کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

4 عامل تاثیرگذار بر بازار بورس


کد خبر : ۱۲۲۷۲شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱:۵۳۶۸۰ بازدید

هفته گذشته شاخص کل 301 واحد افت کرد و بازدهی بازار 0.47 درصد کاهش یافت. این موضوع موجب شد نگرانی ها درباره آینده بازار بورس افزایش یابد.
4 عامل تاثیرگذار بر بازار بورس4 عامل تاثیرگذار بر بازار بورس

هفته گذشته شاخص کل 301 واحد افت کرد و بازدهی بازار 0.47 درصد کاهش یافت. این موضوع موجب شد نگرانی ها درباره آینده بازار بورس افزایش یابد.

به گزارش نامه نیوز، گزارش عملکرد بورس در اردیبهشت سال جاری منتشر شد و بر اساس آن طی 20 روز کاری اردیبهشت 1394، ارزش معاملات بورس در مقایسه با فروردین ماه ، 44 درصد افت کرد و از 45 هزار و 997 میلیارد ریال به 25 هزار و 595 میلیارد ریال رسید.همچنین حجم سهام معامله شده 55 درصد افت کرد و 270 میلیون سهم به 121 میلیون سهم رسید. بر اساس این گزارش، از ابتدای سال 1394 متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات به ترتیب برابر با 1033 میلیون سهم و 1884 میلیارد ریال بوده است.

در اردیبهشت ماه، دفعات معاملات 34 درصد در مقایسه با فروردین ماه کاهش یافت و از 1576 هزار دفعه به 1039 هزار دفعه رسید.همچنین مهم ترین متغیر بازار سرمایه یعنی شاخص بورس نیز افت معناداری را تجربه کرد و نسبت به فروردین ماه 5 درصد افت کرد و از 67 هزار واحد به 63 هزار و 703 واحد رسید و به ارقام ابتدایی سال نزدیک شد.

ارزش بازار در پایان اردیبهشت ماه در مقایسه با فروردین ماه 4 درصد افت کرد و از 299 هزار میلیارد تومان به 286 هزار میلیارد تومان رسید.این در حالی است که ارزش بازار سهام نسبت به اردیبهشت سال گذشته 22 درصد افت کرده و از 368 هزار میلیارد تومان به 286 هزار میلیارد تومان رسید.

در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی حدود 9578 میلیارد ریال و معادل 39 درصد از کل خرید ها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 9915 میلیارد ریال و در حدود 40 درصد از کل فروش ها بود بر این اساس سرمایه گذاری خالص اشخاص حقوقی 337 میلیارد ریال منفی شد. این در حالی است که میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب 60 و 59 درصد از ارزش خرید و فروش بود.

این گزارش در حالی منتشر شد که هفته گذشته شاخص کل 301 واحد افت کرد و بازدهی بازار 0.47 درصد کاهش یافت. این موضوع موجب شد نگرانی ها درباره آینده بازار بورس افزایش یابد.

در حالی شاخص کل بورس در مدار نزول قرار دارد که کارشناسان بازار 4 عامل نبود نقدینگی کافی در بازار، وضعیت نامناسب شرکت‌ها و گزارش‌های آنها، اجرای فاز سوم قانون هدفمندی یارانه ها و آینده مذاکرات هسته ای را مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر بازار بورس عنوان می کنند.

به اعتقاد کارشناسان فاز سوم هدفمندی یارانه ها که از هفته گذشته به صورت رسمی با افزایش قیمت حامل های انرژی آغاز شده است می تواند هزینه شرکت ها را افزایش دهد و این موضوع بر روند حرکتی شاخص بورس تاثیرگذار خواهد بود.

علاوه بر این موضوع کمبود نقدینگی یکی از مشکلات جدی بازار سرمایه است که طی ماه های گذشته بحث هایی درباره حمایت بانک ها از بازار مطرح شده است و بر همین اساس برآوردهای تقریبی حکایت از آن دارند طی کمتر از 10 روز و تا یکشنبه این هفته، در مجموع حدود 150 میلیارد تومان از طریق بانک ها به بازار سهام وارد شده است. در این میان ،بانک صادرات بیش از 50 میلیارد تومان، تجارت و ملت حدود 20 و 10 میلیارد تومان به بورس تزریق کرده اند. بانک های ملی ، سپه و یکی دو بانک دیگر مانند بانک پاسارگاد هم مایقی حجم 150 میلیارد تومانی را تامین کرده اند.

یک منبع آگاه در این زمینه گفته است واقعیت این است که بانک ها با کمبود نقدینگی و موانع آیین نامه ایی بانک مرکزی مواجه اند و آنچنان که باید و شاید نمی توانند به بازار سهام پول وارد کنند. با این حال حمایت های بانک ها از بورس ادامه دارد و انتظار می رود با روشن شدن مسائل مهم،وضعیت بازار سهام متعادل شود.

علاوه بر این انتشار گزارش های مالی نا مناسب شرکت ها نیز بر بازار بورس تاثیرگذار بوده است. به طوری که در شرایط کنونی، بازار با توجه به نبود گزارش‌های مناسب شرکت‌ها و حتی زیاندهی برخی از شرکت‌ها بورس همچنان در مدار نزول قرار دارد.

اما چهارمین عامل تاثیرگذار بر بازار بورس مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 است که بر اساس توافق صورت گرفته باید تا 10 تیرماه به نتیجه برسد. اما در صورتی که توافق نهایی حاصل نشود احتمال تمدید مذاکرات وجود دارد و این موضوع باعث شده تا بورس در انتظار نتیجه نهایی مذاکرات قرار بگیرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها