کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

44 میلیارد دلار فروختیم، 46 میلیارد دلار خریدیم


کد خبر : ۱۲۴۲۵پنجشنبه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷:۵۷۲۵۳۱ بازدید

رییس کل گمرک در نشست خبری روز سه شنبه ، خود پس از مدت‌ها، از جدیدترین آمار صادرات و واردات خبر داد و گفت: این آمار تا 20 بهمن ...

 رییس کل گمرک در نشست خبری روز سه شنبه ، خود پس از مدت‌ها، از جدیدترین آمار صادرات و واردات خبر داد و گفت: این آمار تا 20 بهمن 93 محاسبه شده است.مسعود کرباسیان میزان صادرات غیرنفتی کشور از فروردین امسال تا دیروز را ۴۴ میلیارد و ۹۹۲ میلیون دلار با رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته اعلام کرد. وی افزود: در این مدت ۴۶ میلیارد و ۵۶۷ میلیون دلار واردات داشتیم که رشدی بیش از ۱۳ درصد را ثبت کرد.

به گزارش صمت، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: عمده اقلام صادراتی شامل میعانات گازی با ۱۳ میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار بوده که ۴۳/۵ درصد رشد داشته است و محصولات پتروشیمی با ۱۲ میلیارد و ۴۵۴ میلیون دلار ۲۹ درصد رشد نشان می‌دهد. کرباسیان گفت: عمده صادرات به چین و معادل ۲۶ درصد ارزش صادرات، عراق ۱۷ درصد، امارات ۱۰ درصد و افغانستان و هند ۷ درصد بوده است.

رییس کل گمرک عمده کالاهای وارداتی را گندم، ذرت، برنج و کنجاله سویا اعلام و اظهار کرد: از چین ۲۳ درصد، امارات ۲۳ درصد، کره ۸ درصد و ترکیه و هند ۷ درصد واردات داشتیم. همچنین متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشته که نشان می‌دهد بیشتر به سمت کالاهای ساخته شده حرکت کرده‌ایم.
 
صادرات دوباره سوخت 

رییس کل گمرک ایران از صادرات دوباره سوخت به افغانستان خبر داد و گفت: ردیف‌های تعرفه‌ای به ۱۰ ردیف کاهش یافته است. وی درباره یکسان‌سازی تعرفه‌ها در سال ۹۴ اظهار کرد: بالا بودن تعداد تعرفه‌ها و طبقه بندی آنها منجر به سوءاستفاده می‌شود، بر این اساس قرار است طبق تصمیم کمیسیون ماده یک، تعداد ردیف‌های تعرفه‌ای از ۱۴ ردیف در سال ۹۴ به ۱۰ ردیف کاهش یابد که کاهش ردیف‌ها و طبقات تعرفه‌ای علاوه بر شفافیت و جلوگیری از سوءاستفاده، درآمد بیشتری برای گمرک به همراه دارد.
به گفته کرباسیان براساس رایزنی‌های انجام شده و با کمک وزارت خارجه و استانداری خراسان رضوی مشکل صادرات سوخت از گمرک ماهیرود به افغانستان حل شده است و درحال‌حاضر ۴۰۰ کامیون در حال صادرات سوخت از این گمرک مرزی هستند. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تعامل گمرک با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: درحال‌حاضر به سمت استانداردسازی کالاها حرکت کرده‌ایم و بررسی‌ها در محل کارخانه انجام می‌شود و این امر به صادرات کشور کمک می‌کند.
وی درباره ایجاد گمرکات اختصاصی از جمله نفت نیز اظهار کرد: بزرگترین صادرات نفتی از طریق پایانه پارس جنوبی انجام می‌شود و تا تاریخ ۲۰ بهمن ماه امسال ۱۳ میلیارد و ۶۵۴ میلیون دلار صادرات میعانات گازی که ۹۹ درصد میعانات گازی را شامل می‌شود، از این پایانه انجام شده است.
 
صدور پروانه گمرک الکترونیک می‌شود

کرباسیان درباره انتقاداتی که نسبت به ورود کالاهای بی‌کیفیت به کشور می‌شود، گفت: ورود کالاها از مبادی غیررسمی به کشور به دلیل قانون‌گریزی و بی‌کیفیتی کالاهاست. بر این اساس، در نظر داریم با راه‌اندازی صدور پروانه به صورت الکترونیکی و حذف کاغذی آن، زمان صدور گواهی‌ها را به حداقل برسانیم که ردیابی کالاها هم آسان‌تر خواهد شد.وی درباره وقوع فساد در برخی گمرکات جنوبی کشور تصریح کرد: تمام مواردی که احصا می‌شود، به مراجع ذی‌ربط ارسال می‌شود، همچنین با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هماهنگی‌هایی انجام و یک کمیته مشترک در ستاد متشکل از ۳ قوه ایجاد شده است که پرونده‌های قاچاق گمرکی در آن مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.رییس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه موارد جدیدی (۸۰ میلیاردی) در بخش فساد در گمرک محرز نشده است، ادامه داد: تنها یک جعل اسنادی داشته‌ایم که به صورت دستی بوده و این جعل اسناد مربوط به گمرک نبوده بلکه اسناد سایر دستگاه‌ها بوده و قابل شناسایی است.
 
اطلاع‌رسانی، فلسفه وجودی ثبت سفارش

کرباسیان فلسفه وجودی ثبت سفارش را برای اطلاع‌رسانی دانست و گفت: براین اساس اطلاع می‌دهیم چه کالاهایی قرار است وارد کشور شود و ارز از بانک مرکزی دریافت می‌شود. وی ادامه داد: اگر بنا بود شکر ممنوع شود چرا بانک مرکزی ارز آن را داد و با اختصاص ارز پول فروشنده خارجی پرداخت شد؟ در این حالت و بعد از اختصاص پول به طرف خارجی دیگر نمی‌توانیم شکر خریداری شده را وارد نکنیم. 

رییس کل گمرک ایران همچنین تاکید کرد: براساس ماده ۱۱ قانون صادرات و واردات کالاهایی که ثبت سفارش می‌شوند شامل محدودیت‌های بعدی نمی‌شوند. وی در پاسخ به اینکه چرا واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی حتی با وجود ثبت سفارش قبلی انجام نشد، اظهار کرد: شهریور سال ۹۲ تاکید کردند خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که وارد کشور شده‌اند و زمان ثبت سفارش آنها مربوط به قبل بوده، می‌توانند با دو برابر سود ترخیص شوند. کرباسیان افزود: ثبت سفارشی برای خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی در امسال نشده است و ۱۳۳ خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که در آن زمان وارد کشور شد، مشمول همان مصوبه یاد شده بود.
 
کاهش هزینه واردات

کرباسیان با اشاره به اجرای سیستم جامع گمرکی و الکترونیکی شدن مراحل ترخیص کالا و ایجاد پنجره واحد بیان کرد: با این کار سالانه حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان هزینه واردات کاهش یافته است. وی در ادامه گفت: زمان ترخیص کالاهای وارداتی از ۲۶ روز به ۴ روز و کالاهای صادراتی از ۷ روز به یک روز رسیده است.

رییس کل گمرک تصریح کرد: با الکترونیکی شدن پرداخت‌ها، اظهار از راه دور و استفاده از فناوری‌های جدید امیدواریم رتبه گمرک کشور در جهان از ۱۲۶ به ۶۳ ارتقا یابد. به گفته کرباسیان، طرحی را برای شناسایی فعالان مجاز اقتصادی آغاز کرده‌ایم که از شنبه هفته آینده اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۰ شرکت بزرگ و معتبر که هیچ تخلف و پرونده‌ای ندارند، شناسایی شده‌اند که مراحل گمرکی آنها با سهولت انجام می‌شود. با کشورهای دیگر نیز در این زمینه تعامل کرده‌ایم که امور گمرکی آنها در کشورهای دیگر نیز مشکلی نداشته باشد.

رییس کل گمرک در ادامه درباره چرایی ترخیص نشدن قطارهای خریداری شده از سوی شهرداری در گمرک اظهار کرد: نمی‌توانیم بدون دریافت حقوق دولت، قطار و سایر کالاها را ترخیص کنیم. متاسفانه فقط مصاحبه می‌کنند، بهتر است قبل از مصاحبه کارهایشان را انجام دهند. برای مثال: قطار تبریز و سایر شهرها به راحتی ترخیص شد که البته برای قطار تهران هم من مجوز ترخیص را داده بودم.

وی در پاسخ به اینکه آیا همه بنادر در اشراف گمرک هستند یا نه؟ گفت: موضوع مهم این است که بنادر باید تجهیز شوند که کالاها از مسیر رسمی عبور کنند. حاشیه خلیج فارس و شهرهایی همچون خرمشهر و خوزستان صادرات ۷۰۰ ساله در تجارت دریایی دارند. ما نمی‌توانیم بگوییم مردم تجارت نکنند؛ چشم مردم به دریاست باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کرد که بنادر مجهز باشند و مردم به راحتی زندگی کرده و کالاها را از مجرای رسمی وارد کنند.
 
۴۵ قانون و یک گمرک

رییس کل گمرک با اشاره به اینکه گمرک با ۴۵ قانون سر و کار دارد که شامل ترانزیت، صادرات و واردات است، اظهار کرد: همچنین ۱۵ کنوانسیون بین‌المللی وجود دارد که برخی از آنها در تعارض با برخی قوانین بوده و مشکل ایجاد می‌کند. به همین خاطر برخی واردکنندگان به دنبال راه‌های دیگر و خلاص شدن از چالش‌های آن هستند.

کرباسیان با تاکید بر اینکه با این سازمان همجوار و ۱۴ رویه سر و کار داریم، تصریح کرد: در دنیا تعداد رویه‌ها ۴ مورد است که در عین حال باید با قوانین تطبیق داده شود که ۳۷ روز زمان می‌برد و ۱۵ نوع عوارض می‌بینیم که قبلا تجمیع عوارض وجود داشت و هرکدام از آنها یک جدول مندلیف است.

به گفته وی درحال‌حاضر ۲۲ سازمان مجوز صادر می‌کنند و همین موضوع، کار رسمی انجام دادن را سخت می‌کند. کرباسیان در پاسخ به اینکه مسئولیت اجرای پنجره واحد تجارت فرامرزی بر عهده گمرک است، چه سازمان‌هایی در این زمینه همکاری نمی‌کنند؟ گفت: تا قبل از این قانون هرکس به دنبال درست کردن یک پنجره واحد بود و درحال‌حاضر پنجره واحد همان سیستم یکپارچه جامع گمرکی است که سازمان‌های مختلف از جمله کشتیرانی، بانک، بیمه، نیروی انتظامی، استاندارد، قرنطینه، وزارت ارشاد و وزارت بهداشت باید به این سامانه وصل شوند و در یک جا همه مجوزها و فرآیندها راستی‌آزمایی شود.

وی ادامه داد: اکنون با سازمان بنادر برای دریافت مانیفست، پایانه‌ها، دریافت اطلاعات، ثبت سفارش با سازمان تجارت، سازمان استاندارد، قرنطینه نباتی و بیمه‌ها تفاهمنامه امضا شده است و اگر در همکاری با بانک‌ها یک «یا علی» بگوییم، موضوع پنجره واحد بسته خواهد شد و در این زمینه وظیفه خود می‌دانیم که اطلاع‌رسانی کنیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها