کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

از شير مرغ تا جان آدميزاد در جمعه بازارهای تهران / تصاویر


کد خبر : ۱۲۴۴۱جمعه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱:۲۹۸۴۷۶ بازدید

در جمعه بازارها هر چيزي كه به ذهنتان خطور مي‌كند عرضه و به فروش مي رسد. از وسايل دست‌دوم تا وسايل مدرن، از اشيايي ...
در جمعه بازارها هر چيزي كه به ذهنتان خطور مي‌كند عرضه و به فروش مي رسد. از وسايل دست‌دوم تا وسايل مدرن، از اشيايي كه به قول خود فروشندگان از عهد دقيانوس است تا كفش اسكي پيدا مي شود. در ميان اين وسايل از ظروف عتيقه، وسايل ساخته‌شده از چوب‌هاي جنگلي، زيورآلات دست‌ساز قديمي و جديد و البته صنایع دستی ساده و ارزان قیمت گرفته تا فرش و گلیم های بسیار گران قیمت را می توان پيدا كرد.
 
بازارهايي كه برند شده اند
 
اگرچه در گذشته یک یا دو روز از هفته به برگزاری این بازارچه ها آن هم در حاشیه مناطق مسکونی، اختصاص می‌یافت اما اکنون فروشندگان این بازارچه‌ها، هر روز را در یک نقطه از شهر بزرگ تهران یا حاشیه‌های آن سپری می‌کنند و هر روز برای خود، این کسب و کار را ادامه می‌دهند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران،  برخی نقاط شهر تهران هم در برگزاری این بازارچه‌های روزانه، به یک برند تبدیل شده‌اند، برندی که همه مردم تهران از سراسر نقاط شهر برای خرید از آنها، روانه این نقطه خاص می‌شوند و تلاش دارند که خریدهای مناسب خود را با قیمت مناسب، از این بازارچه های روزانه یا به اصطلاح جمعه‌بازار تأمین کنند.
 
از شير مرغ تا جان آدميزاد در جمعه بازارهاي تهران+تصاویر
 
در ایران جمعه‌بازار را ناصرالدين‌شاه بعد از رفتن به فرنگ و ديدن جمعه ‌بازار پاریس، پایه گذاری کرد.
نخستين جمعه ‌بازار در مسجدشاه سابق (مسجد امام‌خميني) در بازار بزرگ تهران تشكيل شد كه بساط‌فروشان اجناس خود را از صبح زود تا اذان ظهر پهن مي‌كردند. بعد از مسجدشاه، تكيه دولت محل برگزاري جمعه‌بازار شد.
 
اما جمعه‌بازار به شكل و شمايل امروزي در پاركينگ ناصرخسرو (سعدي جنوبي) شكل گرفت و از سال 1380 به بعد، پاركينگ پروانه در روزهاي جمعه تغيير كاربري دارد و جمعه‌بازار جديد در آنجا شكل گرفت كه نسبت به جمعه‌بازار ناصرخسرو از هر جهت مناسب تر است. 
 
در ميان اين وسايل از ظروف عتيقه، وسايل ساخته‌شده از چوب‌هاي جنگلي، زيورآلات دست‌ساز قديمي و جديد و البته صنایع دستی ساده و ارزان قیمت گرفته تا فرش و گلیم های بسیار گران قیمت را می توانید در جمعه بازار پیدا کنید. لباس های مختلف که یا بسیار کار شده و گران قیمت هستند یا بسیار ساده و حتی بدون الگو دوخته شده اند. فروش عتیقه جات از قبيل گرامافون های میلیونی، صفحات موسیقی قدیمی، ظرف و ظروف عتیقه مثل سماور و سینی،کلکسیون های گران قیمت سکه، لاله و جاشمعی های قدیمی و صندلی های لهستانی  بخشي ديگر از اجناس عرضه شده در اين بازارهاي يك روزه را به خود اختصاص مي دهند و می توانید هر آنچه را كه در سالهاي پیش وجود داشته است را با اندكي چرخ زدن در آن ها پیدا کنید. 
 
از شير مرغ تا جان آدميزاد در جمعه بازارهاي تهران+تصاویر
 
در جمعه بازارها بسیار دختران و پسران جوان هستند که صنایع دستی خودشان را می فروشند. این صنایع دستی معمولاً نسبت به فصل تغییر می کنند.
 
*توريست هايي كه به دنبال عتيقه هستند
 
خانم های میانسال و تعدادي فروشندگان شهرستاني كه با لباس های محلی برای همان چند ساعت به تهران می آیند هم در اين ميان به چشم مي خورند كه به ارائه لباس هاي دست دوز خودشان مي پردازند.
 
در اين بازارها بيشتر فروشندگان چند سالی است كه غرفه دارند و شناخته شده حرفه خود هستند و هم تعداد زیادی از خریداران، دختران و پسران جوان که ظاهر هنری دارند هم، جزو مشتریان پروپاقرص اینجا هستند. البته تعداد کسانی که خانوادگی برای خرید به جمعه بازار می آیند هم کم نیست. در اين بين تعداد بسیار زیادی از توریست ها هم  سري به جمعه بازار می زنند. البته توریست ها بیشتر در فصل های اولیه سال برای خرید به جمعه بازار می آیند و اغلب سراغ خرید صنایع دستی، رومیزی های کار شده و عتیقه هایی با قدمت مي روند.
 
یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که شايد در هنگام خريد البسه  از جمعه بازارها با آن روبرو شويد نبود اتاق پرو است كه كار را براي خريداران اندكي مشكل مي كند و از آنجا که امکان تعویض وجود ندارد، مجبورید لباس ها را از روی لباس های خودتان و در میان تعداد بسیاری زیادی از افراد پرو کنید. 
 
يكي از مواهبي كه افراد را به اين جمعه بازارها مي كشاند جمع كردن چند بازار در كنار هم است كه رنج مسير خريداران را در ترافيك سر سام آور تهران كم مي كند و افراد با حضور در اين  مكان ها به راحتي مي توانند دست به انتخاب اجناس خود بزنند. اين بازارها كه به همت شهرداري ها بنا شده است براي فروشندگاني كه از وسع مالي کافی برخوردار نيستند و  نمي توانند براي ارائه اجناس خود محلي را اختيار كنند  نيز خالي از لطف نيست و بستري است تا سودهايي را براي اين قبيل افراد از قبل آن بدست آورد.


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها