کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
دهکده ساحلی الیت
آژانش مسافرتی الی گشت
زیرپوش ضد عرق
کانال تلگرام ایران جیب

ژاپنی بی نام و نشان در ایران !

کدخبر:۱۱۲۳۲یکشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶:۳۰۱۱۸۷۷ بازدید

دایهاتسو ماتریا دارای ظاهری کاملاً عجیب است. این خودروی ژاپنی طراحی معقول هاچ‌بک‌ها را نداشته و بیشتر شبیه ون است! البته اگر از نزدیک این ...
ژاپنی بی نام و نشان در ایران !

هاچ‌بک‌های شهری معمولاً از ابعاد کوچک و پیشرانه کم حجمی سود می‌برند که مصرف سوخت پایینی دارد. هاچ‌بک‌ها جزو خودروهای ارزان بوده و حتی هاچ‌بک‌های کمپانی‌های لوکس‌ساز نیز از قیمتی کمتر نسبت به دیگر مدل‌ها سود می‌برند. این کلاس خودرویی در کشور ما هم مورد توجه بوده و ارزش آن‌ها امروزه در کلانشهرها بیش از جاهای دیگر است.

از هاچ‌بک‌های ارزان قیمت موجود در رنج خودروهای ارزان قیمت می‌توان به پراید ۱۱۱‌، پژو ۲۰۶‌، تیبا۲‌، ام‌وی‌ام ۳۱۵‌، جک J3، جک J5 و در رنج خودروهای متوسط به رنو کلیو، مزدا۲‌، مزدا۳‌، هیوندای i20‌، هیوندای i30‌، هیوندای ولوستر، کیا پیکانتو، کیا سول، کیا ریو هاچ‌بک، تویوتا یاریس هاچ‌بک، رنو اسکالا، جیلی امگرند ۷‌ هاچ‌بک، بایک سابرینا E150، MG 3، آلفارومئو میتو و در رنج خودروهای گران‌قیمت به آلفارومئو جولیتا، لکسوس CT200h و ولوو V40 اشاره کرد. اما این هفته به سراغ هاچ‌بکی رفته‌ایم که جزو هیچ یک از این هاچ‌بک‌های نام برده نیست! اصلاً در بازار خودرویی ایران هم موجود نیست.

اما در مناطق آزاد کشورمان می‌توان رویتش کرد. خودرویی که دایهاتسو ماتریا نام دارد و یک هاچ‌بک کوچک است.

مالک خودرو می‌گوید که «این هاچ‌بک را چهار سال پیش به قیمت ۲۵ میلیون تومان خریده است» پس جزو هاچ‌بک‌های ارزان قیمت محسوب می‌شود.‌ هاچ‌بکی که ظاهر کاملاً عجیب و غریبی داشته و در کشور ژاپن تولید شده است.  بنابراین باید یک هاچ‌بک با دوام باشد. در این نوشتار به بررسی این هاچ‌بک کوچک ژاپنی ناشناس در منطقه آزاد اروند خواهیم پرداخت.
 
عمر کوتاه ماتریا!

کمپانی دایهاتسو در تاریخ اول مارس 1907 تاسیس شده و در اوساکای ژاپن قرار دارد. این کمپانی ژاپنی برخلاف دیگر کمپانی‌های بنام این کشور همچون تویوتا، مزدا، نیسان، میتسوبیشی و … چندان معروف نبوده و برای ما ایرانی‌ها نیز کمپانی شناخته شده‌ای نیست. دایهاتسو یکی از زیرمجموعه‌های کمپانی بزرگ تویوتا بوده و با اینکه بیش از یک قرن تجربه دارد اما هیچ محصول به خصوصی تولید نمی‌کند. در حال حاضر دایهاتسو تنها دو مدل خودرو به نام‌های Sirion و Terion تولید می‌کند که به ترتیب در کلاس خودرویی هاچ‌بک‌های کوچک و شاسی‌بلندهای کوچک قرار دارند. این کمپانی در سال ۲۰۰۶ دست به تولید یک هاچ‌بک کوچک زد که دایهاتسو ماتریا نام گرفت. ماتریا چندان هم خودروی گمنامی نبود و در کشورهای اروپایی همچون انگلیس نیز عرضه می‌شد. این هاچ‌بک براساس پلت‌فرمی ساخته شد که تویوتا bB و سایون  xBنیز به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۴ براساس آن ساخته شده بود. در حال حاضر نیز هر دو خودرو در حال تولید بوده اما تولید دایهاتسو ماتریا در سال ۲۰۱۲ متوقف شده است. ماتریا در ظاهر نیز شبیه تویوتا و سایون نامبرده بوده و مانند آن‌ها ظاهر عجیبی دارد. مدل مورد بررسی ما متعلق به سال ۲۰۱۰ بوده و دو سال قبل از برکناری این خودرو تولید شده است.

 
pelteldnpsntfj4ghc9o.jpg

طراحی عجیب!

دایهاتسو ماتریا دارای ظاهری کاملاً عجیب است. این خودروی ژاپنی طراحی معقول هاچ‌بک‌ها را نداشته و بیشتر شبیه ون است! البته اگر از نزدیک این هاچ‌بک را ندیده باشید و تنها به عکس‌هایش نگاه کنید فکر خواهید کرد که ماتریا یک ون جمع و جور است! این در حالی است که طول این خودروی کوچک ۳۸۰۰ میلی‌متر بوده که از پراید هم کوچک‌تر است. بد نیست بدانید که پراید یا همان سایپا ۱۳۱ ۳۹۳۵ میلی‌متر طول دارد که ۱۳۵ میلی متر از طول این هاچ‌بک بیشتر است! البته دایهاتسو ماتریا ارتفاع نسبتاً زیادی داشته که حتی از رنو لوگان یا همان تندر۹۰ هم بیشتر است. اکنون با این راهنمایی‌ها بهتر می‌توانید ابعاد این دایهاتسو را درک کنید. طراحی نمای جلوی این خودرو بیشتر شبیه یک مرد کچلی است که دندان‌های ردیف جلواش ریخته باشد! چراغ‌های جلوی این هاچ‌بک نسبت به ابعادش کمی بزرگ طراحی شده و جلو پنجره کشیده آن مابین چراغ‌های جلو و سپر جلو قرار دارد که ایده عجیب و غریبی به نظر می‌رسد.

در اطراف این جلو پنجره دو چراغ باریک قرار دارد که چراغ‌های راهنمای ماتریا محسوب می‌شوند. همچنین پایین‌تر از جلو پنجره و در مرکز سپر جلو یک هواکش نصف شده که در اطراف آن چراغ‌های مه‌شکن گرد جا خوش کرده‌اند. دایهاتسو ماتریا در حالت استاندارد از رینگ‌های کاملاً ساده و معمولی سود می‌برد که در ماتریا مورد بررسی ما خبر از آن رینگ‌ها نیست. زیرا رینگ‌های استاندارد این خودرو توسط مالک خوش ذوقش با نمونه‌های اسپرت تعویض شده‌اند که کمی حس و حال اسپرت به آن بخشیده است. البته نه تنها این رینگ‌ها بلکه هیچ تغییر دیگری نمی‌تواند به ظاهر عجیب این خودرو جذابیت و هیجان ببخشد! در نمای جانبی رکاب‌های این خودرو کمی حجیم طراحی شده و رکاب‌ها نیز حالت برجسته‌ای دارد. نمای عقب این هاچ‌بک بیشتر از دیگر بخش‌های ظاهری آن عجیب بوده و دارای طراحی نا متعارفی است! چراغ‌های عقب برخلاف چراغ‌های جلو خیلی کوچک دیده می‌شوند البته این تنها نکته عجیب چراغ‌های عقب این خودرو نبوده بلکه عجیب‌تر از آن محل قرارگیری این چراغ‌هاست! چراغ‌های عقب این خودرو با چراغ‌های جلوی آن در یک راستا قرار نداشته و خیلی پایین‌تر از چراغ‌های جلو قرار گرفته‌اند. چراغ‌های کوچک عقب به وسیله یک نوار به هم متصل شده‌اند که بر روی آن نوار عبارت MATERIA نقش بسته است. یکی دیگر از نکات ظاهری عجیب این ژاپنی محل قرار گرفتن آنتن رادیویی آن است! آنتن رادیویی این خودرو بر روی سقف قرار داشته و در گوشه سمت چپ و عقب خودرو جا خوش کرده است!


rrutsx2u2hwx8vgrfu1b.jpg
 
کابین با کیفیت

هر چقدر که از تماشای ظاهر دایهاتسو ماتریا متعجب شده‌اید از دیدن کابین آن نیز تعجب خواهید کرد! درون کابین نیز المان‌های عجیب و غریب کم نبوده و مهم‌ترین آن صفحه کیلومترشمار آن است که به جای قرار گرفتن در جلوی راننده بر روی مرکز داشبورد نصب شده است که در هنگام رانندگی موجب کاهش تمرکز راننده نسبت به مسیر پیش رو می‌شود!در بخش مرکزی داشبورد پایین‌تر از صفحه کیلومترشمار و دریچه‌های تهویه هوا یک سیستم صوتی با قابلیت پخش CD قرار گرفته و پایین‌تر از آن سیستم تهویه هوای خودرو قرار دارد. صفحه کیلومترشمار ماتریا از یک نیم دایره بزرگ برای نمایش آنالوگ سرعت لحظه استفاده شده که در کنار آن یک نیم دایره کوچک برای نمایش آنالوگ دور موتور بهره گرفته شده است. دیگر اطلاعات لازم مانند میزان سوخت موجود در باک، ساعت، وضعیت گیربکس و مقدار مسافت طی شده نیز توسط یک کامپیوتر سفری کوچک به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود. درون کابین ماتریا فضای کافی برای سرنشینان موجود بوده و به دلیل سقف بلندی که دارد کابین بزرگ‌تر به نظر می‌رسد. با توجه به این که خودروی مورد نظر در طول چهار سال بیش از صد هزار کیلومتر کار کرده است اما بخش‌های مختلف کابین در وضعیت سلامت خوبی به سر می‌برند که نشان از کیفیت بالای این خودروی ارزان قیمت ژاپنی است.
 
پیشرانه‌ای به حجم نوشابه خانواده!

زیر کاپوت دایهاتسو ماتریای مورد نظر یک پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۵ لیتری قرار دارد که توانایی تولید ۱۰۳ اسب‌بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۳۲ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۴۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این ژاپنی به کمک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. دایهاتسو تنها ۱۰ کیلوگرم از یک تن سنگین‌تر است و از حالت سکون برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰٫۸ ثانیه زمان نیاز دارد و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. همچنین دایهاتسو ماتریا موفق به دریافت چهار ستاره ایمنی از تست‌های تصادف موسسه ایمنی EuroNCAP شده و بنابراین در بخش ایمنی نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد!

هفته نامه دنیای خودرو

همراه مکانیک



دیدگاه ها

hamed: 1394/1/3009:48:19،
156
18
نمی شد چند تا عکس اضافه تر بزارین؟؟؟؟؟
چرته: 1394/1/3010:39:59،
76
18
4 سال پیش پژو بود 15 میلیون پس همین الانش این خـــودرو 60 70 میلیون هستش

من برای ژاپن احترام زیادی قائل هستم و غول اسیاست از نظر من

صاحب این ماشین معروف میشه دیگه خدا شانس بده
محمد امین: 1394/1/3015:45:13،
48
15
من ماشین اشغال ایران خودرو رو به لانبور گینی هم عوض نمیکنم اگه طرف التماس هم نکنه راه نداره چون میدونم هیچکس ماشین لانبورگینی رو با پراید معاوضه نمیکنه خخخخخخخ کل ماشینم رو بدم فکر کنم بتونم یک لیتر روغن مخصوص ماشینش رو بخرم
بابك: 1394/1/3017:56:48،
53
15
الان داخلشو ما بايد حدس بزنيم؟
امیر : 1394/1/3009:48:40،
135
17
ماشین ژاپنی تمام برندش عالیه ماشین ژاپنی بد نداریم امتحان خودش رو در جهان داده و در تمام کشورها به خاطر کیفیت پرفروشه.
007: 1394/1/3104:37:53،
17
14
به قول جرمی کلارکسون (مجری تخت گاز)

اگه ماشین میخوای اتاق داشته باشه موتور نداشته باشه فقط ژاپنی

اگه ماشین میخوای موتور داشته باشه اتاق نداشته باشه فقط ایتالیایی

اگه ماشین میخوای هم موتور داشته باشه و هم اتاق فقط آلمانی
علی: 1394/2/421:34:24،
47
20
همینطور از جرمی سوال کردن ماشین محبوب و مورد علاقت چیه گفت: لکسوس LFA ژاپن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mk: 1394/1/3010:00:59،
61
27
بیچاره انگار بیکینگ پودر زدنش!!
مبين: 1394/1/3016:03:46،
50
29
كلا هر ماشين متفاوتي در ايران زشته!
دايهاتسو،آلفا،فيات،داستر ،لوگان،لنسر،كيا سول،و...همه از نظر ملت ايران زشتن،ماشين تو ايران فقط بايد سدان باشه وهيچ فرم خاصي و متفاوتي نداشته باشه تا عامه پسند باشه
ناظر: 1394/1/3010:02:41،
172
13
من این خودرو روازنزدیک دیدم . چیزی که یادشون رفت ازش بنویسن مصرف شگفت اورشه که باسرعت 95 صدی3مصرف میکنه وبسیارجاداروایمنه ونقطه قوتش همین ظاهرغیرمتعارفشه .اگه بااین ترافیک وحشتناک شهرهای بزرگ ایران که حتی به شهرهای کوچیکم سرایت کرده این خودرو به جای آشغالهای چینی وارد یاتولیدمیکردن الان هم مشکل ترافیک کمتربودهم آلودگی هواهم صرفه جویی شدیددرسوخت هم تعامل با یک کشورپیشرفته.اماچه فایده که صدیوسف دل به کلافی بفروشیم وخریداری نیست.
saman: 1394/1/3010:03:04،
70
38
لطفا کسانی که اطلاع دارند راهنمایی کنن.با دلیل.ممنون
بی ام و ۵۲۸ ۲۰۱۴ +++++
بی ام و Z4 ۲۰۱۴ ----------
سامان: 1394/1/3010:15:23،
97
15
ماشين سدان چه ربطي به كوپه اسپرت 2 نفره داره؟!! يعني هدفي جز نمك ريختن نداشتي
حامد: 1394/1/3010:41:14،
53
14
انگار پراید و پراید وانت رو مقایسه کنی :)) ببین از ماشین چی می خوای ؟
amin: 1394/1/3011:42:44،
47
14
هر دوش عالين خيلي خيلي خوبن
البته براي من كه يه پژو قراضه دارم
0o0o0: 1394/1/3010:09:17،
56
13
زیاد اسم ناشناسی هم نیستش!!
1: 1394/1/3010:09:18،
91
19
از L 90 خوش قیافه تر است
محسن: 1394/1/3010:09:45،
65
14
چه خوشگله گوگولی
shayan: 1394/1/3010:20:27،
52
29
مثه کیا seol یا کیا پیکانتو مسخرس.. 70 تومن کی میده واسه پیکانتو که شبی اسباب بازیه
پیکانتو: 1394/1/3012:12:08،
38
32
ببخشید شما ماشینتون چی چیه که از پیکانتو خوشتون نمیاد!!!!!
من پیکانتو دارم ماشینه فوق العاده ای هستش
شما توقع داری این ماشین با این آپشنها هم قیمته لنگهایه داخلی باشه!!!???
shayan: 1394/1/3012:57:05،
49
15
من مگان و لیفان x60 دارم.. از نظر من پیکانتو بیشتر از 40 تومن نمیارزه.. البته مگانم اصلا 115 نمیارزه
Nasser: 1394/1/3012:35:13،
43
12
من یکی از اینارو از نزدیک دیدم ولی کلا با این عکسی که اینجا گذاشتن فرق داشت : چراغهای جلو شکیل تر ؛ جلو پنجره کوتاه تر و کمی پهن تر ؛ خطوط کناری بدنه زیبا ؛ چاغهای عقب بزرگتر ؛ درعقب و شیشه عقب با طراحی بهتر ؛ و جالبتر ازهمه کنسول داخلی و کابینش کلا با این توضیحات ایران جیبی متفاوت بود و کیلومتر شمار و ساعت و دور سنج و کامپیوتر سفری درست جلوی دید راننده و بسیار شکیل و زیبا و بزرگ بود یعنی کلا با اینی که اینجا هست متفاوت بود فکر کنم مدلش بالاتر از این بود کلا قشنگ و جادار و از نظر بنده بسیار زیباتر از ال نود و پراید هاچ بک و تیبا زیبای !!! ایرانی بود بعلاوه کیفیت بسیار بالایی که از همه جاش میبارید و مصرف بسیار پایینش که صاحبش میگفت 5 درصد شهر و 3 الی 3.5 درصد جاده
باورتون میشه؟ شتابشم که حتی از جی ال ایکس و تندر هم بالاتره با نصف تا یک سوم مصرف سوخت.....
دایهاتسو: 1394/1/3013:09:00،
44
16
1000 مرتبه می ارزه به بهترین آشغال چینی. آشغالهای چینی باید بیان پیش این لنگ بندازن. اندازه دود اگزوزشم نمیشن. خخخخخخخخخخخخخخ

مرگ بر چین، درود بر ژاپن.
ارش: 1394/1/3014:12:47،
36
25
خيلي زشتههه
Mohsen: 1394/1/3014:15:33،
36
14
چون تو مملکتمون اکثره مردم چینی سوار شدن یکی که از چینیا بد میگه یا از ژاپنی تعریف میکنه بهش منفی میدن،این منطق ما ایرانیها عجب منطقیه،حقمونه هرچی بلا سرمون بیاد
پیکانتو: 1394/1/3014:22:53،
45
14
چیکار میشه کرد
مثال مردم ما مثال کبک هستش،کیفیت ژاپن رو با چینیها مقایسه میکنن تازه منفی هم میدن خخخخ
آرش: 1394/1/3016:46:34،
38
15
توی آبادان ( منطقه آزاد اروند ) چند تا از این ماشین هست با رنگ های جالب
سورنا: 1394/1/3103:42:26،
9
15
خداوکیلی اگه اینو سایپا میزد همه میگفتن دمپایی جلو بسته دمپایی جلو باز اسباب بازی.لامصب اسم برند مطرح که میاد وسط همه سر تعظیم فرود میارن.حالا سایپا بهترین ماشین دنیام که بزنه باز اشغاله چراااا چون واسه سایپاس.دوستان کمی متعصب باشید

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
دیجی استایل