کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

کولر آبی مناسب‌تر است یا کولر گازی ؟

کدخبر:۱۱۲۷۷سه شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲:۵۸۶۷۹۱ بازدید

هوای سرد كه جای خود را به هوای گرم مي‌دهد، وسايل گرمايشی نيز جای خود را به وسايل سرمايشی مي‌دهند. كشور ما نيز جزو كشورهای ...

هوای سرد كه جای خود را به هوای گرم مي‌دهد، وسايل گرمايشی نيز جای خود را به وسايل سرمايشی مي‌دهند. كشور ما نيز جزو كشورهای گرم و خشك در جهان محسوب مي‌شود كه در اغلب شهرها و استان‌ها حدود 8 تا 9ماه از سال از وسايل سرمايشي استفاده مي‌شود. از طرفي ما با كمبود انرژي و منابع طبيعي مواجه هستيم و بايد از وسايلي استفاده كنيم كه كمترين ميزان انرژي را مصرف كند. به اين ترتيب نوع وسيله سرمايشي كه استفاده مي‌شود از اهميت ويژه‌يي برخوردار است. كساني كه قصد خريد كولر دارند، اغلب در برابر دو گزينه كولرهاي گازي و‌ كولرهاي آبي قرار مي‌گيرند.

براي بررسي اينكه كدام گزينه مناسب‌تر است با مردم و كارشناسان در اين زمينه صحبت كرده ایم.

احمدرضا توكلي، رييس گروه مديريت انرژي ساختمان سازمان بهره‌وري انرژي كشور صحبت‌هاي خود در مورد اهميت وسايل سرمايشي در مصرف برق كشور را اينگونه آغاز مي‌كند: «براساس آمار به دست آمده حدود 31.7درصد از برق كشور در بخش خانگي و 8.8 درصد در بخش ساختمان‌هاي عمومي مصرف مي‌شود؛ اين بدين معناست كه حدود 47درصد از برق كشور در بخش ساختماني مصرف مي‌شود. اين ميزان براي ساختمان‌ها خيلي بالاست چراكه ساختمان‌ها غيرمولد هستند و ارزش‌افزوده‌يي براي كشور ندارند.»

وي با اشاره به اينكه دركشورهاي پيشرفته بيشترين ميزان مصرف برق مربوط به بخش صنعتي است گفت: «اما در ايران اين ميزان بيشتر به ساختمان‌ها اختصاص دارد كه دلايل مختلفي دارد. مثلا ساختمان‌ها در ايران از استانداردهاي لازم برخوردار نيستند كه اين امر منجر به افزايش مصرف انرژي مي‌شود. به علاوه در اين ساختمان‌ها از تجهيزاتي استفاده مي‌شود كه راندمان پاييني دارند. همه اين عوامل مي‌تواند منجر به مصرف بالاي برق در ساختمان‌هاي كشور شود.»
 

  سهم 30 درصدي وسايل سرمايشي در مصرف برق

توكلي در مورد سهم سيستم‌هاي سرمايشي در مصرف برق كشور گفت: «از مجموع 47درصد مصرف برق ساختماني حدود 30درصد از آن سهم سيستم‌هاي سرمايشي است كه البته اين ميزان روزبه‌روز بيشتر مي‌شود. دليل آن نيز اين است كه ما در گذشته از روش‌هاي تهويه طبيعي براي خنك نگه‌داشتن ساختمان‌هاي خود استفاده مي‌كرديم اما اين روزها حتي در دورافتاده‌ترين روستاهاي كشور نيز از كولرهاي آبي و گازي براي خنك كردن ساختمان‌ها استفاده مي‌شود.» سميرا 30ساله، كارشناس ارشد ارتباطات كه در اردبيل زندگي مي‌كند با اشاره به اينكه در اردبيل اكثر كساني كه قصد خريد كولر دارند، كولر گازي را انتخاب مي‌كنند خيلي با حوصله توضيح مي‌دهد: «در اين شهر كه هوا هميشه خنك است معمولا در ساختمان‌ها فضايي براي كانال‌هاي كولر اختصاص نمي‌دهند. يكي از دلايلش اين است كه هرچه طبقات بالاتر مي‌روند، فضايي كه كانال كولر اشغال مي‌كند، بيشتر مي‌شود. از طرفي قيمت كانال‌هاي كولر نيز خيلي بالاست به همين خاطر بيشتر مردم خريد و نصب كولرهاي گازي را ترجيح مي‌دهند.» سميرا در ادامه مي‌گويد: «البته اكثرا براي اينكه برق كمتري مصرف كنند از كولرهاي گازي نوع اينورتوري استفاده مي‌كنند.»

رييس گروه مديريت انرژي ساختمان سازمان بهره‌وري انرژي با اشاره به اينكه پيك مصرف برق در تابستان است، مي‌گويد: «طبق آمارهاي موجود سال گذشته حدود 45هزار مگاوات برق دركشور مصرف شده كه حدود 16هزار مگاوات از آن مربوط به سيستم‌هاي سرمايشي است. يعني يك سوم از كل مصرف برق، سهم سيستم‌هاي سرمايشي است.» وي در مورد انواع سيستم‌هاي سرمايشي موجود مي‌گويد: «دو نوع سيستم سرمايشي وجود دارد يكي موضعي و ديگري متمركز. سيستم سرمايشي متمركز در واقع چيلرها هستند كه استفاده خيلي كمي دارند؛ اما آنچه دركشور ما در بخش خانگي زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرد، سيستم‌هاي سرمايشي موضعي هستند كه شامل كولرهاي آبي و گازي مي‌شوند.» وي در مورد مصرف برق كولرهاي گازي و‌ آبي مي‌گويد: «كولرهاي گازي به‌طور متوسط 4برابر كولرهاي آبي مصرف برق دارند.» محمود 25ساله مهندس برق در مورد برق مصرفي كولرهاي گازي مي‌گويد: «كولرهاي گازي معمولا گاز بيشتري مصرف مي‌كنند. اما باز هم بستگي به توان مصرفي آنها دارد. هرچه ميزان وات آنها بالاتر باشد، برق بيشتري مصرف خواهند كرد.»

 

  انتخاب كولرها براساس شرايط اقليمي منطقه

يكي از فاكتورهاي مهم در انتخاب وسيله سرمايشي، نوع اقليم منطقه‌يي است كه در آن زندگي مي‌كنيد. زينب 27ساله روزنامه‌نگار مي‌گويد: «چند سال پيش در آبادان زندگي مي‌كرديم؛ آنجا همه از كولرهاي گازي استفاده مي‌كردند چون هوا شرجي بود. البته ما در خانه‌هاي سازماني بوديم و من از ميزان برق مصرفي آنها اطلاعي ندارم اما وقتي به تهران نقل‌مكان كرديم كولر گازي براي اغلب مردم معنايي نداشت. اكثرا از كولرهاي آبي استفاده مي‌كردند.» توكلي، رييس گروه مديريت انرژي ساختمان در اين رابطه مي‌گويد: «بايد از اين كولرها متناسب با اقليم منطقه استفاده شود. براي اقليم‌هايي كه شرايط آب و هوايي خشك دارند، كولرهاي آبي توصيه مي‌شود چراكه اين كولرها مي‌توانند به فضا رطوبت بدهند. به اين ترتيب براي مناطقي نظير تهران و يزد كه خشك هستند، استفاده از كولرهاي آبي شايد بهتر باشد.» وي افزود: «اما كولرهاي گازي براي مناطقي كه مرطوب هستند نظير شمال و جنوب كشور توصيه مي‌شود.»

البته صحبت‌هايي نيز در مورد آلودگي‌هاي احتمالي كه هر يك از اين كولرها ايجاد مي‌كنند، وجود دارد. محمود مي‌گويد: «كولرهاي گازي اغلب آلايش گرمايي دارند و با گازي كه توليد مي‌كنند مي‌توانند به لايه ازن آسيب برسانند.» محمد 24ساله مهندس گاز در مورد آلايندگي كولرها مي‌گويد: «كولرهاي گازي مي‌توانند منجر به آلايندگي فضاي بيروني شوند اما براي فضاي داخلي فيلتر دارند و هواي پاك‌تري به داخل مي‌دهند.» توكلي نيز در مورد آلودگي احتمالي كه كولرهاي آبي در محيط ايجاد مي‌كنند مي‌گويد: «از آنجا كه كولرهاي آبي از هواي بيرون استفاده مي‌كنند ممكن است بخشي از آلودگي و ذرات معلق را به داخل محيط بكشانند اما مي‌توان با تعويض به موقع پوشال‌ها از ورود برخي آلودگي‌ها نظير ذرات معلق جلوگيري كرد.»

رييس گروه مديريت انرژي ساختمان در مورد ميزان مصرف آب در كولرهاي آبي در شرايطي كه با بحران كم‌آبي در كشور مواجه هستيم، مي‌گويد: «همانطور كه مي‌دانيد بيش از 90درصد از مصرف آب كشور مربوط به بخش كشاورزي است و تنها حدود 5 درصد به بخش شرب اختصاص دارد كه از اين ميزان براساس مطالعاتي كه ما انجام داديم تنها 2/0درصد به مصرف كولرهاي آبي مربوط مي‌شود.» وي افزود: «البته هر قدر كه بتوانيم مصرف آب در كولرهاي آبي را كم كنيم به نفع ماست اما اين رقم در برابر ميزان مصرف برق كولرهاي گازي خيلي كمتر است.» وي در ادامه مي‌گويد: «در برخي از نقاط كشور نظير هرمزگان و خوزستان حدود 8 تا 9ماه سال از وسايل سرمايشي استفاده مي‌شود؛ در هرمزگان در فصل گرم 90درصد از برق مصرفي مربوط به سيستم‌هاي سرمايشي است به همين خاطر انتخاب نوع وسيله سرمايشي اهميت ويژه‌يي دارد.» محمد در مورد مقايسه كولرهاي گازي در برابر كولرهاي آبي مي‌گويد: «كولرهاي گازي به دليل نوع سيكل سردكننده‌يي كه دارند، برق بيشتري مصرف مي‌كنند اما در مقابل كولرهاي آبي تنها از آب براي سرمايش استفاده مي‌كنند كه باعث مرطوب شدن فضا نيز مي‌شود از طرفي كولرهاي آبي مشكل خوردگي و زنگ‌زدگي بالايي دارند.»

توكلي با اشاره به اينكه هنگام خريد وسايل سرمايشي بايد به برچسب انرژي آن كالا توجه داشت، مي‌گويد: «با حمايت‌هايي كه از سوي سازمان بهره‌وري انرژي از كولرهاي آبي صورت گرفته است اكنون در كشور ما كولرهاي آبي با رتبه A‌ وجود دارد كه اختلاف قيمت چنداني نيز با رتبه‌هاي ديگر ندارد؛ اين اختلاف 40يا 50 هزار توماني نيز در هزينه‌هايي كه از محل صرفه‌جويي برق حادث مي‌شود، چند برابر جبران مي‌شود.» وي در مورد خريد كولرهاي گازي نيز توصيه مي‌كند: «حتما كولرهاي گازي با رتبه A و Aپلاس خريداري كنيد. به علاوه كولرهاي گازي اينورتوري با راندمان بالا نيز در بازار موجود است كه مصرف برق كمتري دارند.»
 

  عدم امكان تامين برق كولرهاي گازي از طريق خورشيد

يكي ديگر از بحث‌هايي كه در مورد استفاده از كولرها مطرح است، استفاده از پنل‌هاي خورشيدي و انرژي خورشيدي براي تامين برق كولرهاي گازي است. به همين خاطر «تعادل» به گفت‌وگو با افشار يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان پنل خورشيدي در ايران پرداخته است. افشار در رابطه با مشكلات كولرهاي گازي و آبي گفت: «بزرگ‌ترين مشكلي كه كولرهاي آبي دارند، مصرف آب آنهاست. مصرف آب در اين كولرها براي كشور ما كه با بحران‌آب مواجه هستيم مناسب نيست. كولرهاي گازي نيز دو مشكل بزرگ دارند. اول اينكه ميزان حرارتي كه اين كولرها توليد مي‌كنند منجر به گرمايش شديد كره زمين مي‌شود. دوم اينكه مصرف برق در كولرهاي گازي به طرز سرسام‌آوري بالاست.» وي افزود: «البته خيلي‌ها پيشنهاد مي‌كنند كه برق مورد نياز براي كولرهاي گازي را از طريق پنل‌هاي خورشيدي تامين كنيم اما برقي كه از انرژي خورشيدي به دست مي‌آيد نيز مجاني نيست بلكه توليد برق از اين طريق هزينه‌هايي در پي دارد. در كشور ما هزينه‌يي كه دولت در نظر دارد در اين مورد به نيروگاه‌هاي خورشيدي اختصاص دهد خيلي پايين است. از طرفي هنوز هزينه‌يي كه نيروگاه‌هاي سوخت فسيلي در پي دارند در برنامه‌ريزي‌هاي توسعه كلان كشور توجيه نشده است؛ به اين ترتيب راه‌اندازي كولرهاي گازي كه برق آنها از طريق انرژي خورشيدي تامين شود دركشور حداقل فعلا غيرممكن خواهد بود.» وي در ادامه افزود: «شايد به نظر خيلي‌ها خنده‌دار باشد اما استفاده از پنكه‌هاي سقفي قديمي بهترين گزينه است.»

همراه مکانیک



دیدگاه ها

محمد: 1394/2/108:45:55،
73
86
کولر آبی باید حداقل4 ساعت مدام کار کنه تا یه کم هوا خونه سر بشه تازه هوا خونه هم کمی مرطوب میشه و بو هم کمی میده

اما

کولر گازی رو شما 30 دقیقه که روشن کنید تا دو سه ساعت بعدی نیاز ندارید دیگه روشن کنید و هوای خونه خنک می مونه !!!


من کولر آبی داشتم تو تابستون برجی 70 تومن دو سال پیش می اومد اما تابستون امسال کولر گازی گرفتم برجی 35 تومن نهایتا می آد !!!
رضا: 1394/2/109:10:43،
60
81
شما که راست میگی! احتمالا کولر آبی شما پمپ آبش نیم سوز شده بود یا اصلا پوشال نداشته! کولر آبی ما خیلی بهتر از گازی کار میکنه و هزینه برق هم ماهی 20 تا 25 تومن بیشتر نمیاد!
حسین: 1394/2/109:45:51،
40
57
با رضا موافقم
پاسخ به محمد:: 1394/2/110:07:19،
59
38
دیگه کی میره سراغ کولر ابی!
همش چیکه اب رو پشت بوم همش سر و صدا هرسال هر سال سرویس و کلی مکافات تازه هوای خونه میشه مثل سونای بخار
یه گازی جدید بگیرید مصرف برقشم خیلی پایین اومده
تا 5 سال سرویس هم نمی خواد راحت
یه راه حل مناسب: 1394/2/110:13:48،
60
29
فقط کولر گازی اینورتر (یعنی از این جدیدا که برق کم مصرف میکنه)
راحت و بی درد سر
کولر ابی = بلای جون فقط به درد اردیبهشت و شهریور میخوره
بقیه فصل گرما ادم رو شکنجه میده انگار رفتی سونا بخار
هدر رفتن اب زیاد
هزینه سرویس
خرابی پمپ اب و دینام که روز به روز جنساشون اشغال تر میشه
پوشال های غیر استاندارد
اب نا سالم که یک ماه نشده پوشال و بدنه کولر و پمپ اب رو خراب میکنه
بازم بگم؟
آرش: 1394/2/110:31:05،
57
33
معایب کولر آبی: استهلاک بالایی داره،سوختن موتور هر دو، سه سال، گیرپاژ یاطاقانها، خرابی تسمه،مصرف آب تقریبا روزی 300الی 600لیتر،تعویض پوشال، سوختن پمپ،اشغال فضای ساختمان به ازای هر طبقه2·0 متر که در طبقه چهارم به 1متر میرسد،و داشتن صدای زیاد برای طبقات آخر و نزدیک به کولر، هزینه کانال کولر نیز بالاست،حمل و نقل کولر آبی سخت است، مصرف برقش هم کم هست نسبت به گازی ولی خیلی زیاد کم نیست، و تنها مزیتش قیمت کولر آبی کم هستش و خوبیش اینه هوای خونه مرتب تهویه میشه و ریختن آب روی پوشال هوای ملسی تولید میکنه،
معایب کولر گازی:قیمت بسیار بالا، مصرف نسبتا زیاد ، حالا میل خودتونه آبی بخری یا گازی اگه باهام موافقین مثبت بدین بی زحمت
پاسخ به آرش: 1394/2/110:47:46،
44
31
کولر آبی که سرویس نشه معلومه خراب میشه. ما الان 6 ساله کولر آبی داریم و هر 2 سال یکبار فقط تسمه و پوشال عوض میکنیم. خنک کردنش حرف نداره. پول برق هم خیلی کم میاد
ایرانی: 1394/2/202:34:10،
19
24
راست میگه کولرهای گازی نسل جدیدخیلی کم مصرف هستند حتی کمتر از مصرف برق کولر ابی--وبا کارایی وبازده بیشتر وسر وصدایی کمترو هوایی سالمتر
فرزاد: 1394/2/108:48:22،
66
23
از اون آقای تولید کننده پنل خورشیدی خواهش میکنم با همون پنکه سقفی یک شب رو در جنوب کشور بگذرانند تا بفهمند چقدر مناسبه !!!
Mohsen: 1394/2/108:56:15،
49
31
فقط گازی=بازدهی خوب
لام تا كام : 1394/2/109:01:25،
106
61
تو دنيا فقط :
كولر : گازي
ماشين : ماكسيما
آپارتمان : بالاترين طبقه
موتور :سوزوكي 1000
بازيگر : بهروز وثوقي
رنگ: سفيد
قليون : هكوم
روز : پنج شنبه
لاك : قرمز
سيگار : مارلبورو
زندگي : خنده
نوشيدني : قهوه تلخ
ازدواج : 35 سالگي به بعد
سفر : پاتايا
...
مهدی: 1394/2/110:06:40،
29
31
مشخصا نظرتون کاملا شخصیه
جعفر: 1394/2/123:41:04،
27
25
کاملا باهات موافقم
مخصوصا پاتایا
م: 1394/2/109:02:06،
60
21
پس نتیجه میگیریم بادبزن بهترین وسیله سرمایش است !!!!!!!
حقيقت: 1394/2/109:05:19،
41
25
من كولر گازي LG اينورتر STQ3با بي تي يو 9000 دارم ، راضي هستم .
حسین: 1394/2/109:47:00،
27
23
پول برقش چقد میاد؟
حقيقت: 1394/2/120:30:43،
21
23
خیلی کم و مناسب
محسن: 1394/2/109:06:11،
50
30
کولرآبی=پول آب=پول برق=سوختن پمپ=سوختن دینام=هرساله پوشال=سرویس=دنگوفنگ=بازدهی پایین=رماتیسم و مریضیهایه دیگه


کولر گازی=بازدهی عالی=فقط برق=تولید آب مقطر برای باطری ماشین
پیکانتو: 1394/2/109:07:16،
52
24
در کولرهایه آبی کلی آب اصراف میشه،ایران هم یک کشور خشک و کم آب

بهترین گزینه کولرگازی
pepan: 1394/2/109:39:05،
36
25
کولر آبی که ایران تولید میکنه مثل ارابه کار میکنه و مال زمان سقراط هست..
کولر گازی هم که ایران نمیتونه تولید کنه چون عاجزه چون کاربلد نیستند مسولین و تصمیم گیرنده دولت
وستینگ هاوس دارم a+++ ماهی 25000 تومن مصرفشه ولی کولر آبی 125000 تومن.حالا قضاوت با مردم عزیزمون
احسان: 1394/2/117:22:27،
23
24
دادا جوگير نشو،وستينگ هاوس ديگه مثل قديم امريكايي نيست،چيني درجه دو هستش،برو قيمته تي وي هاوشو انلاين چك كن تا ببيني جلوي ال جي سوسكه!
پویا: 1394/2/110:45:00،
30
22
"از طرفي ما با كمبود انرژي و منابع طبيعي مواجه هستيم"؟؟؟؟!!!!!


میشه بگید چه منبع طبیعی توی جهان وجود داره که توی ایران به وفور وجود نداره؟
اینکه یک مشت .... مسئول اداره این منابع هستند جای خود دارد ولی بعید میدونم این کشور با کمبود منبع طبیعی مواجه باشه! خب البته مغز و خرد منبع طبیعی محسوب میشه و قبول دارم توی اون زمینه کاستی هایی داریم!
من: 1394/2/116:43:45،
27
25
آب.
آب.
و بازم آب.
اما می تونیم تا دلمون می خواد برق تولید کنیم, هم گازشو داریم, هم نفتشو.
فقط عرضه درآوردنشو نداریم که خب اون دیگه بر میگرده به برادران عزیز و مسوولین گرامی که معلوم نیست دقیقا چه کار مفیدی برای مملکت انجام میدن.
حمید: 1394/2/111:13:32،
33
21
هنر نزد ایرانیان است وبس.فقط کولر ابی چون یک چیز انحصاری است وهیچ جای دنیا هنوز به فن اوری ساخت ان دست پیدا نکرده وبجز ایران در هیچ کشوری استفاده نمیشه حال ممکنه در اافغانستان وعراق هم تک وتوکی دیده بشه که متاسفانه ازکشور قاچاق شده
امیر: 1394/2/112:38:59،
22
24
2تا اینورتر گرفتم ماهی 25000 تومن پول برق میاد و 6000تومن پول آب
قبلن که 2تا کولر آبی داشتم فقط 30000تومن پول آب میومد برق هم یکم کمتر میومد تازه نرخ 2سال پیش پاین تر بود
بابک: 1394/2/114:01:35،
25
24
دوستان کسی مدل خاصی از کولر گازی که مصرف برق پایینی داشته باشه رو میتونه پیشنهاد بده؟؟؟
واقعه بین: 1394/2/114:37:25،
18
27
داداش بستگی داره کجای ایران باشی ولی ال جی میتونه خیلی از سلیقه ها و مناطق ایران رو پوشش بده //خدماتش هم بدک نیست
راد: 1394/2/114:41:15،
29
23
فقط كولر گازي
دانشجوی 78 : 1394/2/116:01:42،
25
24
شاید سرمای کولر گازی دلچسب و گوارا باشه ...ولی گازهای گل خانه ای که این دستگاه خنک کننده تولید می کنه یکی از عوامل تاثیر گذار در گرم شدن زمینه .... کولر آبی باهمه داستانهایی که داره...یکی از تصفیه کننده و خنک کننده های محیطه که این تاثیر مهم به علت گردش هوایی که کولر های آبی ایجاد می کنه البه و صد البه اگه ریز گردها بزارن
علی: 1394/2/208:50:50،
22
20
خاطرم هست ده دوازده سال پیش تهران قطعی آب داشتیم و من کولر را با آب دستی پر می کردم این بود که متوجه شدم مصرف آب کولر چقدر زیاده، 20 تا 30 لیتر در روز، کولر آبی مشکلات خیلی زیادی داره و راندمان خیلی پایین، کانال کولر هم قسمت زیادی از فضای ساختمان را اشغال می کند. کشور ما که با مشکل کم آبی روبروست کولر آبی گزینه خوبی نیست، شایسته است دولت ما مردم به سمت کولر های گازی پیشرفته و کم مصرف تشویق کند و در صورت امکان امتیازاتی نیز قایل شود ( به عنوان مثال ورود دستگاهای غیر استاندارد و پر مصرف را ممنوع کنند و در مقابل تعرفه واردات کولرهای مدرن را حذف نمایند)
علی: 1394/2/209:03:27،
22
14
جهت اطلاع دوستانی که نگران گازهای گلخانه ای و مخرب محیط زیست هستند، استفاده از چنین گازهایی در دستگاهای مبرد از سالها پیش منسوخ شده، ولی ممکن است در نوع غیر استاندارد استفاده شود.
sinaaa: 1395/3/1905:49:53،
4
3
کولر ابی تو کشور کم اب ما باید ممنوع بشه، از طرفی به شدت پر استهلاکه، یه بار شیلنگ پاره میشه اب میریزه موتور میسوزه، یه بار پمپ میسوزه، یاتاقان خراب میکنه، و.... در ضمن دایم روشنه، اما کولر گازی چون کمپرسورش اتوماتیک میکنه متوسط مصرف برقش کم میشه و خیلی تفاوت فاحشی با آبی نمیکنه. در کل گازی مناسبتره و تو دراز مدت هزینه هاشون یکیه یا گازی کمتره عمرشم بالاتره.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل