کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خط و نشان برای جنسیس و سراتو کوپه در ایران


کد خبر : ۱۱۳۷سه شنبه، ۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲:۳۱۱۶۹۰۷ بازدید

اگر اسپرت سوار هستید! اگر توان خرید خودرویی نظیر لکسوس LFA را ندارید، می‌توانید بر روی این خودرو حساب باز کنید. حتماً از خرید آن راضی خواهید بود. باید ژاپنی‌باز بود تا معنای واقعی خودروی اسپرت ژاپنی را درک کرد.
خط و نشان برای جنسیس و سراتو کوپه در ایرانخط و نشان برای جنسیس و سراتو کوپه در ایران

بسیاری آن را با هیوندای جنسیس کوپه مقایسه می‌کنند. مقایسه‌ای که چندان هم عادلانه نیست. زیرا هیوندای جنسیس علاوه بر ابعاد بزرگ‌تر، دارای پیشرانه قدرتمندتری است. خودرویی که در این شماره به سراغ آن رفته‌ایم، تویوتا GT86، تازه‌وارد ژاپنی به کشور است. خودرویی که ورودش به بازار سر و صدای فراوانی به همراه داشت. اما در مدت زمان کوتاه، هیجان و تب و تاب ورود آن فروکش کرد. این موضوع را می‌توان بیشتر به خاطر عدم شماره‌گذاری نمونه‌های وارد شده در این چند هفته گذشته به حساب آورد. زیرا تنها نمونه‌هایی که در ابتدا وارد شده‌اند توانسته‌اند پلاک ملی دریافت کنند. در ادامه به بررسی یکی از GT86های موجود در ایران می‌پردازیم .

تولد برادر کوچک LFA

حرفی برای گفتن در برابر لکسوس LFA ندارد. اما رگ‌هایی از آن را در خود جای داده است. تویوتا GT86 در کلاس خودروهای اسپرت کوپه جای دارد. جایی که مخصوص خودروهای ژاپنی و کره‌ای است. سری Z نیسان را می‌توان در این کلاس جای داد. همچنین می‌توانیم هیوندای جنسیس کوپه و کیا سراتوکوپ را نیز در این کلاس قرار دهیم. در هر صورت تویوتا GT86 در این کلاس رقبای زیادی دارد. اما در بازار ایران نزدیک‌ترین رقیب برای GT86 از نظر فنی، کیاسراتو کوپ است. البته با توجه به قیمت GT86 در بازار آزاد که حدود 170 میلیون تومان است می‌توان نزدیک‌ترین رقیب از نظر قیمت را هیوندای جنسیس کوپه 2011 حساب کرد. نمونه‌های سالم جنسیس کوپه 2011 در حدود 145 میلیون تومان قیمت دارند. ‌GT86 تا حدودی شبیه به مدل سوپراسپرت لکسوس LFA است و از آنجایی که لکسوس به عنوان برند لوکس تویوتا شناخته می‌شود، می‌توان GT86 را برادر کوچک LFA برشمرد اما اختلاف این دو خودرو بسیار متفاوت و چشمگیر است.

از همان اول هیجان دارد

در روانشناسی رنگ، رنگ قرمز تحریک‌کننده احساسات و افزایش‌دهنده گردش خون در بدن است. رنگ قرمز به عنوان گرم‌ترین رنگ شناخته می‌شود.همچنین در حالت منفی می‌توان حس عصبانیت و خشونت را از این رنگ دریافت کرد. تا همین جای کار کافی است. GT86 مورد آزمایش ما نیز قرمز رنگ است. زمانی که خودرو به محل قرار موردنظر رسید، رنگ زیبای قرمز آن بسیار جلب توجه می‌کرد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که GT86 به عنوان تازه وارد خیابان‌های کشور شناخته می‌شود. به همین خاطر چندان هم دور از انتظار نخواهد بود که نگاه مردم را حتی به اندازه خودرویی نظیر لکسوس LX570، به سوی خود جلب کند.

ظاهری خاص و جوانپسند

طراحی GT86 کاملاً جوانپسند است. به خصوص آنکه بیشتر مورد تأیید پسرها قرار گرفته است. جلو پنجره پهن به همراه قوس رو به بالا در گوشه‌های سپر، چهره‌ای اسپرت به GT86 بخشیده است. خط رو به پایین چراغ‌های جلو به نوعی باعث شده GT86 چهره‌ای خشن و جنگنده‌ پیدا کند. در طراحی قسمت جلو، از زیر آرم تویوتا دو خط منحنی به سمت سقف کشیده شده است که بر روی سقف نیز این دو خط تا حدودی برجسته طراحی شده‌اند. در این قسمت تنها بخشی که تا حدودی ساده طراحی شده، کاپوت پهن خودرو است. البته چندان هم نمی‌توان از کاپوتی که در زیر آن یک پیشرانه دو لیتری جای دارد، توقع زیادی داشت.
در قسمت کناری، رینگ‌های اسپرت 10 پره 18 اینچ جایگزین رینگ‌های 17 اینچ استاندارد شده‌اند. تایرهای Sumitomo با پهنای 235 میلی‌متر و دیواره 40 میلی‌متر، نسبت به نمونه استاندارد، چسبندگی بیشتری را به همراه داشته است. در پشت گلگیر جلو نیز آرم خودرو به زیبایی حک شده است. بر روی این آرم، عدد 86 در کنار دو پیستون تخت حک شده است. تنها بخشی که مدل خودرو حک شده، همین قسمت است. در دیگر قسمت‌ها حتی پشت و داخل خودرو نیز، مدل خودرو حک نشده است. بر روی ستون‌های انتهایی نیز دو برجستگی بسیار کوچک قرار دارد. تنها مزیتی که این برجستگی‌ها دارند افزایش زیبایی خودرو است. بعید است که این برجستگی‌ها تأثیر بسزایی در آیرودینامیک خودرو داشته باشد.

GT86 مورد آزمایش فاقد کیت بدنه اسپرت بوده است. نمونه‌هایی که دارای کیت اسپرت هستند، علاوه بر فلاپ و رکاب‌های طرفین، دارای یک اسپویلر بزرگ در بخش انتهایی هستند. این اسپویلر چندان هم بر زیبایی خودرو تأثیری نداشته است. حتی بهتر بود نمونه‌هایی که وارد کشور شده‌اند به جای استفاده از این اسپویلر بزرگ از باله کوچکی که در تصاویر رسمی خودرو منتشر شده بهره‌مند می‌شدند. البته به نظر نگارنده این اسپویلر همانند قوز زشت گوژپشت نتردام، در سطح شهر خودنمایی می‌کند و اصلاً برای این خودرو با این ابعاد کوچک مناسب نیست. در کل GT86 با طراحی خاص به راحتی نگاه عابرین را به سوی خود جلب می‌کند. طراحی آن به هیچ عنوان کسل‌کننده نمی‌شود.

دقیقاً همان چیزی که می‌خواهید

زمانی که نیسان GTR وارد بازار جهانی شد، آرزو داشتم هرچه سریع‌تر امکان تست و آزمایش رانندگی آن مهیا شود. آرزویی که با کمی تأخیر محقق شد. زمانی که خبر ورود اولین محموله GT86 نیز منتشر شد، تمایل فراوانی برای دیدن این خودرو داشتم. چند ماه بعد از عرضه GT86 آن هم به تعداد بسیار محدود در کشور، توانستم به کمک دوستان این کوپه اسپرت شهری را آزمایش و مورد بررسی قرار دهم. GT86 با تمام خودروهای اسپرت همکلاس خود که وارد ایران شده‌اند، تا حدودی فرق دارد. کیا سراتو یک پیشرانه دو لیتری 150 اسب‌بخاری دارد. اما این پیشرانه جوابگوی وزن خودرو نخواهد بود. طراحی سراتو کوپ تا حدودی اسپرت است، اما هیجان خاصی را ایجاد نمی‌کند. هیوندای جنسیس که مقایسه آن با GT86 چندان منصفانه نخواهد بود، دارای پیشرانه شش سیلندر 3.6 لیتری با 306 اسب‌بخار قدرت است و همانند GT86 جوانپسند و چالاک است. اما برتری GT86 در مقابل جنسیس کوپه بیشتر در بخش هندلینگ و فرمانپذیری آن است. دکمه استارت پیشرانه GT86 در بخش پایینی کنسول میانی قرار دارد. جایی که کمتر خودروسازی برای تعبیه دکمه استارت پیشرانه، از آن استفاده می‌کند. با فشردن دکمه صدای پیشرانه بلند می‌شود. خبری از حرکت عقربه‌های کیلومترشمار و دور موتور نیست. صدای خروجی نیز چندان دلنشین نیست. اما این موضوع باعث نمی‌شود تا شما از صندلی‌های گود و اسپرت خودرو پیاده شوید. البته با توجه به آنکه GT86 قابلیت حمل چهار سرنشین (2+2) را دارد، پیشنهاد می‌کنیم به خاطر فاصله بین دو محور جلو و عقب به میزان 2570 میلی‌متر از قرار دادن افراد بزرگسال در این قسمت کاملاً خودداری کنید. فضایی که حتی برای فرزندانتان هم کوچک و در درازمدت آزاردهنده خواهد بود.

پیشرانه‌ای که در زیر کاپوت GT86 قرار دارد چهار سیلندر با آرایش تخت است. آرایشی که معروف به BOXER است و در محصولات پورشه نظیر 911 و باکستر به چشم می‌خورد. حجم آن دو لیتر و در دور 7000 دقیقه قادر به تولید 197 اسب‌بخار قدرت است. این پیشرانه را می‌توان دست‌پرورده سوبارو نیز به حساب آورد. همچنین حداکثر گشتاور پیشرانه در 6600 دور بر دقیقه معادل 205 نیوتن‌متر به دست می‌آید. اما این اعداد ارقام که بر روی کاغذ قرار دارد را باید زیر پای خود نیز حس کنید. حسی که به لطف وجود جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک می‌توان بیشتر به آن نزدیک شد. برای تعویض‌دنده از پشت فرمان، جعبه‌دنده هم می‌تواند در حالت D قرار گیرد و هم در حالت M. در هر دو صورت می‌توانید با پدال‌های پشت فرمان معکوس‌های لذت‌بخشی به خودرو بدهید.
بعد از رسیدن دور موتور به 5000 تازه صدای پیشرانه جذاب می‌شود. صدایی که حتی با عبور عقربه موتور از مرز 7 هزار دور دلنشین‌تر می‌شود. در طول شتابگیری‌های ناگهانی در صندلی فرو نخواهید رفت. اما برای ایمنی بیشتر و خلاص شدن از صدای بوق ممتد که نشان‌دهنده نبستن کمربند ایمنی است، حتماً کمربند خود را ببندید. به راحتی می‌توانید با پدال گاز بازی کنید و از 197 اسب‌بخار پیشرانه استفاده کنید. خیالتان راحت، ترمزها از بهترین عملکرد بهره‌مند هستند.چسبندگی فوق‌العاده GT86 اعتماد به نفس شما را در طول مدت زمان رانندگی دو چندان می‌کند. در هر پیچی که با هیوندای جنسیس کوپه لیز می‌خورید با GT86 به راحتی و چسبندگی عالی از آن عبور می‌کنید. مرکز ثقل خودرو در پایین‌ترین سطح در نظر گرفته شده و به همین خاطر هندلینگ خودرو در شرایط اسپرت و استاندارد نیز ایده‌آل است. چند باری را سعی کردم در حین ورود به پیچ و یا دور برگردان انتهای خودرو را منحرف کنم اما GT86 آنقدرها هم مثل جنسیس کوپه بی‌ثبات نیست. البته اگر می‌خواهید انتهای خودرو را در پیچ‌ها منحرف کنید حتماً باید سیستم ایمنیVSC را خاموش کنید. ترمز دستی در جای مناسبی در نظر گرفته شده است. یعنی مناسب برای انجام حرکات نمایشی نظیر دریفت! اما در حالت استاندارد GT86 با بهره‌مندی از دیفرانسیل لغزش محدود عقب به هیچ عنوان تمایلی ندارد تا صدای جیغ لاستیک‌های خود را در بیاورد.

GT86 یک خودروی اسپرت است. دقیقاً همان چیز است که شما به دنبال آن بودید. فضای بسیار اسپرت کابین در کنار طراحی خاص کنسول مرکزی و غربیلک فرمان حس واقعی رانندگی اسپرت را برایتان به همراه دارد. فضای کابین هیجان خاصی را برای شما به همراه دارد. دکمه‌ها و اهرم‌های رو کنسول مرکزی شباهت خاصی با لکسوس LFA و نیسان GTR دارد. حتی وقتی که پشت فرمان قرار می‌گیرید ارگونومی صندلی کاملاً شما را در زاویه 90 درجه قرار می‌دهد. صفحه کیلومترشمار نیز با طراحی خاص و رنگ قرمز آن، هیجان خاصی ایجاد می‌کند. در کل GT86 انتخابی است که هرگز از خرید آن پشیمان نخواهید بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها