کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رشد عجیب سکه در غیبت عوامل افزایشی


کد خبر : ۱۱۲۴۶یکشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹:۱۴۱۷۹۶ بازدید

روز یکشنبه قیمت دلار در بازار آزاد برای نخستین بار از 27 اسفند 93 شاهد ثبات کامل نسبت به قیمت روز پیشین بود. شاخص بازار ارز روز گذشته با ثبت ...

روز یکشنبه قیمت دلار در بازار آزاد برای نخستین بار از 27 اسفند 93 شاهد ثبات کامل نسبت به قیمت روز پیشین بود. شاخص بازار ارز روز گذشته با ثبت قیمت 3345 تومان، روی همان قیمت روز شنبه ماند. فعالان بازار سه عامل «عرضه درهم در بازار دبی»، «کاهش حجم معاملات به واسطه کاهش ریال موجود» و «تشدید تذکرات به معامله‌گران آتی ارز» را به‌عنوان دلایل اصلی کاهش نوسان قیمت دلار در بازار عنوان می‌کنند، اما روز گذشته بازار سکه نوسان قیمتی بیشتری را در مقایسه با بازار ارز تجربه کرد. در حالی که سکه در ابتدای روز 968 هزار تومان قیمت‌گذاری شد، در نهایت در ساعت 15 به قیمت 970 هزار تومان رسید که این موضوع نشان‌دهنده افزایش 4 هزار تومانی قیمت سکه نسبت به قیمت نهایی روز شنبه است. این رشد در شرایطی رقم خورد که بازارهای جهانی طلا روز یکشنبه تعطیل بودند و بهای دلار نیز در بازار آزاد شاهد ثبات نسبی بود. به این ترتیب سکه در بیشتر روز با روند دلار هماهنگ بود، گرچه در پایان فعالیت بازارها، ثبات کامل دلار را تجربه نکرد.


 ادامه آرامش نسبی

بازار ارز روز گذشته ساعات آرام و ‌کم‌نوسانی را تجربه کرد. دلار در نخستین ساعات فعالیت بازار در روز یکشنبه 3345 تومان و بدون تغییر نسبت به قیمت پایانی روز شنبه قیمت‌گذاری شد، اما در طول روز در بازه قیمتی کوچک 3340 تا 3350 تومان در نوسان بود. شاخص بازار ارز در نهایت در ساعت 15 روی قیمت 3345 تومان ثابت ماند. این در حالی است که بازار ارز در نخستین روز هفته نیز شرایط آرامی را تجربه کرده بود. دلار که در ابتدای روز شنبه 3355 تومان قیمت‌گذاری شده بود با نوسان 10 تومانی در طول روز به قیمت 3345 تومان رسید. دلار در شرایطی روز گذشته روی قیمت 3345 تومان ثابت ماند که آخرین زمانی که قیمت دلار در طول یک روز ثابت مانده بود مربوط به 27 اسفند سال گذشته می‌شود، روزی که روی قیمت 3360 تومان بی‌تحرک شده بود.البته روز یکشنبه قیمت یورو در بازار در مقایسه با روز شنبه 20 تومان کاهش یافت و به قیمت 3620 تومان رسید. همچنین پوند انگلیس در بازار با قیمت 5015 تومان به فروش رسید که نشان‌دهنده افزایش 5 تومانی این ارز در مقایسه با نخستین روز هفته است.

   
سه‌گانه ثبات دلار

فعالان بازار سه دلیل اصلی را برای کاهش نوسان قیمتی و ثبات قیمت دلار در روز گذشته عنوان کردند. نخستین عامل که در روزهای اخیر تاثیر قابل توجهی در کاهش نوسانات قیمتی در بازار ارز داشته، عرضه درهم در بازار دبی برای برقراری تناسب میان عرضه و تقاضا در این بازار و عدم نوسان قیمتی شدید این ارز بوده است. در برخی از روزهای هفته گذشته بالا رفتن تقاضا در بازار دبی موجب شد نرخ برابری دلار به درهم در بازار داخلی نسبت به بازار کشور همسایه پایین‌تر بیاید و تقاضا برای خروج ارز از بازار ارزان‌تر افزایش پیدا کند. به‌نظر می‌رسد عرضه متناسب درهم در بازار کشور همسایه موجب شده است دست سودجویان برای استفاده از تفاوت قیمتی دو بازار تا حدی کوتاه شود.
دومین عاملی که از سوی فعالان بازار در تشریح دلایل کاهش نوسانات قیمت دلار مطرح می‌شود کاهش ریال در بازار به واسطه رسیدن به روزهای پایانی ماه است. فعالان بازار معتقدند در روزهای پایانی ماه به‌خصوص فروردین مشکل کمبود ریال در بازار ایجاد می‌شود که این موضوع حجم معاملات در بازار را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. هم‌اکنون نیز در روزهای پایانی ماه قرار داریم و بازار به دلیل کاهش نقدینگی ریال با کاهش حجم معاملات مواجه شده که این موضوع در کاهش نوسانات تاثیرگذار بوده است.
عامل سوم که از سوی فعالان مطرح می‌شود جلوگیری از معاملات آتی ارز در حاشیه بازار است که با ابلاغ دستورالعمل مقررات ناظر بر عمليات ارزي صرافي‌ها در تاریخ 29 دی‌ماه سال 1393 صورت می‌گیرد. روز یکشنبه معامله‌گران غیررسمی بازار مجددا با تذکرهایی در زمینه ممنوعیت انجام معامله ارز فردایی مواجه شدند و این عامل هم تا حد قابل توجهی بر کاهش نوسانات ارز در بازار تاثیر گذاشته است.  جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس سابق شورای رقابت در تحلیل وضعیت این روزهای بازار ارز به خبرآنلاین می‌گوید واکنش بازار ناشي از منطقي‌تر شدن قيمت‌گذاري ارز است: «واقعیت کنونی این است که بعد از انتشار بیانیه مشترک لوزان، هیچ عامل واقعی برای کاهش نرخ ارز وجود نداشت. برای واکنش بازار ارز باید منتظر اجرایی شدن مفاد توافق نهایی بود که ممکن است تیرماه به نتیجه برسد. به‌ویژه بازار زمانی ممکن است واکنش واقعی نشان دهد که تحریم‌های نفتی عملا برداشته شده و درآمد نفتی و ارزی کشور تحت‌تاثیر قرار گیرد.»

   
رشد بی‌عامل سکه

روز یکشنبه بازار سکه نوسان قیمتی بیشتری را در مقایسه با بازار ارز تجربه کرد. روز گذشته سکه ابتدا با 2 هزار تومان افزایش در مقایسه با قیمت پایانی روز شنبه، 968 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. سکه تمام بهار آزادی در طول روز تا قیمت 965 هزار تومان کاهش و تا قیمت 972 هزار تومان افزایش یافت، اما در نهایت در ساعت 15 به بهای 970 هزار تومان رسید که نشان‌دهنده افزایش 4 هزار تومانی قیمت سکه نسبت به قیمت نهایی روز شنبه است. این رشد در غیبت عوامل افزایشی رخ داد تا روند این کالا در روز دوشنبه قابل توجه باشد. 
 

 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها