کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
زیرپوش ضد عرق
ایکاپ
نیسان
مجتمع فنی تهران
کانال تلگرام ایران جیب

چگونه تندر نود 12 میلیون تومان گران‌تر به دست ایرانیها می‌رسد

کدخبر:۱۲۴۸۶یکشنبه، ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴:۵۹۴۹۲۴ بازدید

بازگشت پژو به ایران در شرایطی مطرح است که حضور 23 ساله این شرکت فرانسوی در ایران با سنگ‌اندازی برای داخلی سازی قطعات، وابستگی ...
چگونه تندر نود 12 میلیون تومان گران‌تر به دست ایرانیها می‌رسد

بازگشت پژو به ایران در شرایطی مطرح است که حضور 23 ساله این شرکت فرانسوی در ایران با سنگ‌اندازی برای داخلی سازی قطعات، وابستگی به واردات ساده‌ترین قطعات و حتی مواد اولیه پیچ و مهره، ثبت طراحی ایرانی به نام فرانسوی‌ها و زیان هنگفت صادرات همراه بوده است.

این روزها برخی مدیران خودروساز بر لزوم بازگشت دوباره پژو به ایران تأکید دارند و این در حالی است که نگاهی به عملکرد گذشته این شرکت فرانسوی جایی برای همکاری دوباره با آن باقی نمی‌گذارد. بررسی رفتار مدیران پژو طی 23 سال حضور این شرکت در ایران نشان می‌دهد، آنها طوری رفتار کردند که همواره بالاترین قیمت را بابت ارائه پَک قطعات محصولات پژو به ایران اعمال می‌کردند، در نتیجه سود زیادی برای خودروساز ایرانی به عنوان شریک این شرکت فرانسوی باقی نمی‌ماند و حتی در برخی موارد نیز این مونتاژکاری برای ایران‌ خودرو زیان‌آور هم بود. به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو، سود تولید خودرو در خودکفایی است، به طوری که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، شرکت ایران‌ خودرو با محصولاتی مانند سمند، پژو 405 و پژو پارس سر پا است و سایپا نیز با محصولی مانند پراید می‌چرخد، نه مونتاژ خودروهای لوکس و وارداتی.


فرانسوی‌ها، طراحی کارشناسان ایرانی را به نام خود ثبت کردند

در چنین شرایطی کارشناسان پژو مقابل داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی‌شان در ایران مقاومت می‌کردند و همواره سنگ‌اندازی بر سر راه کارشناسان ایرانی در طراحی و تولید قطعات را در دستور کار خود داشتند.

طراحی پژو 206 صندوق‌دار از جمله این موارد است که با وجود اینکه این کار توسط کارشناسان ایرانی و با هزینه دهها میلیون دلاری انجام شد، اما در نهایت شرکت پژو حاضر به پرداخت این هزینه طراحی نشد و علاوه بر این، مالکیت معنوی این خودرو نیز در اختیار شرکت پژو قرار داشت. به این ترتیب ایران‌ خودرو نتوانست نام ایرانی برای پژو 206 اس‌دی انتخاب کند و حتی آرم ایران‌ خودرو نیز بر روی این خودرو نصب نشد.

در مجموع، عملکرد مدیران پژو طوری بود که با برآورد قیمتی یک خودرو در بازار ایران برای عرضه قطعات آن به ایران‌ خودرو طوری برنامه‌ریزی می‌کردند که بیشترین سود را کسب کنند و در نتیجه تنها هزینه‌های حمل و نقل و مونتاژ خودرو را به طرف ایرانی پرداخت می‌کردند.

نمونه این مسئله در قیمت‌گذاری پَک قطعات خودرویی با نام M33 مشاهده می‌شد، به طوری که پژو برای قیمت‌گذاری این خودرو از مشتریان ایرانی نظرسنجی حضوری می‌کرد و قیمت نهایی آن بر اساس بالاترین حاشیه سود بازار ایران تعیین می‌شد که در نهایت به دلیل بالا بودن قیمت قطعات و زیاده‌خواهی پژو، مونتاژ این خودرو در ایران منتفی شد.


قطعه ایرانی 10 ساعت بیشتر از قطعه فرانسوی دوام آورد

نمونه این مسئله در سنگ‌اندازی پژو در تولید برخی قطعات مهم خودرو مانند شاتون، پیستون، میل‌لنگ، سیلندر و سرسیلندر دیده می‌شد، به طوری که وقتی کارشناسان ایرانی بعد از 2 سال موفق به طراحی برخی از این قطعات شدند آن را برای تأیید به کارشناسان پژو ارائه کردند.

طبق اعلام پژو، یکی از قطعات مهم خودرو باید 500 ساعت تست دوام طی می‌کرد که قطعه طراحی شده توسط کارشناسان ایرانی بعد از 150 ساعت تست شکسته شد و نتوانست تست دوام اعلام شده از سوی کارشناسان پژو را پشت سر بگذارد، این در حالی بود که پس از 2 سال رد شدن قطعات طراحی شده توسط کارشناسان ایرانی، کارشناسان کشورمان به فکر تست قطعه مشابه موجود در پَک قطعات پژو افتادند که پس از امتحان، مشاهده شد که قطعه فرانسوی بعد از 140 ساعت تست شکسته می‌شود!

حقیقت این بود که قطعه تولید شده توسط کارشناسان ایرانی 10 ساعت هم بیشتر از قطعه فرانسوی دوام داشت، اما کارشناسان پژو هیچ گاه حاضر به تأیید این قطعه نشدند.نمونه دیگری از این مسئله را در مورد اجباری شدن مصرف روغن موتور فرانسوی در محصولات پژو می‌توان مشاهده کرد. در ابتدا استفاده از روغن موتور توتال فرانسه در محصولات پژو الزامی بود، اما پس از تولید این روغن توسط یک شرکت ایرانی، از این محصول به جای روغن فرانسوی استفاده شد، هرچند باز هم طی دو سال اخیر روغن توتال جایگزین روغن ایرانی شده است.
 

znsiiehpnghny52sq678.jpg


وابستگی به واردات مواد اولیه پیچ و مهره

یکی دیگر از نکات جالب توجه در تولید محصولات پژو در ایران، تأمین و واردات مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره بود که به عنوان یک ماده اولیه بسیار ساده از طریق واردات تأمین می‌شد.پژویی‌ها در کنار سنگ اندازی که مقابل داخلی‌سازی قطعات اصلی خودرو داشتند، از انتقال دانش فنی ساخت ساده‌ترین قطعات و مواد اولیه نیز خودداری می‌کردند که یکی از دستاوردهای این مسئله، تأمین مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره از طریق واردات از کُره بود.اما این وابستگی پس از وضع تحریم‌های مستقیم صنعت خودرو از سال 91 کاملاً قطع شد و مواد اولیه لازم برای تولید پیچ و مهره نیز از طریق تولیدکنندگان داخلی تأمین شد.

 

 تجربه ناموفق و زیان هنگفت صادرات محصولات پژو برای ایران

موضوع صادرات نیز یکی از مهم‌ترین موارد در همکاری با شرکت‌های خارجی است، به طوری که امکان صادرات محصول مشترک از ایران فراهم شود، اما این موضوع نیز باید با ظرافت و دید کارشناسی اتفاق بیفتد، تا اثر منفی بر صنعت خودروی کشور نداشته باشد.

به گزارش فارس،  یکی از تجربه‌های صنعت خودرو در این زمینه به صادرات تندر 90 مربوط می‌شود، زمانی که وزیر وقت صنایع بر لزوم صادرات 20 درصدی این خودرو تأکید کرد، جلسه‌ای بین مسئولان ایران‌ خودرو، پارس‌ خودرو، رنو پارس و وزارت صنعت برگزار شد و در نهایت الحاقیه‌ای به قرارداد تولید ال 90 اضافه شد که بر اساس آن، شرکت رنو با صادرات 20 درصدی این محصول از ایران موافقت کرد، اما در این بخش شرطی از سوی شرکت رنو مطرح و به قرارداد اضافه شد که بر اساس آن، صادرات تندر 90 به شرطی امکان‌پذیر بود که تولید این خودرو در ایران به خودکفایی 60 درصدی رسیده باشد.

به این ترتیب اختیار خودکفایی در تولید تندر 90 به شرکت رنو سپرده شد و کارشناسان این شرکت فرانسوی مسئول تأیید قطعات تولیدی در ایران و ایجاد خودکفایی در این بخش شدند. نکته مهم آنجا بود که بعد از گذشت چند سال هنوز هم میزان داخلی‌سازی تندر 90 در حدی پایین‌تر از 60 درصد است و در واقع مدیران پژو هیچ‌گاه اجازه دستیابی ایران به خودکفایی 60 درصدی در تولید قطعات این خودرو را ندادند، تا صادرات آن عملیاتی نشود.

این مسئله باعث شده تا وابستگی خودروساز ایرانی به قطعات وارداتی همچنان بالا باشد و به گفته کارشناسان صنعت خودرو، قیمت تولید تندر 90 حدود 12 میلیون تومان گران‌تر تمام شود که اگر این اتفاق نمی‌افتاد، در حال حاضر این خودرو باید با قیمتی معادل پژو 405 عرضه می شد.

در عین حال، صادرات خودرو نیازمند چند شرط است که یکی از آنها وجود مشتری برای محصولات و دیگری بالا بودن کیفیت تولیدات است و علاوه بر این، قیمت تولید نیز باید رقابتی باشد تا برای خرید این محصولات مشتری وجود داشته باشد.

بنابراین وقتی قرار شد رنو موضوع صادرات را به قرارداد تندر 90 اضافه کند، شرطی گذاشت که این صادرات هیچ وقت محقق نشود.

در زمان حضور پژو در ایران تعداد کمی پژو 206 صندوق‌دار دیزلی در ایران تولید و در شبکه صادرات پژو به کشورهای دیگر عرضه شد که در مجموع زیان هنگفتی (بخشی از زیان 150 میلیارد تومانی صادرات ایران خودرو به صادرات محصولات پژو اختصاص داشت) را برای ایران‌ خودرو در سال 87 به همراه داشت که با اصلاح کلی روند صادرات و توقف صادرات محصولات پژو، زیان شرکت در سال 88 به 50 میلیارد تومان و در سال بعد از آن به صفر رسید.

مرور تنها گوشه‌ای از عملکرد مدیران شرکت پژو در ایران، هیچ توجیهی برای بازگشت این شرکت فرانسوی به بازار پُرسود خودروی کشورمان باقی نمی‌گذارد، بازاری که رفع عطش آن توسط طراحان و نخبگان ایرانی علاوه بر سودآوری اقتصادی برای کشور، اشتغال‌زایی بالایی را برای جوانان ایرانی به همراه خواهد داشت.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

3: 1394/3/1708:39:11،
83
15
طراحی پژو 206 صندوق‌دار از جمله این موارد است که با وجود اینکه این کار توسط کارشناسان ایرانی و با هزینه دهها میلیون دلاری!!!!!!!!!!!!!
آمنا: 1394/3/1709:26:34،
35
153
باور کنید ماشین چینی ماشین خوبی هستش ، من ام وی ام ۵۳۰ دارم ،هر آپشنی که بنز اس داره اینم داره ،سواریش خوبه تو جاده هم هیچ ماشینی بهش نرسیده
کیفیت بالایی داره ،گارانتی خوبی هم داره قطعه نباشه تو نوبت میمونید باهاتون تماس میگیرن که قطعه اومده .
قیمت مناسب داره ،چرا فک میکنن یه ماشینی مثه تندر فنی خوبه یا با کیفیت هستش.
من اولین ماشینم همین ام وی ام ۵۳۰ هست ،خیلی ماشین خوبیه .
باریکلا به چینیا که اینقدر خوب ماسین سازی میکنن بنظرم حتی از ژاپن هم بالاتره چه برسه به کره و ...
سعید: 1394/3/1709:52:43،
68
23
دوست عزیز آخه شما چرا گول تبلغات را می خوری کجای طراحی 206 سدان یا همون sd توسط کارشناسان داخلی انجام شده...... چند سال قبل از سال 85 پژو در چند کشور اون را عرضه کرده....که البته به علت ظاهر نامتعارف (البته در بخش عقبی) مورد استقبال قرار نگرفت...
من خودم در شرکت قطعه سازی کار می کنم دلیل اینکه داخلی سازی ال90 به 60 درصد نرسیده این هست که قطعه ساز های ایرانی نمتونند الزامات استاندارد یورو را تامین کنند....سختگیری شرکت رنو پارس بی نهایته مثلا ما چند ساله برای همه خودرو ها قطعه می زنیم ولی زمانی که به شرکت ما آمدند هشت تا ایراد از کارخانه گرفتند.....یکیش ارتفاع سقف سوله بود...حالا دیگه خودتون حساب کنید ....
amir: 1394/3/1709:54:35،
56
39
تندر ال 90 اصلا نسبت به قيمتش نمى ارزه اصلا
هم چى ج بخش فنى نيست زيباى بيرونى و داخلى ماشينم مهمه ال 90 ظاهرش مثه افتاببه مى مونه بعدش لذت از رانندگى بخش مهمعيه ک ال 90 نداره خيلى خشکه داخلشم مه ديگه عيچى تعطيله
شبيه نيسان ابى جونز جونيور ميمونه

له هر حال ادم به جاى اينکه 43 ميليون بده ال90 بخره وجدانا با اين پول مى تونه ماشيناى خيلى بهترى بخره
یک نکته: 1394/3/1710:34:07،
64
12
آمنا جان بده با بنزت یک بوق ما بزنیم
fooadjalili: 1394/3/1710:41:01،
42
11
آمنا جان نمیشه این دفه رو مایه بذاری؟ بنز اس؟ ماشین چینی؟ آپشن ماشینای چینی بد نیست ولی آخه بنز اس؟ شاید بنز اس رو نمیشناسی
!: 1394/3/1710:51:45،
25
15
خودروساز های فرانسوی همشون سود خودشون را از خدمات پس از فروش در می آوردند و ما ایرانیان اصلا به خدمات پس از فروش توجهی نداریم و فقط به قیمت و آپشن ها و راه رفتن خودرو نگاه می کنیم پس یک سری خودرو بنداز به اسم ایران خودرو و... برای سود بیشتر در هنگام فروش روی به خودروی فرانسوی می آورند و این وسط فقط مصرف کننده است که ضرر کرده و ایران خودرو و پژو خوشحالان این عرصه هستند
به طور کلی خودروهای فرانسوی بسیار پر استحلاک و پر خرج هستند پس بعد از رفع تحریم ها عاقلانه خرید کنیم.
،،،،: 1394/3/1712:04:39،
23
18
چگونه تندر نود 12 ميليون گران تر به دست ما ميرسد؟بخاطر اينكه كسايي هستن كه حاظر هستن بيست سي چهل پنجا شصت هفتاد هشتاد نود و صد ميليونم هم گرانتر بخرند بلكم ام بيشتر
مهدی: 1394/3/1712:45:43،
13
14
فروش اجباری روغن elf را روی محصولات رنو فرانسه فراموش کردید .
درخواب : 1394/3/1708:43:29،
58
17
آخه بک 206 کشیدند، نه سیستم تعلیق، نه برق، نه موتور و نه شاسی
اونموقع توقع دارند ساخت ایران خودرو هم روش بخورند.
جنم: 1394/3/1708:43:32،
54
16
این مردم از گرونی خوششون میاد پس بیشتر میخرن . اینجا ایران است ...
آرش: 1394/3/1709:19:26،
77
26
تنها یک ایرانی میتونه 40 میلیون پول بی زبون رو واسه فرغونی همچون ال 90 هزینه کنه!!!!
جلال: 1394/3/1712:51:32،
22
8
آرش جان مگه ما ایرانیا چاره دیگه ای هم داریم؟اگه داریم بفرما
با 40 تومان تو ایران که نمیشه سوار گرنجور شد که.باید سوار یکی از همین آشغالا بشیم.حالا چه پارس یا چه ال نود.خیلی دوست داشتم سوار یه ماشین خارجی راحت بشم اما...
محمد: 1394/3/1713:15:42،
23
10
شما فکر می کنید پارس LX ؛40 تومن ارزش خرید داره یا دنا فیس سمند 43 تومن ارزش داره باید تو این بازار و با شرایط موجود تصمیم به خرید کنید نه در شرایط ایده آل .به نظر من ال90 در بین این آشغال ها بهترینه
مهدی: 1394/3/1708:43:44،
46
8
چون که یه خودروی وارداتی 70 میلیون گرانتر بدست مشتری میرسه
چون که یه پژو هم 15 میلیون گرانتر بدست مشتری میرسه
چوت که یه پراید 8 میلیون گرانتر بدست مشتری میرسه
13460: 1394/3/1708:43:52،
30
32
زیاد بود نخوندم ولی به هر حال خوبه!
حمیدرضا: 1394/3/1708:45:49،
46
13
کاش فقط همین ال ۹۰ گرون تر به دست مردم میرسید
مهران: 1394/3/1708:46:53،
26
11
ایران جیب نظرت چیه ماشینهای چینی رو مونتاژ کنیم؟

با این شرایط سیاسی مملکت انتظار داری فورد به ایران کمک کنه!
سهیل: 1394/3/1708:49:32،
41
15
یادمون باشه فرانسه همیشه بر علیه ما بوده و هست

اونوقت ما با شرکتهای فرانسوی قرارداد میبندیم

چرا با بقیه کشورهای صاحب نام در صنعت خودرو قرارداد نمیبندیم؟
شایان: 1394/3/1716:28:26،
23
8
افرین به سهیل باید بگم وقتی مقاله رامی خوندم واقعا از این همه ضرر خودروسازاها متاثرشدم قکر کنم اگر تعطیل کنند خیلی بهتر نه اونا ضرر می دن حق شون رنو و پژو می خورن تازه مردم راحت می شن از قدیم گفتن جلوی ضرر از هرجا بگیری منفعت
بی نام: 1394/3/1921:18:27،
29
26
فکر نکنید اگر کشور دیگری با ما قرارداد می بست اوضاع از این بهتر می شد. (چون رانت و فساد و انحصار در اقتصاد و صنعت ایران گسترده است)
فرانسه بر علیه ما نبوده ولی مسئولین ایرانی به خاطر گرفتن پورسانت و ضعف و فسادی که از خود نشان داده اند طمع فرانسوی ها را تحریک کرده اند. شرکت های فرانسوی هم تا آنجا که توانستد شرایط خود را بر خودروساز ایرانی تحمیل کردند. بیشتر از همه مصرف کننده ایرانی ضرر می کند که او هم زیاد بی گناه نیست چون با خریداری این محصولات زمینه سوء استفاده طرف خارجی و ایرانی را فراهم کرده است.
رضا: 1394/3/1708:53:03،
37
8
الان بقیه ماشین ها به قیمته ؟؟
آرش: 1394/3/1708:53:53،
29
33
قیافش دو زار نمی ارزه.کیفیتش هم که چینی هست.بیشتر از 120 تا باهاش بری احساس پرواز میکنی! حالا قرار بود به عنوان ناوگان تاکسی وارد ایران بشه.با این خصوصیات گاری هم از این فرغون سر تره
م.ن: 1394/3/1708:59:46،
47
19
بمیرم برای ایرانخودرو که این همه روی محصولات پژو ضرر می کنه ، همش به خاطر مردمه
یه صندوق ته 206 اضافه کردن توقع دارن خودشون اسمو عوض کنن و آرم ایران خودرو بزنن رو ماشین، واقعا که پررویی هم حدی داره
اونا تحقیق کردن سرمایه گذاری کردن ماشین طراحی کردن حالا شما می خوای 10 برابر تولید کننده اصلی سود ببری ؟ البته که می بری اینجا ایرانه
عباس: 1394/3/1709:01:34،
51
22
من اولين سري هاي عرضه ال 90 در سالهاي 86 و 87 اين خودرو را خريدم و دو سال دارنده اين خودرو بودم اما هيچ وقت نفهميدم دليل افزايش بي رويه و تعريف و تمجيد هاي كاذب مردم از اين ماشين چيه ؟
آرین: 1394/3/1709:02:39،
43
12
باز هم یک گزارش هیجانی ، تهی از حقیقت و صداقت
از طرف دلواپسان...

منوچهر: 1394/3/1709:07:51،
33
8
حتما سود داره که دوباره رفتن سراغ پژو .
مجتبی: 1394/3/1709:09:35،
35
19
اصلا چه دلیلی برای مونتاژ کاری هست چرا جمعش نمی کنید تعرفه را هم صفر کنید تا مردم یه ماشین واقعی سوار شن در ضمن پول مصرف زیاد بنزین لگنهای داخلی کشته ها و هزاران موردی که لگن های داخلی درست میکنند بدن برای حقوق بیکار شده ها برن خونه بخورن و بخوابن
عباس: 1394/3/1709:16:35،
32
8
اصلا حرفهاتون و متنتون با هم هماهنگی نداره . یجا نوشتین قطعه ایرانی 10 ساعت بیشتر از قطعه فرانسوی دوام آورد و جای دیگه نوشتین تحریم پیچ و مهره !!!!!!!!!! بعد یجا دیگه نوشتین طراحی ایران رو به نام خودش ثبت کردن !!! کدوم طراحی ؟؟؟ منظورتون طراحی آدم کشی !!! ؟؟؟
امیر: 1394/3/1709:25:37،
42
9
این خودرو بهیچ وجه بیشتر از سی میلیون قیمت ارزش خرید ندارد
حتی با احتساب گرانی های بی رویه ددر چند سال اخیر. علت هم
مشخص است:عدم لذت رانندگی و خستگی در مسافتهای طولانی
و ارگونومی پایین و شتاب پایین و سادگی داخلی اطاق و.........
S&G: 1394/3/1709:27:44،
52
7
پژو و رنو رو ول کنید برید سمت تویوتا و مزدا و هوندا و نیسان...
سعید: 1394/3/1711:43:05،
24
8
چشم شما پولش را بده ما هممون عاشق رفتن سمت اونها هستیم!!!!!
یه جوری میگی انگار همه گزینه ها جلومون هست اونوقت ما میریم سراغ فرانسوی ها..عزیزم همه ارزش تویوتا و هوندا و مزدا را می دونن اما کو پول؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید: 1394/3/1709:37:11،
36
7
از اختلاف کیفیت پژوهای ده سال پیش که اکثر قطعاتش فرانسوی بود با پژوهای تولیدی سالهای اخیر میشه فهمید که دوام قطعات ایرانی بیشتره یا فرانسوی بهتر بود مینوشتید قطعات ایرانی فقط ده ساعت دوام داره!
آرش: 1394/3/1709:51:14،
31
5
یكی تو خوبی، یكی خودرو ساز وطنی
حق گو: 1394/3/1709:58:03،
29
9
خودرو های ژاپنی بهترین ها در دنیا هستند . خودرو های اروپایی
به نسبت گران تر اند . بهمین جهت در آمریکا طبقه متوسط عموما خودروی ژاپنی دارند . خودرو ساز های ایران باید تکنیک
کارشان را عوض کنند.
رضا: 1394/3/1710:09:07،
37
7
ي جوري از ايران خودرو و سايپا حمايت كرديد انگار مردم از كيفيت اين ماشينا خبر ندارن،فكر كنم شما توايران زندگي نميكنيد!!!!!!!
مرتضی: 1394/3/1710:45:18،
26
8
اصلا مشخص نیبست تبلیغه یکی ار همکار های عموم بنده خدا 206 مدل 93 خریده 3باره فقط گریبکس عوض میکنه
علیرضا: 1394/3/1711:01:32،
20
6
میخان بگن هاا اگه پژوهای آشغال بالا 30 تومنن همش بخاطر سنگ اندازی فرانسه ی نامرده :)))))
Euro: 1394/3/1711:20:09،
34
7
واقعا دروغگویی هم حد و اندازه داره!

ما سال 82 یه 405 خریدیم که اکثر جنساش اصل فرانسه بود الان بعد از 12 سال هنوز داره کتار میکنه و حتی موتور و گیربکسش یه بارم باز نشده عین ساعت کار میکنه تمام سنسوراشم دیاگ زدیم سالم بود!

یکی از دوستام پارسال یه 405 مدل 1393 خرید صفر! که تمام قطعاتش ایرانی بود (و چینی)! الان بعد از 1 سال واشر سرسیلندر سوزوند موتورش باز شد! البته قبل از باز شدنم کلی ایراد دیگه داشت از جمله زوزه گیربکس ریپ زدن مصرف و صدای بالا شتاب ضعیف و ...

بعد آقایون فرمودند جنس ایرانی از فرانسوی با دوام تره!!

واقعا وقتی خوندم خوندم ترکیدم از خنده!!
طاها: 1394/3/1712:54:23،
15
8
یورو جان خودتو ناراحت نکنن احتمالا اونایی که این حرفو زدن دلال بودن خواستن واسه آشغالاش تبلیغ کنن.تا وقتی چنین آدم های سود جو و بی فکری در جامعه وجود دارن انتظار بهبود اوضاع مانند راه رفتن روی ابر است(رویاست)
م: 1394/3/1711:49:30،
23
6
ایران خودرو با ماشینهای اشغالی که به مردم ایران توی سال 89داد ضرر شو از جیب ملت ایران جبران کرد در مجموع ملت با خرید گاری های ایران خو درو با لوازم درجه ده چینی ضررزیادی کردن
محسن: 1394/3/1712:00:14،
18
7
206 اس دی طراحیش ایرانی نیست مدل 206 cc هست که از روی همون ساختن با یک سرچ 206 cc مطلب روشن تر میشه.
??????: 1394/3/1714:05:31،
11
18
ببخشید که انقدر صریح صحبت می کنم ولی توی تمام کشور های اروپایی فقط این فرانسوی ها هستند که توی این چند ساله چند بار به مقدسات ما توهین کردن و به ما انگ هزار تا چیز بستن بعد ما ..............................
اون وقت میگم ال 90 اینش خوبه 206 اونش خوبه بعد حاضریم واسه ال 90 که مثل تابوت می مونه 42 میلیون و برای 206 که وقتی بیشتر از 110 کیلومتر که میری باید خدا محافظت باشه وفقط با یه فرمونه اضافه میشه انا لله و انا الیه راجعون حاضریم 38 میلیون پول بدیم بعد هم بریم تعمیرگاه موقع خرابی میگن ماشین بخوابه تا قطعه بیاد آخه چه توجیهی هست که بریم این به اصطلاح ماشین ها رو بخریم.
من نمی دونم مگه وحی شده که ما باید به شرکت های فرانسوی همکاری داشته باشیم.
سیروس: 1394/3/1716:51:20،
8
6
موافقم
ایرانی: 1394/3/1719:18:14،
10
6
ناتوانی خودشونو به پای دیگران میندازن ...... مقصر رو دنبال مدیران خودتون بگردید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل
آژانس مسافرتی بهار پرستوها

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما