609:12:40،
64
10
تولید خودروی اروپایی و ژاپنی آمریکایی و نه چینی با قیمت منصفانه ++++
ادامه روند تولید محصولات فعلی ----------
پاسخ به علی ۰رضا *** : 1394/3/2616:21:53،
12
7
اصلا این مثبت و منفی چه ربطی به این تیتر داشت ؟

هم سوال و وهم پاسخ شما ایراد داره
سعید: 1394/3/2609:16:41،
42
6
ای کاش مردم آگاه بودن و دربرابر این نابرابری ها می ایستادند .فقط کافی بود مردم یکم از خودخواهی دست بردارند و همه محصولاتی به زور وبه قیمت نامناسب به مردم داده میشود رو نخرند از جمله خودرو ، لبنیات و میوه فقط کافیه مدت کوتاهی مردم اینکار رو بکنند ولی حیف که مردم آگاه نیستند
فریدون: 1394/3/2609:45:54،
48
7
دو تا صنعت داریم که باید هرچه سریعتر تغییر رویه داشته باشن:
- خودروسازی : واقعاً گندش رو در آورده و همه ما تا حالا فقط بخاطر کارگرهاش، به ادامه فعالیتش تن دادیم...
- داروسازی : کسی که گذرش به داروهای آشغال تولید داخل افتاده میدونه چه خبره. بابا دارو میخوری برای دیسک کمر، معده خونریزی میکنه و به روز میوفتی که حاضری درد دیسک کمر رو تحمل کنی ولی داروی لعنتی تولید داخل رو نخوری....
دوستانی که متخصص امر هستن نظرشون رو بفرمان: چرا وقتی دارویی مثل موبیک تولید آلمان هست که به اندازه یک عدس ولی با تاثیر فوق العاده، ما باید بریم دنبال تولید کپسول .... ( همونی که اندازه یک بند انگشت و پدر دستگاه گوارش رو در میاره ) و بدیم به خلق الله که صد برابر داروی خارجی هزینه و درد و آه و نفرین دنبالش باشه ؟
علی.م: 1394/3/2609:48:17،
20
70
خودرو های ایرانی لااقل یه اصالتی ریشه دار در فرهنگ اصیل ایرانی دارن نه مثل ماشین های چینی بی هویت و کپی شده غیر اصیل مثل جک و جیلی ...چه زیباست نام دنا نشانی از اصالت مردم اصالت پرست پارس..زنده باد ایرانی اصیل ایرانی بخر نه چینی بی اصالت
نوید: 1394/3/2610:14:38،
53
5
شما خوشحالی رو گاری اسم ایرانی گذاشتن؟؟!!!!
سینا: 1394/3/2610:49:25،
47
7
"خودرو های ایرانی لااقل یه اصالتی ریشه دار در فرهنگ اصیل ایرانی دارن"؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
منظورتون کدومه؟
گروه پیکان که همون تالبوت انگلیسیه؟
گروه پراید ، محصول کیا کره جنوبی؟
گروه پژو، محصول پژو فرانسه؟
گروه سمند که کپی شده پاسات هست؟
تندر 90 محصول رنوی فرانسه؟

آخه یعنی چه اصالت ریشه دار در فرهنگ اصیل ایرانی؟!

یکی از راه های نجات خودرو سازی دعوت از کارخانجات اروپایی و کره ای و ژاپنی برای احداث کارخانه در ایران و مونتاژ کاری و در نتیجه تولید خودروی خارجی با تعرفه خیلی پایین هست. اینجوری نه کارگرا و کارمندای ایران خودرو از کار بیکار می شن، بلکه جذب این کارخونه ها می شن. ایران خودرو و سایپا هم مجبور به تغییر رویه می شن که در غیر این صورت ورشکست می شن.
پاسخ: 1394/3/2611:30:33،
23
6
یه ماشین صفر از ایرانخودرو سال 90 گرفتم هر روز نمایندگی بودم. صبح ماشینو با یک لیست بلند از عیب تحویل می دادم غروب ماشینو تحویل می دادند می دیدم همه ی اون عیبها هنوز روشه! می گفتم چرا اینجوریه؟ می گفتن قطعه می خواست ما نداشتیم! تو کیلومتر 30 هزار گیربکسش صدای زوزه می داد بعد از کلی تلاش اثبات کردم صدا می ده بعد کارشناسشون گفت: ببین فکر کردی گیربکس بعدی بهتر از می شه؟ یه گیربکس بد تر از اینو میذارن روش! خلاصه ماراو ترسوند که گیربکسو عوض نکن. تازه کارت سه ستاره طلایی هم داشت. یکبار به اندازه کف دست در عقبش تو پارکینگ خورد بردم با کارت سه ستاره درستش کنند هر دو تا درشو رنگ پاشیده بودند! با کلی ضرر فروختمش!
پاسخ: 1394/3/2611:31:30،
23
6
یبارهم لوله پمپ بنزینش ترکید، 300 کیلومتر تو جاده با هاش رفته بودم نفهمیده بودم. فقط دیدم مصرفش رفته بالا! رسیدم مقصد دیدم ازش شرشر بنزین می ریزه! حالا فکر کن با خانواده توش بودیم! با ترس و لرز بردم نمایندگی یک روز طولش دادند با کلی هزینه درست شد! مسافرتمون کوفت شد! چند ماه بعد از خریدش چراغ ایربگش روشن می موند. خلاصه یک روز بردم نمایندگی 6 ساعت منو سرگردون کردند آخرش نفهمیدن چرا چراغش روشنه! چندتا قطعه هم عوض کردند ولی نشد دستگاه هم نشون نمی داد علت خرابی چیه! با دعوا ماشینو پس گرفتم! سنسور پایه کمربند ایمنیش همون ماه اول خراب شد همش ارور می داد. بردم نمایندگی، پایه تو ایران قحط شد! آخرش یه پایه پارس ای ال ایکس روز گذاشتن. حالا اون سیاه بود تریم ماشین ما یه رنگ دیگه! فکرشو بکن! تازه اون سال 90 بود که اوج خودروسازی ما بود. الان دیگه کنار جاده جا نیست واسی! از بس 206 و رانا و ... زده بقل کا
معین: 1394/3/2612:02:16،
29
5
منم سال 92یه پارس خریدم با کای ذوق و چندتا آپشنم روش نصب کردم چشمت روز بد نبینه از همون اول ایراداتی مثل مشکل بالا رفتن شیشه و اینا داشت که اینا دیگه عادیه براشون!!! ماه دوم بود صبح روشن کردم دیدم صدای تراکتور میده!!! بردم تعمیر گاه بعد 1 هفته تحویلم دادن به این بهونه که کار داشته!! صدا کمتر شد اما بعد 1 ماه برگشت...بردم فروختمش الان یه ریو قدیمی مدل 86 دارم خداوکیلی ازون بهتره!
هاشم: 1394/3/2612:08:39،
22
7
مگه تو میخوای سوار اسمش بشی؟
ارش: 1394/3/2614:03:05،
16
6
اصیل چیه دنا هم چینیه اسمش ایرانی
معلم : 1394/3/2614:28:46،
15
6
من پارس سال 92 کارکرده گرفتم آشغال در اومد ال نود صفر 92 گرفتم مال همه خوب در میومد مال من آشغال در اومد همش خراب
پارسال فروختم پارس ال ایکس خریدم تا حالا مشکل نداشته

دوستان نگین این ماشین خوبه این بد ! شانسیه بد بود بفروشین یکی عین همون بگیرین شاید خوب دراومد بد یود یکی دیگه
من بد شانس 2 میلیون ضرر کردم سر همین کار
مجید: 1394/3/2609:56:04،
16
9
با سلام جالب اینه که در تمام دنیا حق با مشتری است در مملکت ما برعکس مثلا من یک لکن بنام تیبا از سایپا خریداری کردم تحویل اردیبهشت من ساده لوح هم ماشینم را فروختم اردیبهشت به پایان رسید خبری نبود بلخره دعوت نامه امد گفتیم ابشن گفتند اصلا گفتم خوب صقف ماشین را برای من مشکی بکنید گفتند امکان ندارد گفتیم مشکلی نیست پولمان را بدهید ..یک ماه دیگر ... اجبارآ ماشین را بدهید یک ماه دیگر گفتم عزیزم شما گغتید ده روز بعد از دعوتنامه ....قطعه مجود نیست و هنوز قصه ادامه دارد
محسن: 1394/3/2610:47:13،
38
4
در عراق مردم را داعش ميكشه اينجا ماشيناى ساخت داخل من اگه از حق سوار شدن ماشين باكيفت كه بايد سوار شم بگذرم از خون هموطنانم كه با ماشيناى بى كيفيت شما كشته شدن نمى گذرم.
خریدار: 1394/3/2613:10:11،
15
5
همسایه ای داریم تیبا 2 صفر خریده و بعد از دو ماه و 300 کیلومتر
مسافت دنده برنجی گیربکس صدا می دهد و بعد از دو روز رفت و
امد به تعمیرگاه مجاز انرا تعمیر کرد.!!!!!!!
عباس: 1394/3/2617:13:02،
15
6
دوستان دقت کنید چرا باید کارخانه های به این بزرگی تعطیل بشه ؟؟؟ روسها هم فیات لادا تولید می کنند که ماشین زیاد جالبی نیست ولی قیمتش خیلی پایینه خیلی از روسها به خاطر قیمت پایینش می خرند مثلا 3000 دلار . و حتی فیات لادا تو اروپا با این قیمت و خصوصا تو کشورهای اروپای شرقی مشتری داره . کارخونه های ما باید اینکار را بکنند نه اینکه ماشین وارداتی باشه 30 میلیون تولید داخل هم باشه 30 میلیون !!!؟؟؟؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما