کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

نگاهی به رانا و تیبا دو خودرو با نشان ایرانی

کدخبر:۱۱۲۷۶سه شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲:۱۸۱۷۵۴۷ بازدید

هم‌اكنون گزينه‌هاي بسيار كمي براي خانواده طبقه متوسط در ميان خودروهاي موجود در بازار ايران وجود دارند. افزايش قيمت در سال‌هاي اخير هم ...

هم‌اكنون گزينه‌هاي بسيار كمي براي خانواده طبقه متوسط در ميان خودروهاي موجود در بازار ايران وجود دارند. افزايش قيمت در سال‌هاي اخير هم سبب كاهش قدرت انتخاب براي قشر متوسط شده است. پرايد شايد همچنان براي خيلي‌ها در دسترس باشد اما ايمني پايين اين خودرو، سبب شده برخي‌ها به گزينه‌هاي بهتري فكر كنند. در ميان گزينه‌هاي موجود، برخي به دو گزينه مي‌رسند كه يكي رانا با قيمت حدود 32ميليون تومان است كه مي‌توان آن را پژو 206 صندوقدار ارزان‌سازي شده ناميد و ديگري تيبا است كه احتمالا بتوان آن را با قيمتي بين 25 تا 28ميليون تومان (قيمت با توجه به تفاوت تيپ‌ها) پرايد ارتقا يافته دانست. اما كدام يك از اين دو خودرو گزينه‌هاي بهتري براي خريد هستند؟


mmeeltdqqyvaq4xs1mw5.jpg


 رانا و تيبا از كجا آمدند؟ 

رانا عملا ادامه طرح پيكان جديد است كه از سال 82 پيگيري مي‌شد و در نهايت به رانا ختم شد. خودرويي كه  روي پلت فرم پژو 206 طراحي شده است اين اتفاق چنان آشكار است كه اگر دست خود را در عكس رانا بر روي صندوق عقب و قسمت جلو خودرو بگذاريد كاملا پژو 206 را خواهيد ديد. عده‌اي معتقدند اين خودرو زيبا‌تر از پژو 206 است و عده‌اي پژو 206 را زيبا مي‌دانند. اما در آن سو تيبا هم خودرويي بود كه طرح آن، سال‌ها در آرشيو سايپا خاك مي‌خورد. قرار بود قيمت تيبا زير ده ميليون تومان باشد اما پس از ورود به بازار قيمت اين خودرو بسيار بيشتر از 10 ميليون تومان شد. مهرداد بذرپاش مديرعامل آن زمان سايپا،  طرح ساخت اين خودرو را از بايگاني پروژه‌هاي نيمه كاره رها شده سايپا بيرون آورد و اجرا كرد .روز ۲۳ آذر ماه ۱۳۸۷ خودرويي كه آن را مينياتور مي‌ناميدند و بعد‌ها به تيبا تغيير نام داد، با عنوان نخستين خودروي ملي سايپا رونمايي شد.

اما آنچه ايراني بودن اين خودرو را تا حد زيادي زير سوال برد كمك گرفتن از مشاوران ايتاليايي، آلماني و كره‌اي و استفاده از قطعات خودروهاي ديگر مانند پرايد، ريو و تندر ۹۰ در ساخت اين خودرو بود. با اين همه برخي مديران آن زمان سايپا خودرو را كاملا ايراني مي‌دانستند و از آن به عنوان يكي از بزرگ‌ترين طرح‌هاي صنعتي چند سال اخير نام برده‌ بودند. دكتر زارعي مدير مركز تحقيقات سايپا در زمان طراحي خودرو، تيبا را يك خودروي كاملا ايراني با يك پلت فرم كاملا جديد مي‌دانست. او در پاسخ به اين سوال كه چگونه مي‌توان اين محصول را ايراني و كاملا جديد خواند در حالي كه كه موتور، گيربكس و سيستم ترمزش ارتقا يافته پرايد است، اكسلش با كمي تغيير از كيا ريو گرفته شده و بخش زيادي از طراحي بدنه‌اش هم توسط استوديو طراحي ايتال ديزاين در كشور ايتاليا انجام شده است، گفته بود: قطعات اين خودرو ممكن است از خودروهاي ديگر (كري اوور) گرفته شده باشد اما با تغييراتي كه مهندسان سايپا براي هماهنگ كردن و تغيير دادن اين مجموعه‌ها به هم داده‌اند يك پلت فرم جديد شكل گرفته است. پلت فرمي كه متعلق به شركت سايپاست و در سال‌هاي آينده خودروهاي ديگري نيز بر روي اين پلت فرم طراحي خواهد شد. او درباره طراحي اين خودرو اينگونه توضيح داده بود: كار بر روي اين خودرو ابتدا در حدود سال ۷۵ با نام اس ۸۱ توسط يك تيم در سايپا بر روي پايه پرايد آغاز شد.

سپس طراحي توسط يك تيم ايتاليايي تكميل شد. اما اين پروژه در سال ۸۳ كنار گذاشته شد و مهندسان سايپا اين طرح جديد را از حدود سال 85 دوباره آغاز كردند و در طراحي بخش‌هايي از آن خودرويي كه توسط تيم ايتاليايي انجام گرفته بود بويژه قسمت عقب آن تغييراتي را دادند. علي رضا محمدزاده ،كارشناس طراحي خودرو معتقد است طراحي اين خودرو بي‌شباهت به بسياري از خودروهاي چيني نيست و مي‌گويد: تيم ايتاليايي قسمت جلو خودرو را بسيار خوب طراحي كرده اما قسمت عقب چندان چنگي به دل نمي‌زند. در قسمت تزئينات داخلي نيز به راحتي مي‌توان ردپاي تندر ۹۰ و پرايد و ريو را ديد. گويي طراحان، قسمت‌هاي مختلف اين چند خودرو را با هم مخلوط كرده‌اند. از نظر فني رانا و پژو 206 صندوقدار كاملا شبيه هستند تنها نقطه متفاوت ارزان‌سازي انجام شده بر روي راناست.  خودروی تيبا هم بيشتر بر پايه ريو و پرايد است. هزينه طراحي و ساخت هر دو خودرو نيز نزديك به هم و در حدود 120 ميليون دلار است. بر اساس گفته مجيد شيخاني، قائم مقام پيشين ايران خودرو زماني كه قيمت رانا قرار بود 11 ميليون تومان باشد قيمت تمام شده رانا حدود 8/ 5 ميليون تومان بود اگر اين نسبت همچنان حفظ شده باشد قيمت تمام شده اين خودرو هم‌اكنون بايد چيزي در حدود 24 ميليون تومان باشد. در زمان رونمايي اعلام شده بود بايد 100 هزار دستگاه از اين خودرو توليد شود تا هزينه طراحي آن بازگردد. اين مورد تقريبا درباره تيبا نيز صدق مي‌كند. 


quyijb5g248kglbrfy6.jpg


 طراحي

طراحي رانا ساده است و تا حدودي ايران‌خودرو سعي كرده در اين خودرو سنت سورن را دنبال كند. جلو خودرو شباهت زيادي به مدل‌هاي آئودي دارد كه گويي با طرح‌هاي پژو تركيب شده است. البته برخي نيز مي‌گويند جلو اين خودرو بي‌شباهت به فيات پاليو نيست چرا كه مشاوران ايتاليايي اين خودرو را طراحي كرده‌اند. از طرفي در طراحي بدنه رانا خطوط بدنه پژو 206 كاملا مشهود است به گونه‌اي كه اگر دو دست را در عكس اين خودرو روي صندوق عقب و داشبورد بگذاريد كاملا پژو 206 را خواهيد ديد. پس به نظر مي‌رسد شركت ايران خودرو با كمك مشاوران ايتاليايي تنها جلو و عقب خودرو را در بخش بدنه دوباره طراحي كرده است اما تيبا طراحي عجيب در بين خودروهاي ايراني دارد كه برخي مانند علي رضا محمد‌زاده، كارشناس طراحي به عنوان جشنواره خطوط از آن ياد مي‌كنند و معتقدند كه سايپا در طراحي خطوط خودرو اغراق كرده است و برخي خطوط بدنه با هم هماهنگي ندارند. عده‌اي نيز اين خودرو را شبيه خودروهاي لانچياي ايتاليايي مي‌بينند. جالب است اين خودرو نيز بنا بر اعلام رئيس مركز تحقيقات سايپا با كمك مشاوران ايتاليايي طراحي شده است. با اين همه در يك كلام مي‌توان گفت رانا ساده‌تر و تيبا طراحي پيچيده و عجيب‌تري دارد. اما باز هم بايد ديد سليقه مشتري كدام يك را بيشتر مي‌پسندند.  

 فرمان‌پذيري و تعادل

رانا از سيستم‌هاي فنربندي توسعه يافته پژو206 بهره مي‌برد به گونه‌اي كه سيستم تعليق عقب دوباره طراحي شده و به اصطلاح طراحي بومي تعليق در ايران است. البته اين سيستم با كمك مركز طراحي پورشه توسعه يافته است. طراحي بدنه خودرو نيز به گونه‌اي است كه به نظر مي‌رسد بطور مناسب به زمين بچسبد چرا كه گرانيگاه‌هاي خودرو نزديك به زمين است. در تيبا از ترمز توسعه يافته پرايد و سيستم فنر‌بندي ريو و فرمان توسعه يافته پرايد بهره گرفته شده، و به نظر گرانيگاه و ارتفاع خودرو زياد بالا است كه سبب پايين آمدن تعادل خودرو خواهد شد. 

 قواي محركه

رانا دنده‌اي با قيمت 32 ميليون تومان با موتور پژو 206 تيپ پنج (tu5) با قدرت 105 اسب بخار عرضه مي‌شود. موتور تيبا با كمك شركت آلماني FEV توسعه يافته است. موتور تيبا بر پايه موتور پرايد بوده كه محفظه احتراق آن كوچك شده و حجم موتور افزايش يافته تا راندمان موتور افزايش يابد. عدد تراكم موتور 9.7 است كه در موتور كنوني پرايد حدود 8.5 است. (عدد تراكم هرچه بيشتر باشد بازده بيشتر مي‌شود) با اين همه هنوز هم موتور تيبا موتور كندي محسوب مي‌شود. درباره موتوري مي‌توان گفت كه رانا سر‌تر از تيبا است اما بايد ديد عملكرد گيربكس كدام خودرو بهتر مي‌تواند از قدرت موتور بهره ببرد. گيربكس تيبا تغيير ضريب داده شده پرايد است و حال آنكه رانا از گيربكس تغيير ضريب دنده شده سمند بهره مي‌برد. درباره گيربكس تيبا، اطلاعات نشان مي‌دهد، نخستين نمونه‌هاي توليدي در دنده دو با مشكل مواجه است و از طرفي خوراندن كلاچ پرايد و سخت‌تر كردن فنر اين كلاچ براي خودرو جديد، پدال كلاچ را به‌شدت سفت و تعويض دنده را مشكل كرده است. 

 كيفيت و ايمني

 بر اساس اطلاعات گزارش شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران كه مربوط به كيفيت خودرو‌ها در بهمن سال 1393 است، رانا 24 نمره منفي و تيبا 56 نمره منفي دارد اين بدان معني است كه ايراد‌هاي فني تيبا بيش از دو برابر راناست. بر اساس ارزيابي همين سازمان در نيمه اول سال 93، از نظر مشتريان هم رانا 658 امتياز و تيبا 635 امتياز از 1000 امتياز دريافت كرده است. براي مقايسه بهتر مي‌توان اين نتايج را با خودروهايي كه اين دو خودرو بر روي آنها (پژو 206 صندوقدار و پرايد) طراحي شده‌اند مقايسه كرد. در زمينه رضايت مشتريان پژو 206 صندوقدار 699 و پرايد 623 امتياز از 1000 گرفته‌اند. در بررسي كيفي هم به تريتب پژو 206 صندوقدار و پرايد 22 نمره منفي و 77 نمره منفي را دريافت كرده‌اند. با اين آمار مشخص است تيبا از پرايد با كيفيت‌تر و رانا از پژو 206 كيفيت كمتري دارند. اما در نهايت وضعيت كيفيت رانا بسيار بهتر از تيباست. در زمينه ايمني اما وضعيت تيبا به مراتب ضعيف‌تر است. البته هيچ كدام از اين دو خودرو توسط موسسه معتبر و بي‌طرف تست تصادف نشده‌اند ولي با بررسي خودرو‌هايي كه اين دو محصول بر پايه آنها طراحي شده مي‌توان فهميد كدام خودرو ايمن‌تر است.  پژو 206 را مي‌توان از امن‌ترين خودروهاي ايران دانست. بر اساس بررسي سازمان معتبر يور ان كپ پژو 206 از 5 ستاره ايمني 4 ستاره را دريافت كرده است حالا حتي اگر وضعيت رانا كه مشابه 206 است كمي بدتر باشد اين خودرو داراي سه ستاره ايمني است.

اما درباره تيبا اوضاع چندان خوب نيست. پرايد كه تيبا بر اساس آن طراحي شده بر اساس آمار، يكي از نا امن‌ترين خودروهاي ايران است. درباره خودروهاي ايمن و غير ايمن و نقش آنها در مرگ و مير تفاسير مختلفي ارائه مي‌شود. به عنوان نمونه سايپا در بيشتر موارد وقتي عنوان مي‌شود پرايد حدود 15 درصد مرگ و مير جاده‌اي ايران را به خود اختصاص داده سعي مي‌كند اينگونه توجيه كند كه چون تيراژ اين خودرو بالا است ميزان مرگ و مير با اين خودرو هم بالا نشان داده مي‌شود. در حالي كه پژو 206 با تيراژي حدود يك سوم پرايد تنها دو درصد از مرگ و مير جاده‌‌اي را به خود اختصاص داده يعني اگر پرايد هم مانند پژو 206 ايمن مي‌بود، به جاي سالي 15 درصد سالي 6 درصد را به كام مرگ مي‌كشيد.  البته خودرو تيبا كه تركيبي از پرايد و ريو است توسط شركت سايپا در يك موسسه اروپايي مورد تست تصادف قرار گرفته است. فيلم‌هاي تست تصادف اين خودرو نشان مي‌دهد درب خودرو هنگام تست باز مي‌شود و ستون‌ها و سقف هم تاب بر مي‌دارد اين تست مشخص مي‌كند كه وضعيت ايمني خودرو مناسب نيست و احتمالا به سختي بتواند دو ستاره ايمني كسب كند البته وضعيت ايمني خودرو از پرايد بهتر به نظر مي‌رسد. 

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

امیر: 1394/2/108:17:18،
263
74
دوتا از بدترین خودرو های قابل خرید ایران
نمرود: 1394/2/108:29:58،
146
91
چیز بهتری سراغ داری تو این رنج بسم اله.
صمد: 1394/2/108:34:12،
143
30
کاش که اسم خودرو سازای مطرح دنیا رو لکه دار نمیکردن بخدا...آدم کفرش میگیره...مشاوران ایتالیایی!! ایتال دیزاین!!! پورشه!! جم گنین باو هیشکی با این نمک ریختنا نمیاد این دله ها رو بخره
محمد: 1394/2/108:47:08،
100
38
همون قربون پراید بابا !!! اینا رو انگار از زیر تریلی در آوردن و با یک تجسم فرضی قیافه اش رو بر گردوندند !!! اصلا اون تیبا که انگار سرطان صورت داره !!!
امیر: 1394/2/108:48:58،
67
58
نمرود جان سمند lxهست 405slxهم هست 206 کارکرده پارس کار کرده و....
نمرود: 1394/2/109:04:54،
73
39
آقاامیر ممنون از جوابت.بابا ماکی روببینیم نمیخوایم پژو 405 وپارس وسمند وامثالهم رو سوار بشیم.یعنی بعد از 15 سال از ظهور 405 واقعا بیایم بشینیم بحث کنیم وتبادل نظر کنیم.دیگه همه می دونن 405 وسمند چیه که
البرز: 1394/2/109:10:48،
62
29
شتر+ گاو+ پلنگ
امیر: 1394/2/109:18:03،
55
39
داداش اگه تو این رنج انتظار بنز بی ام و داری که چیزی ندارم بت بگم ولی رانا هم چیز خاصی نیست همون 206 هست با داشبورد پراید و سیستم برق مزخرف
مهندس: 1394/2/109:26:38،
64
29
جنسه داشپورد و کلا قسمته جلو ماشین ، دستگیره ها ، دریچه ها فرمون و ... به طوره قطع یقین از آشغال پلاستیک بازیافتیه.
حسین: 1394/2/109:55:02،
52
48
تو این رنج سمند بهتره
واقع بین: 1394/2/109:58:48،
91
45
چرا قبول نمیکنید تیبا اشغال به تمام معناست؟
بازم 100 رحمت به رانا
اگه جان و مال و ابروتون رو دوست دارید تیبا نخرید
من داشتم که میگم هر کی میدید مسخره میکرد
الان 111 دارم پادشاهه در مقابل تیبا
علی: 1394/2/110:43:12،
86
40
رانا بخاطر اینکه دلال ها توش سود نمیبرن و اختلاف بازارش زیاد نیست ازش بد تعریف میکنن. ماشین بسیار نرم عالی و جاداری هست هر کی داشته پرسیدم تعریف می کرد. بنظرم از 206 خوش رخ تر هست، بخ نسبت پولی که میدید ارزش خرید بالایی داره
مهدی: 1394/2/110:59:23،
39
30
این دو تا رو کجای دلم بزارم اخه. فورد موستانگ ۲۰۱۵ مناطق ازاد ۸۲ میلیون. اونوقت ما تین پولو باید بدیم جیلی بخریم
HAMID: 1394/2/222:44:05،
25
28
هر کی رانا خریده اوایل 93 یا اواسط 92 خریده که ماشین کم شد و تو بازار ماشینا خیلی گرون شد
الان کسی رانا نمیخره
چرا 206 آشغال شده خوب خود 206 پدر مادر دار؟
206 SD 27439 همین الان 34.900
چرا بری 33.200 بدی رانا بگیری
حسین 2: 1394/2/108:21:26،
75
30
اخه اینم مقایسه بود !!!!!!!!!! .مقایسه بد و بدتر.......
تانم: 1394/2/108:51:20،
50
33
رانا بازهم قیمت 206 را پايين كشيد و لبخند را برلبان خریداران بازگرداند. با از سرگيري معاملات در بازارهاي کشور ديروز قيمت تیب درگير ارزانی شد......
نمرود: 1394/2/108:59:42،
39
48
انتظار چی باچی مقایسه بشه؟؟لابد میخوای تیبا با الانترا مقایسه بشه یا رانا باآزرا یا تیبا با ال 90.ایرانی جماعت فقط زر مفت میزنه.حرف چینی نمیزنم که به قول جماعت ایرانی آشغاله
نمرود: 1394/2/112:54:16،
30
26
براي مقايسه بهتر مي‌توان اين نتايج را با خودروهايي كه اين دو خودرو بر روي آنها طراحي شده‌اند مقايسه كرد.
مهرداد: 1394/2/108:28:16،
84
30
آقا من رانا دارم که 7ماه هست خریدم.تا الان جز سیم کلاچ که از اتومات به دستی تغییر دادم هیچ مشکل فنی نداشته.تا الان که خوب بوده.ازاین به بعد شرطه
امیر: 1394/2/108:46:49،
53
37
مگه قراره تو 7ماه موتور پیاده کنی خب ماشینای چینی هم تا 1سال مشکل خاصی ندارن
جواد: 1394/2/110:15:02،
61
29
من رانا ٩١ دارم تاحالا هيچ ايرادى نداشته سال اولم تو ترافيك جاده شمال و سر بالايى گردنه حيران تستش كردم با ٥ سرنشين هيچ مشكليم پيش نيومد رانا هاى جديد رو نمي دونم ولى مال من كه خوب در اومده
رانا سوار: 1394/2/115:34:18،
46
24
دوست عزیز, بنده فرمایش شما رو تایید میکنم. من از دی ماه ۹۱ رانا دارم اولین سری, تا حالا هیچ مشکلی نداشته ام. حتی کلاچ هم مشکل نداشتم. ۴۲ هزار تا تو کوه و بیابون روندم. در هر شرایط آب و هوایی, ترافیک هراز و جاده چالوس با کولر روندم. نه کم آورده نه داغ کرده. گارانتی اش هم ۵ ماهه تموم شده, من راضی ام.
ن: 1394/2/108:32:20،
34
48
206 را یور ان کپ ستاره داده. رانا از کجا ستاره گرفته؟؟؟؟؟؟
حسین: 1394/2/108:40:06،
83
43
شتاب رانا هم چه در شهر و چه در جاده خوبه و با مصرف پایینی که داره بسیار عالیه
مهرداد: 1394/2/108:55:43،
35
29
در شتاب وظاهرحرفی نیست مصرفش کمی بحث برانگیز هست.حالا بخاطر کیفیت بنزینه (باسوپر هر40 لیتر500 کیلومترومعمولی هر 40 لیتر 400 کیلومتربعد از 7000 کیلومتر کارکرد)یا عوامل دیگه معلوم نیست
سجاد: 1394/2/108:50:35،
79
38
به نظر من رانا از همه لحاظ گزینه مناسبیه هم رخ اسپورتی داره هم با تجربه سوااری که ازش داشتم شتابش عالیه.
حسین: 1394/2/109:56:35،
30
45
تجربه خرابیشو داشتی؟
خیلی وضعش خرابه
یسات نمایندگی وایسی متوجع میشی
امير: 1394/2/109:15:16،
51
21
آقاي دكتر نويسنده مطلب!
رانا رو با تيبا مقايسه ميكني!؟!؟
سمند و 405 كه رنج قيمتشون پايين تره!!!!
مجتبب: 1394/2/109:32:32،
43
24
همیشه پای یک پراید وسطه
علیرضا: 1394/2/109:36:23،
47
46
با این شرایط و قیمت من فقط پولم به تیبا رسید و خدا رو شکر راضی هستم باهاش کل ایران رو گشتم حدودا 3 ماه هست خریدم
sobhan: 1394/2/121:21:50،
28
20
تبلیغ جدید تیبا: دور کشور در سه ماه.
ببعی: 1394/2/110:02:53،
28
25
بابا بخدا اینا مارو گیر آوردن شما زحمت بکشید چند تا عکس ریو دانلود کنید بعد با تیبا مقایسه کنید عینن مثل همند طراحی ایتال دیزاین!!!!!! رانا هم که وضعش مشخص مخصوصن با اون دو تا لوله که زیرش جوش دادن کاملا محکم شد بعد اینا چهارصدو بیست میلیارد تومن خرج طراحی اینا کردن بخدا اینا حناق رو رد کردن بعدم ستاد مبارزه با قیمت گذاری کشور اینجوری قیمت اینا رو در میاره دیگه وقتی میگن قیمت تمام شده این چهار صدو بیستم روش حساب کردن
سهیل : 1394/2/110:20:19،
61
25
من الان 18ماهه که رانا ال ایکس دارم و 38000تا باهاش رفتم و تا الان خداروشکر فقط بنزین و روغنش رو عوض کردم.درکل نسبت به قیمتش ماشین خوبیه. تنها اشکالش به نظرمن اینه که داخلش بیش ازحد ازپلاستیک استفاده شده.
sobhan: 1394/2/114:06:49،
25
32
ائودی R8 رو عشق است.
سید رضا حسینی: 1394/2/110:55:07،
50
26
ما هم پارس ال ایکس داریم هم رانا ال ایکس.باید بگم هم از لحاظ مصرف و هم از لحاظ شتاب از پارس بهتر عمل کرده.قیافشم به نظر من بهتر از ۲۰۶ صندوق داره.تا الان هم ۵۲۰۰۰کیلومتر از سال ۹۲ باهاش رفتیم به جز روغن و بنزین چیزی خرج نگردیم.
PARS BAZ: 1394/2/222:40:08،
33
24
اگه تو هم پارس LX هم رانا داشتی این حرفو نمیزدی
رانا رو با تیبا مقایسه کن نه پارس
علی: 1394/2/111:01:28،
60
22
آقایان ماشاالله همتون پورشه سوار هستید و پولدار ، همه صاحب نظرید ، همه چی بده فقط 206 خوبه ، حداقلش اینه که قیافه رانا حال آدمو بهم نمیزنه و از بقیه ماشینای توی این قمیت خوشگلتره ، حالا هر کی پول داره بره پورشه و بنز بگیره چرا سعی میکنید بگید که همه تون دانا و با کلاسید ، والا نصف ایرانیا نوشتن بنز و بی ام و رو بلد نیستند و تا حرفی میشه همه میگن عالین ، ماها که درحد همین ماشینا هستیم بهتره این قدر نظرات لوله نکنیم برای هم !!!!
مجتبی: 1394/2/309:15:47،
31
22
من رانا دارم زیر 40تومن بهترین انتخاب تو ایرانه ولی اگ0 70 داشتم شک نکن کم کارکد مزدا 3 یا تیوتا یاریس انتخابم بود. برای خودم متاسفم که یه ایرانی عقدهای وحسودم (دارم خودمو درست میکنم )شمارو نمیدونم .
علی: 1394/2/111:12:39،
28
19
این خودشان بروها (خودروها)برای قرن 14 طراحی شده اند.

برای ما درک ودیدن تصویر این مصنوعات ساخت بشر زوده.

محسن: 1394/2/111:12:47،
33
28
تیبا فقط یکم موتورش از پراید قوی تره که سر بالایی ها معکوس ندی
وسلام

وگرنه هزارتا ایراد دیگه بهش اضافه شده
مصرفش میگن 7 ولی 9 به بالاست

از همه ایرادا بدتر اون کلاچ مزخرفشه که بع از یکی دو ماه سنگ میشه
راننده: 1394/2/111:31:06،
30
23
با سلام اگه آقايون درست رانندگي کنند مشکلي با هيچ ماشيني پيش نميايد . پورشه قلعه نويي در موقع تصادف داغون شده تو شهر داغون داغون .
ايليا: 1394/2/111:32:15،
54
24
دوستان عزيز بدون تعصب نظرميدم،من ٣سال هست كه رانا دارم.
١.دستم كه تيپ ٥ داره،هيچ فرق خاصي غير از داشبورد ندارند،تازه ماشين اون بيشتر دچار مشكل شده
٢.ميدونم كه همه حق داريد واين ماشين ها لايق اين قيمت ها نيستند،ولي تو رنج قيمت حدود سي ميليون بهترين گزينه هست
٣.چرا مقايسه دو ماشين ميكنند كه كاملا با هم فرق دارند وبدون مقايسه مشخصه كه رانا بهتره
٤.رانا هرچي بد باشه،حداقل قيافه اسپورت وجديدي به قول اكثر مردم داره،شما از قيافه ٤٠٥ وپارس خسته نشديد به خدا؟؟
٥.به اميد ورود غول هاي خودروسازي دنيا به كشور وشكستن تحريم ها
رامین: 1394/2/111:35:32،
40
22
سلام
من سال۸۸ sdv8 صفر داشتم سال ۹۱ سورن elx صفر و از برج ۸ سال قبل رانا
بالاخره کیفیت رانا مثل وی۸ نمیشه
شتابش خوبه
مصرفش از وی۸ سال ۸۸ بالاتره
داشبوردش بی کیفیته وچنگی به دل نمیزنه
صدای موتورش هم از وی۸ بلندتره
ولی تا حالا اذیت نکرده
در کل بدک نیست
رز: 1394/2/111:38:58،
50
23
من هم ۲۰۶ وی ۸ دارم هم رانا به جرات میگم نسبت به پولی که میدین رانا بهترین گزینس
وحید: 1394/2/112:43:50،
38
24
الکی کلاس نذار 206 207 رانا همشون یه ماشین هستن فقط چراغاشون تغییر کرده.
کمال: 1394/2/114:25:40،
30
27
206 v8 چه سالی ؟؟ این جدیدا که به درد نمیخورن
art: 1394/2/111:40:21،
30
25
پژو 405 و سمند را چرا نگذاشتند؟ قیمت پایه این دو 27 میلیون هست. به نظرم حداقل بهتر از تیبا باشد.
صالح: 1394/2/111:47:31،
42
24
سلام..منم رانا دارم ..البته چهار ماهه گرفتمش..قبلش پراید داشتم بخاطر همی زیاد تجربه رانندگی با ماشینهای دیگرو ندارم ..ولی در مورد رانا بگم ک خیلی راضیم ازش ..با پول کمتر یه 206 صندوقدار سوار شدم با کیفیت و سواری و شتاب خوب و ترمزهای عالی..فقط ی مورد نگرانم کرد..اونم روغن موتورش بود ک کم میکرد..بعد از اینکه از روغن موتور اصل خارجی استفاده کردم خدا روشکر اونم درست شده..در کل راضیم
آرش: 1394/2/112:48:30،
33
34
تیبا که همون پرایده بحثی توش نیست کمی شتابش زیاد شده!
رانا هم همون 206 هستش با بدنه ضعیفتر شده از لحاظ ایمنی و داشبورد و مواد داخلی فوق العاده بی کیفیت!
Hossein.kashani: 1394/2/112:57:34،
43
25
من عاشق رانام.جون میده واسه اسپورت بازی.دارم پس انداز میکنم حسابی ایشالا یازده سال دیگه اگه تو چادر زندگی کنم یه صفر گیلاسی متالیکشو میخرم‌ .
امیر: 1394/2/113:05:00،
33
21
لطفا تجربه استفاده دراز مدت از رانا و اینکه مشکلات ان حل شده
یا نه بیان فرمایید برای من نوعی که قصد خرید دارم.
با تشکر.
سجاد اندیشه: 1394/2/113:13:37،
43
20
سلام من تاحالا پنجاه هزار تا با رانا رفتم به جز واشر قالپاق که با گارانتی تعویض شد هیچ مشکلی نداشتم فقط روغن و بنزین خرجش کردم کاملا هم راضیم در رنج ۳۳تومن رضایتمو جلب کرده.قیافشم هنوز دلمو نزده برعکس پارس قبلیم.
حسن: 1394/2/113:33:41،
40
22
امیر جان شما الان 206 v8 رو هم از ایران خودرو بگیری کلی مشکلات داره، ولی نسبت به پولی که میدی رانا مقرون بصرفه هست، امکانات خوبی هم بهت میده، مخصوصا اگه اهل سیستم باشی تاقچه خوبی داره واسه سیستم بستن، سیستم تعلیق و شتاب و قدرت و پایداری خوبی هم داره، وقتی کیلومتر از 10000 تا بره بالا موتور کامل آببندی بشه مصرف سوخت ترکیبی (جاده+شهر) رو 7/5 میاد . صندوق بسیار بزرگی داره و واسه یه خانواده چهار نفره تو مسافرت کاملا راحته، یه سری امکانات جالبم داره اینکه حتی اگه لامپ جایی از ماشین بسوزه اخطار سوختن لامپ میده رو کامپیوترش، دیگه اینکه یورو 4 هست ، 16 سوپاپه، آینه و شیشه ها فول برقی، سرعت برف پاککن با سرعت تنظیم میشه و کلی امکانات دیگه که ایشالا میخری و باهاش آشنا میشی، ضمنا هر چی بیشتر رانندگی کنی باهاش بیشتر خوشت میاد
زاتنترتزازلژبژبرال: 1394/2/113:18:16،
28
25
جیب خالی وپز عالی حالا تیبا و رانا مگه مفته عزیزم ناز هم میکنی
sadegh: 1394/2/113:41:10،
27
25
لعنت به سایپا که موتور تیبا رو 8 سوپاپ زدا خه الان حتی خودرو های چینی موتورشون 16 سوپاپ میزن که هم باعث افزایش قدرت موتور میشه هم کاهش مصرف سوخت بغیر خودرو سازان ایران خودرو سازی دیگه ندیدم رو ماشیناشون موتور 8 سوپاپ بزارن اینم بگم تیبا اصلا ارزش خرید نداره 24 تومن بدی همون پراید ارتقا یافته سوار شی یک 5/6 میلیون دیگه بزاری روش یا هر جورشده وام بگیر سمند یا 405 برداری بهتر
نازنین مرتضوی: 1394/2/114:07:00،
37
27
از قیافه رانا خیلی خوشم میاد حداقلش قیافه ۲۰۶صندوق دارو بهترش کردن.چند بار اسپورت شدشو تو خیابون دیدم خیلی خوشم اومده.۲۰۶ منم کم کم به خرج افتاده وقتشه با یه رانا عوضش کنم.
Man : 1394/2/114:44:04،
22
22
ریو تولید ميشد الان کسی پول به این ماشینا نمیدید
ناهید: 1394/2/115:21:28،
19
19
آقا من میگم یه لانچیکو بدید دست این کارشناس ها که کامنت گذاشتند

بابا مهندس ها
مجید: 1394/2/116:53:28،
34
20
توی ماشینای ایرانی بهترین ومناسب ترین گزینه رانا هست 2سال دارم پارسlx هم داشتم رانا خیلی سرتره
ناشناس : 1394/2/118:02:21،
27
18
بنده بعداز دوسالی که بااین سایت سروکار دارم به این نتیجه رسیدم که بیشتراز پنجاه درصد شماکه میاین اینجا نظر میدین اصلا بیشتر از یه پراید سوارنشدین یافقط از روی حرفای کوچه وبازار حرف میزنید.اینانظرکه نیست فقط تخلیه عقدس.ما ایرانیا لیاقتمون بیشترازاینانیست...
رضا: 1394/2/119:05:51،
24
24
من سه سال ونیمه تیبادارم عالیه الانم میخام بفروشم رانا صفربخرم
فرهنگ: 1394/2/121:34:01،
28
15
رانا نمونه قابل قبولی از یک خودروی شهری با مصرف تقریباً کم و طراحی ظاهری به روز می باشد.
شاید بتوان رانا را پروژه موفق ایران خودرو در زمینه فیس لیفت دانست، البته ارزانسازی این خودرو نسبت به 206 SD کمی توی ذوق می زند چون همیشه این دو خودرو با هم مقایسه می شوند.
در هر حال رانا چه خوب و چه متوسط با قیمت مناسبی در اختیار مشتریان قرار گرفته و چون بالا بودن تیراژ و عرضه آن راه را بر روی دلال بازی بازار بسته، دلالان با بدگویی از این خودرو جو مناسبی برای بازار فروش رانا ایجاد نمی کنند کما اینکه خریدار با پرداخت مبلغی کمتر از SD عملا صاحب همان خودرو با ظاهری ارتقا یافته می شود.
علی: 1394/2/122:15:50،
35
27
تیبا exدارم معرکه است تهویه اتوماتیک داره رانا نداره شیشه های عقبش برقیه رانا نداره اینه برقی داره رانا نداره رینگ اسپرت داره رانا نداره رانا چی داره هیچی
کاظم: 1394/2/209:40:45،
31
20
علی جان به غیر از تهوبه اتوماتیک باقی امکانات رو رانا داره، علاوه بر اون یک موتور بهینه و پرقدرت داره که تیبا از داشتن اون محرومه!
محسن: 1394/2/211:34:58،
26
17
علی فک کنم بجز تیبا ماشین دیگه ای ندیدی؟ اصلا رانا رو دیدی میدونی کدوم ماشینه؟ خوش بحالت با همون تیبات حال کن که حال خوشی داری
احسان: 1394/2/201:27:03،
20
24
اقا من یه 405 صفر داشبورد جدید گرفتم.به نسبن فیمتش هم شتاب خوبی داره همجادارتره.قطعاتشم ارزونتره.بهد ار گارانتی هم مثل نقل فروش میره.مصرفشم به نسبت حجم موتورش خوبه.لطفا نظر بدید ممنون
وحید ر: 1394/2/201:50:12،
26
17
بابای دوستم با تیبا یه تصادف از روبرو با سرعت حدود پنجاه کیلومتر کرد
بر اساس ضربه ایربگ تیبا فکش از دوجا شکست و مجبور به عمل شد
رحیم: 1394/2/202:48:47،
19
16
دوستان چرا ما علاقه زیادی به خراب کردن و یا بزرگ و وخیم کردن خرابیها داریم ؟ من ندیدم حتی یک کامنت در رابطه با چگونگی رفع مشکل مثلا گیربکس تیبا داده شود.عزیزان همه میدانند ,خصوصا با این دامنه از ارتباطات ,که 206 از رانا بهتره و با تیبا هم قابل قیاس نیست ولی چرا فکر نمیکنیم که عزیز دل برادر همیشه صلوات به قوت است . حالا که من قوت خریدن تیبا را داشتم لطفا راهنمایی کنید که چطوری استفاده بهینه از آن بکنم و یا چگونه رفع اشکال بکنم تا انشاالله وقتش که رسید و وضعم خوب شد یکی بهترشو میخرم . همه دوست ماشین خوب سوار شوند. ممنون
مجید: 1394/2/218:31:22،
28
19
توی ماشینای ایرانی بهترین ومناسب ترین گزینه رانا هست 2سال دارم پارسlx هم داشتم رانا خیلی سرتره
محمد: 1394/2/412:17:52،
18
29
چندروز پیس گذرم به تعمیرگاه خورد، دیدم رانا تصادفی آوردن که زیاد مهم نبود،دوهفته بود رو ایسیو کار کردن که فقط روشن بشه، خیلی اشغاله نخرین. بای
مهدی : 1394/3/811:13:43،
17
20
سلام خدمت دوستان
حال به نظر شما با مبلغ 33تومان
چه ماشینی کارکرده یکی ودو مدل پایین بگیرم
رانا LXیا ام وی ام 315 یا 206صندوق دار V8
دوستان عزیز خواهشند کمک کنشد
واقعا مانده ام چی بگیرم ،
یکی از دوستانم سر کار L90 مدل 87 کار کرده 140 هزار تا E2
نميدانم چکار کنم آخرش کدام خودرو برایم مناسب تر است
از راهنمای دوستان استفاده بهر خواهم برد
رسول: 1394/7/2423:44:35،
17
11
مهدی جان اگه میخوای ی ماشین خوب بگیری همون ال نود دوستتو بگیر چون ال نود از سال 89 ب پایین کیفیتش خیلی بهتره و خرابی خیلی خیلی کم داره و ب صرفه تره...هر چند ک قیافش چنگی ب دل نمیزنه البته ب نظره من....شتاب و قدرت ال نود مدل 89 ب پایین خیلی سر تر از ماشینای حال حاضر ایران مدل 90 ب بالاس....حالا خود دانی دوست عزیز
حسن: 1395/1/2801:32:10،
42
36
واقعا متاسفم برای طراحان خودرو تو این مملکت که که ماشینایی واقعا بد ریخت و بد قیافه وحتی با طراحی موتوری ضعیف رو طراحی و به اسم طراحی از ماشینای اروپایی وارد بازار میکنن به خدا که ظلمه واقعا ظلمه چون حداقل %50 یا شایدم بیشتر از مردم ایران توان مالی بالا برای خردیدن خودروهای بهترو ندارن پس مجبورن این آشغالارو بخرن.... شما یه سرچ تو اینترنت کنین با 20 ملیون تومن پول ایران میشه چه ماشینای شیکو خوشگلی تو اروپا خرید بد اونوقت تو ایران با 20 تومن تنها گزینه فقط پرایده.....واقعا این پولا حرومه به خدا که حرومه
zia: 1395/5/2712:36:50،
40
26
تیبای قبل از 95 ودر مدل های مختلف بعضا بد تعریف می کنن ولی من که تیبای 95 هاچبگ خریدم از نظر موتوری وگیربکسی هیچمشکلی نداره واقعا ازش راضیم سواری خیلی خوب وکم مصرفه هرکی ازش بد تعریف میکنه اشتباه میکنه البته ماشین صفر تو ایران انگار از لپ لپ در می ان اکه ماشین از هر لحاظ خوب در بیا د به نظر من تیبا هاچبک فول با رینگ المینیومی که صادراتی هست ودر مونتازش دقت بهتری کردن با این قیمت توبازاار ازماشینهای پزو 405وسمند ورانا خیلی بهتره ودر شتاب اینارو رنده رنده میکنه البته من تجربه رانندگی با پپو درمدلها مختلف وسمند و... را دارم پس میتونم خیلی راحت بگم که تیبای فول از هر لحاظ بهتره ما ایرونیا یه عادت بدی که داریم زود قضاوت میکنیم یادم هست موقعی که ال 90 تازه اومد به بازار واز لحاظ قیمت فرقی با 405 نداشت همه ازش بد تعریف می کرن حالا چی ال90شد بالای 42 میلیون وبعد ها هم دوبرابر قیمت 405 می شخex
یوسف : 1395/9/1323:08:11،
10
9
سلام دوستان ساینا چطور ماشینی هست . کسی خبر داره من میخوام یه ماشین صفر بخرم و پول هم ۲۷ دارم
رضا: 1395/11/1700:27:09،
14
11
سلام من چندماهیه تیبا سدان گرفتم یکم صدای زیاد موتور وریگلاژنبودن درعقب مشکلش بود و یه چیز جالب اینکه داخل مخزن هیدرولیکش هیچی نبود گمونم یادشون رفته بود بریزن که خودم ریختم.حالا یه برنامه ای شده این وسط توی جاده یا داخل شهر که هستم ۲۰۶یاپارس یا سمند بی برو برگرد باهام کل میندازن شاید میخوان ماشینای خودشونو تست کنن از ۲۰۶وسمند کم نیاوردم با پارس هنوز کورس نزاشتم.در کل بگم بااین پولا که ما داریم چاره ای جز سوار شدن این اشغالا نداریم
مهدی: 1396/3/1515:23:12،
2
2
ساینا شکل جلو و طرح چراغهاش زیباست ولی از پشت خیلی جالب نیست .افت قیمت هم خیلی دارد .صدای موتور هم میاد داخل .ولی شتاب وسرعت خوبی داره .من داشتم فروختم رانا خریدم .از رانا بیشتر راضی هستم .

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
اولين نمونه از خودروی JAC J4 وارد ایران شد
سورن توربو را انتخاب کنیم یا دنا؟
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
ملاقات ایرانی با هیوندای سوناتا 2018
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما