کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

برخلاف قانون و تاکید سیف


کد خبر : ۱۲۵۱۰یکشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹:۴۷۱۷۸۸ بازدید

یک مقام آگاه گفت: در حالی که سایت کانون صرافان مرتّب نرخ‌های ارز را با استفاده از اطلاعات سامانه سنا منتشر می‌کرد، بانک مرکزی بدون اطلاع ...

یک مقام آگاه گفت: در حالی که سایت کانون صرافان مرتّب نرخ‌های ارز را با استفاده از اطلاعات سامانه سنا منتشر می‌کرد، بانک مرکزی بدون اطلاع قبلی ارائه اطلاعات سنا را متوقف و سایت دیگری را مسئول انتشار نرخ‌های معاملاتی ارز در بازار کرد.

 

در شرایطی که براساس مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها کانون صرافان مسئول انتشار نرخ ارز در بازار است، به تازگی بانک مرکزی فرایند ارائه اطلاعات از سامانه سنا برای اعلام نرخ‌ها توسط سایت کانون را متوقف کرده است.

در ماده (8) مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی‌ها آمده است: کانون صرافان مکلف است در محدوده زمانی مندرج در ماده (4) این مقررات هر یک ساعت یکبار میانگین موزون نرخ خرید صرافی‌ها و میانگین موزون نرخ فروش صرافی‌ها را محاسبه و در تارنمای خود اعلام نماید. نرخ‌های اعلام شده میانگین موزون معاملات انجام شده در یک ساعت است و شامل معاملات کل روز نمی‌گردد.

ماده (11) هم می‌گوید: کانون صرافان موظف است تا ساعت 11 هر روز میانگین موزون نرخ ارز روزانه کل خریدها و میانگین موزون نرخ ارز کل فروش‌ها در روز کاری قبل را محاسبه و در تارنمای خود قرار دهد.

تبصره: اطلاعات مربوط به نوع ارز، نرخ ارز و حجم معاملات انجام شده، از طریق سامانه سنا در اختیار کانون صرافان قرار خواهد گرفت.

یک مقام مسئول در این باره به فارس گفت: فرایند انتشار نرخ‌ها اینگونه بود که بانک مرکزی اطلاعات مربوط به معاملات دلار، یورو و درهم را که از سامانه سنا اخذ شده بود را در اختیار سایت کانون قرار می‌داد.

وی تصریح کرد: مدتی به این منوال گذشت و مشکلات سایت کانون هم برطرف شد اما به یکباره و بدون اطلاع قبلی، بانک مرکزی ارائه اطلاعات سنا را توقف کرد.

این مقام آگاه افزود: مسئولان مربوطه در بانک مرکزی در ابتدا اعلام کردند مشکلی فنی پیش آمده و به زودی برطرف می‌شود؛ بعد از چند روز ارائه اطلاعات دوباره از سر گرفته شد. اما مدتی بعد مجددا فرایند ارائه اطلاعات متوقف شد.

به گفته وی مدتی بعد بانک مرکزی اطلاعیه‌ای را منتشر و اعلام کرد: با توجه به ماده (8) «مقررات ناظر بر معاملات ارزی صرافی‌ها» تا زمان تهیه مقدمات و کسب آمادگی لازم توسط کانون صرافان ایران، میانگین موزون نرخ خرید و فروش ارز از پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir قابل دسترسی می‌باشد.

به گزارش فارس، این اقدام در حالی انجام شد که سایت اعلام نرخ ارز کانون صرافان، مشکلی در انتشار نرخ‌ها نداشت و همه مقدمات کسب و آمادگی لازم ایجاد شد بود. در واقع این اقدام بانک مرکزی به نوعی نقض دستورالعملی خود بانک مرکزی است.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی چند ماه پیش با تاکید بر اینکه اعلام نرخ‌های ارز در بازار آزاد از طرف افراد غیرمسئول و سایت‌های متفرقه متوقف می‌شود، گفته بود: نرخ ارز فقط بر مبنای ارز معامله شده است و کانون صرافان باید میانگین نرخ خرید و فروش ارز را اعلام کند..... سامانه سنا نیز در اختیار صرافی‌ها قرار دارد تا عملیات ارزی آنها در آن سامانه ثبت شود و کانون صرافان موظف است بر اساس آن نرخ ارز را اعلام کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها