کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

بازی بچه‌ بوئینگ‌های‌کهنسال با سرنوشت وزیر

کدخبر:۱۱۵۴۰دوشنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷:۳۹۵۹۴۲ بازدید

ورود سه هواپیمای 24 ساله به ناوگان هوایی کشور سر و صدای زیادی به راه انداخته است. اوایل اردیبشهت‎ماه امسال اعلام شد یک ایرلاین داخلی سه ...

ورود سه هواپیمای 24 ساله به ناوگان هوایی کشور سر و صدای زیادی به راه انداخته است. اوایل اردیبشهت‎ماه امسال اعلام شد یک ایرلاین داخلی سه فروند هواپیما بوئینگ 737 که 24 سال سن دارد را خریداری کرده است. تا اینجای کار اتفاق خاصی نیفتاده است چراکه خود وزیر هم معتقد است هواپیماهای 40 ساله در ناوگان هوایی کشور جولان می‌دهند. اما رسانه‌ها و نمایندگان مجلس گفته‌های وزیر را در آذرماه سال گذشته شاهد می‌گیرند و انتقاد می‌کنند که چطور وزیر در سال گذشته بر ممنوعیت ورود هواپیماهای بالای 15 سال تاکید کرده اما امروز هواپیمای 24 ساله وارد کشور می‌شود. اما گویا وزیر اخیرا این قول خود را به بعد از رفع تحریم‌ها موکول کرده است. اما نمایندگان مجلس می‌گویند یکی از مفاد استیضاح وزیر، وجود همین هواپیماهای کهنسال در ناوگان هوایی کشور است. 
 
 هواپیماهای 24 ساله 

دو هفته پیش یک خبر باعث شد وزیر راه و شهرسازی و مسئولان این وزارت به زحمت زیادی بیفتند. اصل خبر، واردات سه هواپیمای سالخورده به کشور بود. بر این اساس یکی از شرکت‌های هواپیمایی داخلی اخیراً اقدام به خرید سه فروند هواپیمای بوئینگ 737 بیست و چهارساله کرده است. تسنیم نوشت؛ این هواپیماها که از یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی خریداری شده در سال 1991 تولید شده‌اند و کشور فروشنده آنها را به‌دلیل سن بالا از چرخه حمل‌ونقل مسافر خارج کرده بود. هواپیماهای گفته شده بیش از 60 هزار ساعت پرواز را انجام داده‌اند. 

 وعده‌ای که روی زمین ماند

وزیر راه و شهرسازی اواخر آذرماه سال گذشته در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی از اعمال محدودیت برای ورود هوایپما به کشور خبر داده و گفته بود که از این به بعد فقط به هواپیماهای با سن زیر 15 سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود. عباس آخوندی با بیان اینکه در دستورالعمل قبلی محدودیتی برای ورود هواپیما نداشتیم تا جایی که هواپیماهای با عمر 40 سال وارد کشور می‌شدند، بیان کرد که این مساله باعث شده ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد. او گفته بود که شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی به شکل ریالی و ارزی استفاده کنند. در ناوگان هوایی نباید هواپیمای پیر داشته باشیم، در دستورالعمل قبلی محدودیتی در این زمینه نداشتیم و هواپیماهایی تا سن 40 سال وارد کشور می‌شدند. 

 وعده وزیر برای بعد از تحریم‌ها 

البته 11 فروردین امسال وزیر راه و شهرسازی در بازدید از شرکت فرودگاه‌های کشور اجرای برنامه ممنوعیت اجاره یا خرید هواپیمای با سن 15 سال را به پس از رفع تحریم‌ها موکول کرد. آخوندی با بیان اینکه ناوگان حمل‌ونقل هوایی ایران بسیار پیر است و با این ناوگان قدرت رقابت بین‌المللی نداریم، درباره ممنوعیت ورود هواپیما با عمر بیش از 
15 سال بر اساس دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد که بخش عمده اجرای این دستورالعمل و نوسازی ناوگان هوایی به رفع تحریم‌ها مربوط می‌شود که امیدواریم این بخش‌ها به نتایج مثبت ختم شود. 

 مجلس وارد عمل می‌شود

روز پنجشنبه رئیس کمیسیون عمران مجلس از پیگیری خرید هواپیما با سن ۲۴ سال توسط یکی از ایرلاین‌های داخلی خبر داد. سیدمهدی‌ هاشمی گفت: «در بخش هوایی گزارش‌هایی را از وزارت راه و شهرسازی خواسته‌ایم که در این زمینه باید منتظر آنها باشیم». او تاکید کرد که بحث ورود هواپیما با سن بالای 15 سال را پیگیری می‌کنیم و نتیجه آن‌را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. 
 
هواپیماهای سالخورده؛ یکی از محورهای استیضاح

یک عضو کمیسیون عمران مجلس از پیگیری‌های مجلس درباره پرونده واردات سه هواپیمای 24 ساله به کشور خبر داد. عباس فلاحی باباجان در گفت‌وگو با «آرمان» با اشاره به اینکه مجلس نسبت به این موضوع حساس است تاکید می‌کند که این مساله یکی از محورهای اصلی استیضاح وزیر راه و شهرسازی خواهد بود. او با بیان اینکه از 16 هواپیمای بی‌کیفیت حاضر در ناوگان هوایی کشور، 7 فروند زمین‌گیر هستند، اضافه می‌کند که وزیر در این‌باره باید در دو هفته گذشته به مجلس می‌آمدند تا به نمایندگان توضیح بدهند اما این اتفاق نیفتاد. نماینده اهر و هریس در مجلس با اشاره به اینکه 50 نفر فعلا استیضاح وزیر را امضا کرده‌اند، بیان می‌کند که اگر قرار است هواپیما یا قطعاتی وارد کشور شوند حتی در شرایط تحریم، نباید از رده خارج و بی‌کیفیت باشند. فلاحی می‌گوید:‌‌ <در شرایط تحریم ایرلاین‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از فرصت استفاده کرده‌اند و بازار شرکت‌های هواپیمایی کشور را کساد کرده‌اند».‌ این نماینده مجلس ادامه می‌دهد که باید بلافاصله بعد از تحریم‌ها ناوگان هواپیمایی کشور نوسازی شود تا نسبت به ایرلاین‌های رقیب در خاورمیانه مزیت رقابتی پیدا کند. 

 مراجع قانونی پافشاری می‌کنند

حمید حبیبی، معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره می‌گوید که سه فروند هواپیمای 737 یکی از ایرلاین‌های داخلی از رده خارج محسوب نمی‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری مطابق دستورالعمل‌ها هواپیماهای مذکور را بررسی و به آنها مجوز پرواز داده است.

 دغدغه وزیر برای کهنسالی ناوگان هوایی کشور

زمزمه‎های خرید هواپیمایی با عمر 24 سال برای یکی از شرکت‎های هواپیمایی داخلی، نگرانی‎های زیادی به همراه داشته است. درحالی که نه‌تنها وزیر راه و شهرسازی بلکه معاونان وی بارها از پیربودن ناوگان هوایی گلایه داشتند و وعده خرید هواپیمای جدید برای خطوط هوایی کشور را اعلام کرده‎اند، اما خبر از خرید هواپیمای با 24 سال سن به گوش رسیده است. حدود دو هفته گذشته بود که یک ایرلاین داخلی از خرید هواپیمای 24 ساله خبر داد که بازتاب‌های خاصی داشت چراکه پیش‎تر خرید و ورود هواپیمای بیش از 15 سال در خطوط هوایی ممنوع اعلام شده بود. اما اوایل اردیبشهت‎ماه امسال اعلام شد یک ایرلاین داخلی سه فروند هواپیما بوئینگ ۷۳۷ که 24 سال سن دارد را خریداری کرده است. این درحالی است که وزیر راه و شهرسازی اواخر آذرماه سال گذشته در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی از اعمال محدودیت برای ورود هوایپما به کشور خبر داده و گفته بود که از این به بعد فقط به هواپیماهای با سن زیر 15 سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود. به نوشته اقتصادنیوز؛ حالا که هواپیمای 24‌ساله وارد کشور شده است، ‌این صحبت آخوندی به یاد می‎آید که وی پیش‌تر گفته بود در دستورالعمل قبلی محدودیتی برای ورود هواپیما وجود نداشت؛ تا جایی که هواپیماهای با عمر 40 سال وارد کشور می‌شدند و حال این مساله باعث شده ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد. حال انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر مجلس طرحی برای این خرید و فروش‎ها داشته باشد. 
 
جزئیات سه هواپیمای بوئینگ 737 

اخیرا چند فروند هواپیمای بوئینگ 400-737 توسط شرکت کاسپین خریداری شده که تاکنون چهار فروند از آنها وارد کشور شده است. سن متوسط این هواپیماها حدود 20 سال است و در این مدت برای شرکت هواپیمایی Malaysia Airlines پرواز می‌کردند. اولین فروند این هواپیماها بامداد روز 15-11-2014 معادل 24 آبان 1393 با رجیستر T7-AWC، شماره سریال 26451 و سن 21 سال وارد ایران شد. دومین 737 کاسپین روز 25-11-2014 معادل 4 آذر ماه با رجیسترT7-AWA، شماره سریال 26467 و سن 22 سال و سومین فروند آنها، روز 27-11-2014 معادل 6 آذرماه با رجیستر T7-AWB، شماره سریال 26466 و سن 22 سال وارد ایران شده است. 

 حضور خبرساز هواپیماهای بوئینگ 737 

ورود هواپیماهای بوئینگ 737 به ناوگان هوایی کشور توسط ایرلاین کاسپین پیش از این هم چندبار خبرساز شده است. اسفندماه سال 88 بود که وزیر راه و ترابری دولت وقت از ورود 5 هواپیمای بوئینگ 737 مدل 1997 تا نیمه سال 89 خبر داد و گفت که دو فروند از این هواپیماها به شرکت کاسپین درحال تحویل است. بهبهانی، وزیر وقت راه و شهرسازی گفته بود که یک سرمایه‌گذار به‌صورت مشارکت با شرکت کاسپین قرار است که دو هواپیمای بوئینگ 737 ساخت 1997 وارد کند و قول داده تا شش ماه آینده سه فروند دیگر هم وارد کند. 

 سابقه بوئینگ 737 در ناوگان هوایی جهان

این هواپیمای آمریکایی برای نخستین‌بار در 9 آوریل سال 1967 به پرواز در آمد. یک سال بعد با به‌کارگیری در ناوگان لوفتانزا، کاربرد تجاری آن آغاز شد. این هواپیما که از نوع «باریک پیکر و تک راهرو» تا کنون بیش از هفت هزار مورد سفارش ساخت آن به بوئینگ داده شده است و بیش از پنج‌هزار فروند از آن ساخته و تحویل شده است. بوئینگ 737 ظرفیت 130 نفر مسافر را دارد. سه هواپیمای 24 ساله‌ای که وارد کشور شده، از سری کلاسیک 
737-400 هستند که حجیم تر بوده و بدنه کشیده‌تری دارند. 

همراه مکانیک



دیدگاه ها

صادق: 1394/2/1408:10:25،
82
39
چرا اسم شرکت خریدار اعلام نمیشه!؟!؟!؟
.
.
.
با این کار جون ایرانی رو فدای منافع مالی عده ای خاص میکنن.
مصطفی: 1394/2/1408:57:36،
67
34
برو سرچ کن اسم خریدار هم معلوم میشه
هواپیمایی کاسپین
مهندس: 1394/2/1409:16:34،
102
25
خدا وکیلی اگه من جای رئیس جمهور بودم . اولین کار بعد لغو تحریمها خرید 100 فروند هواپیما مسافربری صفر کیلومتر میشدم. واسه این ملته بدبخت که پوله پروازه اماراتو میدن بعد با مینیبوس هوایی دارن جابجا میشن
علی جون: 1394/2/1409:38:23،
102
29
مجلس فکر ما نیست فقط میخوان وزیر رو استیضاح کنن دنبال بهونن
علی: 1394/2/1409:45:27،
54
50
چقد جون مسلمان شیعه بی ارزش شده
چرا با جون مردم بازی میکنید
مصطفی: 1394/2/1412:16:57،
30
32
پاسخ به مهندس

مهندس جان ریاضیت اگه خوبه برو قیمت هواپیما صفر رو ببین چقدره بعد ضربدر 100 تا کن ببین چقدر میشه!!!!!!!!
خود امارات هم سالی 100 تا هواپیما نمی خره که حالا ایران بیاد بخره
امين: 1394/2/1412:49:13،
45
26
جان مسلمان شيعه رنگين تر از بقيه آدم هاست؟؟؟؟؟
معین: 1394/2/1413:49:33،
28
34
جی میگین شما ها این کشور کلا از دست رفته من الان تو کیشم صبح ساعت ۹ از مشهد پرواز داشتم اولش گفتن به بویینگ md8 خوش اومدین ولی بعد از سرج تو نت فهمیدم توپولوفه و به همه دروغ گفتن بعدشم با ۲ساعت تاخیر به دلیل نقص فنی کوجک( باز نشدن فاپ های بغل) پرواز کردیم با خزار صلوات رسدیم
شما پروازم هم 998 ایران ایر یود
آلبالو: 1394/2/1415:20:20،
31
28
میگم ما که میتونیم ظرف ایکی ثانیه مشابه موشک اس ۳۰۰ را بسازیم اسمش بزاریم باور چرا ظرف ۳۷ سال گذشته مشابه بویینگ نساختیم ؟؟؟؟
علی: 1394/2/1416:59:15،
25
22
منظورم از مسلمان شیعه اینه که با مردم دیگه دنیا چه فرقی میکنن که هواپیمای رده خارج اونا را ما باید سوار بشیم
مهندس جواب به مصطفی: 1394/2/1417:29:04،
29
26
حاج مصطفی داری ابر کشوری مثه ایرانو با امارات که اندازه خرمشهرم نمیشه مقایسه میکنی ؟!!! نفت و از امارات بگیر 1 دقیق نمیتونه زنده بمونه ، خبر از ثروتهایی که تو کشور داریم نداری مثه اینکه . اخبار گوش بده خودتم تحقیق کن . تو یکروز فقط وام 8000 میلیاردی که خزانه داده به شرکت نفت واسه تکمیله پروژه هاش از کشور واسه یه کارای دیگه خرج شده . این یه قلم از 1000 قلمی که هیچکس خبر نداره . با 8000 میلیارد چند تا هواپیما میدن ؟
اجسان: 1394/2/1417:52:24،
23
26
ما تو کار این مجلس موندیم از یه طرف مذاکره کنندهها رو تهدید می کنه از یه طرف می خواد هواپیمای نو به ایران بدن آخه تا تحریم بر داشته نشه که هواپیما به ایران نمی دن مجلسیها دست از خصومت با دولت بردارید به فکر منافع ملی باشید تا منابع حزبی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس: 1394/2/1513:36:54،
25
27
مهندس جان واجبتر از این مردم، هستن و بعد از تحریم ها پول ها میره واسه اونا
کریسمس : 1394/3/513:50:23،
23
22
اینا که هرکاری تاحالا دلشون خواسته کردن اینم روش.مگه مردم اهمیتیم دارن؟دارن؟شما بگین
اسماعیل : 1394/3/513:53:15،
19
23
کشوری که زیرش نفته انقدر بدبخته؟؟؟مگه میشه؟؟؟وقتی که مالزی این هواپیماهارو از ناوگانش خارج کرده حتما یه اشکالی داشتن دیگه وگرنه مریضه خارج کنه؟؟؟
ساسان: 1394/2/1408:13:33،
88
38
بویینگ 24 ساله بهتر از توپولف و آنتونف صفر کیلومتره
داوود: 1394/2/1408:26:04،
59
31
737-400 بسیار رکورد کم خطری داره و مصرف سوخت نسبتا قابل قبول،هواپیمای چالاک و سرحالی است البته تا ساعت پروازی 30000 نه 60000 تا،همینها رو اگر ایران ایر با ماهان میاورد بهتر بود چون کاسپین پولی واسه تعمیر نگهداری نداره مدیرانش هم به شدت سود گرا هستند،MD های کاسپین و هما رو با هم مقایسه نمایید
مصطفی: 1394/2/1408:59:29،
45
16
خبر دارم ماهان چند فروند ایرباس و بوینگ خریداری کرده داره میاره دنبال تشریفات آوردنش هست
محمد: 1394/2/1409:09:58،
88
28
انگار وضع هواپیماها هم از وضع خودروها چندان بهتر نیست...
خودروی 40 سال پیش ... هواپیمای 40 سال پیش ...
کجا داریم زندگی می کنیم ... سال 1970؟؟؟
ارتمیس: 1394/2/1410:24:35،
54
28
بالاخره برای پیشرفت بعضیا بعضیای دیگه باید فدا بشن
فرد: 1394/2/1410:12:53،
56
25
لباس کهنه غربیها رو هم بیارید ایران بدید ملت استفاده کنند دیگه...ما که همه جورش رو با دولت دیدیم.
ته مونده غذا یا میوه گندیده.همه رو بیارید تو مملکت اینجا ایرانه ما هم همه تا ته گرسنه و فقیریم.
آرمین: 1394/2/1411:46:59،
42
26
در هر زمینه ای فساد و دروغ همه چیز رو فرا گرفته . کم کم داریم به یک مرداب تبدیل میشیم .
آراز: 1394/2/1412:04:06،
38
26
حالا که اقایون مجلسی اینقدر به جون ما مردم حساسند پس لطفا دلواپسی را کنار بگذارند. مثل این میمونه که یارو گوشت نیاورده کوفته میخواد
amir: 1394/2/1415:48:48،
27
26
حتما اقای وزیر یه جورایی ذینفع ممکنه باشند، از هواپیمای توپولوف و روسی ها که بهتره اگه سقوط ه م میکنه بهتره با امریکایی باشه تا روسی امریکاییها باز مسیحی هستند و خدا را قبول دارند ولی این روسها که کمو نیست هستند اصلا خدا نمیشناسند


کاوه: 1394/2/1418:38:58،
31
25
زمانی ایران جزو کشورهایی بود که بهترین و آخرین مدل هواپیما را در اختیار میگرفت اما الان پسمانده دیگران آنهم مالزی !!
خدایا خودت کمک کن
سیروس: 1394/2/1500:31:43،
26
25
حالا ادعا هم میکنیم که داریم امپراطوری اسلامو گسترش میدیم!!

حتما یا خرید هواپیمای ۲۰ ساله با قیمت بالا و یا تولید فرغونایی به اسم اتومبیل داخلی، شایدم از خشکسالی هست که ادعا میکنیم و..........



تازه عربها تو این زمینه ها از ما خیلی جلو ترن و ما ادعامون مشه اونها عقب اوفتادن و.....

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل