کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

دومین خودروساز ایران با سکاندار جدیدش به کجا می رود؟

کدخبر:۱۲۳۴۸دوشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲:۵۸۴۴۳۰ بازدید

بر کسی پوشیده نیست که سایپا این روزها اوضاع مالی خوبی ندارد و هنوز نتوانسته از گیجی ضربه‌ای که سال 89 در پی واگذاری سهامش خورد، در بیاید.

پس از هفته‌ها گمانه زنی بالاخره مدیرعامل سایپا تغییر کرد، تغییری که به گفته مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (سهامدار دولتی ایران خودرو و سایپا) در راستای تقویت بنیه مالی دومین خودروساز بزرگ کشور و خروج آن از بحران نقدینگی، انجام شد و اینگونه بود که چشم ما به جمال، جمالی روشن شد.

آن طور که مسوولان سازمان گسترش می‌گویند، مدیریت پیشین سایپا نقصی نداشته و تغییر رخ داده (رفتن سعید مدنی و آمدن مهدی جمالی به جای وی) تنها به این دلیل بوده که  مدیری آگاه به مسائل مالی، در راس هرم مدیریتی دومین خودروساز بزرگ ایران قرار گیرد.  در سوابق مهدی جمالی مدیرعامل جدید سایپا آمده که مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور بوده و پیش از آمدن به کیلومتر 16 جاده مخصوص نیز ریاست لیزینگ صنعت و معدن را بر عهده داشته است و اینها از نظر مسوولان بالادستی، برای اداره سایپا کفایت می‌کند.
 
بر کسی پوشیده نیست که سایپا این روزها اوضاع مالی خوبی ندارد و هنوز نتوانسته از گیجی ضربه‌ای که سال 89 در پی واگذاری سهامش خورد، در بیاید.  به روایت سایپایی‌ها، در آن سال، دو هزار و 500  میلیارد تومان نقدینگی از سایپا بیرون رفته که از این رقم، یک هزار و 800 میلیارد تومان صرف خرید سهام شرکت توسط خودش شده است.
 
 مسوولان وقت سایپا همچنین 480 میلیارد تومان نیز صرف خرید شرکتی به نام "بن رو" کرده‌اند، آن هم در حالی که به گفته مدنی (مدیرعامل پیشین سایپا)  شرکت موردنظر تنها 250 میلیارد تومان ارزش داشته است. با این حساب، مشخص می شود آنچه که سایپا را گرفتار طوفان مالی کرده و تا آستانه غرق شدن در دریای بحران پیش برده است، مدیریت ضعیف و البته سیاسی این شرکت در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90  بوده و اگر آن دو هزار و 500 میلیارد تومان از سایپا خارج نمی شد، دومین خودروساز بزرگ ایران حالا در ساحل آرامش قرار داشت.
 
به روایت آمارها، تولید سایپا ماه‌هاست روی غلتک افتاده و این شرکت از ناحیه فروش محصولاتش هفته‌ای 200 میلیارد تومان درآمد دارد، بنابراین از بابت فروش و تولید تقریبا خیالش راحت است و تنها می‌ماند مدیریت خزانه‌اش.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، سایپا در سال‌های 89 و 90 نیز تولید و فروش بسیار بالایی داشت و در این دو بخش حتی رکورد نیز زد، اما تصمیمات سیاسی و به دور از منطق اقتصادی سبب شد این شرکت از ساحل آرامش به دریای طوفان زده نقدینگی بیفتد.این تجربه نشان می‌دهد سایپایی که حالا توانسته پس از دو سال سخت و نفسگیر، به آرامشی نسبی در تولید برسد، اگر درگیر سیاست بازی نشود و حواشی سیاسی جای تصمیمات اقتصادی را تنگ نکند، فرصت نجات از گرداب بحران مالی را خواهد داشت.
 
عملیات نجات دومین خودروساز بزرگ ایران البته از شهریور 91 و با حضور سعید مدنی در پشت سکان آن آغاز شد و وی توانست در حد توان خود، این کشتی بحران زده و در آستانه غرق شدن را روی آب نگه دارد و حالا مدنی رفته و ناخدایی دیگر سکاندار سایپا شده تا مرحله سخت دیگری از این عملیات را بر عهده بگیرد. 
 
باید منتظر ماند و دید "ناخدا جمالی" با کشتی سایپا چه خواهد کرد و آیا می‌تواند آن را از گرداب مالی نجات دهد و به ساحل آرامش برگرداند. 
بلیط هواپیما



دیدگاه ها

....: 1394/3/1108:16:44،
118
16
طبق تجربیات گذشته بنده، هیچ مدیری نرفته که مدبری بیاد.فکر کنم همان راه قبلی باسرعتی بیشتر
پیش به سوی کشور دوست و برادر، جمهوری خلق چین بزرگ
انصافا سیاست درشتیه چون سودش خیلیییییییییییییی براشون زیاده
هلو: 1394/3/1108:26:15،
79
15
مگه تو ايران مديرها هم عوض ميشن !؟؟؟ اين اومده جاي اون ، اون يكي ميره جاي يكي ديگه و همين روند ادامه دارد ... باشد كه رستگار شويم
سید: 1394/3/1108:48:23،
62
14
من میدونم:

به قهقرا،به چاه ویل

چاه تورا می خواند، این راهی که تو میروی به ترکستان است....
علی: 1394/3/1109:23:33،
24
16
خودرو فاتحه هم سواری هم کامیون...
محمد: 1394/3/1118:31:53،
21
13
همچین میگین دومین خودرو ساز ایران که انگار سومیشم هست.بعدشم باز همچین میگین خودروساز که اگه کمپانیایه بزرگ بفهمن به اینام میگن خودروساز و به اونام میگن خودروساز رگه دستشونو میزنن راستی بعد سکاندارش تو پرانتز میزدین سوکان قایق موتوری که مردم به اشتباه نیفتن
saeed7711: 1394/3/1210:55:40،
16
14
کاش میرفتن یه مدیرعامل خارجی با سابقه میاوردن هرچی هم میگرفت نوش جونش
هرچند اگه کارلوس غصن هم بیارن تو ایران مثل جیگر تو گل گیر میکنه تازه از اینا یاد میگیره میره شرکت های خارجی رو هم به گند میکشه

هان ای دل این فکر غلطی بود بذا فقط ما بدبخت باشیم
saeid: 1394/3/1108:32:06،
77
14
چرا به صراحت نمي گوييد كه اين فساد ها در دوره مديريت آقاي بذر پاش بوده و اين خريد و فروشهاي غير قانوني محصول سوء مديريت ايشان است؟
2200 مابه التفاوت پول موتور یو: 1394/3/1108:48:10،
54
15
آقای جمالی مدیری که ادعای تخصص مالی بودنت میاد، لطفا ازآقای فروزان مهر بپرسید از ابتدای سال گذشته به چه بهانه ای و چرا مبلغ 2/200/000 تومان مابه التفاوت موتور یورو 4را از مشتریان دریافت و موتور یورو 2 به اصلاح hp+ به آنها دادید، بپرسید چرا ایشان نتوانست با مراجعه کنندگان حضوری رودر رو شود و آنها را از این اقدام قانع نماید، اگر به بخشنامه های صادره خود سایپا در اواخر سال 92 و اوایل سال 93 مراجعه کنید به صراحت به این مبلغ جهت یورو 4 بنزینی می رسید نه گاز سوز و متوجه این موضوع می شوید، افسوس بر عدم پاسخگویی سایپا، آیا این پولها خوردن دارد؟ می بینید که غضب خدا باعث شدتا به بحران دچار شوید؟ ما منتظر شفاف سازی در این موضوع هستیم آقای جمالی ...
Mmmmmmmmmmmmmm: 1394/3/1109:00:02،
31
16
حالا هي بكيد خودروسازي ما زيانده است!!!
وحید@@@@: 1394/3/1109:30:34،
45
14
به روایت آمارها، تولید سایپا ماه‌هاست روی غلتک افتاده و این شرکت از ناحیه فروش محصولاتش هفته‌ای 200 میلیارد تومان درآمد دارد،

اگه واقعا اینجوری بود این نخبه هیچوقت استعفا نمیداد.
iraj: 1394/3/1111:17:47،
25
13
اگر كار هاي انجام شده زيان بار بوده كه ظاهراً بوده ،چرا عاملين اين همه زيان محاكمه نشدند و هم اكنون در جايگاه بالاتري مشغول به فعاليت هستند؟
ارش: 1394/3/1113:03:10،
28
12
من خودم سايپا كار ميكنم
مدير ما ميگفت اقاي بزر پاش سه سال مدير عامل بودن توي اين سه سال شايد سه بار در شركت حضور داشتن همش دنبال كاهاي سياسي از اين ور به اون ور واسه دولت قبلي ميچرخيدن
بهنام: 1394/3/1114:10:31،
20
12
يعني اين مدير جديد مگان مارو ميده؟
Dub: 1394/3/1115:47:06،
19
13
"به روایت آمارها، تولید سایپا ماه‌هاست روی غلتک افتاده و این شرکت از ناحیه فروش محصولاتش هفته‌ای 200 میلیارد تومان درآمد دارد، بنابراین از بابت فروش و تولید تقریبا خیالش راحت است و تنها می‌ماند مدیریت خزانه‌اش."

من دیگه خرفی ندارم
لامصب شرکت بنز هم اینقد دارمد هفتگی نداره
وطن پرست: 1394/3/1116:44:26،
25
13
واقعأ برید خجالت بکشید لااقل . یه خورده انسانیت و مروت از خارجیها یاد بگیریدتا کی با جان و مال مردم فقیر بازی میکنید؟ مطمین باشید خداوند شما را رها نمیکند
علی: 1394/3/1120:01:33،
21
12
واقعا هفته 200 میلیارد سود دارن واینهمه میگن گرونتر کنیم؟خدا ------ بکنه سالی 11هزار میلیارد سود دارن بعد میگن تو حاشیه ضرریم. مگه قبلا چقد سود داشتن؟ که الان شاکین

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
اولين نمونه از خودروی JAC J4 وارد ایران شد
سورن توربو را انتخاب کنیم یا دنا؟
ملاقات ایرانی با هیوندای سوناتا 2018
در هنگام عبور از دست‌انداز، پدال ترمز را نگه ندارید
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما