کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

استيضاح موفق در اصفهان ؛ سوالات ناموفق در تهران


کد خبر : ۱۲۳۰۵شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹:۲۸۳۳۶۲ بازدید

مرتضي سقاييان‌نژاد، يكي از پرسابقه‌ترين شهرداراني كه توانسته بود به مدت 12 سال سكان كلان‌شهر اصفهان را به دست بگيرد، از سمت خود بركنار شد .

مرتضي سقاييان‌نژاد، يكي از پرسابقه‌ترين شهرداراني كه توانسته بود به مدت 12 سال سكان كلان‌شهر اصفهان را به دست بگيرد، سرانجام با رای موافق 14نفر از اعضاي شوراي شهر اين استان از سمت خود بركنار شد و مسوول امور مالي شهرداري اصفهان تا انتخاب شهردار جديد سرپرست اين نهاد شهري خواهد بود.

 بهمن‌ماه سال گذشته بود كه پس از كش‌و‌قو‌س‌هاي فراوان سوالي چالشي در قالب 15 بند در ارتباط با مترو و حواشي پيرامون آن به شهردار اصفهان اعلام شد. سوالي كه سقاييان‌نژاد به آن پاسخ كتبي نداد و در نهايت پنج نفر از اعضاي شورا را بر آن داشت تا پاسخ سوال به نسبت طولاني خود را در جلسه‌يي رسمي از شهردار مطالبه كنند. نحوه مكاتبات شهردار سوال ديگري بود كه اعضاي شورا مطرح كردند اما حضور و توضيحات شهردار كارساز نبود و نمايندگان پس از پايان جلسه به‌صورت رسمي و كتبي عدم قانع نشدن خود را به اميني، رييس شوراي شهر اعلام كردند و مساله مترو و نحوه مكاتبات اداري و استفاده از عنوان مديركلي براي آقاي رنجبر، مسوول دفتر شهردار محور استيضاح قرار گرفت. سرانجام صبح روز گذشته اين شهردار پرسابقه با حضور در نشستي كه براي استيضاح وي در ساختمان شوراي شهر اصفهان برگزار شد، با 14 راي موافق استيضاح و 7نفر مخالف بركناري از كار بركنار شد.

به گزارش تعادل، «بوژ مهراني» مدير امور مالي و ذي‌حساب شهرداري اصفهان به‌عنوان سرپرست شهرداري اصفهان توسط اعضاي شوراي شهر اصفهان انتخاب شد و رضا اميني، رييس شوراي شهر اصفهان نيز اعلام كرد كه باتوجه به اينكه پيش از اين احتمال بركناري شهردار را محتمل مي‌دانستم، گزينه‌هايي براي سرپرستي شهرداري درنظر داشتم و به‌نظر من بوژ مهراني بهترين گزينه براي سرپرستي شهرداري اصفهان است.  درحالي كه هنوز شوراي شهر اصفهان هيچ اطلاعيه‌يي درباره اين استيضاح منتشر نكرده است اما چندي پيش حسن رحيمي، دادستان عمومي و انقلاب اصفهان اخباري مبني بر بازداشت چند نفر از مديران شهرداري اعلام كرده و درباره برخي اخبار مبني بر فساد مالي چند نفر از مديران شهرداري اصفهان، گفته بود: تحقيقات در اين زمينه درحال انجام و فعلا محرمانه است و هيچ‌گونه اطلاعاتي در اين خصوص قابل بيان نيست.

 

 سابقه سقاييان‌نژاد چه بود؟

شهردار سابق اصفهان در سال‌هاي پيش از شهرداري سمت‌هاي رياست دانشگاه اصفهان و مديريت در عرصه صنعت را تجربه كرده بود. سايت خبرآنلاين در گزارشي كه از سابقه فعاليت او نوشته؛ به اين موضوع اشاره كرده است كه سقاييان با روي كارآمدن چهره‌هاي نزديك به جبهه پايداري در شوراهاي شهر اصفهان و تهران، به شهرداري اين كلان‌شهر برگزيده شد و سابقه طولاني او در مديريت شهري منجر شد تا تحولات زيادي در چهره شهري ديده شود اگرچه همواره با انتقاداتي همراه بود.  بزرگ‌ترين انتقاد را حاميان محيط‌زيست و ميراث فرهنگي اصفهان به او داشتند كه مي‌گفتند سياست‌هاي توسعه كالبدي اين شهردار، باعث شد موجوديت و سنديت تاريخي بسياري از امكان كهن اين شهر با خطر مواجه شود. عبور مترو اصفهان از زيرپله‌ الله وردي‌خان (33 پل) و ميدان نقش جهان و مدرسه و مسجد چهارباغ، احداث ساختمان بلندمرتبه نقش جهان در منظر و مرئاي ميدان نقش جهان و مسايلي از اين دست، باعث شد عملكرد شهرداري اصفهان در زمان تصدي سقاييان‌نژاد با سوال‌ها و تذكرات مردم همراه شود. سقاييان‌نژاد باوجودي كه از موسسان جامعه اسلامي مهندسين استان اصفهان بود، نزديكي زيادي با چهره‌هاي وابسته به جبهه پايداري داشت. به‌طوري كه در دوره چهارم شوراي شهر، برخي از ناظران، حضور سه باره او در شهرداري اصفهان را مرهون چهره‌هاي نزديك به جيهه پايداري دانستند.


 قانون استيضاح شهردار

ماده 73 قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور مربوط به استيضاح و طرح سوال از شهردار است كه باتوجه به بحث استيضاح شهردار اهر مورد توجه خواهد بود. در متن اين ماده آمده است؛ چنانچه يك يا چند نفر از اعضاي شوراي شهر به عملكرد شهردار يا عمليات شهرداري اعتراض يا ايرادي داشته باشند، ابتدا توسط رييس شورا موارد را به‌صورت روشن به شهردار تذكر خواهند داد. درصورت عدم رعايت مفاد مورد تذكر، موضوع به‌صورت سوال مطرح مي‌شود كه در اين صورت رييس شورا سوال را كتبا به شهردار اطلاع خواهد داد و حداكثر ظرف 10روز پس از ابلاغ، شهردار موظف به حضور در جلسه عادي يا فوق‌العاده شورا و پاسخ به سوال است. چنانچه شهردار از حضور استنكاف ورزيده يا پاسخ وي قانع‌كننده تشخيص داده نشود، طي جلسه ديگري موضوع مجددا به‌صورت استيضاح كه حداقل به امضاي يك‌سوم اعضاي شورا رسيده باشد، ارايه مي‌شود. فاصله بين ابلاغ تا تشكيل جلسه كه از طرف رييس شورا تعيين خواهد شد حداكثر 10روز خواهد بود. شورا پس از طرح سوال يا سوالات و جواب شهردار رأي موافق يا مخالف خواهد داد. درصورتي كه شورا با اكثريت دوسوم كل اعضا رأي مخالف دهد، شهردار از كار بركنار و فرد جديدي ازسوي شورا انتخاب خواهد شد.

تبصره: در فاصله بين صدور رأي عدم اعتماد و بركناري شهردار يا خاتمه خدمت شهردار تا انتخاب فرد جديد كه نبايد بيش از 3ماه به طول انجامد يكي از كاركنان شهرداري با انتخاب شوراي شهر عهده‌دار و مسوول اداره امور شهرداري خواهد بود.

 

 شوراي شهر تهران همچنان در طرح سوال از شهردار مانده است

تلاش‌هاي نمايندگان مردم در شوراي شهر اصفهان درحالي سرانجام توانست شهردار را از سمت خود بركنار كند كه تلاش‌هايي براي طرح سوال از شهردار تهران توسط شوراي شهر تهران همچنان بي‌نتيجه مانده است. البته ارديبهشت سال گذشته هم نخستين چالش جدي شهردار تهران با شوراي شهر چهارم مطرح شد اما سرانجام با انصراف رحمت‌الله حافظي از پيگيري سوال‌اش خاتمه پيدا كرد. عدم دعوت از تمام روساي كميسيون‌هاي شوراي شهر به‌عنوان ناظر درجلسات كميته تخصيص حضور در دوره چهارم موضوع سوالي بود كه ازسوي حافظي مطرح شده بود. اين سوال درحالي مطرح بود كه با حضور شهردار تهران درجلسه شورا و پادرمياني برخي از شورايي‌ها خاتمه يافت. اما تلاش‌هاي قناعتي، عضو ديگر شورا در ماه‌هاي گذشته هم براي طرح سوال از اين شهردار پرسابقه تهران بي‌نتيجه ماند. قناعتي معتقد است كه در مجوزهاي صادره ازسوي شهرداري براي ساخت هتل اسپيناس 2 تخلفاتي مبني بر افزايش طبقات رخ داده است اما هنوز ديگر نمايندگان شورا براي طرح اين موضوع همكاري نكردند.

آن‌طور اين عضو كميسيون شورا گفته است در جلسه غيرعلني شورا 18 نفر از اعضا در موافقت با شهردار صحبت كرده‌اند آن هم درحالي كه اعضاي شورا بارها نسبت به عدم توجه شهردار به سوالات و تذكرهاي شورا انتقاد كرده‌اند. احمد حكيمي‌پور عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تيرماه 93 در اين‌باره گفته بود: شهرداري به مصوبات شورا توجهي نمي‌كند. به‌طور مثال در رابطه با گود ايران زمين، اداره كل حقوقي، فرمانيه و تخلف يك ساختمان در قلب شهر تهران، تذكر داديم اما توجهي نشد. عبدالحسين مختاباد، رييس كميته هنري شوراي شهر تهران نيز در يكي از جلسه‌هاي شورا در ارديبهشت امسال گفت: شهرداري دلش نمي‌خواهد به تذكرات اعضاي شوراي شهر پاسخ دهد. وي با بيان اينكه خود ما نيز برخي تذكراتمان را يادمان مي‌رود و بعدا متوجه مي‌شويم شهرداري به بهانه همين فراموشكاري تذكرات ما را بايگاني مي‌كند، گفت: سه هفته قبل پيشنهاد دادم كه ستاد بحران بايد در شوراي شهر تشكيل و براي تهران برنامه‌ريزي كنيم اما هنوز پس از سه هفته هيچ پاسخي به ما نداده‌اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها