کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

روایت مردم از باجه‌های خاموش بانکی

کدخبر:۱۲۵۲۹دوشنبه، ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۵:۵۵۲۴۰۶ بازدید

برخی از بانکها به ویژه بانکهای بزرگ، در برخی از ساعات روز، تعدادی از باجه‌های خود را غیرفعال می کنند و تنها دو و یا سه باجه به ارائه خدمات ...

بررسی ها نشان می دهد با وجود توسعه بانکداری و ارائه شیوه های نوین استفاده از خدمات بانکی؛هنوز اقدامات باعث جلب رضایت مشتریان نشده و آنها از مواردی مانند نحوه برخورد و تسهیلات دهی بانک ها ناراضی هستند.

به گزارش مهر، طی سالهای اخیر ارائه خدمات الکترونیکی بانکی با سرعت زیادی در حال گسترش است، اما با وجود توسعه بانکداری الکترونیک، میزان مراجعه مردم به بانکها برای دریافت خدمات و تسهیلات هنوز در سطح بالایی است و استفاده از تکنولوژی های جدید بانکی هم نیاز به آموزش و فرهنگ سازی دارد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که مردم در مراجعه به بانکها با آن روبرو هستند، مربوط به دریافت تسهیلات بانکی است، این موضوع فقط مردم عادی را در بر نمی گیرد و تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی را هم شامل می شود و آنها نسبت به مشکلات متعددی که در دریافت تسهیلات از بانکها دارند، گلایه مند هستند.این موارد فقط مربوط به بانکهای خصوصی و یا دولتی نیست و تمامی بانکها را شامل می شود. نکته دیگری که بسیاری از مردم در مراجعه به شعبات بانکها نسبت به آن شکایت دارند به نحوه برخورد کارمندان بانکها باز می گردد و تقریبا بیشتر مراجعه کنندگان بانکی این امر را مورد تاکید قرار می دهند.


بانکداری در ایران سنتی است یا مدرن؟

این روزها حجم انتقادات به شبکه بانکی کشور افزایش یافته و گرچه بانکداران در پی این هستند که کوتاهی های خود را به گردن سیاست های غلط پولی و مالی بیاندازند و مقصر اصلی را تکالیف دولتی قلمداد کنند، اما مردم به این موضوعات توجه ندارند و خواستار بهبود وضعیت دریافت خدمات و اجرای کامل تکریم ارباب رجوع در شعبات بانکها به ویژه بانکهای خصوصی سازی شده هستند.  

گزارشات میدانی خبرنگار ما از شعب برخی بانکها حاکی است که اولین نکته ای که مردم نسبت به آن حساسیت نشان می دهند، مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات بانکی و نحوه برخورد کارکنانی است که در پشت باجه ها می نشینند. مشتریان بانکی مطرح می کنند که در برخی از شعبات بانکها، به وقت مردم اهمیت داده نمی شود و برای دریافت کوچکترین خدمت باید مدت زمان زیادی را در انتظار ماند.یکی از مشتریان بانکی به خبرنگار مهر گفت: برخی از بانکها به ویژه بانکهای بزرگ، در برخی از ساعات روز، تعدادی از باجه های خود را غیرفعال می کنند و تنها دو و یا سه باجه به ارائه خدمات می پردازند، این در حالی است که تعداد مشتریان و افرادی که در صف انتظار دریافت خدمات هستند، زیاد است و این باعث ایجاد فشارهای روانی هم برای مشتری و هم برای کارمندان بانکها می شود.

وی افزود: همچنین در برخی از ساعات روز که تعداد مراجعه کنندگان به بانکها زیاد می شود لازم است که شعب تعداد باجه های فعال را زیاد کرده و با سرعت بیشتری به کار مردم رسیدگی کنند؛ البته این وضعیت در بانکهای خصوصی کمتر مشاهده می شود و در عین حال آنها با دقت بیشتری به سوالات مشتریان پاسخ می دهند.  طی سالهای اخیر هم گرایش مردم به بانکهای خصوصی به دلیل دریافت خدمات بهتر، بیشتر شده است؛ اما از سوی دیگر مشتریان بانکها مطرح می کنند که دریافت وام از بانکهای دولتی به مراتب راحت تر از بانکهای خصوصی است، گرچه بانکهای خصوصی سود بهتری را بابت سپرده ها می پردازند.


گرایش مردم به بانک های خصوصی

مشتریان بانکی مطرح می کنند که بانکهای خصوصی معمولا به مشتریانی که حساب های کلان و یا حساب های بانکی با مبالغ بالا دارند، بیشتر از سایر مشتریان رسیدگی می کنند؛ البته این موضوع نمی تواند چندان مورد انتقاد قرار گیرد؛ گرچه وام دهی بانکهای خصوصی چندان هم رضایت بخش نیست.بررسی های میدانی مهر نشان می دهد که شعبات بانکهای خصوصی خلوت‌تر از بانکهای دولتی است و با توسعه بانکداری الکترونیک طی چند سال اخیر میزان مراجعات حضوری به شعب به شدت کاهش یافته و مردم بیشتر تمایل دارند که خدمات بانکی خود را به صورت الکترونیکی و اینترنتی دریافت کنند.

نکته مهم دیگری که مردم نسبت به آن گلایه مند هستند تسهیلات بانکی است. یکی از مشتریان بانکی به خبرنگار مهر گفت: در حالی که هر روز خبری از کشف یک فساد در یکی از بانکها اعلام می شود و برخی از بانکها مبالغ کلانی را به برخی از مشتریان خود می دهند، چگونه است که همین بانکها از ارائه وام های خُرد به مردم امتناع می کنند و خواستار دریافت وثایق سنگین می شوند؟این در حالی است که نظام بانکی کشور از وجود مطالبات معوق بانکی که هر روز رو به افزایش است رنج می برد. مطالبات معوقی که مسئولان بانک مرکزی هر روز نسبت به روند تصاعدی آن هشدار می دهند.

این مشتری بانکی ادامه داد: وضعیت تسهیلات دهی بانکها به مردم تا حدی سخت و دشوار است که مردم را از دریافت وام پشیمان می کند و باعث می شوند که مردم به سراغ موسسات مالی بدون مجوز یا موسساتی که در برخی از صفحات روزنامه ها در مورد پرداخت وام، آگهی می دهند مراجعه کنند.

وی می گوید: بانکها سودهای کلانی از مشتریان می گیرند و در عین حال برای دریافت وام باید وثایق متعدد و ضامن به بانک معرفی شود و همین از دلایلی است که دریافت وام را با مشکل مواجه می کند. در عین حال برخی از بانکها برای ارائه تسهیلات وام به شرط سپرده را ملاک قرار می دهند و برای دریافت وام باید چندین ماه در نوبت دریافت وام بمانیم و سپرده گذاری کنیم.

مشکلات مربوط به دریافت وام ازدواج و طولانی شدن مدت زمان پروسه دریافت وام و ارائه ضامن و غیره از دیگر مواردی است گلایه مردم را در پی دارد.

پیامک های استرس زا!

فرد دیگری که در شعبه بانک منتظر رسیدن نوبت خود بود به مهر گفت: چند سال پیش یکی از بانکها باجه مخصوص بانوان را راه اندازی کرد، اینگونه طرح ها باید گسترش یابد. برخی از افراد مسن هستند و یا اینکه سواد الکترونیکی ندارند و نمی توانند از خدمات الکترونیکی و اینترنتی استفاده کنند، باید در برخی از شعبات که تعداد آنها هم باید زیاد باشد، باجه های مخصوص این افراد را ایجاد کرد.

وی با مقایسه بانکداری در ایران و برخی از کشورهای پیشرفته مطرح کرد که باید بانکها نسبت به آموزش های روز آگاهی داشته باشند و تکریم ارباب رجوع و نحوه برخورد با مشتریان را به باجه داران خود آموزش دهند. در عین حال شلوغی شعب نباید باعث شود که مردم و هم باجه نشینان نسبت به یکدیگر رفتار زشت داشته باشند و پرخاش کنند.  

از سویی پیامک هایی که بانکها برای مشتریان خود ارسال می کنند در برخی از موارد مورد گلایه مشتریان قرار می گیرد و البته برخی از مشتریان مطرح می کنند که این پیامک ها زمان پرداخت اقساط را به آنها یادآوری کرده و همچنین وضعیت برداشت از حساب را برای آنها مشخص می کند.  

اخیرا برخی از بانکها پیش از اینکه موعد اقساط فرا برسد، در پیامک هایی زمان پرداخت را اعلام می کنند، این موضوع برای برخی از مشتریان ناخوشایند است و مطرح می کنند که بانکها در دریافت اقساط خود عجول هستند.

یکی از مشتریان در این زمینه به مهر گفت: بانکها به جای اینکه با مشتریان خُرد اینگونه برخورد کنند بهتر است که به سراغ مشتریان دانه درشت با معوقات بالا بروند و مطالبات خود را از آنها وصول کنند، مردم عادی که وام هایی مانند مسکن و خودرو و ازدواج و کارآفرینی و وام کوچک دریافت کرده اند، اقساط خود را می پردازند و بانکها نباید نسبت به این موضوع نگران باشند.

پرداخت اسکناس های کهنه، بدون گوشه و پاره از طریق دستگاه های خودپرداز از دیگر مواردی است که مشتریان بانکی به آن اشاره می کنند و خواستار توجه بیشتر بانکها نسبت به این موضوع هستند.یکی از مراجعه کنندگان به شعبه یکی از بانکها به خبرنگار مهر در مورد مشکلاتی که دستگاه های خودپرداز در برخی از مواقع برای مردم ایجاد می کنند گلایه کرد و افزود: برخی از این دستگاه ها در بعضی از روزها، ایام تعطیل و روزهای پُرترافیک بدون اسکناس یا خراب و غیرفعال هستند، گرچه این مورد اخیرا نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

علی: 1394/3/1810:44:22،
114
35
دیروز از جلوی در بانک ملی رد میشدم یه ذره از باد کلر بهم خورد دیدم مسج اومده750ریال از حسابم کسر شده
میگن باد کلر جز خدمات اضافه بانکه
ج به علی: 1394/3/1810:55:02،
39
113
علی آقای بامزه واقعا جای این حرف اینجا بود؟؟؟
ج ج علي: 1394/3/1811:35:53،
48
42
حاجي ملت فكاهي شدن، از هرچيزي جك ميسازن و اينطوري خودشون رو خالي ميكنن و فكر ميكنن خيلي باحالن. زندگي هامون نابود شده با كاراي آقايون و هنوز جك ميسازيم. يه عده هم ميگن جك نسازيم مي پوكيم. اوج واكنش يك ملت به مسائل: ساختن جك. تاسف باره.
علی: 1394/3/1811:56:32،
50
30
با این همتی که داریم دوست دارید بیانیه بدم
گیرم جدی جدی بهشون انتقاد کنیم کو گوش شنوا
وحيد يوسفي: 1394/3/1811:45:09،
52
25
نحوه برخورد كارمندان بانك خيلي بده. اينگار با ... دارند برخورد ميكنند. كارمندان بانك بايد تنبيه بشند و بايد برخوردشونو اصلاح كنند با مشتري
رضا: 1394/3/1811:56:59،
36
10
كاملا باهات موافقم هستم. اكثرشون انگار طلبكار هستن از آدم. حتي توي يه شبكه اجتماعي شون رفتم و اعتراض كردم به اين موضوع باورتون نميشه كه فحش خوردم!! درسته نشستن يه جا و نداشتن زمان استراحت و ناهاري سخت هست. اما كارمندان محترم خودشون پا ميشن و كلي وقت الكي ميگذرونن. همشون هم تو سال پنجم خونه و ماشين ميخرن!! اگر بده الطفا استعفا بدين يا برخوردتون رو درست كنيد. تازه اعتراض مشتريان به رئيس شعبه هم چيزي جز طرفداري رئيس از كارمندا نداره. در كل به اون مشتري مداري شون بايد .......
مهدی: 1394/3/1821:28:07،
40
25
به نظر بانک فقط بانک های خصوصی- مخصوصا سامان و پاسارگاد. من خودم سامان حساب دارم هم پرسنل با ادبی داره هم با کلاس و شعبه های زیبایی داره.
مهرداد: 1394/3/1811:57:29،
48
24
بانک ملی همیشه بیشتر باجه هاش چراغ خاموشه و بجای چند باجه یکی یا نهایتا دو باجه بیشتر کار نمی کنه
یکی مثل بقیه: 1394/3/1812:12:49،
27
30
خیلی از مردم به جای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی ترجیح میدن به صورت سنتی به بانک مراجعه کنن، برای اینکه بانکداری الکترونیکی ایران خیلی امن نیست و بانک هم اصلا مسءولیتی در قبال از بین رفتن داراءی مشتریا. بانکداری الکترونیکی خودش قبول نمیکنه. اگر در یک شعبه درخواست بدین برای دسترسی به اینترنت بانک. کارمند بانک اول از همه یک برگ قرارداد به شما میده و ازتون امضا میگیره که اگر پولتون در اینترنت بانک از بین رفت بر عهده بانک نیست!! برای همین خودم به شخصه، مبلغ خیلی کمی در یک بانک دارم که اینترنت بانکش فعال هست و در بانک دیگری فقط مراجعه حضوری دارم و اگر پول زیادتری داشتم، کاملا سنتی باهاش بر خورد میکنم.
امیر: 1394/3/1812:47:13،
27
60
خدایا کارمندان بانک ها رو خیر بده
واقعا که خدمتگزاری واقعی به ملت رو اینا میکنن
خدا بهشون بیشتر عطا کنه
انشاءالله همیشه سالم و موفق باشن
من که تااخر عمر دعاگویشان هستم
303: 1394/3/1816:28:19،
31
29
كجا برخي بانكها در ساعاتي از روز !؟

اينطور بگيد كه همه بانكهاي دولتي در تمام ساعات روز تنها از يك باجه يا نهايت دو باجه استفاده ميكنن !

راستشو بنويس ، نترس از مقالت !
یک بانکی: 1394/3/1900:06:34،
29
32
من کارمند بانک ملی شعبه مرکزی قم هستم . در بیشتر شعب بانک ملی استان قم هم بودم . خاموش بودن باجه ها رو تکذیب میکنم . غرض ورزی و کینه و عداوت شخصی نسبت به کارمندان بانک از کامنتها هویداست . اگر واقعا کارمندان بانک بداخلاق هستند به قول شما حضرات چرا علت یابی نمیکنید ؟؟ آقای مشتری محترم !! اگه خود شخص شخیص شما یه جایی بنشینید و یک سوال رو فقط و فقط دو بار ازتون بپرسن دفعه سوم تمام ناسزاهای عالم رو نثار سوال کننده میکنید . اگه جایی نشسته باشید که فقط روزی ۱۵۰ تا ۲۵۰ نفر بیان و فقط به شما سلام کنند اینقدر بی حوصله میشید که احتمالا باهاشون دست به یقه میشید . تا حالا از خودتون پرسیدید چرا کارمندان بانکها و در مرتبه بالاتر کارمندان اکثر ادارات در ایران کم حوصله و به قول شما شاید بداخلاق باشند ؟ آیا این فرهنگ عمومی حاکم بر مراجعه کنندگان و نوع درخواست خدمات و سواد کم باعث این تنشها نمیشه؟؟؟

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما