کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

معيار عملكرد دولت، جيب مردم است


کد خبر : ۱۲۶۹۲یکشنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۹:۴۳۲۰۷۱ بازدید

قطار فعاليت‌های دولت تدبير و اميد به «ايستگاه» دومين سال رسيد تا عملا نيمي از عمر كابينه يازدهم سپری شده باشد؛ دو سال پيش ...

قطار فعاليت‌های دولت تدبير و اميد به «ايستگاه» دومين سال رسيد تا عملا نيمي از عمر كابينه يازدهم سپری شده باشد؛ دو سال پيش (24 خرداد 92) در چنين روزهايي، ايرانيان در يكي از حساس‌ترين برهه‌هاي تاريخي كشور و در شرايطي كه مشكلات عديده‌يي در بخش‌هاي اقتصادي، سياسي، ديپلماسي و... به چشم مي‌خورد دولتي را براي سپردن سكان هدايت ساختار اجرايي كشور برگزيدند كه حركت در مسير تدبير و اميد را به عنوان راهبرد اجرايي خود انتخاب كرده بود. با گذشت دو سال از حماسه مردم ايران در انتخابات خرداد92 روز گذشته حسن روحاني رو در روي خبرنگاران داخلي و خارجي نشست تا به پرسش‌هاي خبرنگاران درباره مهم‌ترين مسايل جاري كشور پاسخ دهد. راس ساعت 4 بعداز‌ظهر رييس‌جمهور همراه با چهره‌هايي چون ظريف، ابوطالبي، آشنا، صادق، پرويز اسماعيلي، افخم و... وارد سالن كنفرانس شد. روحاني در اين كنفرانس خبري تاكيد كرد كه معيار دولت براي ارزيابي عملكردش«جيب مردم» است. بيشتر از 250خبرنگار داخلي و خارجي اين نشست مطبوعاتي را پوشش دادند.


 نجات اقتصاد ايران، اخلاق و تعامل با دنيا

به گزارش تعادل تشريح مسيري كه دولت يازدهم طي 22ماهه گذشته پيموده است؛ بخش ابتدايي صحبت‌هاي رييس دولت يازدهم در اين كنفرانس را تشكيل مي‌داد. رييس‌جمهور با بيان اينكه اعتدال يعني همه حركت‌هاي اجتماعي و سياسي و اقتصادي در چارچوب مقررات قانوني باشد، گفت: «اعتدال يعني هيچ تصميمي يك شبه گرفته نشود.»

روحاني تصريح كرد: «مردم ايران با رايي كه به اعتدال و تدبير و اميد دادند، مي‌خواستند شرايط آرامش در منطقه حاكم شود و در حوزه اقتصاد، حوزه بين‌الملل و حوزه سياست به آينده‌يي روشن اميدوار شوند و در ترديد نباشند. مي‌خواستند به آينده زندگي بهتر و فضاي امن‌تر و شرايط بهتر زندگي اميدوار باشند.»

رييس‌جمهور گفت: «تلاش دولت طي 22ماه گذشته انجام تمام وعده‌هايي است كه در زمان انتخابات داده است. نجات اقتصاد ايران، اخلاق و تعامل با دنيا. يعني سه وعده‌يي كه داده شد.


 حق غني‌سازي در كنار حقوق اقتصادي

روحاني با بيان اينكه ما ملتي نيستيم كه فقط يك حق داشته باشيم و بگذاريم بقيه حقوق‌مان را ديگران پايمال كنند، تصريح كرد: هدف از 24خرداد حفظ همه حقوق ملت ايران بود. در اين راستا ما باب مذاكره جدي و تاثيرگذار در چاچوب منطق با 1+5 آغاز كرديم و خط قرمز‌هاي ما از ابتدا مشخص بود. بايد از رهبري تشكر كنم كه اتحاد ملي و انسجام را به خوبي حفظ كردند و از ملت تشكر مي‌كنم براي حمايتشان از دولت.

رييس‌جمهور با حمايت از تيم مذاكره‌كننده ايراني گفت: «از تيم مذاكره‌كننده و وزيرخارجه تشكر مي‌كنم كه هرچه به دست آورده‌ايم موجب افتخار ملي است. 6 قدرت بزرگ دو سال پيش به داشتن حق هسته‌يي ما اذعان نمي‌كردند اما امروز هيچ‌يك از قدرت‌ها در حق هسته‌يي ما ترديد ندارد و درهاي نطنز و فردو باز است.»

رييس دولت يازدهم گفت: «در زمينه تحريم دو مساله مهم را مدنظر داشته باشيد. اول عمق تحريم و دوم مديريت تحريم است. تحريم غيرانساني است. تحريم كور بوده و نه هدفمند. دامنه تحريم‌ها نه تنها صنعت و فناوري ايران را در بر مي‌گرفت بلكه حتي گندم هم در ليست تحريم‌هاي اقتصادي قرار داشت.»


 با همين روند به توافق مي‌رسيم

روحاني در نشست خبري خود در ادامه در پاسخ به خبرنگار سازمان صداوسيما كه پرسيد تا چه حد دستيابي به توافق خوب امكان‌پذير است؟ اظهار كرد: چارچوب‌هاي كلي ايران مورد توافق گروه 1+5 است و در جزييات اختلافاتي هست كه بايد حل شود. اگر فرآيند مذاكرات براساس همين روند دنبال شود، فكر مي‌كنم توافق ممكن است. ما در رسيدن توافق جدي هستيم و به دنبال خريد زمان نيستيم. خواست ملت ايران براي ما مهم است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره آينده مذاكرات و چالش‌هاي پيش روي آن و مساله لغو تحريم‌ها گفت: مذاكرات رو به پيش است. گرچه در برخي مسايل هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در زمينه تحريم‌هاي اقتصادي در اصل اينكه با اجراي توافق همه تحريم‌ها برداشته و ملغي خواهد شد، ترديدي وجود ندارد اما نسبت به همزماني اقدامات ايران و اين لغو هنوز اختلاف نظر وجود دارد.


 تحريم و چرخ اقتصاد

رييس‌جمهور كه براي پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران وقت اضافه‌يي را در نظر گرفته بود در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه برخي مي‌گويند دولت همه امور كشور ازجمله آب خوردن مردم را به رفع تحريم گره زده است، گفت: در گذشته 720ميليارد دلار صرف واردات شد و كشور كاملا به بيرون متكي شد و همان هم علامت تحريم به بيرون داد. يعني اگر اقتصاد مقاومتي بود به اين وضعيت دچار نمي‌شديم.

رييس دولت تدبير و اميد با تاكيد بر اينكه اين دولت همه برنامه‌هايش براساس شرايط تحريم بوده است، گفت: ما در شرايط تحريم تورم را كنترل كرديم. چرخ اقتصاد را راه انداختيم. ما در همين شرايط به صنعت بالاي 5 و بازرگاني بالاي 3 رسيديم.

روحاني درپاسخ به سوالي درباره جيسون رضاييان نيز گفت: من به عنوان رييس‌جمهور كه مجري قانون اساسي هستم نسبت به حقوق شهروندي همه ايرانيان و كساني كه تابعيت غيرايراني دارد اما در ايران زندگي مي‌كند را پيگيري و دنبال مي‌كنم. در مورد اين خبرنگار نيز چنين وظيفه‌يي وجود دارد.


 شوراي عالي امنيت ملي كسي را ممنوع‌التصوير نكرده است

رييس دولت يازدهم در پاسخ به سوالي درباره ممنوع‌التصوير شدن رييس‌جمهور اسبق گفت: شوراي امنيت ملي هيچ مصوبه‌يي در زمينه ممنوع‌التصويري كسي ندارد و اگر كسي چنين چيزي را به شوراي امنيت ملي نسبت بدهد خلاف كرده و بايد طبق قانون مجازات شود.

روحاني درباره روند خصوصي‌سازي و اصل44 گفت: «اجراي اين اصل انقلاب اقتصادي به دنبال خواهد داشت و اگر دقيق اجرا مي‌شد انقلاب اقتصادي رخ داده بود. متاسفانه اين اصل به درستي انجام نشده است. در سفرهاي استاني مسوولان مي‌گويند واگذاري‌ها در چارچوب قانوني نبوده است. متاسفانه برخي نهادها كه نه مي‌شود گفت دولتي هستند و نه خصوصي و به «خصولتي» معروفند، نگذاشتند كار درست پيش برود.  رييس‌جمهور اظهار كرد: با اينكه سال سختي است براي ما چراكه درآمد نفتي ما كاهش پيدا كرده اما اميدواريم امسال بورس كمي رونق بگيرد.


 پايگاه نظامي نداريم

روحاني تصريح كرد: ما در عراق و سوريه پايگاه و واحد نظامي نداريم و در آنجا كار مستشاري است و تلاش مي‌كنيم مشاركت عمومي مردم و دموكراسي محقق شود.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره تورم، يارانه، سهميه بنزين و يارانه نان گفت: ما هم روزانه قيمت اجناس را مي‌گيريم. خود من هم هفته‌يي دوبار اين قيمت‌ها را مي‌گيرم. براي دولت معيار جيب مردم است. خوشبختانه بازار دچار يك آرامش و ثباتي است. وقتي مي‌گوييم 15درصد تورم است يعني اينكه اين جنس نسبت به پارسال گران شده است.

روحاني افزود: نسبت به سال گذشته 10ميليارد دلار كسري درآمد نفتي داريم. نسبت به سال قبل 20ميليارد كسري واريزي به دولت داريم. ما در هزينه‌هاي جاري درحال كاهش هزينه‌ها و صرف آن در هزينه‌هاي عمراني هستيم.


 دلواپس نيستم، اميدوارم

رييس‌جمهور همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا شما دلواپس نيستيد كه اجراي توافق ايران و 1+5 به دست‌انداز بيفتد و تنها روي كاغذ بماند؟ گفت: در آينده هر احتمالي وجود دارد و ما نه علام‌الغيوبيم كه آينده را پيش‌بيني كنيم و نه قدرت مطلقه هستيم كه مشكلات عالم را حل كنيم اما به توافق اميدواريم چراكه ما در توافق ژنو به طور موقت چنين توافقي را انجام داده‌ايم پس مي‌شود به توافق رسيد.  حسن روحاني در نشست خبري خود در پاسخ به سوالي درباره واكنش دولت به تخريبگران به ويژه در آستانه انتخابات مجلس اظهار كرد: با نزديك شدن انتخابات، كار بسيار سخت مي‌شود. برخي ابراز نگراني كرده‌اند كه حركت براي توافق نهايي كند شده است يك مقداري از آن ممكن است طبيعي باشد و مقداري‌اش هم به اين برمي‌گردد كه برخي تلاش مي‌كنند كه به نتيجه نرسيم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها