کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

60 سالگی مک‌دونالد، ثروتمندترین رستوران جهان / تصاویر


کد خبر : ۱۱۱۹۶جمعه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹:۵۳۱۱۶۸۶ بازدید

رستورانی زنجیره‌ای با 36 هزار شعبه در 119 کشور جهان و فروشی معادل 22 میلیارد دلار. رستورانی که با منوی ساده: همبرگر، سیب‌زمینی سرخ شده و ...

رستورانی زنجیره‌ای با 36 هزار شعبه در 119 کشور جهان و فروشی معادل 22 میلیارد دلار. رستورانی که با منوی ساده: همبرگر، سیب‌زمینی سرخ شده و کوکاکولا کارش را آغاز کرد، 60 ساله شد. اما چرا اینقدر سیاسی است؟

رستوران مک دونالد در روز 15 آوریل ( 26 فروردین ) شصت ساله شد. رستورانی که با منوی ساده: همبرگر، سیب‌زمینی سرخ شده و کوکاکولا کارش را آغاز کرد، حالا به یک غول زنجیره‌ای با 36 هزار شعبه در 119 کشور جهان و فروشی معادل 22 میلیارد دلار تبدیل شده است.
 

4ybhsg9gn4kwuy3d4vc.jpg


اولین شعبه مک‌دونالد در روز 15 آوریل سال 1955 در شهر کوچک "دزپلینس" در نزدیکی شیکاگو افتتاح شد. شعبه‌ای که "ری کراک" افتتاح کرد، اولین سنگ‌بنای مجموعه ای شد که جهان را فتح کرد.


dchn1sxscy5k4r38lwll.jpg


"ری کراک" هرچند با مدیریت‌اش مک‌دونالد را به مجموعه ای جهانی تبدیل کرد. اما ایده این رستوران متعلق به او نیست. او در آغاز نماینده فروش دستگاه مخلوط‌کن بود و برادران مک‌دونالد از مشتریانش‌اش بودند. "ری‌کراک" بسرعت به پتانسیل فروش "فست‌فود" پی‌برد و از سال 1954 به‌عنوان مشاور امور واگذاری امتیاز نزد برادران مک‌دونالد آغاز به کار کرد.

tpcnalpkeih0e53trh8r.jpg


ریچارد و موریس مک‌دونالد در سال 1940 در واقع اولین رستوران مک‌دونالد را با نام "مک‌دونالد بار – بی – کیو" راه‌اندازی کردند که غذاهای زیادی در منو داشت و پیشخدمت از مشتریان پذیرایی می‌کرد. هشت سال بعد این دوبرادر سیستم "صنعتی" و غذای از پیش آماده را راه‌اندازی کردند، پیش‌خدمت حذف شد و تعداد غذاها را به چیزبرگر، همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده، کیک و نوشیدنی تقلیل دادند.

در طول سی و شش سال، رستوران‌های مک دونالد بیش از 50 میلیارد "برگر" به فروش رساندند که در واقع پیروزی "فست‌فود" به حساب می‌آمد.
 

ugqifvd8fse2kqf066im.jpg


تنها چهار سال بعد از افتتاح اولین شعبه مک‌دونالد، تعداد شعبات این رستوران زنجیره‌ای به یکصد عدد رسید. "ری کراک" به مناسبت 30 سالگی تاسیس مک‌دونالد اولین شعبه را خراب کرد و به‌جای آن موزه مک‌دونالد ( عکس زیر ) را تاسیس کرد.

aku7qdcjqm35xm9ijp9.jpg


طولی نکشید که "ری کراک" سهم برادران مک دونالد را به ارزش 2 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 1961 از آن‌ها خریداری کرد. (عکس زیر : ریچارد مک‌دونالد)


ufln79xglpn11hfy9fl.jpg


از پایان دهه 60 میلادی قاره آمریکا و کمی بعد‌تر کشورهایی اروپایی (غرب اروپا) شاهد بازگشایی رستوران‌های مک‌دونالد شدند. در ماه دسامبر سال ۱۹۷۱ اولین شعبه مک‌دونالد در شهر مونیخ آلمان افتتاح شد.


cbq84g6nw6uk70p9zge0.jpg


مک‌دونالد تنها یک رستوران ساده نیست. در همه این سال‌ها مک‌دونالد، به نمادی از "سبک زندگی آمریکایی" (American Way of Life) تبدیل شده است و در جهانی که به دو بلوک غرب و شرق تقسیم شده بود، بدون تردید مک‌دونالد جایی در بلوک شرق سوسیالیستی و "ضد امپریالیسم آمریکا" نداشت.

 

197jhf4ijkn3v17z32i.jpg


تازه پس از فروپاشی بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی بود که مک‌دونالد اجازه تاسیس شعبه در این‌کشورها را یافت. در روز 31 ژانویه سال 1990 صف‌های طولانی در مقابل اولین شعبه مک‌دونالد در مسکو تشکیل شد.
 

xx4xpd4pi60ogyvia4e8.jpg


عنصر سیاسی مک‌دونالد خود را باردیگر با بالاگرفتن تنش بین آمریکا و روسیه بر سر اوکراین نشان داد. 12 رستوران مک‌دونالد در روسیه در شهریور سال 93  ( 2014 ) مورد بازرسی و کنترل قرار گرفتند و سپس تعطیل شدند.
 

h3c2d7ld87l1mijcdxlf.jpg


مک‌دونالد در ژاپن به‌عنوان متحد آمریکا در دهه هفتاد میلادی اولین‌شعبه‌اش را گشود. اما جمهوری خلق‌ چین سال‌ها بعد از کنارگذاردن سیاست خصومت در مقابل آمریکا و آغاز سیاست درهای باز، تازه در دهه نود بود که میزبان مک‌دونالد شد.
 

xfeydbnxvfjatypzv2i8.jpg


بسیاری از کشورها فرهنگ غذای "فست‌فود" را در تقابل با فرهنگ غذایی خود می‌دانند و گرایش جوانان به مصرف غذای فست فود را به مثابه بیگانه شدن با فرهنگ و سنن غذایی خود تلقی می‌کنند.

 

963mqhizf2epzj8lh8.jpg


عمده‌ترین انتقادات به مک‌دونالد و غذای فست‌فود مربوط به کیفیت این‌نوع غذاها است. مطالعات 15 ساله محققین آمریکایی بر روی 3 هزار جوانی که بیش از 2 بار در هفته از غذاهای فست‌فود استفاده کرده‌اند، نشان داد که ارتباط معنی داری میان ابتلای آن‌ها به چاقی و دیابت و مصرف زیاد این نوع غذاها وجود دارد.گرچه به مک‌دونالد دیگر در شصت‌سالگی‌اش کمتر حمله می‌شود، اما این کنسرن با مشکلات دیگری روبرو است. سال 2014 یکی‌از سخت‌ترین سال‌ها برای مک‌دونالد بود. فروش مک‌دونالد 6 میلیارد و 600 میلیون دلار کاهش یافت و دلیل آن "بحران محبوبیت در بین جوانان" اعلام شد.

مک‌دونالد شاید زمانی بی‌رقیب و یا کم‌رقیب بود، اما حالا در شصت‌ سالگی با رقبایی جوان‌تر و با کیفیت‌تر روبروست. از سوی دیگر بعد از رسوایی‌های بسیاری که در عرصه صنایع غذایی روی داده‌اند، بسیاری از جوامع نگاه انتقادی‌تری به آنچه که "می‌خورند" پیدا کرده‌اند. آن‌هایی که نتوانند این انتظارات را برآورده کنند با مشکلات بزرگ‌تری روبرو خواهند شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها