کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
بیمیتو

رنو، برنده بازی بزرگ

کدخبر:۱۱۴۳۴سه شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸:۰۰۶۴۲۵ بازدید

رنو در گذشته چندین‌بار در ایران شکست خورده بود؛ یکبار در پروژه رنو 5 و یک‌بار در پروژه رنو 21 ، خیلی‌ها می‌گفتند رنو باز هم یک بازنده بزرگ در بازار ...
رنو، برنده بازی بزرگ

رنو در گذشته چندین‌بار در ایران شکست خورده بود؛ یکبار در پروژه رنو 5 و یک‌بار در پروژه رنو 21 ، خیلی‌ها می‌گفتند رنو باز هم یک بازنده بزرگ در بازار ایران خواهد بود اما گویا با موفق بودن روند توافق هسته‌ای این شرکت درحال برنده‌شدن در بزرگ‌ترین بازی اش در بازار آسیاست. این شرکت پس از تحریم تمامی خودروسازان غربی تنها خودروسازی بود که ایران را ترک نکرد. حتی زمانی که شرکت فرانسوی پژو بازار ایران را ترک کرد، رنو در ایران ماند تا جای پژو را بگیرد. حالا این شرکت در حال لحظه‌شماری است تا پس از توافق نهایی با غرب بزرگ‌ترین بازی خود در چند سال اخیر را برنده شود. 
 
 ال 90

در سال 81 سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به ابتکار رضا ویسه طرحی را با نام پلت‌فرم مشترک آماده کرد. در آن سال‌ها و بعد از اجرای پروژه سمند مشخص شده بود که بزرگ‌ترین ضعف صنعت خودرو ایران نداشتن دانش طراحی و ساخت پلت‌فرم است. پلت‌فرم به اجزای اصلی خودرو مانند شاسی، موتور، گیربکس و سیستم تعلیق گفته می‌شود .در سمند همه این قطعات برگرفته از پژو 405 بودند. همچنین در آن سال‌ها پس از بررسی کارشناسان سازمان گسترش مشخص شده بود یکی از دلایل بد قولی شرکت‌های همکار خارجی مانند پژو و کیاموتور با صنعت خودرو ایران، عدم سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در ایران است.

بر اساس این تجربه‌ها طرحی آماده شد و با وعده بازار رو به رشد ایران به شرکت‌های بزرگ ارسال شد. طرح مورد توجه چندین شرکت از جمله فولکس واگن و رنو نیسان قرار گرفت . در آن سال‌ها رنو دچار تحولات ساختاری شده بود .این شرکت از اواسط دهه نود سعی کرده بود به بازار‌های خارج اروپا فکر کند. در مهم‌ترین اقدام رنو با خرید 44 درصد سهام این شرکت عملا سکان مدیریت این شرکت ژاپنی را دراختیار گرفته بود. در سال 99 نیسان یک شرکت ورشکسته بود. رنو در آن زمان کارلوس گون را به‌عنوان مدیرعامل نیسان راهی ژاپن کرده بود. گون هم طی چند سال نیسان را از ورشکستگی نجات داد و سودده کرد و با این کار شهرتی جهانی به‌عنوان ناجی نیسان برای خود دست و پا کرد. رنو به غیر از نیسان شرکت داچیا رومانی را به‌طور کامل و شرکت سامسونگ موتور کره را هم به تملک خود درآورده بود. در سال 81 با فعالیت‌های تنش‌زدایی دولت اصلاحات چهره بین‌المللی ایران بسیار بهبود یافته بود و سرمایه‌گذاران خارجی هم به دنبال راهی برای ورود به ایران بودند.

رنو هم که بازار ایران، خاورمیانه و آسیای مرکزی را بسیار مهم می‌دانست این فرصت را غنیمت شمرد و با طرح سرمایه‌گذاری مشترک در ایران وارد یک بازی خطرناک شد. این شرکت قصد داشت تقریبا همزمان با رومانی در ایران تولید جدیدترین محصول ارزان‌قیمت خود یعنی لوگان را آغاز کند. لوگان که در ایران ابتدا ال 90 و بعدا تندر 90 نام گرفت، محصول شرکت داچیا رومانی زیر مجموعه رنو بود  که از موتور و گیربکس رنو- مگان بهره می‌برد. شرکت داچیا که یک شرکت اروپای شرقی بود پس از جنگ سرد توسط رنو خریده و به طور کامل متحول شده بود. لوگان هم یکی از اولین محصولات داچیا پس از تحول بود. این خودرو برای قشر متوسط در کشورهای توسعه‌یافته و اروپای‌شرقی طراحی شده بود. البته بعد‌ها به دلیل استقبال این محصول وارد بازار اروپای غربی شد. این خودرو قرار بود جایگزین پیکان شود برای همین قیمت 6هزار و 700 یورو برای بازار ایران برای این خودرو در نظر گرفته شد که با حساب یورو آن سال‌ها چیزی در حدود 8 میلیون تومان بود اما افزایش قیمت یورو و تاخیر‌های پیاپی در تولید این محصول این هدف را محقق نکرد. پلت‌فرم لوگان x90 نام داشت که قرار بود چندین محصول جدید روی آن طراحی شود .

این پلت‌فرم همچنین به سایپا و ایران خودرو امکان می‌داد خودرویی با نشان خود را روی این پلت‌فرم طراحی کنند و وارد بازار کنند . طرح پلت‌فرم مشترک اینگونه بود که قرار بود حدود 50 قطعه‌ساز ایرانی که در ابتدا 50 درصد قطعات تندر را در ایران می‌ساختند وارد زنجیره جهانی رنو- نیسان شوند و قطعاتشان صادر شوند. قرار بود خودرو با ساخت داخل 50 درصد آغاز شود و ظرف چند سال ظرفیت ساخت داخل آن به 80 درصد برسد. قرار بود تولید در مدت 4 سال به 300 هزار دستگاه در سال برسد و رنو هم در فاز دوم کارخانه مستقل خود در ایران را با ظرفیت 200 هزار دستگاه راه‌اندازی کند. قرار بود حداقل 20 درصد محصولات تندر 90 که آن روز ال 90 نامیده می‌شد صادر شوند و ایران به پایگاه منطقه ای رنو نیسان در خاورمیانه و آسیای‌میانه تبدیل شود. حتی قرار بود مرکز طراحی رنو در آسیا در ایران دایر شود . برای شروع این طرح بلندپروازانه 5/1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اولیه انجام گرفت که سهم رنو 51 و سهم طرف‌های ایرانی یعنی سازمان گسترش، ایران‌خودرو و سایپا 49 درصد بود. این سرمایه‌گذاری بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت ایران پس از انقلاب است. در سال 83 شرکت رنوپارس تاسیس شد اما در سال 84 با تغییر دولت پروژه رنو وارد اولین دست‌انداز خود شد .

 دست‌انداز برای تولید

در سال 84 وزارت صنایع دولت محمود احمدی‌نژاد پروژه تندر 90 را استعمار نوین فرانسه نامید و جلوی تولید و فعالیت‌های این شرکت تا سال 86 گرفته شد. در ادامه یک اصلاحیه توسط وزارت صنایع در آن زمان تهیه شد و به امضای دوباره مدیران رنو رسید. جالب آنکه در این اصلاحیه همان موارد قراداد اولیه تنها یک بار دیگر تکرار شده بود. به‌عنوان نمونه یکی از ایرادات گرفته شده ساخت داخل پایین بود در حالی که در قراداد اول بر تولید با ساخت داخل 50 درصدی تاکید شده بود. در اصلاحیه هم دوباره تولید با ساخت داخل 50 درصد گنجانده شد . در سال 86 و با شروع دوباره پروژه به صورت جدی از طرفی چشم مدیران رنو ترسیده بود و از سوی دیگر وضعیت بین‌المللی برای ایران تغییر کرده بود و ایران به آرامی وارد فاز تحریم‌ها می‌شد.

به‌دلیل این فضا و تاخیر‌های رخ‌داده قیمت اولین تندر 90‌ها بسیار بالاتراز پیکان بودند (در تیپ‌های مختلف بین 11 تا 14 میلیون تومان) برای همین پراید عملا جایگزین پیکان شد. واحد طراحی رنو در آسیا به جای ایران از هند سر درآورد و فاز دوم برنامه رنو در ایران به فراموشی سپرده شد. با تغییر مدیران دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا هیچ‌گاه خودرویی با نشان این شرکت‌ها روی پلت‌فرم تندر 90 طراحی نشد و عملا تیراژپایین سبب شد صادرات توجیه‌پذیر نباشد . در رنو اما یک طوفان مدیریتی به راه افتاد و کارلوس گون که مدیر نیسان بود همزمان مدیر رنو هم شد. وی پس از مدتی پیمان کارگر که از مدیران نزدیک به وی بود را برای نجات پروژه به ایران فرستاد . در سال 89 پيمان كارگر برای نجات پروژه ایران راهی تهران شد. وی از نزدیکان کارلوس گون به‌شمار می‌رود و از استعداد‌های مدیریتی این شرکت است.

آخرين سمت پيمان كارگر قبل از ورود به ایران قائم مقام مهندسي،‌ تعميرات و گارانتي محصولات رنو در حوزه خدمات پس از فروش رنو بود. وی در سال 1996 به واحد مدیریت مهندسی وسایل نقلیه رنو پیوست ودر سمت‌های مختلفی چون مسئول مدیریت طول عمر قطعات، طراح فضای داخلی خودروهای خانوادگی بزرگ لوكس (M2S) و مسئول طراحی هندسی مجلل‌ترین خودرو رنو(Vel Satis) به فعالیت پرداخت. وی به همراه نیسان، سرویس مهندسی جدیدی در اتحاد رنو– نیسان را راه‌اندازی کرده است . (وی هم‌اکنون در کنار پروژه ایران، مدیرخاورمیانه رنو نیز هست) با این تجربه‌ها و همچنین ملیت ایرانی، کارلوس گون مدیرعامل رنو نیسان امید داشت تا بتواند وضعیت پروژه ایران را کمی بهبود دهد. در سال 89 بخش زیادی از مدیران رنو معتقد بودند پروژه ایران باید پایان یابد چون زیان ده و خطرناک است . اما یک سال پس از ورود پیمان کارگر به ایران تولید رنو به شدت افزایش یافت. او طرح شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران برای رنو را پس از ناکامی سال‌های پیش در سر داشت.

قرار بود ایران پایگاه منطقه ای رنو شود و بخش اصلی قرارداد یعنی صادرات 20 درصدی به تحقق بپیوندد. البته ابتدا باید نیاز بازار ایران تامین می‌شد. رنو در سال 90 قصد داشت تولید سری جدید محصولاتش را هم در ایران آغاز کند. اما به ناگاه دوباره همه چیز دستخوش تغییر شد. در سال 91 تحریم‌ها برای صنعت خودرو ایران بسیار جدی شد. در این سال ابتدا پژو ایران را ترک کرد و پس از آن کیا روابطش با شریکش را به حداقل رساند حتی تویوتا و شرکت‌های خارجی حاضر در بازار ایران هم امتیاز را از نمایندگان فروششان از ایران پس گرفتند. در این وضعیت نقل انتقال پول پس از تحریم بانکی از ایران به فرانسه غیر ممکن شده بود و قیمت مواد اولیه در ایران هم به شدت افزایش یافته بود. رنو در این سال به دلیل پروژه ایران و زیان‌های سال‌های گذشته اعلام 500 میلیون یورو زیان کرد اما چه می‌شد کرد؟ این شرکت از یکسو سرمایه‌گذاری بزرگی در ایران کرده بود از طرف دیگر خود را تنها شرکت بزرگ غربی حاضر در بازار ایران می‌دانست که شاید اگر ورق بر می‌گشت بازی بزرگی را برده بود و بازار ایران را از چنگ شریک خانگی خود پژو درآورده بود. این شرکت به فعالیت‌های خود ادامه داد تا عملا تحریم‌های جهانی صنعت خودرو ایران را هم شامل شد .

حال اگر رنو با ایران همکاری می‌کرد دچار تنبیه‌های شدید مالی می‌شد. از طرفی سرمایه‌هایش در آمریکا مورد خطر قرار می‌گرفت از سوی دیگر ادامه همکاری با ایران می‌توانست نیسان شریکش را هم که در بازار آمریکا دارای بازار بزرگی است به خطر اندازد برای همین در یک تصمیم استراتژیک این شرکت تصمیم گرفت اعلام کند فروش قطعه به ایران را قطع می‌کند اما با این شگرد همچنان دفترش را در ایران باز نگه داشت و با قطعات موجود در انبارهایش به صورت جیره‌بندی به تولید ادامه داد، به امید آنکه رئیس‌جمهور جدید ایران یعنی حسن روحانی گره مشکل هسته‌ای را باز کند. امید رنو به بار نشست و پس از توافق اولیه ایران و گروه 1+5 تحریم‌های صنعت خودرو ایران برداشته شد و دوباره خون تولید به خطوط تولید این شرکت در ایران بازگشت. حالا پس از تفاهم لوزان، رنو خود را برای شروع برنامه‌های جدیدش پس از توافق نهایی آماده می‌کند.

رنو هم‌اکنون قصد دارد سرمایه‌گذاری مستقیم خود را بیشتر شامل سرمایه‌گذاری برای تولید موتور و گیربکس در ایران کند.  رنو هم‌اکنون برای تولید خودرو شاسی‌بلند کلئوس در پارس‌خودرو برنامه‌ریزی کرده و قصد دارد دیگر خودرو شاسی‌بلندش یعنی داستر را از طریق ایران‌خودرو عرضه کند . داستر روی پلت‌فرم تندر 90 ساخته شده است. دیگر خودرو ساخته شده روی پلت‌فرم تندر 90 ساندرو است که تولیدش در گروه سایپا نهایی شده است. وانت تندر 90 هم از دیگر محصولات تولید شده در ایران‌خودرو خواهد بود. این شرکت همچنین دو محصول جدید را یعنی کلیو و کپچر توسط ایران‌خودرو عرضه می‌کند. در زمینه واردات خودرو هم، این شرکت فعلا با نگین خودرو همکاری می‌کند.

نگین خودرو شرکتی است تحت تملک سرمایه‌گذاران وارد کننده تویوتا در ایران، این شرکت البته در سال‌های اخیر چندان موفق نبوده و با واردات محصولات متفرقه از طریق کشورهای حاشیه خلیج‌فارس سبب نارضایتی شدید رنو هم شده است . گذشته از این برنامه‌ها رنو قصد دارد ایران را پایگاه اصلی منطقه‌ای خود در غرب آسیا، آسیای میانه و خاورمیانه کند. البته برای کامل شدن بازی رنو در خاورمیانه این کشور همچنان کمی احتیاج به شانس دارد. برای رسیدن به این هدف فعلا این شرکت باید امیدوار باشد کمی اوضاع جنگی خاورمیانه آرام‌تر شود . 

امین آزاد

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

mk: 1394/2/809:01:37،
208
229
خیلی جالبه. ماشین 20 سال پیش فقرای فرانسه رو با بدترین کیفیت و قیافه اوردن ایران! ملت همیشه در صحنه هم تا 50 میلیون واسش پول میدن!!! هر چی گرانی نوش جان!
باهوش: 1394/2/809:24:41،
96
42
وقتی سمند و پراید آشغال رو 30 و 20 میلیون میخرند خب معلومه ایران خودرو هیچ وقت ورشکست نمیشه. یک سر به نمایندگی ها بزنید ببینید چه خبره. اصلا کارتکس گیر نمیاد. نشستید اینجا کامن میذارید فکر میکنید کسی نمیخره؟؟ اختیار دارید !!!
007: 1394/2/809:26:15،
48
36
مطلب رو نخونده اظهار نظر نکن
فرزاد: 1394/2/809:38:10،
67
45
اگه منظورت تندره که برای تاکسی شهری طراحی شده وتاکسی خیلی قیافه نمیخاد.اما فلوئنس وسفران ولاگونا وکلیو و کلیوس دیگر محصولات رنو خیلی زیبا هستن بخصوص فلوئنس.رنو یک برند جهانیه که شریک نیسان ژاپن و مالک داچیا و سامسونگ موتورز کره اس و همون ارمش رو تندر90 به کل ایرانخودرو وسایپا میارزه.
ایرانی اصیل: 1394/2/816:01:39،
21
13
هرگز شرکتهای بزرگ اروپایی در ایران ریسک سرمایه گذاری را به جان نمیخرند
از کجا معلوم سال 1396 دوباره احمدی نژاد یا کسی مثل او رییس جمهور نشود و دوباره تحریمها و بابک زنجانیهای بسیار بوجود نیاید ؟

و بیچاره مردم ایران که زمزمه همیشگی شان این شده :
امیدوار بود آدمی به خیر کسان
مرا به خیر تو نیست امید، شر مرسان!
زنده: 1394/2/817:11:08،
17
25
نمی خوام بگم ال90 ماشین بدیه ولی چرا بعضیا نمی خوان بفهمن این ماشین طراحی شده در رومانی توسط شرکت داچیا است و طراحی رنو نیست و بزرگترین بازارش الجزایر است و بعد ترکیه. اصلا تو اروپا فروش نداره. تو فرانسه که مارک رنو روش نمی چسبونن. آخه کدوم فرانسوی داچیا سوار میشه؟
آرش: 1394/2/821:44:21،
13
17
آقای mk که هیچ اطلاعاتی نداره تندر90 محصول سال 2005 هستش و از 2006 وارد بازار شد بنابراین از تمام پژوهای تولید داخل جدیدتره( پژو 405 مال سال 1989) و بعد در کشورهای روسیه-ایران-ترکیه-برزیل -رومانی-اسپانیا-مکزیک-آفریقای جنوبی- مراکش-هند و... ساخته میشد و میشود اما نه همه تحت برن رنو بلکه تحت برندهای رنو-داچیا-نیسان و لادا
آرین: 1394/2/821:48:58،
16
15
من ماشین تو این رنج زیاد سوار شدم از جمله 405 و سمند و 206 و پرشیا داشتم همشون غیر از 206 فاجعه بودن! 206 به نسبت بهتر بود اما الان 1 ساله تندر دارم خداوکیلی میگم اونی که میخواستم تو این قیمت همینه و واقعا از لحاظ نرمی و بی صدایی و فنی یه چیز دیگس متاسفانه دوستان به خاطر مثلا قیافه بهتر میرن سمت پارس و بهد سر از تعمیرگاه در میارن .شما اصلا صدای موتور این 2 تا رو گوش بدی میفهمی چند چندن
طاها : 1394/2/809:17:58،
68
20
رنو ماشينهاي بسيار خوبي مخصوصا از لحاظ كيفيت توليد ميكنه . ولي از لحاظ طراحي ضعيف هست و البته طراح هاي خاص خودش رو داره .
من قبلا ريو - سمند و ال نود داشتم توي اينها ال نود يه چيز ديگست . الان ماكسيم دارم كه اصلا واسه خودش امپراطور هست .
در هر صورت رنو محصولات خوبي توليد ميكنه .
موفق
مسعود : 1394/2/809:18:43،
67
23
در یک کلام محصولات رنو خوب و با کیفیت هستن ......
اما به معنای واقعی کلمه زشت زشت زشت
فرزاد: 1394/2/809:42:09،
40
29
شما تا حالا فلوئنس وسفران ولاگونا وکلیو و کبچر و کلیوس دیدی که میگی زشت حداقل یه سرچ بکن بعد بیا نظر بده .رنو از سال 2009 طراحیشو کامل تغییر داده والان به ظاهر هم خیلی اهمیت میده
ميتسوبيشي: 1394/2/809:22:10،
50
23
اوتلندر++++++
asx---------
مهدي: 1394/2/810:18:34،
19
14
از نظر من صد در صد اوتلندر . ASX با اين كه سواري قابل قبولي داره ولي اصلا به دل آدم نميشينه . كنار سواريها نگاش كنيد 10 سانت بلندتر از سواري هاست . حتي از اسپورتيج كه توي كراس اورها ارتفاع پاييني داره هم كوتاه تره . توش هم بشينيد خيلي حس سوار شدن به شاسي بلند بهتون دست نميده به ويژه اگر قبلا خودروهاي مشابه در اين كلاس رو سوار شده باشيد . بالاخره كسي كه كلي پول بيشتري ميده تا از اين كلاس خودرو خريد كنه بخره يك اهدافي داره . خودرو شاسي بلند يا كراس اوور با اين ارتفاع پايين اصلا به نظر من دلچسب نيست.
حميد: 1394/2/810:30:29،
17
17
هر دو خوبن ولي اوتلندر بهتره بزرگتره با امكانات تره من خودم لكسوس rx دارم و با اوتلندر هم رانندگي كردم هرچند به rx نميرسه ولي ماشين خوبيه نرم و بي سروصدا هرچند موتورش 2400 هست ولي كشش خوبي داره
007: 1394/2/809:27:36،
56
38
کیفیت ال 90 نسبت به خودروهای داخلی خیلی بیشتر هست
اگه اجازه تولید و کارخانه مستقل به رنو داده میشد ببین کیفیت از این هم بیشتر میشد
شاهد: 1394/2/810:22:20،
37
46
معلومه بجوری رو دستت باد کرده ها! وقتی با 110 تا باهاش روندی و احساس پرواز کردن بهت دست داد اونوقت معنی کیفیت رو میفهمی داد!
007: 1394/2/810:44:38،
51
29
اره یه زمانی ال 90 داشتم باهاش 185 کیلومتر بر ساعت سرعت رفتم و هیچ مشکلی توی تعادل و غیره برام پیش نیامد و به دلیل امنیت و نبود جاده مناسب پیشنهاد نمیکنم با سرعت رانندگی کنید
200 هزار کیلومتر باهاش روندم یه بارم تعمیرگاه نرفتم فقط روغن و بنزین و تسمه تایم هر 70 هزار تمام
لنت جلوی ماشین 100 هزار تا برام کار کرد میفهمی یعنی چی؟؟
پاسخ به 007: 1394/2/811:08:15،
26
48
اونی که شما سوار شدی مرسدس بنز آلمانه نه چینی بی کیفیتی به نام ال 90. توهم زدی؟!!!
007: 1394/2/812:32:23،
37
17
نه داداش بنز نبود ال 90 بود مدل 89 E2 LP
من مثل شما نیستم که تا نتونستم جواب بدم مطلب رو به مسخره بازی بگیرم
من: 1394/2/809:29:43،
236
18
امیدوارم باوروداین غولهای معتبرغربی کمرزالوهای چینی واشغال سازهای وطنی بشکنه ومردم بتونن باپول زحمت کشیدشون یه خودروی استانداردوایمن بابرندبین المللی سوارشن .انشا...
007: 1394/2/809:30:49،
51
26
رنو خیلی بهتر از هموطن خودش یعنی پژو توی ایران کارکره
حداقل خوذروهای به روزتری رو وارد بازار ایران می کند
ملك: 1394/2/809:42:21،
30
18
از روي اجباره خوب چي سوار شيم؟؟؟ ماشين خارجي رو ميتونيم سوار شيم؟؟؟ نه ميتونيم؟؟؟
محسن: 1394/2/810:06:16،
28
15
رنو خودرويي است با مشخصات فني خوب و طراحي نه چندان دلچسب و بعضا عجيب غريب شخصا از نظر فني بهش علاقه دارم ولي خيلي بهش بي اعتمادم و حالا حالاها هم حاضر نيستم بهش اعتماد كنم اونهم به خاطر عملكرد خودش و نمايندگي هاشه . سر رنو 21 چنان بلايي سر عموي من آمد كه به گريه افتاده بود آخر هم با بدبختي از شرش خلاص شد . ال 90 هم كه به عنوان يك خودروي ارزانقيمت قرار بود دست مردم برسه الان يكي از گرانترين توليدات داخليه . نگين خودرو هم به عنوان نمايندگي رنو انقدر بدقولي و بي انضباطي از خودش نشون داده كه واقعا برند رنو رو خراب كرده.
محمد: 1394/2/810:08:14،
35
14
قیمت مصرف کننده رنو Symbol 2015 یعنی دو نسل بعد از همین ال 90 خودمون 6،650 $ هست. یعنی تقریبا 22 میلیون تومان کمی گرونتر از پراید
بعد اگه بیاد تو ایران (چه توسط خودروساز و یا واردات مستقیم) میره روی 70 میلیون
آخه ما چرا اینقدر بد بختیم
سعید: 1394/2/818:45:50،
14
14
این قیمتی که شما میگی در مدل پایه است....یعنی موتور 1.2 لیتری... شیشه های جلو و عقب دستی....این مدلی از ال نود که در ایران عرضه شده بالاترین مدل است.....موتور 1.6 16 سوپاپ...کامپیوتر سفری که واقعا در مدیریت مصرف سوخت موثره...
در مجموع از سال 88 دارم خودم تحویل گرفتم تا الان 160000 کیلومتر رفتم...به واقع هیچ خرجی نداشته ..البته روغن براش فقط الف ریختم.... روی 120000 از من لنت خواست...
دل آرام: 1394/2/819:06:22،
14
15
مرجع این قیمت از کجاست؟
آمنا: 1394/2/821:52:46،
15
15
جناب محمد سیمبل ربطی به تندر 90 نداره نسل بعد تندر 90 تازه رونمایی شده تحت نام logan II البته بعضا به اشتباه اونو همون سیمبل میدونن چون خیلی شبیه هستن در لوگان 2 ظاهر خودرو و ایمنی اون ارتقا یافته و امکاناتی مثل مانیتور و جی پی اس اضافه شده
علی: 1394/2/810:31:55،
27
14
از مگانهای ثبت نام شده در سال 1391 چه خبر ، ایران جیب ، چرا با مسئول پارس خودرو و سایپا مصاحبه نمیذاری تا تکلیف خریداران مشخص شود، این پول زبان بسته ما که دو سال پیش 80 درصد قیمت مگان را تشکیل میداد ، الان به چه روزی افتاده است ، کدام آقایان و آقازاده ها از آن استفاده نا مشروع میکنند و جیک شان هم در نمیاید؟ بنویسید تا مایه عبرت مردم شود بلکه از این خودروساز متقلب پیش خرید نکنند .
امیر: 1394/2/810:50:28،
29
17
اخه کشوری که اینقدر ادعا در زمینه هسته ای و صنعتی دارد چطور
نتوانسته خودرویی ارزان قیمت مانند لوگان که در دنیا 6000 یورو
برچسب قیمت دارد تولید و در اختیار مردم بگذارد!!!!
خسرو: 1394/2/811:30:57،
19
13
این از همان ادعاهایی است که ما در زمان کوروش ابر قدرت جهان بودیم و اسم دوتا مکتب هنری معماری علمی صنعتی و... از ان دوران باقی نمونده!
کریم: 1394/2/811:25:19،
45
21
سلام
من یک ماشین ال 90 مدل 91 دارم که با این کارکرد خوب و همینکه یکبار هم نرفتم گارانتی منتظرم قیمت ماشین درست شود و تحریم ها کاملا برداشته شود که بروم ی ماشین دیگر مثل فلوئنس یا داستر یا هر محصولی از شرکت رنو بخرم
رنو مارک خوبیه و حتما ماشین بعدی من دوباره آرم رنو دارد
پول به محصولات چینی ندهید.
موافق ها تا می توانید مثبت دهید
مخالف ها هم خواستید منفی دهید (ولی رنو ی چیز دیگست )
ممد: 1394/2/815:14:37،
12
13
بهت مثبت دادم كريم به خاطر اين كه نوشتي پول به محصولات چيني ندهيد ولي رنو چيز ديگري است رو قبول ندارم كيفيت محصولات رنو خيلي خوبه و من هم دوست دارم رنو داشته باشم ولي خيلي برندهاي بهتر از رنو داريم.
علی: 1394/2/816:06:46،
13
17
ماشین خوب میخوای با قیمت مناسب جک جی فایو اتومات ...
معترض: 1394/2/811:40:02،
35
18
عزیزانی که از احمدی نژاد حمایت می کنن با خوندن این مطلب متوجه میشن که چه بلاهایی سر ملت آورد!
تو همین یه قلم صنایع خودروسازی شما ببینید چیکار کرد این دولت عزیز!
و نکته ی دیگه
این جملات:
"قیمت 6هزار و 700 یورو برای بازار ایران برای این خودرو در نظر گرفته شد که با حساب یورو آن سال‌ها چیزی در حدود 8 میلیون تومان بود اما افزایش قیمت یورو و تاخیر‌های پیاپی در تولید این محصول این هدف را محقق نکرد"

باید گفت که چیزی که تولید این محصول رو محقق نکرده طمع و حرص مسئولین ایران خودرو بوده، وقتی میتونن گرون تر بدن چرا ندن؟!
HAMID: 1394/2/812:27:07،
16
14
هزار تا لایک
واقع بین: 1394/2/813:15:35،
22
12
عزیزان سلام ، من از سال ۸۶ ال نود خریدم وتاکنون چند بار عوض کردم .بطوریکه از یک دستگاه تا ۲۰۰هزار کیلومتر هم استفاده کردم حتی در مسیرهای کوهستانی جز سرویسهای دوره ای وتعویض تسمه تایم هیچ هزینه ومشکلی برایم نداشته .هم اکنون هم ال نود دارم . در مقایسه با دیگر خودروهای حدودا همسطح خیلی بهتراست .ازنظر بی صدا بودن موتور ، شتاب بالا ، مصرف کم ،راحتی نشیمن وصندلی ها واستحکام شاسی و... موفق باشید .
احمدرضا: 1394/2/813:35:13،
15
13
اگه خودروهای خوب رنو مثل فلوئنس و سفران و کولیو و کپچر بیاد و مونتاژ بشه و با قیمت معقول به دست مشتری برسه خیلی خوبه. ولی اگه قراره به قیمت مدلهای وارداتی باشه یا آپشنهاش حذف بشه خب مگه مرض داریم میریم وارداتیشو میخریم
سعید: 1394/2/814:15:39،
20
15
من ماشین های زیادی از ایران خودرو داشتم و الان هم سمند دارم اما بین تمامی اینها تنها ال90 بود که کیفیت خوبی داشت و من رو حتی یک بار به نمایندگی نکشوند.فقط تنها مشکلش قیافیه بینهایست زشت اونه که اگه بهش فکر نکنید درست میشه.در مجموع باید بگم هم از نظر مصرف و هم از نظر قدرت حرفی برای گفتن بین کلاسهای هم ردیفه خودش داره
علی: 1394/2/817:04:03،
17
13
بیش از صد هزار کیلومتر ودر سخت ترین جاهای کشور با مگان رانندگی کردم مخارج ان عبارت بود از تعویض روغن لنت ترمز و یکبار تسمه تایم و 2 باتری
و بعد از ان هم کولیوس را انتخاب و خریداری کردم بینهایت راضی و جهت فرزندان هم رنو فلونس
ایرج: 1394/2/818:49:56،
13
21
ال 90 فقط ازلحاظ فنی خوب است ورنوفقط یک موتورگیربکس آورده روش گذاشته وهمانطور که دربالا گفته شد اصالتا متعلق به داچیای رومانی می باشد واگربه سایت ال 90بروید آرم داچیاراروی فرمان وجلوپنجره آن می بینیدوهیچکس ازفنی آن ایرادنمی گیرد وهرایرادی دارد روی اتاقش می باشد

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل