کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چین رقیب فرش ایرانی نیست مشتری است


کد خبر : ۱۱۸۴۳جمعه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷:۲۱۱۷۶۸ بازدید

مرکز ملی فرش ایران در واکنش به گزارشی با عنوان «برندهای ایرانی به دست چینی‌ها افتاد؛ فرش نایین و کاشان چینی» نکاتی را برای تنویر افکار ...

مرکز ملی فرش ایران در واکنش به گزارشی با عنوان «برندهای ایرانی به دست چینی‌ها افتاد؛ فرش نایین و کاشان چینی» نکاتی را برای تنویر افکار عمومی به دفتر ما ارسال کرده که عینا در پی می‌آید: در دهه‌های اخیر کشور چین یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان قدرتمند فرش دستباف بوده اما در چندساله اخیر طبق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبق آمار بخش اقتصادی سازمان‌ملل، این کشور به‌صورت پیوسته در حال خروج از فرایند تولید و تجارت فرش بوده و به یکی از واردکنندگان فرش دستباف دنیا تبدیل شده است.

بنابر آمار رسمی گمرک هیچ‌گونه وارداتی به شکل قانونی و رسمی در حوزه فرش دستباف صورت نگرفته است، در این خصوص انتظار می‌رود از درشت‌نمایی واردات انگشت‌شمار فرش‌های خارجی (به صورت غیررسمی و قاچاق) پرهیز شود تا حس اعتماد عمومی نسبت به فرش دستباف در بازار داخلی خدشه‌دار نشود. همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی، تعرفه بالایی برای واردات این هنر- صنعت به کشور وضع شده که بر مبنای آن واردات فرش دستباف مقرون‌به‌صرفه نیست.

قابل ذکر است در سال‌های اخیر میزان صادرات فرش دستباف ایران به کشور چین، از هشت هزار دلار به هشت میلیون دلار افزایش یافته که روندی روبه‌رشد را نشان می‌دهد و حاکی از این است که کشور چین در حال تبدیل‌شدن از یک رقیب به یک مشتری خوب برای فرش ایرانی است و با تغییرات اقتصادی حاصله در این کشور کپی‌کاری چین از ایران به حداقل رسیده و چین در‌حال‌حاضر در رتبه چهارم واردکنندگان فرش دستباف از ایران است.

افزون بر اینها اقدامات بازدارنده‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز ملی فرش ایران برای ممانعت از کپی‌کاری و دست‌اندازی رقبا به فرش ایرانی در سال‌های اخیر به انجام رسیده است که ازجمله آنها ثبت طرح‌ها و نقوش فرش دستباف ایرانی به نام پدیدآورندگان آنهاست و در گامی بالاتر، ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) ١٥منطقه جغرافیایی فرش ایران به ثبت جهانی رسیده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها