کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
iRest
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

روزی روزگاری‌ کادیلاک در ایران

کدخبر:۱۱۱۱۷سه شنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸:۱۲۸۷۴۱ بازدید

جنرال‌موتورز سال 58، ایران را در حالی ترک کرد که صاحب حدود 45 درصد از سهام شرکت پارس‌خودرو که آن روز جنرال‌موتورز ایران نام داشت بود. بعد‌ها یک بار ...
روزی روزگاری‌ کادیلاک در ایران

جنرال‌موتورز سال 58، ایران را در حالی ترک کرد که صاحب حدود 45 درصد از سهام شرکت پارس‌خودرو که آن روز جنرال‌موتورز ایران نام داشت بود. بعد‌ها یک بار این شرکت با خرید دوو و بار دیگر با خرید بخشی از سهام پژو، سبب شد هر دو شرکت بازار پرسود ایران را ترک کنند. اما حالا زمزمه‌هایی از بررسی این شرکت برای بازگشت به بازار ایران شنیده می‌شود .در این‌باره اسدا... عسکراولادی از تمایل ورود خودروسازان آمریکایی برای بازگشت به ایران خبر داده است. رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه در گذشته خودروسازان آمریکایی در ایران فعالیت می‌کردند، اظهار کرد: در گذشته این شرکت‌ها در ایران تعطیل شدند اما مجددا آمریکایی‌ها در حال تلاش برای حضور دوباره در ایران هستند. وی ادامه داد: البته شرط ما این است و به آنها هم اعلام کرده‌ایم تا تحریم‌ها برداشته نشود، ورود خودروسازان آمریکایی به ایران را قبول نمی‌کنیم. 
 
البته در حالی برخی از امکان بازگشت خودروسازان آمریکایی به ایران خبر می‌دهند که همچنان یک سوال مهم باقی است و این سوال این است که عدم همکاری شرکت‌های آمریکایی با ایران ربطی به تحریم‌های هسته‌ای ندارد و به تحریم‌های داخلی ایالات متحده بازمی‌گردد. با این فرض چقدر بازگشت این شرکت‌ها به ایران محتمل است. آیا قرار است پس از برداشته شدن تحریمها رویکرد اقتصادی آمریکا به ایران هم تغییر کند؟ 

 آغاز تولید خودروهای آمریکایی در ایران 

در سال 1335 و زمانی که بیشتر سرمایه‌داران به دنبال واردات خودرو بودند با تغییر استراتژی ایران برای صنعتی شدن، جعفر اخوان شرکت بازرگانی جیپ را تاسیس کرد. جعفر اخوان در گام اول در این شرکت اقدام به واردات جیپ ویلیز کرد، خودرویی یادگار دوران جنگ جهانی دوم که به دلیل قابلیت‌های کاربردی و دوام بالا، در سال‌های بعد از جنگ نیز تولید آن ادامه پیدا کرد. هر چند اخوان با واردات آغاز کرد اما ایده تولید در سر داشت و با چنین دیدگاهی در 1338 کارخانه شرکت سهامی بازرگانی جیپ در کیلومتر 9 جاده مخصوص کرج راه‌اندازی شد. با شروع به کار این کارخانه صنعت خودرو در ایران متولد شد. در گام اول تولید جیپ ویلیز با تغییر نام به جیپ شهباز در این شرکت آغاز شد و به دنبال آن وانت سیمرغ به‌عنوان یک بارکش پرقدرت تولید شد. انتخاب این محصولات برای بازار آن دوران ایران انتخابی هوشمندانه بود، چراکه با توجه به وضعیت راه‌های کشور، یک خودروی دو دیفرانسیل شاسی‌بلند، بهترین خودروی ممکن برای رفت‌وآمد در ایران بود.

در آن سال‌ها خودروهای شاسی‌بلند و وانت هر چند فروش خوبی داشتند اما بازار خودروی کشور در دهه 40 شمسی تشنه خودرو‌های سواری بود و با چنین بازاری، تمرکز روی خودرو‌های شاسی‌بلند نمی‌توانست آینده شرکت را تامین کند. با چنین دیدگاهی، جعفر اخوان بار دیگر به سراغ آمریکایی‌ها رفت و مذاکره با گروه American Motors Corporation (AMC) را آغاز کرد. اخوان پیش از این و در اوایل دهه 40 مدل‌های آمباسادور و رامبلر را از محصولات این شرکت وارد ایران کرده بود و در مذاکرات موفق شد امتیاز مونتاژ خودروی رامبلر را از این شرکت بگیرد و در سال 1346 این خودرو را با نام شاهین به‌عنوان مدل پایه و آریا به عنوان مدل با امکانات بیشتر به بازار عرضه کرد. این دو خودرو هرچند در مقابل خودرو‌های شورولت و فورد‌های وارداتی از آمریکا حرف چندانی برای گفتن نداشتند اما به سبب مونتاژ در داخل کشور، قیمت‌شان پایین‌تر بود و به سبب دوام مورد استقبال قرار گرفتند.

در همین سال خودروی شاسی‌بلند دیگری به‌نام جیپ آهو نیز به خط تولید شرکت اضافه شد. تولید خودرو‌های شرکت اخوان هر چند با استقبال بازار مواجه شد اما تیراژ تولید آنقدر بالا نبود که بتواند ایده‌های او را برآورده کند. در سال 1347 در حالی که آریا 2802 دستگاه و شاهین 1742 دستگاه و انواع مختلف جیپ در حدود 2000 دستگاه عرضه شده بودند، پیکان به تنهایی بیش از 12هزار دستگاه تولید شده و حدود پنج‌هزار دستگاه نیز واردات به کشور ثبت شده بود. اخوان به دنبال خودرویی بود که بتواند با خودرو‌های لوکس وارداتی رقابت کند و اینجا بود که در اوایل دهه 50 مذاکرات با جنرال‌موتورز را آغاز کرد. محصولات جنرال‌موتورز و به خصوص مدل‌های شورولت پیش از این نیز در ایران وارد می‌شدند و ایرانیان نیز اعتماد زیادی به آنها داشتند اما باور اینکه بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان حاضر باشد مونتاژ خودروهایش را در اختیار ایران قرار دهد، در آن مقطع غیرممکن به نظر می‌رسید. با این وجود اخوان به‌دلیل روابطی که با شرکت‌های خودروساز آمریکایی داشت توانست نظر جنرال‌موتورز را جلب کند تا سرانجام در اسفندماه 1352 جنرال‌موتورز مشارکت با اخوان را پذیرفت و شرکت جدید با سرمایه اولیه 152میلیون و 500 هزار تومان تاسیس شد. به این ترتیب نام شرکت به «جنرال‌موتورز ایران» تغییر پیدا کرد و عرضه آریا و شاهین پس از فروش بیش از 22هزار و 700 دستگاه، در سال 1353 به پایان رسید.

برای شروع کار، اپل کومودور از محصولات اپل آلمان که از زیر مجموعه‌های جنرال‌موتورز بود با نام شورولت رویال 2500 و 2800 روانه بازار ایران شد. هر چند در آغاز هدف از عرضه محصولات GM، تسخیر بازار ایران بود اما جنرال‌موتورز قصد داشت از ایران به عنوان پایگاه منطقه‌ای تولید محصولاتش برای بازار‌های اطراف بهره بگیرد. نام شورولت کافی بود تا این خودرو در سال اول عرضه به بازار بیش از هفت هزار دستگاه بفروشد و با وجود وزن زیاد موتور که باعث آسیب به جلوبندی خودرو می‌شد، به عنوان خودرویی با دوام شناخته شود اما اخوان محصولات اصیل‌تری می‌خواست و وقتی آمریکایی‌ها کشش بازار ایران را دیدند، پذیرفتند محصولات اصلی جنرال‌موتورز راهی بازار ایران شود و به این ترتیب تولید رویال در 1355 به پایان رسید و شورولت نوا و بیوک اسکای لارک (با نام بیوک ایران) به عنوان خودرو‌های لوکس آن دوران روانه بازار ایران شدند. پس از این دو خودرو نوبت به کادیلاک سویل (کادیلاک ایران) رسید. کادیلاک مانند پرچم ایالات متحده در خودروسازی است که تا پیش از تولیدش در ایران هیچ کجا خارج از خاک آمریکا تولید نشده بود. این خودرو لوکس‌ترین خودروی تولیدی در کشور بود. شورولت وانت هم در سال 56 به محصولات این شرکت اضافه شد تا در آن مقطع هفت مدل مختلف خودرو به صورت همزمان از سوی جنرال‌موتورز ایران عرضه شود که نشان از تنوع بالای محصولات این شرکت داشت. در آن سال‌ها جنرال‌موتورز 45 درصد سهام شرکت تازه‌تاسیس جنرال‌موتورز ایران را در اختیار داشت و به آرامی خطوط مونتاژ محصولات این شرکت در ایران نصب می‌شدند. 

 
خداحافظی خودروسازان آمریکایی از ایران 

 با پیروزی انقلاب اسلامی، ملی کردن صنایع به دستور شورای انقلاب آغاز شد و بسیاری از کارخانه‌های تولیدی در اختیار دولت قرار گرفتند و در این میان جنرال‌موتورز ایران نیز که اکنون دیگر اخوان را در راس امور نمی‌دید، مشمول بند الف قانون توسعه و حفاظت از صنایع شد و به تملک نیروهای انقلابی درآمد. هرچند مالکان خصوصی بسیاری از شرکت‌های مصادره شده، پیش‌تر از ایران متواری شده بودند اما در این میان شرکت‌های خارجی و به خصوص آمریکایی که در سال‌های پیش از انقلاب سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در ایران داشتند، منافع خود را در معرض خطر می‌دیدند. روح ضدآمریکایی انقلابیون در آن دوران روزنه‌های اندکی برای ادامه همکاری‌ها باقی گذاشته بود اما تسخیر سفارت آمریکا در سال 58، همان اندک کورسوی امید را هم به یأس تبدیل کرد و مشخص شد ایران جدید سر سازش با آمریکا را ندارد. آمریکایی‌ها که وام‌های کلانی را در اختیار شاه قرار داده بودند، اموال منقول و غیرمنقول ایران در آن کشور را مصادره کردند و به این ترتیب طرفین وارد یک دعوای حقوقی شدند.

به دنبال این مسائل، آمریکا و ایران بر سر دارایی‌های موجود هر یک از طرفین در کشور دیگر در قالب بیانیه الجزایر توافق کردند و مطالبات جنرال‌موتورز ناشی از سرمایه گذاری در ایران نیز از محل توافقات میان طرفین پرداخت شد و در مقابل جنرال‌موتورز نیر متعهد شد آخرین محموله قطعات منفصله را که مدت‌ها در بندری در کانادا معطل بود به ایران ارسال کند، قطعاتی که در نهایت در اوایل دهه 60 به ایران رسیدند و در جنرال‌موتورز سابق که اکنون با نام پارس‌خودرو فعالیت می‌کرد، تبدیل به شورولت نوا و بیوک ایران شدند تا آخرین یادگارهای جنرال‌موتورز در سال 1367 از خط تولید خارج شود. پس از این همکاری شرکت‌های خودروسازی ایرانی با آمریکایی‌ها نه تنها به خواب تبدیل شد، بلکه هر شرکتی هم که بازار وسیعی در کشور آمریکا داشت دست به عصا وارد بازار ایران می‌شد. برای همین هم بود که میان تمام خودروسازان در جهان تنها فرانسوی‌ها که سهمی از بازار آمریکا را نداشتند به سمت ایران آمدند .پس از پژو و رنو خودروسازان تازه‌کار کره‌ای هم بازار ایران را مهیا دیدند، کیاموتورز با سایپا همکار شد و دوو با کرمان‌خودرو، البته ردپای خودروسازان آمریکایی همچنان در این دو شرکت هم مشخص بود.

کیا پراید که بعد‌ها به پرتیراژ‌ترین خودرو ایران تبدیل شد عملا فورد فستیوایی بود که در سال 1986 در آمریکا تولید می‌شد ولی به‌دلیل مشکل ایمنی تولیدش در آمریکا قطع شده و اینگونه این محصول به کیا موتورز رسیده بود. کیاموتورز هم پس از چند سال تولید در کره این خودرو را برای تولید به ایران پیشنهاد داد. البته رابطه غیرمستقیم صنعت خودرو ایران و آمریکا همیشه هم عاقبتش مانند پراید شیرین نبود. چراکه پس از خرید دوو توسط جنرال‌موتورز عملا این شرکت از همکاری با ایران منع شد. بااین اتفاق کرمان‌خودرو دچار بحران شدید شد. و دوو هم که در ایران سرمایه‌گذاری مستقیم کرده بود به ناچار ایران را ترک کرد .این رویداد سبب شد پس از آن مدیران صنعتی بسیار محتاطانه با شرکت‌های خارجی کار کنند. از سوی دیگر اکثر قطعه‌سازان بزرگ هم رابطه گسترده‌ای با خودروسازان آمریکایی داشتند همین عامل هم از مشکلات دیگر صنعت خودرو ایران برای تامین قطعه بود. این رابطه خصمانه ادامه یافت تا اینکه بخشی از سهام پژو هم توسط جنرال‌موتورز خریداری شد و در سال 1391 با این خرید ،همکاری پژو هم با ایران قطع شد .

 زمزمه برای بازگشت 

اخباری منتشرشده که جنرال‌موتورز به دنبال همکاری با ایران خودرو و گروه فیات- کرایسلر هم به دنبال همکاری مشترک با گروه سایپا هستند. از طرفی رنو هم قصد دارد اگر تحریم‌های ایران برداشته شود ایران را به پایگاه تولید خود در خاورمیانه تبدیل کند. در این بازی البته با تمام شدن همکاری پژو و جنرال‌موتورز، پژو هم سعی می‌کند. بازار خود را به آسانی به خودرو سازان دیگر واگذار نکند. شرکت بنز هم قصد دارد دوباره فعالیت خود در بازار خودروهای سنگین ایران را احیا کند .ولوو و اسکانیا هم در کنار رنو تراکز به فکر بازگشت به بازار ایران هستنند. در میان برخی اخبار منتشر شده یک خبر کمی عجیب به‌نظر می‌رسد و آن زمزمه‌هایی مبنی خرید زمینی در کیش برای احداث نمایشگاه شرکت جنرال‌موتورز در ایران است. از طرفی نماینده خاورمیانه این خودروسازی هم تمایل خود را برای تولید محصولات جنرال‌موتورز در ایران اظهار داشته است.

گمانه‌زنی‌هایی هم درباره بازگشت شرکت زیرمجموعه جنرال‌موتورز یعنی دوو به ایران شده است تا از این طریق محصولات ارزان‌قیمت این شرکت در ایران تولید شود. دامنه گمانه‌زنی‌ها به آنجا رسیده که روزنامه انگلیسی گاردین در کنار نام پژو و رنو نام جنرال‌موتورز را به‌عنوان یکی از مدعیان آینده بازار ایران بیاورد. به نوشته روزنامه گاردین، چشم‌انداز رفع تحریم‌ها سبب شده بازار خودرو ایران مورد توجه شرکت‌هایی نظیر پژو، رنو و جنرال‌موتورز قرار گیرد

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

فأميل دور: 1394/1/2508:48:10،
187
30
من ديگه حرفي واسه گفتن ندارم !!!!!!!!!!!
من: 1394/1/2510:09:26،
257
23
روزای خوب گذشته که دیگه تکرار نمیشه.
اگه هم بشه دیگه خبری از ما دهه شصتی های بدبخت نیس
مهدی: 1394/1/2510:25:02،
269
20
به احترام اخوان و بقیه سرمایه گذاران گذشته یک دقیقه سکوت
اي داد بيداد: 1394/1/2511:19:49،
191
28
کادیلاک مانند پرچم ایالات متحده در خودروسازی است که تا پیش از تولیدش در ایران هیچ کجا خارج از خاک آمریکا تولید نشده بود.
الانم ام وي ام 110 توليد مي كنيم!!!!!!!1
شایان: 1394/1/2511:21:46،
45
340
ماشین آمریکایی در یک نگاه:
مصرف زیاد- طراحی زشت- خرابی زیاد- شتاب کم
رضا تقوي: 1394/1/2511:21:54،
57
315
خودروهاي آمريكايي خودروهاي خشني هستند و با فرهنگ ايراني اسلامي ما مطابقت ندارند.
پس نبايد وارد اين كشور اسلامي شوند.
فرزاد: 1394/1/2511:23:39،
142
32
کل مقاله رو خوندم و به نظرم فقط و فقط یک نتیجه کوتاه و ساده داره .
سرمایه گذاری در ایران احمقانه است . یادم به طنز عبید زاکانی افتاد که ازش درباره دین پرسیدن گفت چو در آن وارد شوی سر ... را ببرند و چون از آن خارج شوی سر خودت را !!!
مهندس اصلی: 1394/1/2511:39:29،
126
26
یکی از بهترین گزارش هایی بود که تا به حال در زمینه خودرو سازی در ایران جیب خونده ام.
حسین 2: 1394/1/2511:57:21،
25
24
اگرچه جنرال موتورز به تدریج جای پای خود را در بازار ایران محکم کرده اما پس از توافق با و با توجه به کاهش نرخ ریال مطمئنا شاهد بالا شدن این روند خواهیم بود. پس نتیجه طبیعی چنین روندی تنگ شدن فضا برای خریدار برای مدتی در ایران نخواهد بود؟پس بیایید نخریم .
رضا: 1394/1/2513:27:35،
94
29
یه روزگاری جنگنده F-14 تولید شد فقط چون ایران خواست که تولید بشه! حالا چی؟
یه روزگار یه وقتی نه غصه بود نه سختی ...
خلایق هر چه لایق
واقع بين: 1394/1/2513:50:51،
112
30
آقا شايان
تقصير تو نيست ، نديدي ماشين بهتر از جيلي و ليفان ، تعصب داري رو خودرو هاي چيني
معلومه كه تو فكر شما ،ام وي ام بهتر از كاديلاكه
معلومه كه فقط و فقط از ماشين ، مصرف كم رو ميخواي
معلومه كه فقط و فقط به طراحي هاي كپي و تكراري چيني عادت كردي
اولويتهاي اصلي و حرفه اي انتخاب خودرو :
اصالت - امنيت ( مقاوم بودن و هندلينگ)- قدرت موتور - دوام - امكانات آسايشي - مصرف سوخت
ببين چقدر منفي گرفتي؟
رادمهر : 1394/1/2520:29:19،
42
27
یه روزگاری یه وقتی نه غصه بود نه سختی
زندگی رو میساختیم هر جور ارادمون بود
چقدر این کلمه خاطره انگیزه ماها دهه 60 ها تاوان قدر نشناسی پدر مادرهامون رو پس میدیم ماها طلسم شدیم
چقدر غرور آفرینه لحظاتی که میبینی ناوشکن ابن سینا با پوشش نیروی هوایی از اروند رود رد میشه و ارتش عراق فقط داره نگاه میکنه و ...........
چند سال بعدش که آسمانی شدیم 8 سال تمام مملکت رو زیر موشک ویران میکنیم 350000 جوان رو جلوی گلوله میفرستیم تا خاکمون رو از عراق پس بگیریم تازه دوستان میگن که
در باغ شهادت را نبندید
به ما بیچارگان زان سو نخندید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اوییییی: 1394/1/2522:40:32،
45
26
پرچم آمریکان رو کشیدیم پایین پرچم چین و دادیم بالا
کادیلاک: 1394/1/2602:04:27،
43
24
کادیلاک سویل هنوزم واسه من یه خودرو لوکس محسوب میشه
ایرانی: 1394/2/1304:59:44،
34
30
دوستان تو رو خدا جو گیر نشید
الن مصر هم تنها تولید کننده بنز تو خاورمیانه است ولی دو میلین نفرشون تو قبرستون زندگی میکنن
بیشتر ماشینا اون زمان هم پیکان وژیان و فلوکس بود
سلام: 1394/1/2508:49:23،
229
22
روزی روزگاری کادیلاک در ایران
روزی روزگاری دلار در ایران
روزی روزگاری سطح درآمد جامعه
روزی روزگاری می نونستی با حقوق که میگیری هم خونه بخری و هم مسافرت و هم پس انداز
...

ایران جیب روزی روزگاری
بهمن: 1394/1/2509:31:22،
202
25
ماشین 40سال پیش آمریکایی تمام فول بود هنوز هم سلطان جاده اند به امید بازگشتشان به جاده های ایران
كامارو: 1394/1/2515:21:56،
67
46
من كه افسردگي گرفتم اين مطلب خوندم اي كاش اون دوران زندگي ميكرددم واقعا ابهتي براي خودمان بوديم روحش شاد.
vahid: 1394/1/2508:54:31،
124
27
همراه با دولت امید ماهم امید داریم همچین اتفاقاتی بیافته البته اگه بعضی ها بذارن!!!!!!!!!!!!1
پاسخ : 1394/1/2509:30:19،
67
44
آقای وحید دیگه اتفاق نمیفته ...طول تاریخ یک بار بود که گذشت...
کارشناس اقتصاد: 1394/1/2509:01:49،
40
65
سود سپرده و تسهیلات باید هرچه سریعتر کم بشه .. هرچه سریعتر بهتر
یک نکته: 1394/1/2509:32:11،
44
43
سود سپرده رو که کم بشه خیلی از افراد میمرن
تولید کشور با سود سپرده بانکی از بین رفت نه با تحریم
v: 1394/1/2509:05:10،
99
19
خلایق هر چه لایق؛
واقعا لایقمون همین لگن های چینی و خودروهای بی کیفیت داخلی است. اگر اینها رو تحریم میکردیم الان حال و روزمون این نبود. کاری که ژاپنی ها روی ماشین های کره ایی کردند و امروز یک ماشین کره ایی تو ژاپن نمی بینید.
mohammad: 1394/1/2509:08:47،
51
21
یعنی میشه...
ولی اگه بشه چی میشه ها
كارشناس خودرو: 1394/1/2509:15:25،
90
28
چي بوديم چي شديم ؟

آرش: 1394/1/2509:19:09،
93
24
آيا خبر داريد 50 درصد سهام مرسدس بنز مال ايران بود و چي شد ؟ !
امین: 1394/1/2509:20:51،
55
23
ای بابا....
دست رو دلمون نذار
بازرگان: 1394/1/2509:26:43،
141
28
سلام به همه هموطنان گرامي
بدون تعصب ، بد بيني و بد گويي، جدا از هر گرايش سياسي و مذهبي و عقيده اي، داستان سرايي و تهمت و بهتان و عوام فريبي.....
اين يك حقيقت محض است كه سال ها قبل برنامه بر اين بوده كه بهترينها براي ايرانيها باشد.
از خودرو گرفته تا خانه و پوشاك و خوراك .....
خودروهاي مونتاژي كاديلاك سويل ،بيوك اسكاي لارك ، شورولت نوا،جيپ ويليز،جيپ رانگلر (آهو و سيمرغ)،رامبلر (آريا و شاهين) و خودروهاي وارداتي مثل كامارو ،ترنس ام ، بليزر ، چروكي چيف ، كاپريس، ايمپالا ، انواع بي ام و . مرسدس و غيره از بهترين خودروهاي روز آن زمان بودند كه با در نظر گرفتن جمعيت ايران در آن دوره و تعداد ورود و استفاده از اين ماشينها ، نشون ميده كه چقدر وضع اقتصادي خوب و سطح اجتماعي مردم بالا بوده و به نسبت، مثل كشورهاي حوزه خليج هميشه پارس امروز بودند.....
افسوس .....
طالب: 1394/1/2509:27:31،
98
42
خدایا میشه دوباره ماشین آمریکایی سوار شویم


ای خدا میشه دوباره ماشین آمریکایی تو خیابون های ایران ........

آمــــــــــــــــــــــین
طالب: 1394/1/2509:28:29،
100
21
ماشین فقط و فقط آمریکایی و آلمانی

البته ایتالیا هم ماشین خوب داره ولی اقتصادی نیست فقط خوبه
ناشناس: 1394/1/2511:19:02،
40
45
امکان نداره انحصار کنندگان (خودروسازان داخلی و واردکنندگان خودرو) اجازه دهند که چنین شرکت هایی به بازار ایران وارد شوند
ahmad: 1394/1/2511:31:35،
59
20
یک ماشین امریکایی 20سال پیش ونمیشه خرید.تمیزش.بالای 20ملیونه.اگه جوربشه.جنرال متوربیاد.ماکه پولشونداریم ولی به نگاهکردنش می ارزه.
k k k: 1394/1/2511:41:42،
51
15
اون زمان تمام کارخانجات کوچک و بزرگی که محصولات برندهای معروف رو تولید می کردن با سرمایه گذاری بخش خصوصی شروع کردن.ایران خودرو،همین کادیلاک،فولکس واگن و توشیبا و......
الان بخش خصوصی کجاست سرمایه اش کجا می ره؟بازار دلالی دلار و طلا،دلال بازی مسکن ......قاچاق.....یا تبدیل به ملک می شه تو دوبی و ترکیه و ........
همینه به این روزگار افتادیم
یه بدبختی هم که میاد کار درست و حسابی شروع کنه مثل سیناد یا پروتون می زننش زمین که بره پشت سرش رو هم نگاه نکنه.
اقتصاد دولتی و بیمار یعنی همین.
انس طلا: 1394/1/2513:33:24،
39
20
هرسرمایه گذاری بخواهد درایران سرمایه گذاری کند باید به جایی وصل باشد تابتواند کارخانه ای راه اندازی کند وگرنه هزاران مدرک ازجمله سند ازدواج ننه بزرگش راهم باید بیاورد وگروبگذارد وچون پولداراست دهها نوع عوارض ازش می گیرندودرآخرازعدم پرداخت قسطهای بانک یابایدکارخانه اش متروکه شود ویا حراج .پس نتیجه اینکه علم وثروتت درجای دیگری جزتولید کارکندوکسی هم باهاش کارنداره نه عوارض داره نه مالیاتهای کمرشکن.کاری که چینی ها الان دارند می کنند ایران 50سال داشت می کرد وآن هم جذب سرمایه گذاری خارجی بادرصد سرمایه زیر50درصد
مهدی: 1394/1/2512:04:48،
47
23
چی بودیم و چی شدیم..
رضا: 1394/1/2513:31:07،
29
18
از ماست که بر ماست. کلیشم ماس ماست.
کارشناس: 1394/1/2513:12:01،
49
37
نشریه هندوستان تایمز:ارزان و تنومند و قابل اعتماد. این القابی است
که مردم افغانستان به تویوتا کرولا می دهند.در کشوری که جاده
ناهموار زیاد دارد مردم خودروی ژاپنی انتخاب می کنند.!!بیش از 80%
خوودروهابی که در کابل شماره شده اند کرولا هستند.(حالا ما باید
برویم سمت چین و هند و.... که نفت را بگیرند و پول ان را در ازای
کالاهای بنجل به کشور روانه کنند.اسمش را هم بگذاریم پیشرفت
در همه زمینه ها.)
رضا: 1394/1/2513:32:54،
36
21
ما پیشرفت کردیم ما رکورد زدیم
aa: 1394/1/2513:41:40،
36
45
سلام.دوستان نظر بدبد لطفا...
کدومو بخرم...؟
کادیلاک se
کادیلاک sl بنزینی
کادیلاک sl دوگانه
کادیلاک tl دوگانه
کادیلاک 151
کادیلاک 141
کادیلاک 132
سید: 1394/1/2514:23:40،
26
37
سلام
انشاا... با حضور در صحنه مشتی میزنیم بر دهان استکبار :)
S&G: 1394/1/2518:30:52،
22
41
هعی...چی بگیم...
ناصر: 1394/1/2518:54:08،
54
24
خدا این توده ایها و کمونیستهارو که با تبلیغاتی نهایت مسموم مردمو علیه امریکا کردن لعنت کنه که مای جوون بدبخت باید حسرت ترکیه واماراتی بکشیم که اونا اون موقع برعکس بود.واقعا فک نمی کردم کادیلاک اون موقع فقط امریکا و ایران تولید میشد,با خوندنش یه اب سرد میریختن روم!!
ممد: 1394/1/2520:29:23،
45
37
عزیزان بدون تعصب لطفا. من تو یه کشور نسبتا خارجی! زندگی می کنم که همه جور ماشین هست. خودروی آمریکایی دیگه مثل قدیما خوب و معروف نیست. رو اروپایی به خصوص آلمانیها حرفی نیست. اینو میگم اگه یه روز آمریکاییها اومدن هول نشبم تورو خدا.
محمد: 1394/1/2603:44:05،
24
25
ما حول نمیشم.شما حول باش که دلال بازیت در خطره.
مملي: 1394/1/2609:28:44،
43
26
سلام ممد جون
شما كدوم كشور زندگي مي كني؟
ماشين هاي آمريكايي تو مناطق آزاد ايران جواب دادن حتي تو آب و هواي گرم و شرجي جنوب.
اتفاقا من ساكن يكي از مناطق آزاد جنوبي هستم.
اينجا رنو و پژو و بنز و سيتروئن از گرما و شرجي پكيدن.....
يه سري شورولت هستش ساخت كره مثل سونيك ،اوپترا ،اسپارك ،آوئو، كروز اونا هم داغون شدن.....
شورلت هاي كره اي كه همون دوو قديم هستن رو با كاديلاك و دوج و فورد مقايسه نكن.بنز و بي ام و و آئودي و مازراتي هزينه نگهدارشون خيلي زياده ، تحمل گرما و شرجي رو هم ندارند.ايراني ها از قديم آمريكايي سوار بودند.الان چيني ها بازار رو گرفتن و ذائقه مردم عوض شده
شایعه: 1394/1/2621:34:54،
28
23
من خودم تو تگزاس هستم رو ماشین کار میکنم فورد هم دارم تو اوج تابستون هوای آتیش خدا شاهده ماشینو صبح که روشن میکنم تا 8 یا 9 شب یه سره خدا شاهده یه سره کار میکنه الان 120 هزار مایل روش انداختم هنوز آخ نگفته لطف کنید اطلاع ندارید الکی نظر ندید ضمنا تعصب آمریکا و ماشیناش هم ندارم .بله یه روزی کادیلاک روز تو ایران تولید میشد ولی حالا چی سوار میشن مردم میدونید چرا ...متاسفانه هنوز اکثریت بهش اعتقاد دارن
ایرانی: 1394/2/1506:42:32،
36
36
تولید کادیلا ک تو ایران دلیل بر اینکه همه ایرانیا کادیلاک سوار باشن نیست بلکه میخواستن از نیروی کار ارزان ایرانیا. استفاده کنن
مثل کاری که همین الان دارن تو شرق آسیا میکنن
.پس حساب شده حرف بزنید خواهشا

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما