کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فضای مجازی برای یافتن ملک داغ شد


کد خبر : ۱۱۷۲۴دوشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۲۴۲۶۷۹ بازدید

این‌روزها فضای مجازی به بازار داغی برای ملک‌یابی در تهران و کلان‌شهرها تبدیل شده است. با اینکه امکان خریدوفروش «ملک» به صورت آنلاین ...

 این‌روزها فضای مجازی به بازار داغی برای ملک‌یابی در تهران و کلان‌شهرها تبدیل شده است. با اینکه امکان خریدوفروش «ملک» به صورت آنلاین وجود ندارد، اما وب‌سایت‌هایی تحت عناوین مختلف به کمک متقاضیان آمده‌اند تا خریداران و فروشندگان قبل از انجام معامله و به‌دور از ارتباط فیزیکی، تبادل اطلاعات داشته باشند.

دراین‌میان اتحادیه مشاوران املاک، حق این تبلیغات مجازی را برای مشاوران املاک قائل است، اما برای دیگران نه؛ این حق را هم برای خود قائل است که این‌گونه فعالیت‌های خریدوفروشی زیرنظر اتحادیه باشد، اما وب‌سایت‌های فعال در این زمینه معتقدند فعالیت آنها زیر نظارت خدمات رایانه‌ای است. حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، در گفت‌وگویی با «شرق» در مورد این سایت‌ها گفت: تنها در صورتی اجازه فعالیت مجازی برای مشاوران املاک وجود دارد که مجوز و پروانه آنان هم موجود باشد که دراین‌میان باید نوع تبلیغات، قیمت و نرخ‌گذاری در فضای مجازی زیرنظر اتحادیه مشاوران املاک باشد.

وی افزود: این وب‌سایت‌ها امکان خریدوفروش ملک به صورت آنلاین را ندارند و تنها به تبلیغات در این عرصه می‌پردازند. البته تاکنون هم گزارشی در مورد تخلفات و شکایت از آنها به دست ما نرسیده است. مصطفی‌ قلی‌خسروی، رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک، طی گفت‌وگویی با «شرق» گفت: هر خریدوفروشی که زیرنظر اتحادیه مشاورین املاک نباشد، طبق قانون مدنی، قانون تعزیرات و طبق نظام صنفی تخلف محسوب می‌شود. او افزود: تاکنون مجوزی مبنی‌بر خریدوفروش آنلاین املاک به کسی داده نشده است. 

بنابراین هر اقدام احتمالی‌ای در این زمینه جرم محسوب می‌شود. او البته به این نکته  اشاره کرد که در دوبی و هند خریدوفروش اینترنتی ملک انجام می‌شود، اما در ایران و تهران چنین چیزی معمول نیست زیرا سرعت اینترنت آن‌قدر ضعیف است که امکان این خریدوفروش وجود ندارد. به گفته خسروی، درواقع خریدوفروش‌های آنلاین فرایند پیچیده‌ای دارد و به امضای دیجیتالی هم نیاز دارد ضمن اینکه باید اصل واسطه مورد قبول طرفین باشد. رئیس سابق اتحادیه مشاوران املاک درعین‌حال اظهار کرد: شاید در آینده مقدمات چنین کاری فراهم شود، اما فعلا چنین فعالیتی نه‌تنها مجوز ندارد بلکه به‌نوعی تقلب محسوب می‌شود. او البته هشدار داد اگر وب‌سایت‌هایی اقدام به خریدوفروش آنلاین ملک می‌کنند، موجب مالباختگی افراد خواهد شد.

نیما ترابی، مدیرعامل یکی از سایت‌هایی است که فعالیتی در حوزه مسکن دارد.

 او در گفت‌وگویی فعالیت شرکت را تشریح کرد: فعالیت شرکت ما مثل یک فضای پیشرفته و تخصصی و طبقه‌بندی‌شده تبلیغاتی در دنیای مجازی است؛ درواقع ما خریدوفروش ملک به صورت آنلاین انجام نمی‌دهیم بلکه صرفا به تبادل اطلاعات می‌پردازیم. به گفته وی، در هیچ‌جای دنیا خریدوفروش ملک به صورت آنلاین انجام نمی‌شود چون ملک یک کالای سرمایه‌ای است و خریدوفروش آن به صورت آنلاین اعتمادپذیر نیست. ترابی ادامه داد: خریدوفروش ملک نیازمند ارتباط رودررو و کسب اعتماد لازم است. 

مدیرعامل این شرکت همچنین به این نکته اشاره دارد که در این مدل از کسب‌وکار که در بسیای از کشورهای دنیا نیز مرسوم است، اطلاعات در مورد خریدوفروش ملک منتشر می‌شود تا مشتری و فروشنده قبل از حضور در بازار سنتی، در فضای مجازی اطلاعات لازم را کسب کنند و بتوانند انتخاب بهتری داشته باشند؛ درواقع به‌جای اینکه متقاضیان فروش و خرید وقت زیادی را در سرما و گرما برای معامله ملک بگذارند، می‌توانند با استفاده از فضای مجازی، زودتر به اطلاعات لازم برسند. به اعتقاد ترابی، اتفاقا با انتخاب ملک در فضای مجازی، مشتری با کسب اطلاعات لازم، با انگیزه‌ای بهتر برای خرید یا فروش ملک در بازار حضور خواهد داشت. وی در پایان این نکته را هم مورد اشاره قرار داد که فعالیت ما صرفا ایجاد ارتباط بین عرضه‌کننده و خریدار است و در عقد قرارداد و معامله فیمابین دخالتی نداریم.  



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها