کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ايرانی ها محتاط‌‌تر؛ امريكايی ها خوشبين‌تر


کد خبر : ۱۲۳۴۶دوشنبه، ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲:۵۵۳۰۱۰ بازدید

پنجمين دور مذاكرات هسته‌يي درخصوص نگارش متن نهايي توافق جامع در ژنو به پايان رسيد. اين دور از مذاكرات كه با حضور محمدجواد ظريف و ...
ايرانی ها محتاط‌‌تر؛ امريكايی ها خوشبين‌ترايرانی ها محتاط‌‌تر؛ امريكايی ها خوشبين‌تر

پنجمين دور مذاكرات هسته‌يي درخصوص نگارش متن نهايي توافق جامع در ژنو به پايان رسيد. اين دور از مذاكرات كه با حضور محمدجواد ظريف و جان كري مهم‌ترين دور آن پس از بيانيه سوييس نيز به شمار مي‌رفت، عمدتا متمركز بر سر مسايل فني بود به همين دليل ارنست مونيز، وزير انرژي امريكا، نيز بار ديگر در مذاكرات شركت جسته بود اين در حالي است كه همتاي ايراني وي، علي‌اكبر صالحي، در اين دور از مذاكرات حضور نداشت. نكته قابل توجه ديگر ديدگاه‌هاي متفاوت مقامات ايراني و امريكايي درخصوص اين دور از مذاكرات است امريكايي‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌هاي بين‌المللي خوشبينانه‌تر از روند موجود سخن به ميان آورده‌اند درحالي كه ديپلمات‌هاي كشورمان با ادبيات محتاطانه‌تري از نتايج اين دور از گفت‌وگوها و چشم‌انداز پيش‌رو سخن به ميان آورده‌اند.


  تلاش براي كاستن اختلافات

محمدجواد ظريف وزير خارجه كشورمان در نخستين اظهارنظرش درخصوص نتايج اين دور از مذاكرات گفت: تصميم گرفتيم 4-3هفته آينده تمام وقت كار كنيم تا ببينيم آيا امكان رسيدن به توافق وجود خواهد داشت يا نه؟ ظريف پس از پايان نشست هسته‌يي يك‌روزه ژنو در مصاحبه با بيان اينكه اختلافات موجود بين طرف‌هاي مذاكره هم فني و هم سياسي است افزود: به نظر مي‌رسد كه اين وظيفه مذاكره‌كنندگان است تا تلاش كنند با راه‌حل‌هايي كه در لوزان به توافق رسيديم، بدون زياده‌خواهي و وارد كردن مسايل جانبي كار نگارش متن را به پايان برسانيم.

به گزارش تعادل، وي در گفت‌وگو با صداوسيما با اشاره به اينكه همچنان نكات اختلافي متعددي وجود دارد، اضافه كرد: در نشست‌هاي متعدد تلاش خواهد شد تا اين اختلافات به حداقل برسد و در جلسه آينده وزرا بررسي شود. ظريف در پاسخ به اين سوال كه موارد اختلافي شامل چه موضوعاتي است، گفت: اين موضوعات به‌طور عمده همان اختلافاتي است كه در بحث‌هاي‌ عمومي مطرح است. وي همچنين درباره مصاحبه با دانشمندان و بازرسي از مراكز نظامي اظهارداشت: در اين باره ديدگاه‌هايي را‌ از قبل مطرح كرده ‌بوديم و مقام معظم رهبري هم تاكيد كردند و ما هم در اين باره تاكيد كرديم و قرار شد راهكارهاي ديگري براي حل و فصل‌ آن بررسي شود.


مذاكرات خوب و مثبت بود

جان كري وزير امورخارجه امريكا درپاسخ به پرسش خبرنگاران غربي در ژنو، گفت: مذاكرات روز شنبه بسيار خوب و مثبت بود. همچنين روزنامه نيويورك‌تايمز در گزارشي از ژنو به نقل از يك مقام وزارت خارجه امريكا با اشاره به مذاكرات جان كري و محمدجواد ظريف نوشت: اين نشست 6 ساعته كامل و جامع بود. به نوشته اين روزنامه، عجله براي توافق ممكن است به نفع ايران تمام شود و امريكا و شركاي مذاكره‌كننده‌اش مجبور به اعطاي امتيازاتي شوند. درحالي كه تنها يك ماه تا مهلت تعيين شده براي توافق نهايي هسته‌يي باقي مانده است كري سعي دارد براي نيل به اين توافق يك حركت مهم را آغاز كند. رابرت. جي آينهورن كه تا سال 2013 عضو هيات امريكايي در مذاكرات بود گفت: ليست بلندبالايي ازسفارش‌ها وجود دارد كه بايد تا پايان ماه ژوئن تكميل شود، به ويژه دسترسي به نكات فني ضميمه شده در توافق بايد به نحوي باشد كه به حد كافي جزييات آن روشن و كافي باشد تا از مشكلات اجرايي جلوگيري شود. مذاكره‌كنندگان بايد از زمان به حد كافي و وافر استفاده كنند حتي اگر مذاكرات به بعد از 30 ژوئن كشيده شود. اين نشست يكي از تحولات كليدي از زمان توافق امريكا و شركاي مذاكره‌كننده‌اش با ايران بر سر تعيين يك چارچوب در مورد توافق هسته‌يي محسوب مي‌شود.

 
 اختلافات پابرجاست

سيدعباس عراقچي عضو ارشد تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي ايران نيز پس از مذاكرات هيات‌هاي ايران و امريكا گفت كه اختلافات بر سر متن توافق جامع همچنان باقي است. عضو ارشد مذاكره‌كننده هسته‌يي شنبه شب پس از پايان مذاكرات ژنو به رياست محمدجواد ظريف و جان كري گفت: در اين نشست در حضور وزراي خارجه ايران و امريكا بار ديگر به‌طور كامل همه موضوعات مرور شد با اين شرايط همچنان اختلافات و تفاوت‌ها باقي است. عراقچي افزود: قرارشد دور بعدي مذاكرات پنج‌شنبه اين هفته با حضور معاونان و كارشناسان 1+5 با ايران در وين ادامه يابد.


مصدوميت پاي جان كري

در خبر ديگري دوچرخه‌سواري وزير خارجه امريكا درست چند ساعت پس از پايان ديدارش با ظريف كار دست او داد. در همين زمينه سخنگوي وزارت خارجه امريكا از آسيب ديدن پاي جان كري وزير امور خارجه اين كشور هنگام دوچرخه‌سواري در «اوت‌ساووا» شهري در مرز فرانسه با سوييس خبر داد. رويترز نيز در خبري از ژنو به نقل از سخنگوي وزارت خارجه امريكا، نوشت: جان كري بعداز مصدوميت از ناحيه پا با بالگرد به يك بيمارستان دانشگاهي در شهر ژنو منتقل و بستري شده است. براساس اين گزارش جان كري در ساعت 7و40 دقيقه به وقت گرينويچ (11و30 دقيقه به وقت تهران) دچار سانحه شده و با بالگرد به بيمارستاني دانشگاهي در ژنو انتقال يافت. وضعيت فعلي وزير امور خارجه امريكا «پايدار» و با احتمال شكستگي پا گزارش شده است. «جان كربي» سخنگوي وزارت امور خارجه اعلام كرده كه وي پس از سانحه هوشياري خود را از دست نداده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها