کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ديدار ظريف و كری برای تسريع در نگارش متن توافق


کد خبر : ۱۲۲۶۵شنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۱:۱۵۲۶۲۲ بازدید

كمتر از 32 روز به فرصت تعيين شده براساس بيانيه سوييس براي دستيابي ايران و گروه 1+5 باقي‌ مانده است و همين نزديكي به روزهاي آخر ...

كمتر از 32 روز به فرصت تعيين شده براساس بيانيه سوييس براي دستيابي ايران و گروه 1+5 باقي‌ مانده است و همين نزديكي به روزهاي آخر مذاكرات باعث افزايش اخبار، ديدارهاي ديپلماتيك و نيز كنش و واكنش‌هاي موافقان و مخالفان مذاكرات و توافق محتمل چه در داخل ايران و چه در داخل امريكا شده است. اينك نمايندگان ايران و امريكا در ژنو حضور دارند و يك ‌بار ديگر امروز شاهد گفت‌وگوي ظريف و كري در اين شهر خواهيم بود؛ ديداري كه گفته مي‌شود هدف اصلي آن تلاش براي تسريع نگارش متن توافق است. اما از سوي ديگر درحالي كه به نظر مي‌رسد از حجم مخالفت‌هاي كنگره امريكا و جمهوري‌خواهان پس از نوعي توافق نانوشته با كاخ سفيد تا حد قابل ملموسي كاسته شده است در ايران شاهد آن هستيم كه مخالفان مذاكرات با محوريت اعضاي جبهه پايداري درست چند روز پس از تنش‌آفريني در مجلس اين‌ بار در شهر مشهد يك گردهمايي با شعار «اجازه نمي‌دهيم» را برگزار كردند گردهمايي كه در آن يك‌بار ديگر اتهاماتي سنگين به مذاكره‌كنندگان كشورمان كه مورد حمايت مقام معظم رهبري قرار دارند، وارد شد.
 

 ديدار كري و ظريف

همانطور كه اشاره شد محمدجواد ظريف و جان كري يك‌بار ديگر امروز در ژنو سوييس ديدار و گفت‌وگو خواهند كرد. ديدارهايي كه يك ماه مانده به مهلت مقرر داراي اهميت قابل توجهي است و پيش‌بيني مي‌شود، طرفين آخرين موضوعات و مشكلات باقيمانده را يك ‌بار ديگر مورد بررسي قرار دهند. در مذاكرات امروز علاوه بر اين دو نفر از ايران عباس عراقچي و مجيد تخت‌روانچي حضور خواهند داشت و از امريكا نيز ارنست مونيز، وزير انرژي دركنار وندي شرمن حاضر خواهند بود. بدين‌ترتيب پنجمين دور از مذاكره براي نگارش متن توافق نهايي از وين اتريش به ژنو سوييس انتقال مي‌يابد و نمايندگان ديگر كشورها و اتحاديه اروپا از امروز راهي اين شهر خواهند شد.
 

 دستور رهبرمعظم انقلاب قاطع است

اما سيدعباس عراقچي گفت كه تيم ايران در پاسخ به فهرست برخي افراد و مراكز كه طرف مقابل ارايه داده تا آژانس به آنها دسترسي مديريت شده داشته باشد، گفته دستورالعمل رهبر معظم انقلاب قاطع و جدي است و اين موضوع به هيچ‌وجه در دستور كار ما نيست. عراقچي گفت: يك راه‌حل كه طرف مقابل ما مطرح كرد، اين بود كه فهرستي از افراد و مراكز مشخص شود و آژانس بتواند به آنها دسترسي مديريت شده، داشته باشد. دسترسي‌ كه اجازه كسب اطلاعاتي از محيط پيراموني به بازرس داده نمي‌شود و در يك محدوده كاملا مشخصي وظيفه‌اش را انجام مي‌دهد، اين ايده مطرح شده بود. اين پيشنهاد در تهران مورد موافقت واقع نشد، ما روي ايده‌هاي ديگر كار مي‌كنيم و به طرف مقابل هم صريح گفته‌ايم. وي در عين حال افزود: راه‌حل‌هاي جايگزين ديگري كه نگراني‌هاي امنيتي و دغدغه‌هاي موجود را برطرف كند، مطرح است كه درحال كار روي آنها هستيم. اگر به نتيجه برسيم، آن را اجرا خواهيم كرد. در غير اين صورت مذاكرات را ادامه مي‌دهيم تا به راه‌حلي مقبول برسيم.
 

 هدف همچنان 30 ژوئن

درحالي كه در روزهاي اخير از سوي برخي ديپلمات‌هاي ارشد بحث‌هايي نظير تاخير در زمان دستيابي به توافق يا تمديد احتمالي اين مذاكرات مطرح شده بود جف راتكي، سخنگوي وزارت امورخارجه امريكا گفت كه كشورش به دنبال تمديد مذاكرات نيست و تمركز آنها همچنان روي 30 ژوئن قرار دارد. وي تصريح كرد: ما روي 30 ژوئن تمركز كرده‌ايم و تلاش‌هايمان را براي رسيدن به توافق تا اين تاريخ ادامه مي‌دهيم. به طور قطع برنامه‌هايي براي برگزاري نشست‌هاي مختلف در سطح كارشناسان در سطح مديران سياسي و ديدار كري وجود دارد بنابراين ما روي يك ماه باقيمانده تمركز كرده‌ايم. اين سخنگوي وزارت امورخارجه امريكا درباره مواضع گروه 1+5 در مذاكرات گفت: 1+5 براي رسيدن به توافق تا پايان ماه ژوئن متحد است. ما معتقديم كه اگر تمام طرف‌ها با حسن نيت كار كنند مي‌توانيم به هدف خود دست يابيم بنابراين تاكيد مي‌كنم قدرت‌هاي جهاني همچنان متحد هستند.


 پايان كار وندي شرمن

خبرگزاري فرانسه براي نخستين ‌بار خبر كنار رفتن وندي شرمن از سمت معاونت وزارت خارجه امريكا را منتشر كرد. اين جابه‌جايي پس از پايان مذاكرات هسته‌يي با ايران به وقوع خواهد پيوست. در همين زمينه جان كري گفت: وندي شرمن كه سرپرستي تيم مذاكره‌كننده‌ هسته‌يي امريكا در رايزني‌هاي هسته‌يي با ايران را برعهده دارد پس از پايان ضرب‌الاجل 30ژوئن از سمت خود كنار خواهد رفت. كري افزود: شرمن به طور قطع يكي از اعضاي كليدي تيم من به ويژه در انجام وظيفه‌اش به عنوان سرپرست تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي با ايران بوده است. وي علاوه بر اين تقريبا در تمام مسايل مهم كه روي ميز من قرار داشته، نقش كليدي ايفا كرده است.


 تجمع مخالفان مذاكرات در مشهد

مهرداد بذرپاش از مديران ارشد دولت سابق و از اعضاي جديد هيات رييسه مجلس كه عضو جبهه پايداري به شمار مي‌رود در فاصله كمتر از 5 روز از تنش‌هاي رخ داده دو هم حزبي‌اش در مجلس (كوچك‌زاده و رسايي) عليه وزيرخارجه، خود با شركت در همايش «اجازه نمي‌دهيم» به صورت شديدي به مخالفت با مذاكرات دست زد.

به گزارش ايسنا، بذرپاش خطاب به ديپلمات‌هاي مذاكره‌كننده كشورمان گفت: «آدم وقتي شما را مي‌بيند يادش مي‌آيد كه توليد احترام براي ملت ايران با گرفتن چند عكس يادگاري با جان‌كري يا اوباما ايجاد نمي‌شود.» عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در باتلاق تحريم‌ها چه كسي كشور را فروخت، گفت: آيا به خاطر اينكه رييس‌جمهور قبل تحريم‌ها را كاغذپاره خواند، تحريم شديم اين جمله را كه امام (ره) هم سال 62 گفتند، تحريم‌ها چرا بعد از سال 88 اتفاق افتاد، چرا عده‌يي الان فرياد ‌اي دزد ‌اي دزد سر مي‌دهند، آنان دليل تحريم‌هاي نسل سوم و بستري كه آنها را فراهم كرد را بگويند تا پاسخ خيلي از سوالات روشن شود. چه كسي ولي زمان را ياري نكرد، بايد به اين سوالات پاسخ داده شود، چرا رهبري مي‌گفتند سكوت نكنيد كه كشور پله‌هاي زيادي به عقب برمي‌گردد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها