کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

متروی اصفهان ، پروژه‌ای ناتمام بر پیکره شهر

کدخبر:۱۲۳۸۵سه شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹:۰۰۳۲۵۱ بازدید

مترو اصفهان، پروژه‌ای با بودجه‌های میلیاردی و دستاوردهای اندک است، پروژه‌ای که سال‌های سال است بدون رسیدن به نقطه مطلوب ادامه یافته ...

مترو اصفهان، پروژه‌ای با بودجه‌های میلیاردی و دستاوردهای اندک است، پروژه‌ای که سال‌های سال است بدون رسیدن به نقطه مطلوب ادامه یافته اما به سرانجام نرسیده است.

قصه جنجالی و پرغصه مترو اصفهان که از سال‌ها پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد.ناکامی مدیریت شهری در این پروژه میلیاردی آنچنان به درازا کشیده شده است که شهردار اصفهان را پس از 12 سال مدیریت بی‌وقفه روبه‌روی پارلمان شهری بکشاند تا پاسخگوی عدم موفقیت شهر در این پروژه ترافیکی باشد.قصه متروی اصفهان با ضرب‌المثل قدیمی خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج ... غرابت عجیبی دارد و شاید گزاف نباشد اگر بگوییم که این ضرب‌المثل کوتاه را توصیفی از قصه مترو اصفهان دانست.

خشت اول

خشت کج اول متروی اصفهان با انتخاب خیابان چهارباغ عباسی بر زمین نهاده شد و با اصرار مدیران شهری در برهه‌ای از تاریخ این دیوار کج تا به امروز کشیده شده است.
 

92775do33a0gtzwycn.jpg

 

در این میان نیم‌نگاهی به اسناد منتشر شده در کتاب گامی به پیش اثر عبدالحسین سیف‌اللهی که خود در برهه‌ای از زمان مدیریت سازمان قطار شهری اصفهان را بر عهده داشته برای آسیب‌شناسی این ناکامی خالی از لطف نیست.

زمان آغاز تنش بین دو نهاد شهرداری و میراث فرهنگی در این اسناد از 17 مهرماه 1380 آغاز شده است، در این زمان جواد شعرباف مدیر کنونی سازمان قطار شهری اصفهان، مدیریت این سازمان را بر عهده داشت.

وی در نامه‌ای به سید محمد بهشتی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور به ارائه مزایا و معایب عبور مترو اصفهان از دو مسیر پیشنهادی چهارباغ و شمس‌آبادی می‌پردازد که در یکی از این گزارشات به خطری که متوجه مدرسه چهارباغ به واسطه عبور مترو است اشاره و تاکید شده که اگر پیمانکار کم‌تجربه است بهتر است مترو از خیابان شمس‌آبادی عبور کند.

سیدمحمد بهشتی در پاسخ به این نامه با اشاره به حساسیت‌های احداث مترو در این محور بر انتخاب مسیر شمس‌آبادی تاکید کرده است، وی در ادامه این نامه از عدم حساسیت‌های لازم توسط کارشناسان فنی برای قضاوت مهندسی درباره انتخاب مسیر چهارباغ برای مترو اصفهان سخن گفته است.
 

gzquhjbfkzee1y4m8b5.jpg


در سال 81 مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در نامه‌ای به محمد علی مهدی‌پور مدیر عامل وقت سازمان قطار شهری اصفهان خاطر نشان می‌کند که شورای فنی و تخصصی سازمان میراث فرهنگی کشور احداث مترو در مسیر چهارباغ عباسی را نپذیرفته است.

مهدی‌پور مدیر وقت قطار شهری اصفهان در ادامه در نامه‌ای به شهردار وقت محمدعلی جوادی نتایج شرکت سیسترا درباره توصیه عبور قطار از چهارباغ را خاطر نشان می‌سازد و می‌گوید عبور قطار از شمس‌آبادی سرعت قطار را 10 کیلومتر در ساعت کاهش می‌دهد.

در صورت‌جلسه چهل و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، عبور مترو از خیابان شمس‌آبادی به تصویب می‌رسد.


اصرار شهرداری و انکار میراث فرهنگی

پرونده‌ای که به نظر می‌رسید با اظهار نظرهای سازمان میراث فرهنگی بسته شده باشد با روی کار آمدن عبدالحسین سیف‌اللهی دوباره به جریان می‌افتد.در خردادماه سال 83 با حکم محمود حسینی استاندار وقت، عبدالحسین سیف‌اللهی به عنوان مدیر سازمان قطار شهری منصوب می‌شود.در فروردین سال 85 اولین شورای هماهنگی ترافیک استان اصفهان تشکیل می‌شود و در این جلسه کلیات عبور مسیر مترو اصفهان از خیابان چهارباغ به تصویب می‌رسد.سیف‌اللهی در ادامه فعالیت خود در نامه‌ای به رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی بر موضوع عبور مترو از چهارباغ تاکید می‌کند.

سید حسین مرعشی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی در پاسخ به این نامه باز هم بر موضع خود یعنی عبور مترو از خیابان شمس‌آبادی و عدم عبور آن از خیابان تاریخی چهارباغ تاکید می‌کند.
 

aky685y9g4vjj7656lcy.jpg


در این میان نامه‌های زیادی مابین این دو نهاد برای قانع کردن میراث فرهنگی برای عبور مترو از چهارباغ رد و بدل می‌شود و کار تا آنجا ادامه می‌یابد که مرعشی در نامه‌ای به سیف‌اللهی اعلام می‌کند که چهارباغ حمام خسروآقا نیست و اجازه این اقدام را به شهرداری نمی‌دهد.در سال 84 مجددا استاندار وقت سید مرتضی بختیاری در نامه‌ای به معاون هماهنگی امور عمرانی وزارت کشور از حذف گزینه عبور مترو از خیابان شمس‌آبادی به دلیل هزینه‌های بالای آزادسازی خبر می‌دهد و گزینه‌های دیگری را برای عبور مترو پیشنهاد می‌کند.

در 28 فروردین 85 در شورای هماهنگی ترافیک استان اصفهان که به ریاست استاندار وقت سید مرتضی بختیاری و با حضور مدیرکل میراث فرهنگی وقت حسینعلی وکیل تشکیل شد و عبور مترو از مسیر چهارباغ مصوب می‌شود.در پنج تیرماه همین سال استاندار اصفهان از وزیر کشور خواستار تشکیل شورای عالی ترافیک کشور برای پایان دادن به اختلاف نظرهای میراث فرهنگی و شهرداری می‌شود.


ورود رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به بحث عبور مترو از چهارباغ
 

در ادامه سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها به این موضوع ورود پیدا کرده و عبور مترو از خیابان‌های چهارباغ و باغ گلدسته را زیر سئوال می‌برند.
 

hs1y94qhwcnxcx0v7hkh.jpg

 

عبور مترو از خیابان باغ گلدسته به دلیل نزدیکی مترو به آثار تاریخی فاخر همچون هشت‌بهشت مورد انتقاد سازمان‌های مردم‌نهاد قرار می‌گیرد.در اسفندماه سال 85 گزینه عبور مترو از خیابان گلدسته روی میز قرار می‌گیرد و شهرداری اصفهان می‌پذیرد محور باغ گلدسته را برای عبور مترو انتخاب کند اما پس از آن در نامه استاندار وقت به وزیر کشور خواستار عبور مترو از شمس‌آبادی می‌شود و وزیر کشور نیز موافقت خود را با این موضوع اعلام می‌دارد.


مترو اصفهان و دور باطل

پس از برگزاری جلسات متعدد برای گره‌گشایی از کار مترو اصفهان، این دو نهاد به نقطه مشترک نمی‌رسند و مدیر سازمان قطار شهری اصفهان (سیف‌اللهی) در نامه‌ای به استاندار وقت آقای بختیاری از عدم موافقت میراث فرهنگی به گزینه چهارباغ گلایه می‌کند. اگر چه اسناد در این نقطه در کتاب به پایان می‌رسد اما شواهد نشان‌دهنده این موضوع است که کشمکش هر دو نهاد در طول این سال‌ها ادامه داشته و به امروز نیز کشیده شده است.

همچنان که دو نهاد میراث فرهنگی و شهرداری مشغول کشمکش درباره چرایی و درست و غلط بودن عبور مترو در این مسیر در سال 88 بودند، خبر انحراف دستگاه TBM مترو و برخورد آن با پایه‌های پل تاریخی و زیبای سی و سه پل، همه را مبهوت می‌کند.گام‌های بعدی همچون اختصاص اعتبار و خرید واگن اگرچه اشتباه نبود اما چون خانه از پای‌بست ویران بود، راه به توسعه شهر نبُرد و هر روز گره توسعه شهر اصفهان در بحث حمل و نقل کورتر شد.استاندار سابق اصفهان که به استانداری میراث‌دوست معروف است عرصه فعالیت برای مترو اصفهان در محور چهارباغ  بسیار تنگ کرد.پس از آن فعالیت مترو در دو ایستگاه میدان امام حسین (ع) و میدان انقلاب در عمل تا زمان بر روی کارآمدن محمدجواد شعرباف مدیرعامل قطار شهری اصفهان و رسول زرگرپور استاندار اصفهان مسکوت گذاشته شد.


تلاش زرگرپور برای باز کردن گره کور مترو

با افزایش تعامل دو نهاد با وساطت استاندار اصفهان، شورایی با محوریت استاندار اصفهان برای تصمیم‌گیری درباره مترو اصفهان تشکیل شد و عملیات اجرایی در دو میدان مذکور با شرط انجام مطالعات باستان‌شناسی در زمان محسن مصلحی مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان اصفهان آغاز شد.
 

znetyonw2vyxqlhperu.jpg

 

منابع مطلع درباره نتایج مطالعات باستان‌شناسی اولیه می‌گویند، 30 سونداژ از میدان امام حسین (ع) تا محدوده هتل عالی‌قاپو زده می‌شود و باستان‌شناسان به این نتیجه می‌رسند که کف چهارباغ زیرساختی صفوی دارد و این موضوع را به نهادهای مربوطه اعلام می‌کنند تا همه آنچه در کتاب‌های تاریخی آمده است رنگ و بوی واقعیت به خود بگیرد.آگاهی از این مطالب، ضرورت حفاظت و حرکتی محتاطانه در این بافت را به تمام مسئولان کشوری و استانی یادآور و تاکیدات برای انجام مطالعات باستان‌شناسی به صورت گسترده‌تر انجام شد.با موافقت سازمان قطار شهری اصفهان برای تامین هزینه‌های مطالعات باستان‌شناسی عمیق‌تر، پژوهشکده میراث فرهنگی کشور قراردادی را با قطار شهری اصفهان در این راستا منعقد می‌کند که البته مورد انتقاد برخی از میراث‌دوستان قرار می‌گیرد.عقد این قرارداد موجب انتقاد برخی از کارشناسان پیرامون اینکه ممکن است به واسطه عقد این قرارداد با شهرداری اصفهان درباره آثار تاریخی و باستانی موجود در زیر چهارباغ با شهرداری اصفهان مماشات کنند، منتشر شد.


سربرآوردن تاریخ از قلب چهارباغ

در ادامه مطالعات باستان‌شناسی کارشناسان به سازه‌ای آجری برخورد کردند که از نظر کارشناسان میراث فرهنگی استان اصفهان فاقد ارزش معماری و دارای ارزش تاریخی بود.

دومین سازه پر سر و صدایی که در این محور کشف شد، پایه‌های کاخ جهان‌نما بود که در رسانه‌ها بازتابی پررنگ داشت.اما کار به اینجا ختم نشد، چندی بعد خبر از کشف سازه‌ای در حفاری‌های مترو که به احتمال زیاد آبراهه‌ای با ارزش معماری و تاریخی باشد، منتشر شد.مطالعات باستان‌شناسی در این محور همچنان ادامه دارد و کار ایستگاه‌های قطار شهری هم در پشت فنس‌های بلند در حال انجام است.مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در جلسات متعدد به اینکه عبور مترو از چهارباغ عباسی اقدامی اشتباه بود، بسیار تاکید کرده و این مسیر را مسیری ناپایدار دانسته بود.


ترس از تکرار اشتباهی دوباره

اما آنچه میراث‌دوستان را بیش از پیش آزار می‌دهد، خطر عبور خط دوم از زیرمجموعه میدان نقش جهان در بی‌خبری و کشمکش مدیریتی است، یعنی تکرار دوباره یک اشتباه تاریخی.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به دغدغه‌های میراث‌دوستان و در گفت‌وگویی می‌گوید: انتخاب چهارباغ به عنوان محور عبور مترو اصفهان اقدامی اشتباه بود اما امروز در معرض کار انجام شده قرار گرفته‌ایم و باید برای عبور از این مشکل راهکار ارائه کنیم.
 

uo9i8s6ppb3cthubgg63.jpg

 

فریدون اللهیاری با بیان اینکه میراث فرهنگی نباید با این موضوع افراطی برخورد کند، افزود: اما این موضوع به این معنا نیست که برای توسعه شهری ناپایدار که میراث فرهنگی را تهدید می‌کند، کوتاه می‌آییم و باید بدانید که میراث فرهنگی درباره مترو و خط دوم مواضعی قاطع و مبتنی بر اظهار نظرهای کارشناسی گرفته است.وی با اشاره به کشف آبراهه آجری که در ابتدای کاوش‌های باستان‌شناسی در این مسیر کشف شد، گفت: با دخالت و همکاری شهرداری عملیات نجات بخشی این آبراهه انجام شد و سپس سازه ارزشمند دیگری در این محور کشف شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه راهکار نجات بخشی این سازه معماری با ارزش در جلسات تخصصی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است، تاکید کرد: راهکار اصلی در جلسه کمیته مشترک مترو اصفهان ارائه و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.وی در پاسخ به این سئوال که شایعاتی مبنی بر اینکه ایستگاه مرکزی متروی اصفهان در محل میدان امام حسین (ع) بنا شده است و بر این اساس خط دوم از زیر میدان نقش جهان عبور می‌کند، اظهار کرد: تمام مطالعات و طرح‌های شهرداری درباره مترو اصفهان به یونسکو ارائه شده و منتظر اظهار نظر این نهاد درباره این مطالعات هستیم.

اللهیاری اطمینان داد که ضوابط بین‌المللی و ملی پیرامون طرح‌های عمرانی در حاشیه سایت‌های بین‌المللی و جهانی با دقت رعایت می‌شود.


گزینه‌های جدید روی میز شهرداری

وی با بیان اینکه پایگاه‌های جهانی محل عبور مترو نخواهند بود، تاکید کرد: در حال حاضر رایزنی‌ها  برای خط‌های جایگزین خط دو مترو اصفهان آغاز و طرح‌هایی در این رابطه ارائه شده است.مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در پاسخ به اینکه آیا مسیر جایگزین خیابان عبدالرزاق خواهد بود یا خیر، گفت: مسیر جایگزین پیشنهاد شده از سایت‌های جهانی عبور نمی‌کند.وی با اشاره به اینکه محدودیت‌های زمین‌شناسی، جنس خاک و سایر مؤلفه‌های لازم برای احداث مترو در یک شهر تاریخی باید رعایت شود، افزود: هنر میراث فرهنگی مانع تراشی برای توسعه پایدار شهری نیست بلکه هنر مدیریت آن است که راهکارهای برون‌رفت مدیریت شهرداری از شرایطی که به آن دچار شده است را ارائه دهد.

به گزارش فارس، اشتباه تاریخی در یک شهری که نیمه جهان می‌خوانندش سبب وارد آمدن ضربات جبران‌ناپذیر اقتصادی، فرهنگی و همچنین هدررفت منابع انسانی و مالی فراوانی شده است.مترو اصفهان،‌ پروژه‌ای مدرن که بر اساس یک اشتباه، سرنوشتش به گونه‌ای رمزآلود به بخشی از تاریخ پرشکوه صفوی گره خورد.این قطار که دویدن برایش آرزو شده است حالا با سرعتی لاک‌پشت‌گونه طی طریق می‌کند و امیدوار است در بطن تاریخ اصفهان جایی برای عبور پیدا کند.

 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محروم از اشنا: 1394/3/1210:56:48،
102
89
در عجبم که اصفهانیا اینقدر در گرفتن جام زرنگند و خودشونو به هر دری زدند تا جامهای مختلف را بگیرند پس چرا در این جور پروژه های عمرانی مونده اند؟ بابا یکی مثل کفاشیان و ساکت و رحیمی و تااااااج رو بیارد در عرض 24 ساعت همه چیزو ردیف کنند دیگهههههه
....: 1394/3/1211:10:35،
125
59
نوش جونشون.من از کرمان هستم و در سفرم به اصفهان کلی لذت بردم.پول داشتم اصفهان خونه می خریدم
بردیا: 1394/3/1211:15:14،
70
89
اصفهان فقط متخصص پل 2 طبقه ساختنه نه چیز دیگه! شهرشون پر از پل 2 طبقه هست. مورد داشتیم خودشون هم موقع بیرون رفتن دیگه گیج میشن از کدوم پل عبور کنند!
نصرت: 1394/3/1211:18:07،
99
22
میگم این بچه های حماس که خوب تونل حفر می کنن بگید بیان بکنن مترو رو هم بد میگم ما که پول کارگرشو دادیم بیکار نباشن لاعقلکم
پاسخ به ....: 1394/3/1211:18:29،
87
77
آواز دهل از دور خوش است! اصفهانی جماعت فقط با خودش خوبه و هیچ غریبه ای رو تو خودش راه نمیده!
علی از تهران: 1394/3/1211:18:34،
36
33
این دوتا چه ربطی به هم داره دانشمند
شهرضا: 1394/3/1212:05:35،
54
24
میگم محروم از اشنا تو بچه کوجای اینقده شجای
ها پسرچی!
اصفهانی: 1394/3/1216:45:55،
28
22
اسامی که اون اول کار امده رو ببین اکثرشون غیر اصفهانی بودن و این بلارو به سر شهر اوردن
مترو کوچیکشه چند سال دیگه انفجار ترافیک تو اصفهان رخ میده
یک اصفهانی: 1394/3/1301:47:17،
16
16
محروم از آشنا
استقلالی یا پرسپولیسی؟
تمام ایران میدونن ک 50 درصد بودجه کشور میاد تهرون
زرنگ شمایین ن ما


اصفهان را نیمه خاندند در جهان
....: 1394/3/1211:00:35،
87
53
جاتون خالی 2هفته قبل اصفهان بودیم واقعا خوش گذشت.خیلی خوب بود
جای مترو خالیه متاسفانه
شیرازی: 1394/3/1211:01:32،
79
26
پس شیراز رو چی میگید؟ متروی نیمه تعطیل، پل کابلی ولیعصر ( که هنوز ساخته نشده 40 مترش فرو ریخت ) پل ستارخان ( شکافی به عمق 20 سانتیمتر در ضلع جنوبی ایجاد شده و با ماست مالی درست شده ) تونل بسته شده فضیلت، پل میدان معلم که الان 5 ساله نیمه کاره رها شده، شکست طرح ترافیک و هزاران تن نرده آهنی رها شده وسط خیابان، عدم تکمیل سالن پروازهای داخلی فرودگاه دستغیب که فکر کنم 4 سالی هست نیمه تمام مانده. و صدها پروژه دیگر که خدمتی از شهرداری شیراز به مردمه!
شیرازی اصیل: 1394/3/1211:11:35،
53
15
دمت گرم. اومدن فلکه ستاد ایستگاه متروی 2 طبقه بزنند! 2 ساله راه رو مردم بستن! یکی نیست بگه شما که نمیتونید یک پل ساده بسازید دیگه ایستگاه دو طبقه واسه چیتونه؟ حالا که برومبه خدا میدونه......
سیما: 1394/3/1211:31:47،
48
41
عشق من شیراز ،من خیلی شیراز رو دوست دارم تا حدی که به پسرم گفتم برای ازدواج باید دختر شیرازی انتخاب کنه.خدا کنه همیشه آباد و بر قرار باشه
پاسخ به سیما: 1394/3/1211:54:34،
45
22
آواز دهل از دور خوش است! هنوز به شیراز نیومدی تا ببینی هیچ شیرازی اصیلی وجود نداره و همه از روستاهای اطرافن! یک سر بیا حتما!
آراز: 1394/3/1212:05:06،
36
38
بعنوان یک تبریزی عاشق شیراز و شیرازیم. مردمان واقعااااا خونگرم و مهمان نواز. نه از اون مهمان نوازیهایی که از هر شهری بپرسی اولین جملش میگه به مهمان نوازی معروفیم.شیرازیا و قشقاییا واقعا یه چیز دیگن. واقعا مهد فرهنک تمدن هنر و ....
عمله: 1394/3/1211:22:57،
30
23
مگه تاریخ داریم که اثار داشته باشه
سیما: 1394/3/1211:22:59،
20
18
اونوقت که گفتم اینها بدون برنامه ریزی مناسب عمل می کنند واز نوک دماغشون اونطرف تر رو نمی بینند خیلی ها منفی زدند.مثل کنترل جمعیت و............................!
علی: 1394/3/1211:30:04،
46
22
بعد از تهران فقط مشهد تونسته تو پروژه های عمرانی پیشرفت خوبی داشته باشه .
ولی اصفهان و شیراز و تبریز متاسفانه کاری براشون نمی کنن.
سعيد: 1394/3/1212:12:58،
49
22
چون فقط تهران بودجه ميگيره و اصفهان و مشهد و شيراز به عنوان كلانشهر بايد خودشون بودجشونو تامين كنن
نصرت: 1394/3/1211:33:38،
43
34
بابا چرا منفی دادید یعنی تو این مملکت یه نفر خوشحال باشه مگه بده البته من دو سال پیش با خانم والده رفتیم اصفهان فقط نمی دونم با ما چرا لج بودن هرچی آدرس خواستیم اشتباه دادن البته یه راننده تاکسی دمش گرم وقتی آدرس خواستیم تا محل مورد نظر ماشینمون رو اسکورت کرد!! ولی اکثرا آدرس اشتباه می دادن ولی خوب اگه یکم پول بیشتر داشتم که می تونستم یکم خرید بیشتر کنم و جلو خانواده ام شرمنده نشم مسافرت بهتری میشد که اونم تقصیر اصفهانیا نیست تقصیر یه مشت ..... هست
سیما: 1394/3/1211:46:46،
37
43
درست می گه ما دو دفعه تا حالا رفتیم اصفهان و هر بار که آدرس می پرسیدیم اشتباه جواب می دادن برای همین دیکه نرفتیم
آراز: 1394/3/1212:11:49،
36
26
اقا نصرت در مورد ادرس دادن باید گفت که این مشکل در اکثر شهرهای بزرگ و مهاجر پذیر هست . چون وقتی شما از یک شهرستانی که بچه اون شهر نیست ادرس میپرسید به غرورش برمیخوره بگه بچه اینجا نیستم و ادرس ناقص و غلط غیرعمد میده. این مشکل در شهرهای ترک نشین شاید بیشتر باشد اونم به این خاطر که به زبان فارسی تسلط کامل نیست . من خودم بارها شده که با ماشینم مسیرم رو عوض کرده ام و مسافر رو تا مقصد اصلیش رسونده ام.
siyamak: 1394/3/1211:50:53،
36
24
اصفهانی ها زرنگ هستند ولی وقتی مدیران و شرکت های تهرانی می آیند واسه ساخت این طوری میشه ! مثل ورزشگاه نقش جهان در اصفهان!!!

مدیرانی که تایید کردند مترو از چهارباغ باید عبور کند باید اعدام شوند ولی در کشور ما مجازات در کار نیست و پست بهتر می دهند
هادی: 1394/3/1212:00:29،
36
31
زرنگتر از اونی که فکرشو کنید! واژه ای که نمیشه اینجا بکار برد!
علی: 1394/3/1212:55:58،
32
24
انقدر از سر کینه و توهین در مورد هر شهری صحبت نکنید لطفاً. یک روزی آتش این صحبت‌های تند دامن همه‌ی مردم ما رو می‌گیره...
ایران ما: 1394/3/1213:13:33،
25
19
بنضر من مشکلات مملکتمون بخاطر ناتوانی و عدم مدیریت قوی در سطح کشوره.چارش اینکه چند تا مدیر موفق از ژاپن بیاریم!!!بخدا اگه پول خوبی بهشون بدیم بیشتر دلشون واسه این مملکت میسوزه کارشونم درست انجام میدن
امین: 1394/3/1213:32:04،
32
19
بابا بودجه نمیدن به شهرستانا. این پروژه ها پول میخواد پووول. هر چی پول داره این مملکت تهران بر میداره چون واسه همه چی توی اولویته اگه اضافه اومد باقیشو میده شهرستانا
سعيد: 1394/3/1214:34:25،
22
19
ديگه تبعيضم حدي داره ولي واقعا بين تهران و بقيه شهرها فرق اساسي ميذارن، چراشو ميدونم ولي اينجا نميشه گفت
علی: 1394/3/1219:29:12،
24
20
یعنی دولتمردا طی این چند سال انقد سیاست تمرکز گرایی داشتن که اگه خدااااای نکرده بلایی سر تهران بیاد،شهر جایگزین اساسی برای ساپرت ایران وجود نداره علناً فاتحه ایران خوندس
ali: 1394/3/1219:12:51،
28
16
والا اون دسته از افرادی که میگن اصفهانیا فلانن معلوم نیست چه خاطره بدی از اصفهنیا دارن که اینطور میگن که به قول اون آقا اینجا جاش نیست بگم ولی هرچی ظلمه به ما اصفهانیا شد انرژی هسته ای ،صنعتی شدن اصفهان که یک چهارم کارخانه ها رو اصفهان احداث کردند،خشکسالی و و و
رضا: 1394/3/1219:46:11،
32
16
خداییش شهر به تمیزی اصفهان با اینهمه پارک و جذابیتهای مختلف توایران ندیدم.
مهندس: 1394/3/1514:50:42،
31
33
خداییش 700 میلیارد اختلاص کنی پولی به مترو نمیرسه.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل