کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک ها املاکشان را بفروشند قيمت مسکن نصف مي شود


کد خبر : ۱۲۶۰۴چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷:۱۷۴۹۶۲ بازدید

عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران و استاد حسابداری دانشگاه شهید بهشتی ، یکی از دلایل اصلی بحران مسکن در کشور را سرمایه گذاری بانک ها دانست و ...

عضو شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران و استاد حسابداری دانشگاه شهید بهشتی ، یکی از دلایل اصلی بحران مسکن در کشور را سرمایه گذاری بانک ها دانست و گفت : این روند به رشد قیمت مسکن منجر شده است.

به گزارش صما ، عباس هشی یکی از ایرادهای اساسی به بانکداری ایران را فعالیت های حاشیه ای و تجاری بانک های خصوصی و دولتی دانست و افزود : اگر بانک ها مجبور شوند املاکشان را بفروشند قیمت مسکن در کشور نصف می شود.

وی گفت : در کشورهای دیگر بانک ، بانک است و از مردم پول می گیرد و به عنوان تسهیلات و سرمایه در اختیار اقتصاد کشور قرار می دهد. دیگر نه نخود فروشی می کند ، نه واردات مرغ، نه واردات آهن ، نه بساز بفروشی ، نه خرید و فروش سهم می کند و فعال تجاری نیست. 

وی با بیان اینکه تا اواخر سال 79 همه بانک ها دولتی بودند و اقتصاد هم دولتی بود ،‌ افزود :‌ بانک ها شرکت های سرمایه گذاری تاسیس کردند و این شرکت ها وثیقه بدهکاران بانکی را به اجرا می گذاشتند و اگر ملک بود ، املاک تملیکی بانک می شد . اگر شرکت بود سهامش به نام بانک می شد و به ضرورت زمانه بانک ها شرکت داری کردند و به علت شرایط اقتصادی از سال 80 به این سو این شرکت داری به اوج رسید.

هشی افزود : بانک ها برج سازی کردند و لیزینگ راه انداختند ، از مردم پول را می گیرند و با سود بالا به لیزینگ می دهند. لیزینگ سودی به آن اضافه می کند به مردم می دهد و از مردم بهره می گیرد و نرخ سود در مجموع برای بانک 32 درصد و تامین سرمایه 38 درصد می شود. 

وی با بیان اینکه شرکت داری بانک ها منع علمی و عملی دارد و قانون پولی و بانکی می گوید املاک تملیکی در سه سال باید فروخته شود ،‌ اظهار داشت : املاک تملیکی کدام بانک فروخته شده است ؟ 

هشی افزود : فروش املاک بانک ها ،در سال 84 الزامی شد ، اما در عمل هیچ بانکی املاکش را نفروخت ، همچنین از سال 88 تا 92سه بار مصوب شد که شرکت داری تعطیل شود ، اما باز هم اتفاقی نیفتاد. 

هشی گفت : رئیس بانک مرکزی دولت قبل دستور داد که شرکت داری باید در یک سال تعطیل شود . همه تصور می کردند در دولت یازدهم هم این کار پیگیری می شود اما متاسفانه شورای پول و اعتبار به بانک ها برای فروش شرکت ها سه سال فرصت داد.

وی افزود : بیش28 بانک و موسسه مالی مجاز در کشور داریم و هیچ کدام حتی یک شرکت به عنوان رد دیون نداده اند.

به گفته وی تا زمانی که استقلال بانک مرکزی تامین نشود و این بانک از بازوی اجرایی قوی برای پیگیری مسائل برخوردار نباشد ، این موضوع ها و ناکارامدی ها در اقتصاد ایران ادامه خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها