کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

توافق مهم بر سر عدم بازگشت خودكار تحريم‌ها


کد خبر : ۱۲۶۸۹شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۵:۵۶۳۰۸۲ بازدید

هفتمين دور مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و 1+5 روزگذشته با نشست تيم‌های كارشناسي به رياست حميد بعيدی‌نژاد و استفان ...
توافق مهم بر سر عدم بازگشت خودكار تحريم‌هاتوافق مهم بر سر عدم بازگشت خودكار تحريم‌ها

هفتمين دور مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و 1+5 روزگذشته با نشست تيم‌های كارشناسي به رياست حميد بعيدی‌نژاد و استفان كلمنت براي كار روي ضمايم آغاز به كار كرد. در اين دور از مذاكرات كه از اواخر هفته گذشته آغاز شد، معاونان وزارت خارجه ضمن ديدارهاي دوجانبه با همتايان خود در وين، خواستار تسريع در پيشرفت مذاكرات شدند. در مذاكرات صورت گرفته برخلاف اخبار روزهاي گذشته، ديپلمات‌هاي روسي و غربي اين‌بار از سرعت مذاكرات به‌خصوص درمورد لغو تحريم‌ها خبر دادند.

اعلام خروج جان كري از بيمارستان هم ديگر خبري است كه با پرونده هسته‌يي ايران مرتبط است. وزير خارجه امريكا گفته است در جريان مذاكرات بوده و طي روزهاي آتي به مذاكره‌كنندگان خواهد پيوست.


 براي لغو تحريم‌ها پيشرفت حاصل شده است

به گزارش خبرگزاري روسيا سگودنيا، سرگئي ريابكوف كه رياست هيات روسيه را در مذاكرات هسته‌يي ايران در وين برعهده دارد، روزگذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران خاطرنشان كرد: «در ديدار مديران سياسي وزارتخانه‌هاي خارجه گروه 1+5 و ايران درمورد قطعنامه آينده شوراي امنيت سازمان ملل براي لغو تحريم‌ها پيشرفت حاصل شده است. طرف‌هاي مذاكره‌كننده توافق كردند تحريم‌ها درمورد ايران باتوجه به ارزيابي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي لغو خواهد شد و بدون مجوز شوراي امنيت سازمان ملل دوباره اعمال نخواهد شد.» در همين حال روسيه براي لغو تحريم تسليحاتي ايران با شركاي خود در 1+5 بحث‌هاي تندي مي‌كند كه بعضا به وضعيت غيرسازنده منجر مي‌شود. اما اين مساله مانعي براي ادامه مذاكرات ايجاد نمي‌كند و جايي براي تشويش خاطر وجود ندارد. به گزارش ايرنا، معاون وزيرخارجه روسيه بااشاره به حل نشدن برخي مسايل مورداختلاف ايران و 1+5 گفت: «متاسفانه هنوز به مرحله‌يي نرسيده‌ايم كه مجموعه‌يي از مسايل را براي تصميم‌گيري به وزيران خارجه ايران و 1+5 ارايه كنيم.


مذاكرات سخت اما در حال پيشرفت است

ازسوي ديگر شبكه خبري سي‌ان‌ان گزارش داد: هيچ كس در اتاق مذاكره ايران و 1+5 در هتل كوبورگ وين پايتخت اتريش هنوز درباره تمديد كامل مهلت مذاكرات سخني نمي‌گويد و گفت‌وگوها هر چند سخت ولي در حال پيشرفت است. اين شبكه خبري افزود: درحالي كه ديپلمات‌ها به مهلت نهايي توافق هسته‌يي در پايان ماه جاري ميلادي چشم دوخته‌اند، مذاكرات هسته‌يي به شكل فزاينده‌يي دشوار مي‌شود. سي‌ان‌ان بااشاره به اينكه ضرب‌الاجل نهايي مذاكرات به سرعت نزديك مي‌شود و احتمال تمديد آن وجود دارد، اعلام كرد: يك مقام ارشد امريكايي و يك ديپلمات غربي گزارش خبرگزاري ايتارتاس روسيه را كه به نقل از يك ديپلمات اعلام كرد مذاكرات «عملا متوقف شده»، كم‌اهميت دانستند و به سي‌ان‌ان گفتند كه مذاكرات همان‌طور كه انتظار مي‌رفت سخت است، اما همچنان در حال پيشرفت است. آنها همچنين گفتند، مذاكرات در مرحله حساسي است و ممكن است مذاكرات تا چند روز پس از تاريخ 30ژوئن ادامه يابد.


 براي دستيابي به توافق دعا مي‌كنم

جك استراو، وزير خارجه پيشين انگليس با مثبت ارزيابي كردن روند مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و گروه پنج به علاوه يك، گفت: اميدوارم توافق ميان طرفين صورت بگيرد و اگر چنين اتفاقي بيفتد، تا حد زيادي مديون شجاعت و بصيرت روساي جمهوري ايران و امريكا خواهيم بود. براساس آخرين گزارش‌ها، مذاكرات به‌گونه‌يي مثبت ارزيابي مي‌شود، اما هيچ چيزي توافق نمي‌شود مگر آنكه روي همه‌چيز توافق شود. اين توافق مي‌تواند باعث يك رهيافت مثبت در خاورميانه و بازگرداندن اعتماد به نفس به سازمان ملل متحد در زمانه‌يي كه دنيا رو به تجزيه است، تلقي شود. من شهادت مي‌دهم كه ايرانيان، افراد سرسختي در مذاكرات هستند، اما اميدوارم موافقتنامه با ايران به دست آيد و براي دستيابي به چنين موافقتنامه‌يي دعا مي‌كنم. اگر چنين اتفاقي بيفتد، تا حد زيادي مديون شجاعت و بصيرت هم باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا و هم حسن روحاني رييس‌جمهور ايران خواهيم بود. به گزارش ايرانا، وي اقدام جورج بوش پسر در سخنراني سال2002 ميلادي‌اش در كنگره امريكا درخصوص معرفي ايران به‌عنوان بخشي از محور شرارت، را بزرگ‌ترين اشتباه سياست خارجي وي در دوره رياست‌جمهوري‌اش توصيف كرد و گفت: اين كار بوش باعث شد تا لفاظي راستگراها در اسراييل و تندروها در امريكا شدت گيرد و ايران را به‌عنوان يك كشور سركش به تصوير بكشند. نمي‌توان ايران را با كره‌شمالي، عراق دوران صدام يا ليبي دوران معمر قذافي مقايسه كرد. ايران به هيچ‌وجه يك ديكتاتوري نيست.

در منطقه‌يي كه با ناآرامي‌هاي گسترده‌ روبه‌رو است، ايران يك كشور باثبات و در حال پيشرفت است و عناصر دموكراسي طي سال‌هاي اخير در ايران تقويت شده‌اند. وي با تشريح سياست‌هايي كه كشورش بايد درقبال ايران اتخاذ كند، توضيح داد: سفارت‌هاي ايران و انگليس در تهران و لندن بايد كاملا بازگشايي شود. اين مساله جولاي سال گذشته به توافق رسيد كه در جريان آن قرار بود وزرايي از انگليس به ايران سفر كنند اما «ترزا مي» (وزير كشور انگليس) به‌دليل آنچه روشن شدن تكليف ايرانياني كه بيش از حد اينجا مانده‌اند، خواند، آن را منتفي كرد. استراو خاطرنشان كرد كه رفع تحريم‌ها مي‌تواند فرصت مناسبي براي ازسرگيري مناسبات تجاري ميان دو كشور باشد.


 امريكا خواستار رسيدن به توافق تا 30ژوئن

همچنين رويترز گزارش داد، جان كري وزير امور خارجه امريكا كه به‌علت شكستگي در ناحيه ران پاي راست خود بستري شده بود هنگام مرخصي از بيمارستان گفت: من به‌طور كامل در جريان مذاكرات هسته‌يي با ايران قرار داشتم و اواخر ماه ژوئن در زمان مناسب به اين مذاكرات مي‌پيوندم. به‌طور كامل وارد اين مذاكرات خواهم شد و تاكنون نيز چنين بوده است. ثانيه‌يي از مذاكرات هسته‌يي را ازدست نداده‌ام. كري همچنين هنگام مرخصي از بيمارستان به خبرنگاران گفت كه قصد دارد پس از رايزني‌هاي استراتژيك و استراتژي با چين در روزهاي 22 تا 24ژوئن در ژاپن به محل مذاكرات هسته‌يي سفر كند و به اين مذاكرات بپيوندد. وي تاكيد كرد: من براي شركت در آخرين مرحله از مذاكرات با ايران به محل اين مذاكرات مي‌روم و هنوز كار زيادي براي انجام دادن روز ميز مذاكره قرار دارد. ما كاملا خواستار رسيدن به توافق تا پايان ماه هستيم. فكر مي‌كنم اين موضوع به دلايل مختلفي حايزاهميت است.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها