کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

سفر بی‌سروصدای مدیرعامل ایران‌خودرو به فرانسه !

کدخبر:۱۱۴۴۶سه شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰:۰۷۶۱۵۹ بازدید

این روزها بحث همکاری مجدد ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه در حالی پیگیری می‌شود و مدیر عامل ایران خودرو به خاطر آن به فرانسه سفر کرده که هنوز ...

این روزها بحث همکاری مجدد ایران خودرو با شرکت پژو فرانسه در حالی پیگیری می‌شود و مدیر عامل ایران خودرو به خاطر آن به فرانسه سفر کرده که هنوز موضوع خسارت هنگفتی که بابت ترک یک شبه پژو به ایران وارد شده، بلاتکلیف مانده است.در این میان، مدیر عامل ایران خودرو تعطیلات پایانی هفته گذشته را در فرانسه به سر برد تا پیگیر قرارداد مورد بحث میان ایران و شرکت پژو باشد.

به گزارش خبرنگار فارس بحث‌هایی در مورد امضاء LOI (نامه‌ای که در آن فکت طرفین مشخص می‌شود) در این سفر مطرح بود که باید دید این نامه به امضاء طرفین رسیده است یا خیر. بحث‌هایی مانند صادرات محصول مشترک و همچنین فروش داخل از جمله مواردی هستند که در LOI قابل ذکر است.به این ترتیب LOI به عنوان یک مبنا برای مذاکرات بعدی و انعقاد قرارداد اصلی بین ایران خودرو  و پژو مد نظر قرار خواهد گرفت.قرار بود LOI پیش از عید به امضای طرفین برسد ولی یکه‌زارع مدیر عامل ایران خودرو اواخر سال گذشته در جمع کارکنان این شرکت اعلام کرد که امضاء قرارداد و پیگیری مقدمات  این مسئله را به بعد از عید موکول کرده است.


فرانسوی‌ها، پر توقع و محتاط

باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا شریک ایران خودرو همچنان از بین فرانسوی‌ها انتخاب می‌شود، یا به گزینه‌های دیگر نیز توجه خواهد شد.فرانسوی‌ها با وجود خسارت هنگفتی که به ایران وارد کرده‌اند، همچنان محتاطانه در بازگشت به ایران عمل می کنند و تا حد زیادی نیز منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته‌ای هستند، در عین حال حاضر به از دست دادن بازار پر عطش و پرسود خودروی ایران هم نیستند.
 

 


مدیر عامل ایران خودرو در مورد نحوه جبران خسارت واردشده از سوی پژو به ایران، موضوع صادرات 30 درصدی تولیدات مشترک ایران خودرو و پژو را مطرح می کند، اما با توجه به ارقام اعلام شده در مورد خسارت ناشی از ترک پژو که حداقل 800 میلیون یورو یعنی معادل 3.2 تریلیون تومان برآورد شده است، نمی توان گفت که تنها صادرات بخشی از تولید مشترک، جبران کننده این خسارت هنگفت خواهد بود.


اظهار نظر عجیب معاون وزیر صنعت

موضوع زیان ایران در اثر خروج یک شبه پژو از کشورمان در حالی در مذاکرات جدید ایران خودرو و پژو مورد بی‌توجهی قرار گرفته و معاون وزیر صنعت نیز آن را رد می‌کند که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از شرکت‌های خودروساز نیز بر این ضرر و زیان و لزوم جبران آن تأکید شده بود.

محسن صالحی‌نیا، معاون صنایع وزیر صنعت در جدیدترین اظهار نظر خود در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات جدید ایران خودرو و پژو به مسئله پرداخت غرامت پژو به ایران به دلیل قطع همکاری در قرارداد دوره قبل، توجه شده است؟ گفت: در قرارداد دوره قبل هیچگونه خلف وعده‌ای از سوی پژو مشاهده نشد، به این دلیل چنین مسئله‌ای در مذاکرات مطرح نشده است.

وی عنوان کرد: در صورت خلف وعده می توان با ارائه مستندات در مجامع بین المللی، این شرکت را محکوم به پرداخت غرامت کرد ولی در شرایط فعلی چنین مسئله‌ای دیده نشده و اگر خلف وعده و یا تخلفی وجود داشت، قطعاً من از آن خبر داشتم.

به این ترتیب معاون وزیر صنعت در حالی از عدم ایجاد خسارت برای ایران صحبت می‌کند که در نخستین نگاه می‌توان متوجه زیان وارد شده به خریداران محصولات پژو در اثر تأخیر در تحویل خودرو و یا عدم تحویل آن در پی قطع تولیدات پژو در ایران، شد. همچنین توقف خط تولید پژو در ایران به مدت دو سال و راکد ماندن سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش نیز زیان زیادی را به منافع ملی وارد کرده است.

از طرفی عدم اجرای تعهداتی مانند صادرات محصولات تولیدی مشترک با پژو، عدم داخلی سازی در تولیدات مشترک و همچنین تحویل پَک قطعات پژو با قیمت بالا و حتی گرانتر از خودروی صادر شده از ایران نیز مواردی برای وارد شدن زیان مالی به کشورمان است.


تأکید گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو بر خسارت وارد شده به ایران

در عین حال، در متن گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز بر ایجاد زیان برای ایران در همکاری مشترک ایران خودرو و پژو تأکید شده و آمده بود: طبق قراردادی که در سال 2003 بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، شرکت پژو فعالیت خود را در ایران آغاز کرد، با وجود آنکه این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت، اما مسئولان این شرکت فرانسوی ها حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند، اما آنها در تحریم ها علیه ایران شرکت کردند و با زیر پا گذاردن مفاد این قرارداد، کشورمان را ترک کردند.

در ادامه این گزارش آمده بود: شرکت پژو از ابتدای سال 1391 همکاری خود را با ایران قطع و به دنبال آن، شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارتهای سنگینی شد و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بوده است. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله های خود را به ایران متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

تهیه کنندگان گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان تأکید کردند: پیگیری تعیین میزان واقعی و نحوه جبران خسارت های وارده ناشی از عدم اجرای تعهدات توسط شرکت پژو فرانسه از مطالبات جدی هیأت تحقیق و تفحص است. لازم به ذکر است که مدیر عامل وقت شرکت ایران خودرو اخیراً اعلام کرده که این خسارت ممکن است از طریق امتیازاتی که ما از پژو خواهیم گرفت، خود به خود جبران شود!

به این ترتیب در تفاهم جدید با پژو موضوع مورد تأکید هیأت تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مورد توجه واقع نشده و به نظر می رسد قرارداد ترکمنچای جدیدی بین دو شرکت خودروساز ایرانی و فرانسوی در حال انعقاد است.

در چنین شرایطی این سوال مطرح است که چرا باید بعد از اینکه نمایندگان پژو، ایران را ترک کردند بدون طلب خسارت، دوباره سراغ آنها برویم، برایشان فرش قرمز پهن کنیم و از آنها بخواهیم که برگردند؟


خبری از طراح آلمانی نشد

هر چند سال گذشته مدیر عامل ایران‌ خودرو از انعقاد قرارداد 4 ساله با یک طراح آلمانی خبر داد و «واو را» نیز دو هفته میهمان ایران خودرو بود اما تا کنون خبری از توافق نهایی و آغاز به کار این طراح آلمانی نشده است.

یکه زارع در آبان سال گذشته به فارس گفته بود: قرار است طی یکی، دو ماه آینده تیمی حدوداً 10 نفره به همراه طراح آلمانی به ایران بیایند تا برای طراحی دو پلت‌فرم جدید خودرو برنامه‌ریزی کنیم.

اما تاکنون خبری از آمدن این تیم آلمانی نشده و مدیرعامل ایران خودرو نیز در واکنش به سوال خبرنگار فارس، ارائه توضیح در این مورد را به زمانی دیگر موکول کرده است.

در مورد مشارکت با شرکت‌های دیگر نیز خبر خاصی از ایران خودرو به گوش نمی رسد. در این مورد باید به دعوت ایران‌ خودرو از شرکت‌ ولوو اشاره کنیم که البته تا کنون پاسخ مثبتی دریافت نکرده‌اند و فقط جمعی از قطعه‌سازان سوئدی برای مذاکره با قطعه‌سازان ایرانی در اواخر سال گذشته به ایران سفر کردند.

این در حالی است که حدود 2 سال پیش مذاکره‌ای با شرکت ولوو از سوی ایران‌ خودرو انجام شده بود که البته مدیران ولوو همکاری با این شرکت ایرانی را به بعد از مشخص شدن نتیجه مذاکرات موکول کردند.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

BJHK: 1394/2/812:22:41،
260
34
بابا جای فرانسه برو ژاپن
حامد: 1394/2/812:28:59،
113
37
نه خداییش کدوم خوش آب و هوا تره !؟
حرف دل مردم: 1394/2/812:34:15،
98
32
دیگه فایده نداره آخه اگه دوباره قطعاتش بیاد ما میمونیم که پژویی که داریم قطعه چینیه یا اصل. در کل پژو خراب شد مقصرم خودش بود . والسلام
رضا: 1394/2/812:42:23،
72
31
بی تدبیری و ضعف در انعقاد قراردادهای بین المللی و قرارگرفتن در موضع ضعف و انزوا اقتصاد ایران رو سست و امنیت سرمایه گذاری را در ایران از بین برده است.
به امید روزهای بهتر...
حبیب: 1394/2/812:45:48،
102
30
این همون شریکتونه که ولتون کرد اگه ادم باشین دیگه بهش حال نمیدین
شما که مثلا مدیرین نمیفهمین الان همه خودرو بهتون میدن جاش برین با شرکتهای سوبارو هندا تویوتا بنز bmw فلوکس واگن و... که التماس میکنن کار کنین یه کاری نکنین فردا بگن اینا عین قاجار این کارا رو کردن
عارف: 1394/2/812:59:06،
50
26
اگه میخوایم فقط واسه تامین بازار داخلی و تولیدات نمادین قرارداد ببندیم که هیچ. اما اگه به فکر پیشرفت تکنولوژی و صنعت خودرو کشور باشیم ناگزیریم به همکاری و ورود خودروسازای آمریکایی به بازار. درست مثل ژاپن و کره جنوبی که الان ببینید خودشون به کجا رسیدن
يك سوال : 1394/2/813:50:49،
31
31
دوستان خداييش يه سوال چرا مانميتونيم مثل فرانسوي ها خودمون جنس باكيفيت توليد كنيم مگر همه انسان نيستيم دليش چيه ؟؟/
امیر: 1394/2/814:21:09،
53
28
اینا میدونن که اگه از ژاپن ماشین بیارن دیگه کسی نمیره نمایندگی چون اصلا خراب نمیشن
بازار ازاد: 1394/2/814:44:12،
50
25
اگه یکم غرور داشتیم دوباره دنبال این فرانسوی های نامرد نمی رفتیم
AF: 1394/2/815:08:01،
36
29
خودرو فقط آلمان و ژاپن ، خودرو های آمریکای هم به خاطر ارزان بودن ، جادار و زیبایی‌ خوب هستن
امیر: 1394/2/812:24:14،
135
36
این همه شرکت نمیدونم چه گیری دادن به پژو
007: 1394/2/812:38:32،
86
33
اینا نمیخوان ماشین خوب بدن دست مردم
مگه ژاپن چه شه که میخوان برن سراغ پژو بی مصرف
زهتاب: 1394/2/813:34:22،
67
35
آب وهوای پژو و فرانسه خوبه میدونی که چی میگم $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
حمید: 1394/2/812:34:01،
67
26
اگر توافق نهائی حاصل بشه برای مسئولین هم خوب میشه که با تمام فک وفامیل وخانواده برای بستن قراردادهای کاری به کشورهای مختلف سفر کنند
سالار: 1394/2/812:34:28،
60
29
تویوتا رو رواج بدید بذارید مردم نفس بکشن به خدا 2 روزه دنیا ارزش دور کردن مردم از تکنولوژی و محدود کردن مردم به انتخاب و خرید از لیست موردی شمارو نداره .تازه لوازم یدکشم تامین نمیکنین همه باید چینی اشغال بخرن.
S&G: 1394/2/812:35:32،
82
31
ای کاش به جای پژو و رنو با تویوتا وارد مذاکره میشدید...
هادی: 1394/2/812:53:45،
60
31
تویوتا مرد است
محمد: 1394/2/812:40:05،
31
38
دوستان ميتسوبيشي اوتلندر چجور ماشيني هست كه دوستان در خبر هاي ديگه نظرسنجي گذاشتن
کارمند تحصیلکرده: 1394/2/813:07:51،
37
31
با سلام، ماشین فوق العاده خوبیه و با انواع ماشینهای در حد خودش، از لحاظ قیمتی کاملا رقابتیه. البته از نظر داشتن آپشن های خیلی زیاد که تو ماشینهای کره ای حسابی فراوونه، کمتر داره ولی هم قیافش خوبه(البته سلیقه ایه) و هم اینکه از نظر مشخصات فنی واقعا از کره ایها یک سر و گردن بالاتره.

برای بقیه دوستان هم راجع به مطلب امروز ایرانجیب بگم که دوستان اولا که مدیری که حالیش بشه که نیست که بفهمه یک قرارداد درست و بین المللی یعنی چه. دیگه اینکه تو اینجور چیزا بستگی به این داره که به طرف چی بماسه.همین. من و شما کشکیم.شاد باشید.
امیر: 1394/2/812:40:24،
55
35
این باجی است که به خاطرتوافق هسته ای باید به فرانسه بدهیم تا این کشورهم سهمی برده باشدحالا ما چه خوشمان بیاید چه نیاید!وگرنه اگرکمترین تفکری پشت این قضیه بود بارفتاری که تاکنون پژو باایران داشته بایدبه هیچ وجه اجازه ورود مجددآن رابه ایران نمی دادیم ولی صدحیف .......... !!!!!
ناصر: 1394/2/812:41:08،
32
59
چون تکنولوژی ماشین آلات ایران خودرو فرانسویه مجبورن با اونا ادامه کار بدن.البته فرانسه تو ماشین خیلی حرف برا گفتن داره و ماشیناش کیفیت خوبی داره. شما اگه یه پژوی 405 سال 77 رو که اصل فرانسه بود با اینکه تکنولوژی 30 سال پیشه برونی میفهمی که از امثال تویوتا و نیسان خیلی بهتر و بادوامتره.الان که چینیه ولی نیاد نباید التماسش کنن برن سراغ گزینه های ژاپن و ایتالیا و کره جنوبی
عاقل باشید لطفا: 1394/2/816:33:20،
28
31
آن یکی پرسید اشتر را که هی
از کجا می‌آیی ای فرخنده پی
گفت از حمام گرم کوی تو
گفت خود پیداست در زانوی تو

مولوی میگه یکی از یک شتره پرسید: از کجا داری می آیی؟ شتره الکی گفت: از حمام گرم خونه تو! یارو هم گفت: آره تو که راست میگی، از سر زانوت کاملا پیداست (سر زانوی شتر همیشه کثیف و کبره بسته است)
حالا حکایت حرف شماست، اگه ماشینهای فرانسه خیلی خوبه، پس چرا تو دنیا نسبت به ژاپنی ها حرفی برای گفتن نداره، تو آمریکا که اصلا راهش نمیدن! نیا و بگو ماشینهای پژو تو اروپا هر سال داره مقام میاره، اگه پژو برندش براش مهم بود، نمیومد کمیسیونش رو از ایران خودرو بگیره و بزاره آرم شیرش رو، ایرانخودرو رو هر فرقونی بچسبونه.
آیا بنز اجازه میده آرمش رو ایران رو هر آشغال تولیدی بچسبونه؟
عادل: 1394/2/812:53:24،
118
37
برید سراغ آمریکا
موافق++++++++
مخالف-------
حسین 5: 1394/2/813:09:30،
59
24
فقط برن سراغ المانی
دل آرام: 1394/2/818:38:00،
35
41
آمریکا ، آلمان ، ژاپن
الهام: 1394/2/812:57:31،
70
31
بجای فرانسه میرفت زیر گل بهتر بود. والا با این ماشین های مسخرشون....
جنوبی : 1394/2/821:06:17،
30
26
فرانسه ۰۰کشوری که بیشترین سلاحهای شیمیایی و مرگ آور را به دولت صدام و باعث مرگ هزاران ایرانی
فرانسه ۰۰ کشوری که در زمان تحریم اولین نفری بود که رفت و ایران را تامینی قطعات نکرد با آن که خودروی ملی ایران پژو بود
فرانسه ۰۰کشوری که وقتی رفت مثل کشورهای دیگه درب کارخونه پژو رو در ایران تخته نکرد که به ضرر مردم ایران تمام شد
فرانسه ۰۰کشوری که اجازه داد ایران خودرو هر هر کاری دلش خواست بروی موتور پژو انجام دهد ( جایگزینی موتور پژو بر روی پیکان و پیکان آردی و روی سمند و غیره ) و حتی کیفیت پایین و قیمت گزاف و اصلا دم نزد که چرا همچین کاری میکنید
و چرا بجای انتقام ایران خودرو بالعکس دوباره دنبال فرانسه است ؟
بحث کثیف بودن یا پول و صلاح آمدنه پژو با ایرانخودرو نیست که با هم چه کاری میکنند '' بلکه بحث اصلی اینجاست که چرا فقط فرانسه و فقط فرانسه من خودم میدانم

آیا ازشما کسی میداند ؟
علی: 1394/2/813:00:08،
59
30
یعنی کمپانی های بهتر و آلمان و ژاپن و ... وجود ندارند که به این پژو و رنوی بیخود فرانسه گیر دادن ؟!
آرمین: 1394/2/813:02:19،
53
31
سود برادران در پژو هست ....
amin: 1394/2/813:20:28،
45
29
رفته سهمشو بگيره
میلاد: 1394/2/813:28:47،
41
25
چون پژو سود بیشتری داره واسش رفته فرانسه ترسیده بره کشور دیگه گم شه فرانسه زیاد رفت امد کرده اخه اینا نمیخوان ماشین خوب بدن دس مردم اپن وقت پرایداشون میمونه سرشون کی میره چینی بخره فروششون کم میشه کی پرایدو وانت میکنه لکسوس ک نمیتونن وانت کنن سازندش شکایت میکنه از دستشون
محی: 1394/2/813:36:50،
53
32
انصافا ژاپنی ها هم کم توقع ترن هم ماشیناشون عالی و بی عیبن و قیمت کمتری دارن.


فقط تویوتا
ممد: 1394/2/813:55:27،
27
45
آقايووووووون داداشاااااام، مگه ايتاليا چشه با اون ماشيناي خفنش. تازه ميتونه يه سر ونيز هم بره از اون لحاظ. والا با اين نوناشون...
عباس: 1394/2/814:49:17،
28
34
خدمت اساتید محترم عرض کنم که همانطور که همه دوستان واقفند شرکت های اتومبیل سازی فرانسه بزرگترین مشکلشان قیمت بالای محصولاتشان است . برای همین است که فرانسوی ها سعی می کنند خودروهایشان را در آفریقا و خاورمیانه به فروش برسانند . اگر من جای مسئولین بودم با توجه به وضعیت کشور و درگیر بودن ایران از لحاظ سیاسی با اروپا و امریکا حتما با ژاپن کره جنوبی و مالزی مذاکره می کردم . اولا کیفیت و هزینه ماشین های آسیایی بسیار پایینتر از کشورهای اروپایی است و دوما تهیه قطعات با توجه به بازار دبی و کشورهای عربی منطقه بسیار راحتتر می باشد . والسلام
مدعی: 1394/2/815:49:45،
33
27
راحت بگم که برای جماعت مدیران ما پژو و رنو و تویوتا و .................همه در یک سطح هستن و به یک چشم دیده میشن . از جهت حس تعهد و مسئولیت پذیری که دارن.ولی چیزی که باعث به وجود امدن تغیر دید گاه در این جماعت متعهد میشه همان اختلاف در میزان مداخل برای انجام وظیفه ای هست که دارن وبس /کیفیت و کمیت فقط در حد در پیت
هوشنگ: 1394/2/816:28:07،
32
25
ژاپنی ها ادمهای درست وتابع اخلاق هستند ازین رو باهرشرکت ژاپنی خودرو ساز وارد مذاکره شوند خوبه ومنافع مردم تامین میشه اما متاسفانه خودرو سازهای ما دنبال پورسانتژ خودشون هستند که ژاپنی ها این کار نمی کنند اما فرانسوی ها دندان طمع خودرو سازی ما راشمرده اند
شاکی: 1394/2/818:40:48،
38
36
اقای مدیر ایران خودرو/ چرا بی سر و صدا.این همه مشاور و معاون پس به چه دردی می خورن.مخصوصا با این حقوق و پاداشهای انچنانی شون. اگه قراره که تنهایی بی سر وصدا بری. پس اینا رو برای چی نگه داشتی.لابد به نتیجه رسیدی که اینا به غیر از گرفتن حقوق شون سر ماه کار دیگه ای از شون بر نمیاد .جهت اطلاع بقیه کار بران محترم عرض کنم اگر به مجله پیام ایران خودرو شماره 95 چاپ ابان 83 مراجعه کنید می بینید که این گروه مشاور بعد از عقد قرار داد تولید ال نود مثل فاتحان صحبت می کن .نتیجه اش چی شد
ادیسون: 1394/2/901:40:38،
22
28
فقط چینی
لایک کن
mohamadreza: 1394/2/901:47:28،
29
25
مرگ بر فرانسه
آریا : 1394/2/912:33:07،
25
31
مهم نیست با چه کشوری قرارداد میبندیم مهم اینه که در مرحله اول به عزت ملت ما توهین نکنن وبعد یه خودروی با کیفیت و ایمن و کم استهلاک و ارزان در ایران تولید کنند که به نفع ملت شریف ایران باشه ..
لیاقت ما خیلی بیشتر از این حرفاست. خودمون باید بخواهیم .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار