کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رونمایی از پروژه‌ای که دایه ندارد


کد خبر : ۱۱۹۲۶سه شنبه، ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳:۵۵۹۹۳ بازدید

15 سال از آغاز مذاکرات برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی می گذرد و این در حالی است که فاز 11 پارس جنوبی برای جذب سرمایه گذار ...

15 سال از آغاز مذاکرات برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی می گذرد و این در حالی است که فاز 11 پارس جنوبی برای جذب سرمایه گذار در کنفرانس لندن در قالب رونمایی از قراردادهای جدید نفتی معرفی شود. 

اواخر دهه هفتاد بود (سال 2000 میلادی) که شرکت ملی نفت ایران و شرکت توتال فرانسه برای توسعه بخش بالادستی فاز 11 پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه حدود 10 میلیون تنی تولید LNG به توافق رسیدند و تفاهم نامه‌ای بین دوطرف به امضا رسید. 

ماجرای ورود و خروج توتال به فاز 11 

پس از امضای این تفاهم نامه، شرکت پتروناس مالزی هم برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی اعلام آمادگی کرد و با توافقی سه جانبه شرکت ملی نفت ایران 50 درصد، شرکت توتال فرانسه 40 درصد و پتروناس مالزی 10 درصد از سهام توسعه بخش بالادستی و پایین دستی را به عهده گرفتند. 

اما در پی عقد این تفاهم نامه و پس از انجام مطالعات مهندسی حساسیت‌های بین‌المللی نسبت به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران افزایش یافت و طی سال های 1385 تا 1387 شرکت نفتی توتال به بهانه افزایش قیمت جهانی فولاد و در پی آن بالا رفتن هزینه های پروژه ، در اجرای عملیات توسعه ای فاز 11 تعلل و اقدام به وقت کشی کرد تا این که شرکت ملی نفت با پیشنهاد افزایش هزینه اجرای پروژه از سوی فرانسوی ها مخالفت کرده و در نهایت توتال از فاز 11 پارس جنوبی خارج شد. 

ترک فاز 11 توسط چینی ها 

بر اساس این گزارش پس از خروج توتال،در سال 1388 مذاکراتی بین شرکت نفت و شرکت CNPC چین آغاز و در نهایت قراردادی با ارزشی حدود 5 میلیارد دلار بین شرکت نفت و CNPC امضا شد اما چینی ها نیز مانند تجربه حضورشان در بسیاری از پروژه های عمرانی کشور،در این پروژه نیز کاری از پیش نبردند و سرانجام در پاییز 91 اقدام به ترک پارس جنوبی کردند. 

پس از خروج چینی ها از این پروژه،مذاکراتی بین شرکت نفت و شرکت های داخلی مانند پترو ایران،تاسیسات دریایی و پترو پارس انجام شد تا این که شهریور ماه سال گذشته عملیات توسعه فاز 11 به شرکت پتروپارس واگذار شد اما چندی پس از این اقدام، با توجه به اولویت بندی صورت گرفته در زمینه توسعه فازهای پارس جنوبی و با توجه به محدودیت مالی موجود،پترو پارس از این پروژه خارج شد. 

منتظر تصمیم نهایی شرکت ملی نفت هستیم 

محمدجواد شمس مدیرعامل شرکت پتروپارس در خصوص واگذاری فاز 11 به این شرکت گفت: ما منتظر تصمیم نهایی شرکت ملی نفت هستیم در حال حاضر یک جکت ساخته شده و یک حلقه چاه توصیفی در آنجا زده شده است. 

شمس در خصوص فاز 12 پارس جنوبی نیز گفت: فاز 12 به اتمام رسیده در شش ماهه اول سال‌جاری قرار است به شرکت ملی نفت تحویل داده شود هم اکنون سه حلقه چاه در بخش دریا در حال حفاری است. 

مدیرعامل شرکت پتروپارس اظهار داشت: حفاری سکوی C تمام شده است و در حال حاضر کارهای تعمیراتی را انجام می‌دهیم که مشخص شود آیا تولید از این سکو افزایش می‌یابد. 

برداشت 2 میلیارد فوت مکعب گاز سکوی C 

وی تاکید کرد: هم اکنون از بخش دریا 2 میلیارد فوت مکعب گاز از این سکو برداشت می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با بررسی تعمیر چاهها 500 میلیون فوت مکعب گاز به تولید برسد. 

پیشرفت 80درصدی فاز 19 پارس جنوبی 

شمس همچنین در رابطه با فاز 19 پارس جنوبی گفت: این فاز از پیشرفت 80 درصدی برخوردار است به طوری که جزء اولویتهای وزارت نفت بعد از فاز 18و17 است امیدواریم در سال‌جاری یک میلیارد فوت مکعب گاز به تولید برسد. 

اواخر خرداد فعالیت فاز 11 با یک شرکت ایرانی کلید می‌خورد 

علی‌اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص فاز 11 پارس جنوبی اظهار داشت: فاز11، یکی از فازهایی است که در کنفرانس لندن مطرح خواهد شد. با توجه به مرزی بودن آن و این که معمولا در پروژه های توسعه در بخش دریا، زمانبرترین قسمت، حفاری آن است و هریک نیاز به حدود 11-12 چاه دارند، بنابراین برای صرفه جویی در زمان، با یکی از شرکت های ایرانی که توان تامین مالی پروژه را دارد و دارای ریگ است، مذاکره می کنیم. تلاش می کنیم، تا اواخر خرداد ماه بتوانیم به مرحله قرارداد برسیم. 

وی تصریح کرد: مذاکرات با شرکت حفاری مپنا است و قرارداد به صورت ای پی دی است، یعنی هم مهندسی، هم خرید، هم حفاری و تامین مالی به عهده خود شرکت طرف قرارداد است. در مراحل بعدی، اگر شرکت های دیگری هم اعلام آمادگی کردند، از نظر بررسی مالی بررسی خواهند شد و اگر امکان تامین مالی پروژه را به صورت فاینانس داشته باشند، قطعا اولویت با شرکت های داخلی خواههد بود. همانطور که هم اکنون در جریان است. 

بر اساس این گزارش در حالی که از فاز 11 به عنوان یکی از پروژه های قابل معرفی در کنفرانس لندن یاد می شود،به تازگی محمدجواد شمس،مدیرعامل شرکت پتروپارس در گفتگویی از احتمال واگذاری فاز 11 به این شرکت خبر داده است. 

از سوی دیگر مپنا که توسعه میدان گازی فروز B را به عهده داشت که در دولت یازدهم با توجه به اولویت بندی صورت گرفته مبنی بر توسعه میادین مشترک، از فوریت خارج شد، اکنون برای انجام عملیات حفاری فاز 11 اعلام آمادگی کرده است. 

اما این پیشنهاد در حالی برای توسعه فاز 11 میدان گازی مشترک پارس جنوبی مطرح شده که 15 سال از آغاز مذاکرات برای توسعه این پروژه می گذرد و هنوز ایران نسبت به کشور همسایه در برداشت از این میدان دچار عقب ماندگی است، البته طی یکسال گذشته با اولویت بندی صورت گرفته برداشت ایران از این میدان گازی مشترک 100 میلیون متر مکعب افزایش یافته است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها