کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سردرگمی معامله‌گران دلار در بازار


کد خبر : ۱۲۵۹۱چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷:۲۱۲۷۱۳ بازدید

حجم معاملات روز سه‌شنبه شاخص بازار ارز چنان نبود که باعث نوسان قیمت‌ها شود، امری که موجب شد دلار برای دومین روز متوالی روی قیمت ...

حجم معاملات روز سه‌شنبه شاخص بازار ارز چنان نبود که باعث نوسان قیمت‌ها شود، امری که موجب شد دلار برای دومین روز متوالی روی قیمت 3320 تومان قرار بگیرد. به گفته فعالان، جهت‌گیری اکثر معامله‌گران بزرگ بازار مشخص نیست و این گروه در انتظار آشکار شدن نتایج نهایی مذاکرات هسته‌ای، تا حدود زیادی معاملات خود را متوقف کرده‌ است.

به گزارش دنیای اقتصاد، با این همه حتی در این وضعیت انتظاری نیز سمت و سوی معامله‌گران در روزهای مختلف، متفاوت است و این انتظارات متفاوت، سردرگمی معامله‌گران را بالا برده است. این عامل موجب شده حجم معاملات به میزان زیادی کاهش یابد و بیشتر خرید و فروش‌های ارزی بر اساس احتیاج صورت بگیرد. در حالی‌که سه‌شنبه دلار دومین ایست متوالی را پشت‌سر گذاشت، سکه تمام بهار آزادی تحت‌تاثیر رشد جزئی اونس تا ساعت 3 بعدازظهر افزایش هزار تومانی را به ثبت رساند و به قیمت 920 هزار تومان رسید.


کاهش انگیزه با فشار درهم

درحالی‌که اکثر معامله‌گران بزرگ بازار تحت‌تاثیر فضای انتظاری تمایل چندانی به انجام خرید و فروش ارز ندارند، برخی دیگر از معامله‌گران به دنبال کسب سود جزئی از نوسانات محدود روزمره هستند. گروه دوم که در دو روز ابتدایی هفته، اقدام به فروش ارزهای بلوک شده خود کرده بودند و در روز دوشنبه سعی داشتند با خرید و فروش همزمان ارز کسب سود کنند، روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر کاهش درهم، حجم خرید و فروش خود را به میزان زیادی کاهش دادند. فاصله اندک نرخ بازیگران آتی با نرخ فروش معاملات نقدی عامل دیگری بود که به عدم نوسان دلار در روز گذشته کمک کرد.

جدا از این عوامل، به گفته فعالان انتظارات متفاوت از نتایج مذاکرات، سردرگمی اکثر معامله‌گران ارزی را افزایش داده و بیشتر آنها در انتظار آشکار شدن نتایج نهایی مذاکرات، معاملات ارزی خود را به میزان زیادی متوقف کرده‌اند، امری که موجب شده شاخص بازار ارز نوسانات خود را در دامنه محدودی به ثبت برساند. دلار در سومین ماه بهار نوسانات خود را در بازه محدود 3315 تا 3335 تومان به ثبت رسانده است. برخلاف سکون دلار، روز سه‌‌شنبه قیمت یورو در مسیر افزایشی قرار گرفت و لیر ترکیه دومین روز کاهشی پس از انتخابات را پشت‌سر گذاشت. در چهارمین روز هفته، بهای یورو با 45 تومان رشد به 3745 تومان و بهای لیر ترکیه با 5 تومان افت به 1235 تومان رسید.

فعالان بازار ارز علت اصلی مقاومت نسبی لیر در بازار داخلی در برابر افت این ارز در بازارهای جهانی را به افزایش تقاضا نسبت داده‌اند. از سوی دیگر تقویت 2/ 1 درصدی یورو در برابر دلار در بازارهای جهانی علت اصلی رشد متناسب 2/ 1 درصدی این ارز در بازار داخلی و رسیدن به بالاترین قیمت خردادماه بود. در واکنش به تقویت جهانی این ارز، در مرکز مبادلات ارزی نیز نرخ رسمی یورو با 64 تومان رشد به 3280 تومان رسید.


تغییر جهت سکه

روز سه‌شنبه مسیر قیمتی سکه پس از گذشت 3 روز تغییر کرد تا این کالای گران‌بها با هزار تومان افزایش به قیمت مشابه روز یکشنبه یعنی 920 هزار تومان برسد. با توجه به ثبات دلار، به نظر می‌رسد عامل اصلی رشد جزیی، افزایش محدود اونس در بازارهای جهانی بود. جدا از سکه تمام، افزایش اونس، قیمت نیم و ربع سکه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. روز سه‌شنبه نیم و ربع سکه هر کدام با هزار تومان افزایش به ترتیب به قیمت‌های 466 و 258 هزار تومان رسیدند.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها