کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هشدار مجلس نسبت به حذف سریع‌تر یارانه 6 میلیون نفر


کد خبر : ۱۱۷۶۸سه شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴:۲۰۲۷۲۲ بازدید

با توجه به سخنان اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسلیم دولت در برابر مجلس برای قانون بودجه در حذف یارانه اقشار پردرآمد و حذف ...

با توجه به سخنان اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسلیم دولت در برابر مجلس برای قانون بودجه در حذف یارانه اقشار پردرآمد و حذف اعتبار سه هزار میلیاردی یارانه‌های نقدی، دولت را مکلف می‌کند تا یارانه شش میلیون نفر را قطع کند. در این مورد موضع نمایندگان مجلس چیست؟ 

روح الله بیگی، نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی به اقتصادنیوز گفت: این طرح با همکاری دولت در سال ۹۳ تصویب شده است و اساس هدفمندی یارانه‌ها این بود که حدود ۳۰ درصد آن در بخش تولید، صنعت و کشاورزی اختصاص پیدا کند، حال به تدریج مجلس و دولت باید به همین سمت حرکت کنند و با توجه به مصوبه‌ای که حدود پنج هزار و ۲۰۰میلیارد تومان برای بخش تولید در نظر گرفته شده به نظر می‌رسد دولت به فکر تولید هم باید باشد. التبه این رقم در مقابل مشکلات و کمبود نقدینگی در تولید رقم آنچنان زیادی هم نیست. 

وی ادامه داد: در حوزه سلامت هم حمایت‌هایی نیاز است که برای تامین این نیازها دولت حدود شش تا هفت میلیون نفر را از گرفتن یارانه‌ها باید محروم کند. 

او افزود: دولت در مورد اقشار پردرآمد که استخراج اسامی آنها هم کار سختی نیست، وسواس خاصی به خرج می‌دهد و شاید تبعات سیاسی و اجتماعی را مد نظر می‌گیرند که البته این خیلی سخت‌گیرانه است. من پیشنهادم به دولت این است که اگر این کار را سریعتر انجام دهد و عده‌ای که هیچ نیازی به گرفتن این پول‌ها ندارند را حذف کند، هم به عدالت نزدیک می‌شود و هم برگشت پول‌های حذف شده در بخش تولید می‌تواند به اقتصاد کشور و رفاه عمومی کمک کند و با این کار رضایت عمومی برای خود دولت هم مناسب خواهد بود. 

او خاطر نشان کرد: کسانی که به فکر ریزش رای دولت در انتخابات ریاست جمهوری آینده و نگران حذف شش میلیون نفر هستند بدانند اگر اگر این کار به موقع صورت گیرد و کمک‌های لازم به بخش تولید انجام شود رضایت عمومی در مردم افزایش پیدا خواهد کرد. 

او اظهار کرد: هر چقدر دولت در این کار تاخیر کند مجبور است برای جبران یارانه‌ای که باید به بخش تولید بدهد یارانه عده بیشتری را حذف کند، یعنی اگر در فروردین ماه شش میلیون نفر حذف می شدند در طول ۱۲ ماه دیگر کسری‌ای نداشتیم اما اگر بخواهد از خرداد ماه اقدام کند آن وقت باید یارانه ۹ میلیون نفر را حذف کند. در واقع این تاخیر‌ها باعث می‌شود یارانه تعداد بیشتری از مشمولان حذف شود.

بیگی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مجلس برای تعداد حذف شدگان در یارانه نسخه جدیدی را وضع خواهد کرد؟ گفت: مجلس دلیلی برای طرح نسخه جدید نمی‌بیند، این طرح تصویب شده است و مشکل قانونی ندارد. فقط دولت در ابزارهایی که به شناسایی افراد پردرآمد می‌انجامد وسواس بسیار زیاد و گاه غیرضروری به خرج می‌دهد. نیازی به طرح جدید نیست و این فقط به اراده دولت بستگی دارد که اگر دولتی اراده‌ای در انجام یک قانون تصویب شده نداشته باشد مانند دولت قبلی که در حذف یارانه ثروتمندان اراده‌ای نداشت، دچار ضرر و زیان شدیدی در بخش تولید می‌شویم. به نظر می‌رسد دولت تمایل به انجام حذف یارانه ثروتمندان دارد. چون قطعا این کار هم به نفع دولت و هم ملت است و با انجام این کار به یک عدالت دلخواه می‌رسیم و بخش تولید و سلامت ما هم جان تازه‌ای می گیرد. 

او در پاسخ به این سوال که آیا در ماه آینده این طرح عملی می‌شود یا خیر؟ بیان کرد: این بستگی به عملکرد دولت دارد، دولت با توجه به فضای استعلامی خود می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد شناسایی موفقی برای ثروتمندان داشته باشد و با اطمینان بالای ۹۰ درصد می‌تواند این کار را انجام دهد، بنابراین مشکل خاصی برای حذف حدود شش، هفت میلیون نفر نیست. اگر صحبت از حذف بیش از ۲۰ میلیون نفر بود کار بسیار دشواری بود اما با توجه به این تعداد می‌توان با دریافت استعلام از مراکز مختلف آنها را به راحتی شناسایی کرد. 

در این میان محمد علی مددی، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی هم به اقتصادنیوز گفت: تمام دغدغه‌ دولت و مجلس هدفمند کردن یارانه است، متاسفانه یارانه‌ها در حمایت تولید قرار نگرفت و برنامه مجلس این است که یارانه افرادی که درآمد بالایی دارند را حذف کند و به موجب آن تولید و صادرات جایگاه خود را پیدا کنند.
  
او تصریح کرد: دولت ترس از اجرایی کردن حذف یارانه را دارد و نمی‌خواهند تاثیر منفی به روی مردم بگذارند. مجلس همیشه در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها می‌کوشد تا به هدف اساسی و موثر خود یعنی حمایت از تولید و صادرات در کشور دست پیدا کند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها