کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

افزایش غیرقانونی کرایه‌های تاکسی


کد خبر : ۱۲۳۹۶سه شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸:۴۴۳۱۷۲ بازدید

نگاهی به کرایه برخی مسیرهای خطوط تاکسیرانی، نشان از افزایش مجدد کرایه‌ها دارد که کاملا غیرقانونی و در سایه نبود نظارت صورت می‌گیرد.

تابستان که می‌شود، داغی بحث‌های کرایه تاکسی هم اوج می‌گیرد. نه راننده‌تاکسی‌ها اعصاب و حوصله چانه زدن در گرمای هوا را دارند و نه مسافران. گرما که بیشتر می‌شود، تیغ آفتاب هم به صورت‌ها بیشتر می‌شود. مسافران اتوبوس راهی تاکسی می‌شوند تا شاید نفسی تازه‌تر را در سایه اتاقک‌های داغ تاکسی‌ها تجربه کنند. اتاقک‌هایی که شاید گاهی کرایه‌هایش نزدیک به یک دربستی کوچک شود. نفس مسافران اما با هر بار افزایش نرخ تاکسی، تنگ‌تر می‌شود. یک بخش از افزایش کرایه‌ها قانونی است و بخشی هم غیرقانونی.

به گزارش اقتصادنیوز، تجربه نشان داده که همیشه در سایه افزایش کرایه تاکسی‌ها، دست‌هایی به گرفتن پول‌های بیشتر می‌رود و جدال همیشگی مسافر و راننده را سبب می‌شود. حالا در یک هفته اخیر و با گرم‌تر شدن هوا، نفسی برای پیاده رفتن در تهران باقی نمانده است. تاکسی‌ها اما این بار بهانه تازه‌تری برای گران کردن کرایه‌های خود دارند. 

نرخ سوخت در طول هفته قبل، به نرخ واحد رسید. واحد شدن نرخ اما بحث‌های کم و زیاد کرایه را واحد نکرد. بحث و اختلاف برای کم و زیاد کرایه‌ها بیشتر هم شد. رانندگانی که در سال جدید کرایه‌های جدید را روی شیشه خود گذاشته بودند، حالا مجال بیشتری را پیدا کرده‌اند تا شوک قیمتی جدیدی را به مسافران خود وارد کنند. شوک‌هایی که کاملا غیرقانونی است، اما در سایه نبود نظارت و کافی نبودن گشت‌های نظارتی، حالا به روالی عادی تبدیل شده است.

کسب اطلاع از اعضای شورای شهر نیز همین مسئله را تایید می‌کند. محمد حقانی عضو شورای شهر که در امور مرتبط با خدمات شهری نیز فعال است، در گفت‌وگو با اقتصادنیوز این افزایش را کاملا غیرقانونی می‌داند: «افزایش نرخ کرایه بر اساس نرخ‌هایی است که شورای شهر تصویب کرده و به هیچ عنوان نباید با افزایش نرخ سوخت، تغییری در کرایه‌ها ایجاد شود.»

صحبت‌های وی در حالی است که گشتی کوتاه در شهر، به خوبی نشان می‌دهد که بعد از تک‌نرخی شدن قیمت سوخت، کرایه‌های تاکسی رشد دوباره‌ای را تجربه کرده است.

مسیر شهرزیبا- صادقیه، هفت‌تیر- آرژانتین و بلوار کشاورز- هفت‌تیر تنها برخی از مسیرهایی است که می‌توان این افزایش غیرقانونی نرخ را به خوبی مشاهده کرد. با این حال، برخی اعضای شورای شهر از جمله حقانی بر این باورند که باید گزارش‌دهی از سوی مردم باشد. صحبت‌ وی علاوه بر احتمال نبود آگاهی در مردم برای اطلاع به شماره‌هایی که مربوط به شکایت از رانندگان تاکسی‌ است،‌ مسئله نظارت‌های شورای شهر را نیز به کلی نفی می‌کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که برخورد نکردن با چنین افزایش‌های غیرقانونی در کرایه‌های تاکسی می‌تواند شدت چنین فعالیت‌های غیرقانونی را بیشتر و اعتماد مردم را به سیستم حمل و نقل عمومی کمتر کند. طبیعی است که در چنین شرایطی، جای گله‌ای برای آلودگی هوا و یا آلودگی صوتی باقی نمی‌ماند چرا که هرکدام از مسافران ممکن است برای رهایی از شر چنین چانه‌زنی‌هایی، به استفاده از خودروهای شخصی خود روی بیاورند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها