کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

نرخ 3 هزار تومان برای دلار مناسب است


کد خبر : ۱۱۲۲دوشنبه، ۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱:۴۰۸۵۶۷ بازدید

در شرایط فعلی نرخ سه هزار تومان برای ارز مناسب بوده و نباید انتظار برگشت نرخ ارز به حدود هزار تومان را در جامعه داشت.
نرخ 3 هزار تومان برای دلار مناسب استنرخ 3 هزار تومان برای دلار مناسب است

ایسنا : حیدر مستخدمین حسینی درباره اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر این‌که نرخ ارز در بازار اکنون به کف رسیده است، گفت: مسئله نرخ ارز پیچیدگی‌هایی دارد و مولفه‌های متعددی بر آن تاثیر می گذارد و تعیین دقیق نرخ آن نیاز به بررسی‌های کارشناسی و تخصصی دارد اما آن چیزی که اهمیت دارد آن است که نرخ ارز تابع عرضه وتقاضا است.

وی با اشاره به این‌که البته بحث‌های روانی و اخبار و حواشی در نرخ ارز تاثیرگذار هستند گفت: واقعیتی که در اقتصاد وجود دارد و انتظار داریم دولت یازدهم روی آن کار کند این است که بررسی شود که برای تعیین نرخ ارز از چه روش و الگویی استفاده می‌شود.این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به این‌که سه روش برای تعیین نرخ ارز وجود دارد، افزود: یکی از الگوها این است که کل درآمدهای حاصل از فروش نفت را در محاسبه نرخ ارز وارد کنیم و عددی را که به دست می‌آید به عنوان نرخ ارز مبنای محاسبه قرار دهیم.که قطعا این نرخ ارز نرخ پایینی خواهد بود.

مستخدمین حسینی خاطرنشان کرد: روش دیگر این است که فقط میزان درآمدهای ناشی از صادرات غیر نفتی را در محاسبه نرخ ارز در نظر بگیریم و درآمدهای ناشی از فروش نفت را برای نسل های آتی سرمایه‌گذاری کنیم که در این مدل نرخ ارز بالا خواهد بود.

وی تاکید کرد: روش سوم این است که دولت بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت را در اختیار داشته باشد و آن را در کنار بخشی از درآمدهای غیر نفتی قرار داده و نرخ ارز را محاسبه کند.این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به این‌که دولت و مجلس در بودجه 92 توافق کرده و نرخ ارز را حدود 2500 تومان در نظر گرفتند گفت:‌ در واقع در اقتصاد ایران مدل سوم برای محاسبه نرخ ارز بر پایه قدرت برابری خرید مناسب است.

مستخدمین حسینی با اشاره به این‌که در سال 81 وفاق ملی در کشور برای یکسان سازی نرخ ارز ایجاد شد گفت:‌با کمک سران سه قوه از سال 81 تا دو سال گذشته تقریبا نرخ ارز تک نرخی بود. اما پس از آن به دلیل افزایش نرخ تورم ارز هم مشمول تورم شد اما میزان تورم ایجاد شده بر روی نرخ ارز پیاده نشد.

وی افزود:‌ از سال 81 تا 90 ارزش پول ملی به طور متوسط 14 درصد کاهش و در مقابل ارزش ارز هم حدودا پنج درصد مشمول تورم شد اما مابه التفاوت این دو بر روی نرخ ارز پیاده نشد.

این کارشناس مسائل بانکی با اشاره به این‌که طی سال های اخیر با افزایش نرخ ارز شاهد کاهش ارزش پول ملی بودیم، گفت:‌اگر این مابه التفاوت‌ها را به نرخ سال 81 اضافه کنیم نرخ سه هزار تومان برای نرخ ارز مساعد است.

مستخدمین حسینی با تاکید بر این‌که نباید در جامعه انتظاراتی مبنی بر این که نرخ ارز به حدود هزار تومان برسد شکل بگیرد گفت:‌ در صورتی که چنین انتظاراتی صورت گرفته و نرخ ارز بدون محاسبه تورم ایجاد شده طی این سال‌ها کمتر از سه هزار تومان تعیین شود برخلاف عدالت بوده و به ساختار اقتصاد آسیب وارد می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها