کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مقایسه قیمت بنزین پتروشیمی با بنزین سوپر وارداتی


کد خبر : ۱۲۶۸۳شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹:۵۳۳۱۳۸ بازدید

وزارت نفت با بیان این‌که امسال توزیع 23 میلیون لیتر بنزین یورو 4 را در دستور کار خود دارد که 4 میلیون لیتر آن مربوط به پالایشگاه آبادان ...

وزارت نفت با بیان این‌که امسال توزیع 23 میلیون لیتر بنزین یورو 4 را در دستور کار خود دارد که 4 میلیون لیتر آن مربوط به پالایشگاه آبادان خواهد بود و تولید بنزین یورو ٤ پالایشگاه اراک بعد از تعمیرات اساسی به ١٦ میلیون لیتر افزایش می یابد، به مقایسه قیمت بنزین پتروشیمی با بنزین سوپر وارداتی پرداخت.

به گزارش ایسنا، وزارت نفت اعلام کرده است در میانه سال ١٣٩٢ فقط 2.13 میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در پالایشگاه اراک تولید شده که به صورت مخلوط با دیگر بنزینهای تولیدی توزیع می شد در حالی که در حال حاضر ١٧,٥٧ میلیون لیتر بنزین (١٤.٥٧ میلیون لیتر اراک، دو میلیون لیتر اصفهان، یک میلیون لیتر تبریز) تولید و به صورت مخلوط نشده توزیع می شود.

همچنین در میانه سال ١٣٩٢ نفت و گاز یورو ٤ تولید پالایشگاههای اراک و تهران به صورت مخلوط شده با دیگر نفت و گاز ها توزیع می شده که در حال حاضر میزان ٢٤ میلیون لیتر نفت و گاز یورو ٤ در کلانشهرها توزیع می شود که تا پایان سال این میزان به ٣٥ میلیون لیتر افزایش می یابد.

این وزارتخانه همچنین تاکید کرده است که دریافت هرگونه حلال‌های صنعتی تولیدی واحدهای پتروشیمی به عنوان اکتان افزا و پترو بنزین از اردیبهشت سال ٩٣ زودتر از زمان مورد نظر به صورت کامل قطع شده است.

با توجه به مصوبه هیئت محترم دولت دهم مقرر بوده است از ١٣٩١/1/1 در هشت کلانشهر در معرض آلودگی، بنزین یورو ٤ توزیع شود که باوجود در سرویس آمدن واحد تولید بنزین یورو ٤ در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از نیمه دوم سال ٩١ ، بنزین ارسالی از پالایشگاه فوق با دیگر بنزینها در انبار ری مخلوط ، توزیع ومصرف شده است و عملاً هیچگونه بنزین یورو ٤ در کشور توزیع نشده است . با انجام تغییرات مدیریتی در مجموعه پالایش و پخش پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، برنامه ریزی عملیاتی کردن مصوبات قبلی در دستور کار قرار گرفته و اقدامات اصلاحی و عملیاتی به شرح زیر صورت گرفته است.

توزیع کامل بنزین و گازوییل یورو ٤ در کلانشهرهای تهران، اراک و کرج از فروردین ماه سال ٩٣ انجام شده است.

براساس این گزارش، تولید بنزین یورو ٤ از اواسط مردادماه ٩٣ در پالایشگاه تبریز به میزان حدود یک میلیون لیتر در روز شروع و در شهر تبریز توزیع شده است. توزیع گازوییل یورو ٤ از اواسط مردادماه ٩٣ و زودتر از برنامه در شهر مشهد شروع و در حال تکمیل است . توزیع بنزین یورو ٤ از آذر ماه در شهر مشهد شروع و در حال تکمیل است. تولید بنزین یورو ٤ با استفاده از تمهیدات نرم افزاری به میزان ٢ میلیون لیتر در روز در پالایشگاه اصفهان انجام و توزیع آن در شهر اصفهان از اواخر مهرماه ٩٣ شروع و در حال حاضر اصفهان تحت پوشش کامل بنزین یورو٤ است.

هم اکنون در مجموع ١٧,٥٧ میلیون لیتر در روز بنزین یورو ٤ و ٢٤ میلیون لیتر گازوییل یورو ٤ تولید و توزیع می شود. برنامه ریزیهای مورد نیاز برای اجرایی شدن توزیع بنزین و گازوییل یورو ٤ در دیگر کلانشهرها در دست اقدام است.

طرحهای ارتقای کیفی فرآورده جهت تکمیل توزیع در کلانشهرها در وهله نخست و گسترش به کل کشور در پالایشگاهها در دست اقدام است که به تدریج بر اساس برنامه زمانبندی به بهره برداری می رسد.

هم اکنون طرحهای بهینه سازی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تکمیل و بخشی از طرحهای توسعه ای پالایشگاههای تهران، تبریز، اصفهان و بندرعباس به بهره برداری رسیده است. طرح ارتقای کیفی بنزین پالایشگاه آبادان در خردادماه سال جاری به بهره برداری رسیده و تا پایان تیرماه بنزین یورو ٤ به میزان چهار میلیون لیتر در پالایشگاه یادشده تولید و توزیع خواهد شد. واحد ایزومریزاسیون اصفهان جهت بهبود کیفیت بنزین در نیمه نخست سال ٩٤ و طرحهای توسعه ای پالایشگاه بندرعباس در نیمه دوم سال ٩٤ بهره برداری خواهد شد.

ابلاغ استاندارد جدید توزیع بنزین یورو ٤

براساس اعلام وزارت نفت، در اردیبهشت ماه سال ١٣٩٣ استاندارد جدید بنزین بویژه در کلانشهرهای در معرض آلودگی مطابق با استاندارد یورو ٤ در هیات مدیره پالایش و پخش مصوب و اجرایی شد. قبل از آن استاندارد مورد استفاده تلفیقی از استاندارد یورو ٢ و ٣ بوده است. لذا امتزاج بنزین در زمان استفاده از ریفرمیت پتروشیمی براساس استاندارد قبلی صورت می گرفته است.

پس از ابلاغ مصوبه هیأت دولت در اردیبهشت ماه ٩٣ ریفرمیت پتروشیمی ها قطع و برنامه ریزی برای واردات بنزین براساس استاندارد یورو ٤ جهت جایگزینی کمبود تولید و تأمین مصرف به عمل آمده به نحوی که پس از پانزدهم تیرماه ١٣٩٣ کیفیت همه محموله های بنزین وارداتی تحت نظارت سازمانهای نظارتی و کنترلی مربوطه مطابق استاندارد بنزین یورو ٤ بوده و در موارد معدودی که محموله های مورد تأیید واقع نشده است، بازگردانده شده اند.

لازم به یادآوری است که طرحهای جایگزینی سی ان جی به جای بنزین و طرحهای توسعه ای و افزایش کیفیت محصولات در پالایشگاههای مختلف کشور از جمله طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، اصفهان، تهران و... در دولت هشتم آغاز و هم اکنون مصرف روزانه سی ان جی معادل ٢٠ میلیون لیتر بنزین است.


jryq42vifgyi7c9mit.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها