کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صادرات گاز به اروپا بالاخره اقتصادی است؟


کد خبر : ۱۱۷۰۳یکشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲:۳۷۱۱۲۵ بازدید

در حالی که مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و وزیر نفت از عدم صرفه اقتصادی در صادرات گاز به اروپا سخن می‌گویند، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی ...

در حالی که مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و وزیر نفت از عدم صرفه اقتصادی در صادرات گاز به اروپا سخن می‌گویند، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی گاز از داشتن صرفه اقتصادی صادرات گاز به اروپا صحبت می‌کند.

براساس اخباری که از مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در برخی از رسانه ها منتشر شده است، صادرات گاز به اروپا صرفه اقتصادی ندارد.

محسن قمصری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت عدم تمایل ایران به صادرات گاز به اروپا چیست اعلام کرده است؛ با توجه به افت قیمت گاز در این قاره (اروپا)، در حال حاضر صادرات گاز به اروپا اقتصادی نیست.

این گزارش حاکی است بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز که این روزها در برلین آلمان به سر می برد درباره گمانه زنی‌ها درباره کمک تهران به متنوع شدن منابع گاز اروپا در آینده نزدیک به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است:اولویت ما جهش در صادرات گاز به آسیا است نه اروپا.

وی با اشاره به این که ما برای مذاکره درباره فروش نفت و گاز به آلمان نیامد‌ه‌ایم، خاطرنشان می کند:قیمت گاز در اروپا بسیار پایین است و انتقال گاز ایران به اروپا با موانع قانونی و هزینه‌های زیاد مواجه است. برای مثال اگر ایران بخواهد به اروپا گاز صادر کند به احتمال زیاد باید از طریق ترکیه باشد و ایران مجبور است به این کشور حق ترانزیت بپردازد.

زنگنه در عین حال فلسفه حضورش در  کنفرانس امنیت انژری اروپا را بحث درباره سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران عنوان می‌کند.

این اظهارات وزیر نفت و مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در حالی مطرح می شود که مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران در نشست خبری که اخیرا برگزارشده است در پاسخ به فارس اعلام کرده است: با توجه به بررسی انجام شده مسیری که برای ورود به مرز اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده، ٢,٥ تا سه هزار کیلومتر است.بر این اساس شرکت ملی گاز ایران همچنان این شانس را دارد که از طریق خط لوله به اروپا گاز صادر و بخشی از گاز اروپا را تامین کند و صادرات گاز در مسیرکمتر از 4 هزار کیلومتر صرفه اقتصادی دارد.

وی با بیان این که مقدار تولید گاز اروپا رو به کاهش است و از طرف دیگر با توجه به بحرانی که بین اروپا و روسیه اتفاق افتاده، اروپا دنبال این است که منابع و مسیرهای انتقال گاز خود را متنوع کند، گفت: به همین دلیل ایران می تواند بخشی از گاز مورد نیاز اروپا را تامین کند.

گزارش فارس اضافه می کند: اظهارات ضد و نقیض مسئولان صنعت نفت ایران در صادرات گاز به اروپا در حالی مطرح می شود که وزیر نفت اعلام کرده بود اروپایی ها به دنبال مفت خری گاز ایران هستند، مقام معظم رهبری نیز در دیدار با مردم تبریز که در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد در خصوص صادرات گاز به اروپا فرمودند: «اگر بنابر تحریم باشد، ملت ایران هم می تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد.بیشترین سهم گاز دنیا در اختیار ملت ایران است و اروپا احتیاج به این گاز دارد.»

پس از این بیانات رهبری طرح تحریم صادارات گاز ایران به اروپا در مجلس تدوین شد که در همین رابطه عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد در خصوص تدوین این طرح در جمع خبرنگاران می گوید:متن پیش‌نویس طرح تحریم صادرات گاز به اروپا به دست بنده نوشته شد و در صدد آن هستم که با مشورت سایر نمایندگان جزئیات این طرح را تنظیم کنم.

فیاضی اظهار می کند معتقدیم تحریم گازی اروپا از سوی ایران می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش فشارهای تحریمی علیه ایران داشته باشد.

این گزارش حاکی است چندی پیش خبرنگار فارس طی گزارشی با عنوان "5+1 مشتریان جدید گاز ایران" از درخواست چند کشور اروپایی از جمله آلمان برای واردات گاز از ایران خبر داده بود.براساس مذاکرات مستقیم و غیر مستقیم اروپایی ها با مقامات صنعت نفت ایران سوئیس، یونان، لهستان، اتریش از جمله کشورهای اروپایی هستند که می خواهند پس از لغو کامل تحریم ها از ایران گاز وارد کنند.

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها