کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

مذاکرات خودرویی ایران و آمریکا چقدر جدی است ؟

کدخبر:۱۱۲۸۸سه شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷:۳۷۷۳۲۰ بازدید

تاکنون پای هیچ شریک آمریکایی برای کار مشترک با خودروسازان به ایران باز نشده اما اکنون خبرها از آغاز مطالعات بازارسنجی خودروسازان آمریکایی ...
مذاکرات خودرویی ایران و آمریکا چقدر جدی است ؟

تاکنون پای هیچ شریک آمریکایی برای کار مشترک با خودروسازان به ایران باز نشده اما اکنون خبرها از آغاز مطالعات بازارسنجی خودروسازان آمریکایی برای ورود به بازار ایران حکایت دارد و مذاکراتی انجام شده است.

 

شاید بیش از هر نام خارجی که برای شراکت با خودروسازان ایرانی به گوش می‌رسد، این پژو باشد که توانسته بیشترین سهم را از مذاکرات با خودروسازان ایرانی به خود اختصاص دهد؛ شرکتی که البته از جمله اولین کشورهایی بود که به شراکت با صنعت خودروی ایران روی آورد. رنو را هم البته نباید از یاد برد اما حال خبر از شرکای غیر فرانسوی دیگری هم می‌رسد.

بارها و بارها برخی مسئولان صنعت خودروسازی ایران از شراکت با یک شریک غیرآسیایی خبر داده بودند، این در حالی است که تاکنون جزئیات بیشتری از این شراکت منتشر نشده است و مشخص نیست که این شریک غیرآسیایی چه کشوری خواهد بود که به بازار جذاب و پرطرفدار خودروی ایران وارد می‌شود و چه برنامه‌ای برای این بازار دارد. اما به هرحال، آنگونه که مسئولان صنعت خودرو می‌گویند مذاکرات به بهترین شکل در حال انجام است.

در حالی هیچگاه این مسئولان از کشور این شریک نامی نبرده و همه چیز را به آینده مذاکرات دو خودروساز، موکول کرده اند، که اکنون از آغاز مطالعات امکان‌سنجی خودروسازان آمریکایی در بازار ایران خبر می‌رسد. سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو این خبر را اعلام کرده و گفته که برخی خودروسازان آمریکایی، پیغام‌هایی را برای خودروسازان ایرانی فرستاده‌اند و برخی‌ها را نیز واسطه کرده‌اند که پای مذاکره با خودروسازان ایرانی بنشینند.


جزئیات رایزنی خودروسازان آمریکایی با جاده‌مخصوصی‌ها

محمدرضا نجفی‌منش در گفتگویی با بیان اینکه خودروسازان آمریکایی رایزنی‌هایی را با خودروسازان و مسئولان ایرانی برای حضور در بازار خودروی ایران خبرداد و گفت: هر حضوری که باعث ارتقای تکنیک و مجهز شدن خودروسازان ایرانی به تکنولوژی روز شود، بسیار مناسب به نظر می‌رسد و ایران از آن استقبال می‌کند، این در حالی است که قراردادها باید به سرمایه‌گذاری مشترک و صادرات بیانجامد.

عضو شورای سیاستگذاری خودرو افزود: نکاتی در مورد عقد قرارداد با خودروسازان آمریکایی حتما لحاظ خواهد شد که نمونه آن، منافع ملی باید در این قراردادها لحاظ شود و صنعت داخلی باید در یک قرارداد جوینت ونچر «برد- برد»، تولید مشترک با خودروساز آمریکایی داشته و بخشی از تولیدات را صادر کند.

وی تصریح کرد: آمریکایی برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کرده‌اند و منتظرند تا بیانیه لوزان به یک توافق‌نامه تبدیل شوند و به بازار ایران ورود کنند، اما هم اکنون رایزنی‌هایی صورت گرفته که باید اجازه داد ریزه‌کاری‌های آن، در یک زمان مناسب‌تر اطلاع‌رسانی شود.

این در حالی است که ساسان قربانی، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز در این رابطه می‌گوید: نباید بازار بزرگ ایران را نادیده گرفت، به خصوص اینکه کشورهایی که در همسایگی ایران به سر می‌برند، خود یک پتانسیل بسیار بزرگ برای خودروسازانی هستند که اقدام به شراکت در صنعت خودروی ایران می‌کنند. این در حالی است که البته ایران هم این نکته را نادیده نگرفته و بارها و بارها در شروطی که برای قراردادهای خارجی خود با خودروسازان بین‌المللی در نظر گرفته، به این نکته اشاره کرده که باید حتما ۳۰ درصد از تولیدات مشترک، به سمت بازارهای صادراتی روانه شود.

این گفته سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو در حالی مطرح می‌شود که اسدالله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم می‌گوید که خودروسازان آمریکایی برای شراکت با ایرانی‌ها قرار است راه جاده مخصوص را در پیش گیرند، این گفته در حالی مطرح می‌شود که ۴ شرکت خودروساز آمریکایی در گذشته با ایران برخی همکاری‌ها در صنعت خودرو را آغاز کرده بودند.

 

از حضور خودروسازان آمریکایی ذوق‌زده نشویم

عسگراولادی در حالی خبر از حضور خودروسازان آمریکایی برای مذاکره با همتایان ایرانی خود می‌دهد که بر این نکته تاکید دارد که نباید از دیدن غربی‌ها و آمریکایی برای حضور در بازار پرمنفعت ایران، ذوق‌زده شد. به همین دلیل است که می‌گوید بازار ایران باید به نحوی در اختیار آمریکایی قرار گیرد که بتوانیم بابت این تحویل بازار به آنها، خدمات زیادی را هم از آنها دریافت کنیم، نه اینکه بازار را به صورت مجانی و با حاشیه سود بالا در اختیار آنها قرار دهیم.

وی در گفتگو با مهر می‌افزاید: آمریکایی‌ها باید بابت حضور در بازار ایران، برخی شروط را رعایت کنند و تعهد دهند که به بازار ایران پایبند هستند. در غیر این صورت، نباید ما پیشگام شویم و بازار را به راحتی در اختیار آنها بگذاریم، این در حالی است که در واقع، بازار ایران تنها بازار ۷۰ میلیون نفری نیست، بلکه کشورهای حاشیه و همسایه نیز، تشنه تولیداتی هستند که با کیفیت و با برندهای مطرح و تکنولوژی روز دنیا باشد.

عسگراولادی می‌گوید: در قبال بازاری که بابت شراکت با خودروسازان آمریکایی، به این کشور می‌دهیم، باید حواسمان باشد که منافع ملی را زیر پا نگذاریم، ضمن اینکه آنها باید در ابتدا، تکنولوژی‌های خود را به بازار ایران وارد کرده و خودروهایی تولید کنند که برای ارایه به بازارهای صاحب نام دنیا، می سازند.


قیمت برخی مدل‌های خودروهای آمریکایی در بازار ایران

بررسی‌های میدانی  نشانگر این است که خودروی اسپارک مدل ۲۰۱۴ در بازار ۷۵ میلیون تومان، رگال ۱۴۹ میلیون تومان، ای تی اس ۱۷۵ میلیون تومان، آنکور ۱۲۸ میلیون تومان، مالیبو ۱۲۰ میلیون تومان، کروز بنزینی ۱۳۲ میلیون تومان، سونیک ۹۰ میلیون تومان و ایمپالا ۱۳۸ میلیون تومان است.

همچنین شورلت کوروت ۲۰۱۰ پلاک شده با گیربکس اتوماتیک و کارکرد ۵۰ هزار کیلومتر نیز به قیمت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان، گران‌ترین خودروی آمریکایی در بازار ایران است.

این در حالی است که برخی مدل‌های قدیمی خودروهای خارجی نیز هنوز طرفداران خاص خود را دارد، به نحوی شورلت وانت کاستوم مدل ۱۹۷۶ به قیمت ۳۵ میلیون تومان، شورلت مالیبو ۱۹۷۰ معادل ۶۸ میلیون تومان، شورلت کامرو ۱۹۷۷ به قیمت ۲۵ میلیون تومان و شورلت کاپریس مدل ۱۹۷۴ نیز به قیمت ۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.

شورلت نوا ۱۹۹۲ به قیمت ۳۰ میلیون تومان، شورلت سلبریتی ۱۹۸۹ به قیمت ۱۸ میلیون تومان، شورلت c۱۰ مدل ۱۹۷۸ به قیمت ۳۲ میلیون تومان و شورلت کاپریس کلاسیک مدل ۱۹۸۵ نیز به قیمت ۲۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

همراه مکانیک



دیدگاه ها

حسین: 1394/2/112:21:53،
651
32
تولید ماشین های امریکایی در داخل کشور

موافق +++++++++
مخالف - - - - - - - - -
mk: 1394/2/112:58:16،
346
72
من حتی با مونتاژشون داخل کشور هم مخالفم..باید مستقیم از امریکا بیاد.
علی: 1394/2/113:10:20،
138
19
اگر هم خودروی آمریکایی بیاد ایران با این تعرفه واردات حداقل دو برابر قیمتهایی که نوشته اید به دست مردم می رسه
فضولی: 1394/2/113:20:35،
207
12
از حضور خودروسازان آمریکایی ذوق زده نشویم ولی از حضور خودرو سازان چینی ذوق زده شویم اونم زوری
خدا کنه با ورود خودرو سازان آمریکایی دو فرقون سازامون خرابشون نکنن و سود دهی زیاد رو بهشون یاد ندن
مهدی: 1394/2/114:16:00،
63
16
جالب کوروت 2015 تو منطقه آزاد 300 تومن این چجوری 2010 پلاک شده رو میده 1 میلیارد؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
امید: 1394/2/114:20:47،
37
12
به من گفتن برات 2014 موتور 6.2 از کویت میاریم تحویل خرمشهر 280 این 2010 داره میچپونه کسیم نیست بگه این قیمتو از کجات در آوردی؟
وحيد يوسفي: 1394/2/115:08:48،
17
112
فقط ماشينهاي ‍كره اي و فرانسوي خوبه.
با كيفيت و قابل قبول.
آمريكا خودش چيه كه ماشيناش چي باشه.
فقط جفرسون خوبه توي آمريكا.
حسین: 1394/2/117:35:31،
62
11
یکی به این آقای وحید یوسفی بگه تا حالا بیشتر از پراید سوار شدی ؟
مهبد: 1394/2/117:40:01،
49
12
در پاسخ به وحید یوسفی

کسی که شهر ندیده علی آباد خرابه هم واسش شهره
روان شدم: 1394/2/117:48:02،
48
11
وای خدا ادم همین عکس کاماروهای ایران جیب رو که میبینه روان میشه.حیف که جوونیمون رفت.اخه فرانسه با خودرو سازهای بوقش چه باجی این وسط داره از مردم ایران میگیره. ما که تحریم میکنیم تا انشاالله گلوشونو بگیره.

خدا کنه بویینگ امریکا هم بیاد ایران.

ایران باید چندتا ناو هواپیمابر هم به امریکا سفارش بده که 50 تا اف 35 عمودپرواز روش بشینه تا روی ال سعود رو کم کنه.
محمد: 1394/2/118:10:01،
29
11
اگر سازنده های آمریکایی وارد شوند دیگه سراغ برادر چین کی میره وآقازاده ها چکار کنند آنوقت فورد شاسی بلند را باید بخری 85 میلیون تومان آخه این سزاواره که فرغون سازها سود نبرند وحق وحساب آقایون چی میشه؟ بابا ول کنید این حرفها را که اگه میشد الان بجای دوست وبرادر کمونیست حداقل یک دیندارجایگزین میشد
امیر: 1394/2/112:28:49،
40
17
اوپل همان بیوک است که مخصوص اروپا است.
وارداتش هم آزاد است.
هیچ طرفدار هم ندارد چون هم قیمت تویوتا است.
اگر واردات کاديلاک آزاد میشد آنوقت یک چیزی.
که معمولا حجم موتور آنها بیشتر از2500 میباشند.
مردم: 1394/2/112:29:35،
54
20
آخرش با این قیمتها چیزی دست مردم عادی نمی رسه....بریم پرایدمون سوار شیم بابا
فرشاد: 1394/2/112:30:35،
61
15
بابا ما همین پراید واسه مون کافیه... ماشین آمریکایی میخواهیم چی کار؟؟
الکی مثلا ماشین آمریکایی دوست نداریم....
رضـا: 1394/2/112:30:38،
66
14
کاش پای آمریکایی مثه روال قدیم (قبل از انقلاب) به ایران باز بشه و تو همینجا هم لااقل مونتاژ بشن تا یه مقداری هرچند کم دانش فنی هم وارد کنن...
ضمن اینکه قیمتا هم عجیب غریب نباشه !
میثم: 1394/2/112:58:20،
69
15
یه درصد فکر کنید ایرانخودرو بخواد فورد موستانگ مونتاژ کنه!
آرمین: 1394/2/112:31:44،
18
45
دوستان ۲ تا سوال داشتم اگه میشه راهنماییم کنید
۱.خرج و مخارج بی ام و چقدره؟مثل تعویض روغن و لنت و...
۲.بی ام و۳۲۰ .......۲۰۰۶+++++++
مزدا ۳ نیو _ _ _ _ _
مرسی
من وتو: 1394/2/112:32:45،
37
14
با دلار 3000 تومنی و تعرفه 120درصد ....نه بابا نخواستیم
محمد: 1394/2/112:32:58،
32
13
اصلا اگه به توافق هم برسن !! با این وضع گمرک که قیمت ماشین رو می کنه دو سه برابر ارزش جهانی همون خودرو ، باید بگم مردم و کارمند های دولت ساده توانایی خریدن هیچ کدوم رو ندارن
حسین: 1394/2/113:53:54،
22
11
اگه در داخل تولید بشه چون تولید انبوه است و نیاز به فروش انبوه به عموم جامعه دارند تعرفه هایی که اکنون جهت واردات خودرو اعمال میکنند اعمال نمیشه . مثلا همین 206 را اگه بخواهند وارد کنند با تعرفه گمرکی و چیزای دیگه شاید حدود 90 میلیون برا مشتری آب میخوره در صورتیکه تولید داخل حدود 40 تومنه
کامبیز: 1394/2/112:33:35،
28
13
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد !
رضا: 1394/2/112:35:20،
37
12
تا وقتی مافیای چین و کره هست مگر کسی حق داره مذاکره کنه؟!
اسب سرکش: 1394/2/112:36:06،
48
13
کاشکی شرکت فورد هم بتونه بیاد ایران

یعنی میشه روزی سوار یه فورد موستانگ مشکی بشیم
علی: 1394/2/113:29:25،
35
11
فورد موستانگ مشکی؟؟؟
حرامه آقا!! حرامه!!!
الکی میگه: 1394/2/112:40:46،
48
13
اشک شوق در چشمانم جاری شد خدایا یعنی میشه
سام: 1394/2/112:44:12،
50
14
با سلام

بنده به عنوان یک شهروند ساده و کم سواد چند سئوال از این استاد محترم دارم:
1- آیا ایشان از مناسبات موجود در خودروسازی کشورمان و مافیای موجود در آن خبر دارند یا نه؟
2- آیا این مافیا اجازه می دهد که خودروی ارزان و با کیفیت خارجی به قیمت مناسب و ارزان به دست مصرف کننده برسد؟
3 - آیا حلقه مدیران رانت خوار و کم سواد موجود در خودروسازی اجازه می دهند که رقیب معتبر خارجی در ایران سرمایه گذاری کند؟ یادمان باشد که این حلقه قبل از تحریم ها هم در مقابل هرگونه سرمایه گذاری جدی خارجی سنگ اندازی می کرد. این کارها را نیز همیشه با نام حمایت از تولید داخلی و نیل به خودکفایی انجام می داد. اسم رمز این مافیای رانت خوار «خودکفایی» و حمایت از «اشتغال» است.در حالی که خود بزرگترین واردکننده قطعات بی کیفیت از هند و امارات و کارگاههای درجه 3 چین است!این حلقه با هرگونه نظم و شایسته سالاری مخالفت
hamed: 1394/2/112:46:44،
24
34
مگه ماشین امریکایی چهار سیلندر داریم اخه ؟ همه شش و هشت سیلندرن که شکر خدا اونا هم وارداتش ممنوعه پس همه سر کاریم
حسین: 1394/2/114:08:58،
35
11
چهار سیلندر هم داریم ناراحت نشو شاد باش
شاهد عيني: 1394/2/114:41:05،
24
11
سلام آقا حامد
ماشين هاي آمريكايي هم 4 سيلندر دارند و بيشتر اين 4 سيلندرها توي ألمان ، مكزيك ،كانادا ،هند و كره جنوبي ساخته ميشن.
مثل : فورد فيوژن (مكزيك) - فورد فيستا (همون نسل اول پرايد خودمون -آلمان) افورد اكو اسپرت (هند) فورد فوكوس (آلمان)
شورولت كروز (كره جنوبي) شورولت سونيك (كره جنوبي) شورولت تراكس (كره جنوبي) جي ام سي تي رين (كانادا) انواع كاديلاك و جيپ و دوج 4 سيلندر هم هستند كه ساخت خود آمريكان.
آرش: 1394/2/112:50:55،
30
12
يعني از اين به بعد ملت در صحنه بايستي بجاي پرايد سوار شورلت شوند ؟ !!!!
به فکر مردم: 1394/2/112:52:22،
22
14
همراه با جیب خودرو سازها 10 درصد هم به فکر مردم باشید مشکل ما حله
جعلی: 1394/2/112:59:04،
24
14
لطفا در مورد اختلاف قیمت های نجومی بازار و کارخانه محصولات جیلی اطلاع رسانی کنین تا مردم بیچاره کلاه سرشون نره مثلا جیلی ایکس 7 کارخانه 116 بازار 103 یا جیلی امگرند 7 اتومات کارخانه 87 بازار 77
امیر: 1394/2/113:00:01،
29
13
نه خودروساز امریکایی و نه هیچ خودروساز دیگری در شرکتهای
سایپا و ایران خودرو سرمایه گذاری نخواهد کرد. دلیل انهم عدم
بهره وری و فضای رانت و نبود ثبات سیاسی و اقتصادی است.این
تبلیغات هم برای دلخوشی مردم است.!!!!
mahyar: 1394/2/113:02:46،
26
45
امید وارم هیچ وقت واردات خودرو آزاد نشه و هیچ وقت خودرو آلمانی آمریکایی ژاپنی وارد ایران نشه.




لیاقت میخواد که ما نداریم.

حساب کن هر کسی از دور ترین روستاها بیان و شورلت سوار شن یا اینفینتی

همین الانش دارن با پرشیا تو خیابونا جولان میدن وای به حال اون روز

دیگه ما باید هواپیما اختصاصی سوار شیم تا تفاوتمون با اونا مشخص شه.
حسین: 1394/2/113:58:47،
23
11
مهیار جان باید سوار شیم تا فرهنگش هم بوجود بیاد . مثلا یه بوش منو اگه همچنان جنگلی نگهدار که فرهنگ شهر نشینی پیدا نمیکنه باید بزاری بیاد شهر تا فرهنگش هم پیدا کنه . ایجاد محدودیت مساویست با هنجار شکنی و قانون گریزی
صادق واحدی: 1394/2/117:40:34،
13
15
متاسفم واسه شما که شخصیتت تو ماشینته ...
علیXXXL: 1394/2/113:21:11،
28
11
با ورود امریکا:
ما ذوق زده نشدی
همان بودیم وهستیم
فقط زمان به میل ما نچرخید .
چون قبلا هم بودند.
سوشا : 1394/2/113:27:42،
33
11
جناب عسکراولادی جان از حضور خودروهای چینی ذوق زده هستیم به اندازه کافی، شماکه پول خوب گیرتون بیاد ماهم راضیم
-: 1394/2/113:28:54،
28
12
آقای عسگر اولادی معلومه ذوق زده نمیشن تا وقتی دستشون تو جیبه برادران چینیه!!!
hamed: 1394/2/113:31:25،
25
11
من نمیدونم این آقای عسگر اولادی چرا دل خوشی از برقراری ارتباط با خودرو سازان معتبر غیر چینی نداره؟؟؟؟؟؟؟!!!!
خیلی جای سوال داره
الان که با چینی های دوست وبرادر قرار داد بستین به حرفهائی که زدین عمل کردین؟؟؟؟؟؟
نقی: 1394/2/113:39:54،
25
11
حالا موندم سردوراهی دوج چلنجر بخرم یا پارس سال
ناصر: 1394/2/113:40:05،
21
12
امریکایی بیاد و وانتهای 151 و پیکانو ببینه میره اسم وانت را از تاریخ حذف و تمام وانتهای فورد هیولاشو منهدم میکنه!
موسی: 1394/2/113:55:19،
27
12
اگه لیاقت ماشینهای خوب داشتیم،حداقل واسه 2 ماه خرید از ایرانخودرو و سایپارو تحریم میکردیم تا حساب کار دستشون بیاد،بخدا با 2 ماه ماشین نخریدن آسمون به زمین نمیاد،بیاییم نشون بدیم لیاقت ما از اعرابو افغانستانو شرق و غرب و اروپا کمتر نیست
عباس: 1394/2/114:32:43،
22
13
خدمت دوستان عزیز عرض کنم که آقای عسکراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هستند و بزرگترین وارد کننده از چین و همچنین صادر کننده .
برای همین ایشان و امثال ایشان هیچوقت اجازه نمی دهند جنس خوب وارد کشور شود چون وقتی جنس خوب با قیمت 1ایین وارد بشود اتوماتیک جناب عسکر اولادی و همقطارانشان از صحنه خارج می شوند .
علیرضا: 1394/2/115:08:05،
14
13
کوروت 1میلیارد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسن: 1394/2/115:26:48،
26
13
پراید ۱۴۱ بگیرم یا فورد ماستانگ یا دوج ؟ واقعا گیر کردم
پراید +
فورد یا دوج -
حسین: 1394/2/115:56:25،
18
12
چی میشه ازاین به بعد سوار سمند موستانگ میشیم
جواد: 1394/2/117:21:38،
22
11
خب اينارو كه همه داشتيم خوشى زده بود زير دلتون كه حالا حسرت ماشينهاى امريكايى ارو پايى رو ميخورين
احد : 1394/2/119:28:50،
15
13
آقا وقتی ماشین چینی رو 60تا 120میلیون قیمت میزنن دیگه فکروشو بکنین ماشین امریکایی رو قیمتی روش میزارن که هیچ مردم عادی نتونن بخرن -شاید ورودش فاقد برای پولدارها باشه
صاد: 1394/2/209:41:33،
10
13
اگه پشت گوشت رو ديدي خودروي آمريكايي را هم ميبيني (ايران جيب)
جواد اقا: 1394/2/212:12:34،
15
14
هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو رئیس هیات مدیره بانک پارسیان است». خبری که رسانه های مختلف طی روزهای اخیر از آن پرده برداری کردند تا مشخص شود، مدیرعامل بزرگترین گروه خودروسازی کشور ماههاست که در حوزه پولی و بانکی هم فعالیت می کند اما علاقه ای به رسانه ای شدن آن ندارد.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل