کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رفتار آماتور گونه دولت در اعلام خبر تک نرخی شدن بنزین


کد خبر : ۱۲۱۱۸دوشنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶:۲۸۵۷۲۱ بازدید

نمی‌شود اول سال بگوییم تا پایان سال قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد و تا دو روز پیش هم علت واریز نشدن سهمیه سوخت را مشکل نرم‌افزاری ...

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تک نرخی شدن بنزین را به لحاظ قانونی و اقتصادی اقدامی درست دانست اما از نحوه اعلام این موضوع انتقاد و اظهار کرد: نمی‌شود اول سال بگوییم تا پایان سال قیمت حامل‌های انرژی افزایش نمی‌یابد و تا دو روز پیش هم علت واریز نشدن سهمیه سوخت را مشکل سیستم نرم‌افزاری عنوان کرد و یکباره از آزاد شدن قیمت سخن گفت.

مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تک نرخی شدن بنزین و تاثیرات آن بر بخش‌های مختلف اقتصادی اظهار کرد: مطابق قانون، امسال باید به 90 درصد قیمت فوب منطقه برسیم. قیمت فوب منطقه حدود 1350 تومان است که در حال نزدیک شدن به این عدد هستیم؛ یعنی از لحاظ قانونی تک نرخی شدن بنزین اقدام درستی است.

وی افزود: از نظر رفتار اقتصادی، اینکه سوخت در داخل مرزهای کشور نسبت به کشورهای مجاور بسیار ارزان است نتیجه‌اش این می‌شود که قاچاق گستره سوخت توسط باندهای سازمان یافته صورت می گیرد. پس از نظر قانونی و اقتصادی کار درستی است. به اعتقاد من همه یارانه‌ها را باید حذف کرد و مستقیم به اقشاری که نیازمند حمایت هستند که به طرح "شش میلیون نفر" معروف شده است داده شود.

حریری ادامه داد: به نظر نمی آید با تک نرخی شدن بنزین شاهد تغییری در بخش های صنعتی و تولیدی باشیم، چون قیمت گازوئیل تغییر چندانی نکرده است. شاید حتی برای برخی مصارف، گازوئیل ارزان تر هم شده است. چراکه پیش از این عده ای گازوئیل را 250 تومان و برخی دیگر 500 تومان می خریدند اما اکنون قیمت گازوئیل به 300 تومان رسیده است و عملا در بخش گازوئیل و نفت سفید اتفاقی نیفتاده و تنها اثر این اتفاق بر بنزین خواهد بود.

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ضمن انتقاد از نحوه اعلام خبر تک نرخی شدن بنزین گفت: اما یک نکته باقی می ماند؛ دولت یازدهم بر اساس اعتماد عمومی بر سر کار آمده است. یعنی بزرگترین سرمایه ای که دولت یازدهم دارد اعتمادی است که مردم به آن دارند، برای همین به محض اینکه دولت سر کار آمد انتظار تورمی پایین آمد و مردم منتظر روزهای بهتر شدند و وضعیت عدد و رقم‌ها در اقتصاد نیز تغییر کرد.

وی اضافه کرد: در این زمینه نیز نمی‌شود اول سال بگوییم " تا پایان سال افزایش قیمت حامل‌های انرژی نخواهیم داشت" و بعد تا دو روز پیش نیز بگوییم "سیستم نرم افزاری مشکل پیدا کرده و برای همین سهمیه‌ها واریز نشده است".

حریری عنوان کرد: باید از سال گذشته برای مردم توضیح داده می‌شد که به دلایل معقول، قیمت بنزین باید تغییر کند. شاید یک نفر روی حرف قبلی دولت که "قیمت حامل های انرژی تغییر نمی کند"، حساب باز کرده و بر این مبنا سرمایه گذاری کرده باشد. همه چیز را می‌شود شفاف و صریح مطرح کرد؛ قطعا اگر از قبل گفته می‌شد پذیرش آن راحت‌تر بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها