کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پنجمین کاهش متوالی دلار، معامله‌گران را ناامید کرد


کد خبر : ۱۲۰۰۵پنجشنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۶:۲۷۳۹۲۴ بازدید

رفتارهای هیجانی برخی معامله‌گران آتی در روز چهارشنبه هم نتوانست مانع افت دلار شود تا پنجمین کاهش روزانه متوالی دلار رقم بخورد. در پنجمین ...

رفتارهای هیجانی برخی معامله‌گران آتی در روز چهارشنبه هم نتوانست مانع افت دلار شود تا پنجمین کاهش روزانه متوالی دلار رقم بخورد. در پنجمین روز هفته، نرخ فروش دلار با 5 تومان کاهش به 3305 تومان رسید. این پنجمین کاهش 5 تومانی دلار در هفته جاری بود.

به گفته فعالان، «کاهش انتظارات افزایشی» و «بدبینی به روند آینده» از عوامل مهمی بودند که رفتارهای هیجانی معامله‌گران آتی در روز چهارشنبه را خنثی کردند و موجب کاهش نرخ دلار شدند. البته «کمبود ریال» و «پایین آمدن نرخ درهم در مقطعی از روز» از دیگر موضوعاتی بودند که به این کاهش قیمت کمک کردند. در پنجمین روز هفته سکه نیز دومین کاهش متوالی خود را ثبت کرد و با 4 هزار تومان افت دیگر به بهای 941هزار تومان رسید. افت قیمتی دلار در کنار ثبات نسبی طلای جهانی باعث شد سکه بهار آزادی پس از افت 8 هزار تومانی روز سه‌شنبه، روز گذشته نیز 4 هزار تومان دیگر افت کند.


هیجان یورو در آرامش دلار

تا ساعت 11 صبح روز گذشته میدان روبه‌روی پاساژ افشار خلوت بود و معامله‌ چندانی در آن صورت نمی‌گرفت؛ معامله‌گران تا ساعت 11 ظهر در حاشیه بازار مشغول گفت‌وگو و تبادل دیدگاه‌های متفاوت درباره آینده دلار بودند و هیجان چندانی در بازار وجود نداشت. البته در حاشیه پاساژ (محلی که بیشتر مکان معامله ارزهای متفرقه مانند یورو و پوند است) هیجان بازار به دلیل سقوط یورو کمی بالا بود. افت یورو تا حدی ناشی از افت نرخ برابری این ارز در بازارهای جهانی بود. روز چهارشنبه بهای یورو با 40 تومان کاهش به 3700 تومان رسید تا قیمت این ارز در کف این کانال قرار بگیرد. این در حالی است که قیمت میان معامله‌گران غیررسمی به زیر 3700 تومان رسیده بود.

از حوالی ساعت 11:30 معاملات پاساژ افشار با رمق کمی با نرخ3300 تومان آغاز شد. ثبت این رقم در ابتدا اثری بر نرخ تابلوی صرافی‌ها نداشت و نرخ فروش آنها مانند روز پیشین روی قیمت 3310 تومان باقی ماند. پس از گذشت زمان کمی از جمع شدن معامله‌گران و انجام معاملات، به دلیل تقاضای پایین نرخ بین دلالان به قیمت 3298 تومان رسید. ادامه این روند موجب شد که نرخ فروش صرافان نیز در حوالی ساعت 12:30 به 3305 تومان برسد. پس از ثبت این قیمت، نوسانات شاخص بازار ارز محدودتر شد؛ این اتفاقات در حالی رخ داد که برخی معامله‌گران آتی در مقاطعی با رفتارهای هیجانی سعی کنند قیمت را به محدوده بالاتری برسانند، ولی در نهایت موفق نشدند. روز چهارشنبه پس از کاهش نرخ فروش دلار، نرخ خرید هم به زیر 3300 تومان رسید و نرخ خرید اکثر صرافی‌ها روی 3290 تومان قرار گرفت. به گفته فعالان به دلیل روند نزولی دلار، تمایل صرافان به خرید ارز پایین آمده است.


انتظارات متفاوت

فعالان بازار ارز ادامه روند کاهشی دلار در روز چهارشنبه را بیشتر به کاهش انتظارات افزایشی و بدبینی معامله‌گران به آینده قیمتی دلار مربوط دانسته‌اند. به گفته آنها «کمبود ریال»، «پایین آمدن نرخ درهم در مقطعی از روز» و «عدم حضور معامله‌گران بزرگ» از دیگر عواملی بود که به کاهش قیمت کمک کرد.

به اعتقاد فعالان، روز چهارشنبه مانند روزهای پیشین تقاضای ارزی چندانی در بازار وجود نداشت. به گفته آنها کمبود ریال در بازار این روزها بیش از گذشته به چشم می‌آید و بخشی از آن به عدم درخواست شرکت‌های تجاری برای خرید ارز در روزهای انتهایی ماه مربوط می‌شود، هر چند که انتظار برای رسیدن به توافق و روند نزولی دلار از عواملی بوده که منجر به بدبینی عده زیادی از معامله‌گران به آینده دلار و عدم تمایل آنها به خرید ارز شده است. در حاشیه این بدبینی، روز چهارشنبه معامله‌گران آتی تلاش کردند با برخی رفتارهای هیجانی نرخ فروش دلار را به سطح بالاتری ببرند، اما عدم اختلاف چندان نرخ‌های پیشنهادی آنان برای پیش‌خریدهای ارزی با نرخ فروش نقدی دلار موجب شد که این رفتارها اثر چندانی بر رشد قیمت نداشته باشد و تنها از افت بیشتر جلوگیری کند. این افت نیز در حالی صورت می‌گرفت که از سوی بازیگران بازارساز رسمی ارزی در بازار عرضه نشده بود. با وجود ناکامی معامله‌گران آتی و بدبینی کلی به آینده دلار، برخی از فعالان احتمال می‌دهند با شروع خردادماه قیمت کمی از سطح کنونی فاصله بگیرد و افزایش یابد. بالا رفتن تقاضا و آغاز دوباره تقاضای بخشی از شرکت‌های تجاری با آغاز خردادماه استدلال اصلی این فعالان برای این انتظار افزایشی است. عامل دیگری که به کاهش روز چهارشنبه کمک کرد، افت نرخ درهم امارات بود. در ساعات ابتدایی روز گذشته نرخ درهم در بازار دبی افت کرد و افت آن به‌عنوان علامتی به بازار ارز داخلی عمل کرد و امید شماری از معامله‌گران به افزایش نرخ ارز را کاهش داد.

به گفته فعالان نگاه اکثر معامله‌گران بزرگ به نتایج نهایی مذاکرات هسته‌ای معطوف شده است؛ به این دلیل خرید و فروش ارزی زیادی در بازار انجام نمی‌شود و آنها در انتظار آشکار شدن نتایج مذاکرات هستند. از سوی دیگر روند کاهشی دلار در 2 ماه اخیر عامل دیگری است که خرید ارز برای کسب سود از آن را کاهش داده است. به گفته یکی از افراد باتجربه بازار در حال حاضر دلیل افزایش خاصی برای بالا رفتن دلار وجود ندارد؛ از آنجا ‌که دلیل افزایشی خاصی برای رشد وجود ندارد، تمایلی به خرید و نگهداری ارز میان سفته‌بازان یافت نمی‌شود. به گفته فعالان، به دلیل محدود شدن نوسانات و کاهش انتظارات افزایشی، معامله‌گران تنها به استفاده از نوسانات جزئی دل خوش کرده‌اند. / دنیای اقتصاد



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها